Мишчица вместо книжчица
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мишчица вместо книжчица

Мишчица вместо книжчица

Въпреки липсата на държавни стимули технологиите в образованието си пробиват път в българските училища

Люба Йорданова
2497 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Да ви говори нещо терминът "книга на подлежащите"? Ако не сте по някакъв начин дълбоко свързани с образователната система, едва ли. Това е един от десетките документи, които учителите попълват всяка година и включва всички ученици в училището до 16-годишна възраст, за които образованието е задължително. Освен книгата на подлежащите преподавателите са ежедневно заринати от още хартия - бележници, дневници, материална книга, протоколи за резултати от изпит, извинителни бележки… А след края на учебната година преписват (на ръка) оценките, отсъствията и дипломите на учениците си в личните им картони, както и в главната книга на училището. Ако случайно сбъркат някоя цифра или дума, положението излиза извън контрол - поправки могат евентуално да се правят само с червена химикалка и срещу подпис на съгрешилия и негов свидетел, а най-стриктните преписват направо цялата книга.

Докато държавните институции продължават да мъчат учителите с ненужна бумащина, все пак в образованието нещо се движи. Благодарение на усилията на неправителствени организации, фирми от частния сектор, активни учители и директори новите технологии започват да влизат в употреба в училищата. Електронните дневници улесняват събирането на статистика и комуникацията с родителите, макар и в момента да изглеждат като двойна работа, защото законът задължава поддържането и на хартиени. Обучителният софтуер говори на езика на днешните деца и помага на учителите им да стигнат до тях. Видеоуроците взимат мястото на дългите текстове и представят учебния материал в по-удобна и гъвкава форма. По-долу можете да откриете (непредставителна) селекция на някои от модерните образователни инструменти, които през последните години се наложиха в много български училища.  

Образователен софтуер

Envision и Jumpido са дело на стартъп компанията "Нимеро", основана през 2009 г. от тогавашни студенти в Техническия университет. Envision e образователна система, в която учителите разработват интерактивни уроци и ги прожектират в класната стая през компютър, на който учениците работят с много мишки. Продуктът вече се използва от над 25 хил. деца в над 280 училища - не само в България, но и в Испания и Кипър. Jumpido пък е създаден специално за часовете по математика и представя задачите през активни игри с Kinect технологията на Microsoft. Разпространен е сред близо 40 хил. деца в повече от 300 училища. Учители, които използват двата инструмента, виждат ефекта от тях най-вече в мотивацията на учениците си, които идват на училище с желание. Състезателният елемент в платформите ги стимулира да учат, много по-концентрирани и ангажирани са в часовете. Освен това виждат, че компютърът може да се използва не само за игра.

Неправителствената организация "Център за творческо обучение" също разпространява образователен софтуер и обучава учители да работят ефективно с него. Приложението "Матек" например помага за решаване на линейни и квадратни уравнения, като обяснява всяка стъпка от процеса. А с "Физика" учениците могат да правят експерименти в часовете по физика.

Онлайн платформи

Ако се върнем на горния пример с купищата хартиени документи, всички те имат едно решение - онлайн платформа за управление на учебния процес. Освен събирането на статистика за постиженията и прогреса на учениците те са и място, където учителите могат да разработват свои курсове, да комуникират с ученици и родители и да обменят опит помежду си. Такъв инструмент е u4ili6teto.bg на Центъра за образователни инициативи. Той е построен върху MOODLE и дава възможност за управление на образователния процес на всички нива. В нея учителите могат да разработват и да качват учебен материал, да дават домашни упражнения на учениците и да следят развитието на всеки индивидуално. Могат да видят кои уроци и кога ученикът е разглеждал, колко време е прекарал на тях, кои са силните и слабите му страни. Училищата, които използват платформата, пък могат да се включат във виртуална мрежа. В момента Центърът за образователни инициативи администрира платформи на 17 училища в България, както и на две в Брюксел и Париж.

През подобна платформа може значително да се улесни и връзката между публичните институции и училищата, а с това да се подобри и прозрачността на системата. Инспекторатите и министерството могат лесно да разберат например как вървят постиженията на учениците в различните райони, кои училища трябва да се поощрят и на кои трябва да се обърне повече внимание.

Няколко училища и детски градини в България вече работят и с приложенията за образование на Google - миналата година компанията представи проекта си Classroom, който също помага за организиране на курсове и по-добра комуникация.

Видеоуроци

Видеоуроците набират скорост глобално и най-малкият пример за това е образователният портал Coursera с над 14 млн. потребители, в който могат да се открият лекции на над сто университета. Не е трудно да се досетиш, че за съвременните деца е много по-естествено да научат нещо от екрана, поднесено в ясна и сбита форма, отколкото от дебелите книги от училищните времена на родителите им. Видеата спестяват време и на учителите, които така имат шанс да обърнат фокуса върху повече дискусия и практика. Подобни инструменти са изключително полезни и ако учениците отсъстват от часове или въобще не могат да присъстват в училище.

Над 11 милиона вече са изгледаните уроци в сайта Уча.се, който през 2014 г. спечели първото място в категория "Стартиращ бизнес" в състезанието "Най-добра българска фирма на годината". Видеоуроците на Уча.се представят учебния материал в анимирани клипове по разбираем начин и на близък до учениците език. Най-трудните моменти са обяснени стъпка по стъпка с много силна визуализация. Учениците могат да задават въпроси и да дават предложения за нови видеоуроци, а учителите - да използват клиповете като база за дискусия в часа или да ги препоръчат за гледане вкъщи.

"Кан академи" се заражда през 2004 г. в САЩ, когато Салман Кан започва да качва видеоуроци в youtube, с които обяснява основен материал от училищната програма. Днес академията е един от най-успешните проекти за образователни видеоуроци. От няколко години уроците се превеждат и на български, а Иван Господинов, който в момента е учител по програмата "Заедно в час", наскоро поде инициатива за адаптиране на добрите практики на "Кан академи" в български условия.

Умни класни стаи

Няколко технологични компании от години инвестират в е-образование и инициират проекти и с български училища. "Смарт класна стая" например се роди от партньорството между Samsung и неправителствената огранизация "Джуниър ачийвмънт България", като пилотната беше открита през 2013 г. в 23-о СОУ "Фредерик Жолио-Кюри" в София. В нея учениците имат достъп до изцяло дигитализирани решения за обучение като таблети, електронна дъска и дигитално съдържание.

Наскоро Huawei Technology Bulgaria представи в столичното 74-о СОУ "Гоце Делчев" терминално решение, което работи в облачна среда и може да послужи за улесняването на управлението на ИКТ инфраструктурата в училищата. В бъдеще би могло да се използва и за директна връзка между училищата, министерството и останалите институции.

Да ви говори нещо терминът "книга на подлежащите"? Ако не сте по някакъв начин дълбоко свързани с образователната система, едва ли. Това е един от десетките документи, които учителите попълват всяка година и включва всички ученици в училището до 16-годишна възраст, за които образованието е задължително. Освен книгата на подлежащите преподавателите са ежедневно заринати от още хартия - бележници, дневници, материална книга, протоколи за резултати от изпит, извинителни бележки… А след края на учебната година преписват (на ръка) оценките, отсъствията и дипломите на учениците си в личните им картони, както и в главната книга на училището. Ако случайно сбъркат някоя цифра или дума, положението излиза извън контрол - поправки могат евентуално да се правят само с червена химикалка и срещу подпис на съгрешилия и негов свидетел, а най-стриктните преписват направо цялата книга.

Докато държавните институции продължават да мъчат учителите с ненужна бумащина, все пак в образованието нещо се движи. Благодарение на усилията на неправителствени организации, фирми от частния сектор, активни учители и директори новите технологии започват да влизат в употреба в училищата. Електронните дневници улесняват събирането на статистика и комуникацията с родителите, макар и в момента да изглеждат като двойна работа, защото законът задължава поддържането и на хартиени. Обучителният софтуер говори на езика на днешните деца и помага на учителите им да стигнат до тях. Видеоуроците взимат мястото на дългите текстове и представят учебния материал в по-удобна и гъвкава форма. По-долу можете да откриете (непредставителна) селекция на някои от модерните образователни инструменти, които през последните години се наложиха в много български училища.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Бъдещето е принтирано... в 3D

Бъдещето е принтирано... в 3D

Една реалност не стига

Една реалност не стига

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK