Дрони с бизнес план
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дрони с бизнес план

Дрони с бизнес план

Безпилотните летателни апарати могат да дадат нова перспектива на компаниите, но все още възможностите им са ограничени

Юлиян Арнаудов
5804 прочитания

© shutterstock


Една от потенциалните области, в които се експериментира в различни точки по света, е възможността за доставка на различни пратки по въздуха.

Безпилотните летателни апарати добиха обществена популярност и медиен образ като високотехнологично оръжие, което нанася прецизни удари срещу екстремисти в различни краища на света. В България тези устройства, които станаха известни повече с наименованието си дрони, тепърва започват да навлизат по един или друг начин в нашата общественост. Най-популярният случай за използване на подобни машини в страната беше в журналистическо разследване на bTV около кмета на Хасково и луксозните му имоти. Този случай успя да прикове малко повече вниманието на обществеността към дроните и техните възможности.

Потенциалът на апаратите все още се развива в световен мащаб и тепърва ще се разгръща. Поради тази причина предназначението им остава ограничено за момента за лично ползване и за бизнеса. Сега дроните могат да се ползват основно за различен тип заснемане от въздуха. Това не пречи да се развиват бизнес модели около тях, някои от които се оказват доста интересни и отварят нови врати пред предприемачите.

Панорамен изглед

Най-разпространените дрони за граждански цели обикновено са хеликоптери с няколко хоризонтални ротора. Най-често срещаните са такива с по четири и повече перки. Тези машини тежат до десет килограма, тоест са достатъчно леки, за да се пренасят в обикновена кола от един човек, и се управляват дистанционно от земята. Малките им размери обаче не им позволяват да носят голям полезен товар, затова и основната услуга, която се предлага в момента в България (а и в повечето части по света), е използването на дрони за панорамно заснемане от въздуха. С такава дейност вече се занимават не една или две местни компании. Те предлагат снимки и видео от въздуха на различни мероприятия, промоционални клипове за компании или кадастрални снимки. Такива са например SkyCam и DroneSystems. Цените варират в зависимост от вида на услугата, но ориентировъчно започват от около 100 лева. При тях се включва използването на дрона, техника за заснемане, наемане на оператор, който да управлява машината, и предоставяне на последващия материал.

Какво отличава тази услуга от традиционното заснемане? На първо място, преди за осъществяването на снимки от въздуха се налагаше наемането на хеликоптер или малък самолет. Това е доста скъпо удоволствие, второ, поради въздушните регулации и изисквания за безопасност полетите на подобни машини са стриктно следени и изискват редица разрешения. Дроните са доста по-малки като размери и за момента не попадат под ударите на регулациите за ползването им. Което позволява много по-лесно, бързо и евтино да се наеме такава машина.

От птичи поглед

Снимането от въздуха също може да се ползва за най-разнообразни цели: от показването на луксозни имоти (например вилите на митничарите в чашката на язовир Ивайловград бяха заснети с хеликоптер, което струваше хиляди левове на НАП), което може да се ползва от данъчните за съпоставяне на реални с декларирани доходи, през наблюдение на обширни селскостопански ниви до заснемане на труднодостъпни места и локализиране на горски пожари. DroneSystems например предлагат изготвянето на триизмерен модел на заснетата област или обект. С използването на софтуер за визуализация компанията може да изготви дигитален 3D модел, който да се ползва за най-различни цели. Може да се снима сграда, която трябва да се обнови или преустрои.

Този начин за правене на снимки започва да добива все по-голяма популярност и в същото време не е толкова скъп. По-големите ентусиасти могат да си закупят и собствен малък летателен апарат. Цените започват от 200 лева, но истински качествените модели струват от 1000 лева нагоре и могат да надхвърлят 30 хил. лева. Така че, ако искате нещо добро, което може да издържи на стихиите, ще трябва да дадете повече пари.

Край на куриерските бакшиши?

Една от потенциалните области, в които се експериментира в различни точки по света, е възможността за доставка на различни пратки по въздуха. Подобни тестове правят гиганти като Amazon и DHL, но поради редица причини все още не могат да се предоставят като редовна услуга. В България веригата заведения за бързо хранене K-Express направи демонстрационна доставка на храна през миналата година в София. Разстоянието изминато от шестроторната машина не беше голямо и имаше по-скоро рекламна цел, отколкото намерения за предлагане на реална услуга. Експериментът всъщност показа, че на по-малки разстояния могат да се правят такива бързи доставки, както и че тази идея има възможност за развитие.

Докато повечето компании купуват готови модели дрони, върху които изграждат своите услуги, едно стартиращо българско дружество поема по по-трудния път. Dronamics си поставя амбициозната цел да изработи безпилотник, който да може да пренася товари до 350 кг на разстояния от 2500 км. Идеята е мащабна, която изисква направата на сравнително голям летателен апарат, което не е никак лесна задача. Прототипът, върху който работят основателите на Dronamics братята Свилен и Константин Рангелови, е иновация в областта поради способността му да пренася големи товари за цивилни цели на далечни дестинации. Социално отговорната страна на компанията им се изразява в ниските разходи за транспорт, което би помогнало за разрастване на търговията и в малките, по-недостъпни градове и села. Основателите на Dronamics работят съвместно с холандски специалисти по авиокосмическо инженерство, а до края на годината очакват да е готов и първият им карго дрон.

Безпилотният закон

Пред разширяването на възможностите на дроните съществува една потенциална пречка. Колкото повече се популяризира ползването им, толкова повече нараства възможността да бъдат изготвени регулации за тях. Причината – във въздуха ще се появяват все повече такива машини и постепенно габаритите им ще се увеличават. Още преди bTV да направят своите репортажи с малкия безпилотник, сред управляващите в България има идеи за регламентирането на употребата им със закон.

Такъв акт може да бъде нож с две остриета. В зависимост как бъде изготвена тази законова рамка тя ще може да позволи по-безопасното ползване на дроните и дори да разреши на определени компании да извършват и други дейности с тях. Но потенциалното усложняване на процедурите по регистрации и продажбата им може да навреди на този все още прохождащ бизнес. Процесът ще отнеме време, като подобна процедура вече е стартирала в САЩ и ще бъдат необходими няколко години, преди да бъде приета напълно. Докато в България тепърва се изследват възможности за подобни действия. Както и няма конкретни предложения какво точно ще включват регулациите за дроните.

Една от потенциалните области, в които се експериментира в различни точки по света, е възможността за доставка на различни пратки по въздуха.

Безпилотните летателни апарати добиха обществена популярност и медиен образ като високотехнологично оръжие, което нанася прецизни удари срещу екстремисти в различни краища на света. В България тези устройства, които станаха известни повече с наименованието си дрони, тепърва започват да навлизат по един или друг начин в нашата общественост. Най-популярният случай за използване на подобни машини в страната беше в журналистическо разследване на bTV около кмета на Хасково и луксозните му имоти. Този случай успя да прикове малко повече вниманието на обществеността към дроните и техните възможности.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    inspektora avatar :-(
    inspektora

    Плаша се от мисълта, че един ден и атентаторите може да започнат да използват дрони ...

  • 2
    zzdravkov avatar :-|
    Zdravko Z.

    То и сега може, каква е разликата?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Бъдещето е принтирано... в 3D

Бъдещето е принтирано... в 3D

Една реалност не стига

Една реалност не стига

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK