Принтирана реалност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Принтирана реалност

Shutterstock

Принтирана реалност

3D принтирането навлиза все повече в нашето ежедневие и скоро може голяма част от предметите около нас да са направени чрез тази технология

1594 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


На повечето технологични и гейм изложения виртуалната и добавената реалност заемат все повече центъра на вниманието, като в много сфери те се смятат за бъдещото развитие на потребителската електроника. Една друга технология е на прага да промени разбирането ни за изработването на предметите. Това е триизмерното принтиране, при което се създават продукти чрез отпечатване на обемни предмети слой по слой.

Доскоро този подход се ползваше основно от големи компании в много ограничени роли и от ентусиасти, които правят различни естетически фигури, отделни сегменти, които впоследствие сглобяват в готов продукт. Така бяха създадени напълно принтиран велосипед, рокли и др. С напредването на развитието на технологията и постепенното й популяризиране учените започват да принтират все по-сложни и големи неща. Така например скоро ще имаме цели сгради, които са направени чрез подобни устройства. Или пък ще се даде на потребителите да направят сами шасито на автомобила си на компютъра или да го изберат от производителя и после да си го принтират вкъщи.

По този начин спокойно може да кажем, че скоро, освен че ще станем свидетели на виртуалната реалност, в нашето ежедневие ще навлезе и принтираната реалност.

Светкавичен ремонт

Основната функция в момента на 3D принтерите е да се ползват от развойни компании при бързото изработване на части за прототипи, които не се намират в масово производство. Интерес към разширяване на тази функция имат американските въоръжени сили. Армията на САЩ разположи преди повече от година експериментална работилница в Афганистан, която да прави резервни компоненти за повредени машини. Така частите се правят на място, без да се чакат доставки или пък да се поддържа голям склад от резервни такива.

Флотът на САЩ обаче решава да приложи концепцията в по-голям мащаб. В момента американските ВМС експериментират по същия начин като колегите си от сухопътните войски. Обаче флотското командване решава да разработи програма, която да ускори разработването на принтери, които да могат да правят метални изработки, аналогични на алуминия и титана. Целта е подобни устройства да се разположат в големите кораби като самолетоносачи или амфибийни десантни съдове. Там те да правят резервни части на място, било то за самите морски съдове, самолетите и хеликоптерите, които пренасят, или за десантните части.

Суперколата на бъдещето

Може би най-очевидното приложение при 3D принтирането е в изработването на модели. Това се дължи на факта, че първите материали с които тези устройства могат да работят са полимерите, които се използват при изработването на модели. Divergent Microfactories разработват бизнес модел, в който предлагат дигитална библиотека от над хиляда модела автомобили Ford, които да принтира или да предостави на потребителите сами да направят вкъщи, ако разполагат с подобни устройства. Но истинската мисия на компанията е да преобърне представата за производството на истинските леки коли. Divergent Microfactories прави първата принтирана суперкола, която се казва Blade. Компанията патентова дизайна Node, който включва специална форма на алуминий, който се оформя от 3D принтер под формата на сглобки, в които се поместват карбонови пръчки. Така се изработва суперлеко шаси, което след изготвяне на отделните елементи отнема по-малко от час да се сглоби на ръка.

Концепцията има няколко цели. Първата е да се позволи на малки екипи с ограничени ресурси да изработват собствени коли. Защото в момента водещите производители имат достъп до огромна и сложна инфраструктура, за да произведат един модел. Втората цел е да се опрости структурата на автомобилните шасита, така че те да могат да се правят чрез 3D принтери. Колкото по-сложна е конструкцията, толкова по-трудно се принтира или трябва много елементи да бъдат изготвени отделно и впоследствие сглобени.

Макар Divergent Microfactories да не разчита всичко да бъде направено с новата технология, това е стъпка напред в пълното принтиране на автомобили в едно близко бъдеще

Къща на изчакване

Триизмерното принтиране не е новост в архитектурата. Апартаменти или сгради понякога ползват екстериорни компоненти, направени на 3D принтери, които да придадат по-уникален вид на фасадата. Но досега никой не е заменял цялостната структура с материали, които да са направени на подобни устройства. WinSun Global използва шестметров 3D принтер, за да прави отделните части от цяла сграда на място, които впоследствие се сглобяват. Материалите, които се ползват, са рециклиран бетон, фибростъкло, пясък и други строителни отпадъци от разрушени сгради. Чрез него се правят различни компоненти, както при панелните блокове, които се напасват. Компанията вече има няколко завършени проекта в Китай, като крайният резултат е, че на външен вид сградите не се различават много от традиционните къщи. Но този метод позволява да се спести до 60% от материалите. Все пак при тях остават компоненти, които не са изработени на 3D принтери. Но това може да се промени. Комисията по иновациите на Обединените арабски емирства обяви проект за напълно триизмерно принтирани жилища. Те ще са едноетажни постройки, които ще са част от високотехнологична изложба. Всички елементи в тях ще са изработени от 3D принтери – от конструкцията и екстериора до интериора и мебелите. Проектът трябва да бъде завършен през 2017 г. и освен WinSun Global в него участват и водещите инженерни и архитектурни фирми Gensler, Thornton Thomasetti и Syska Hennessy.

Поглед към звездите

Грешка е да се мисли, че 3D принтерите няма да могат да се справят с много сложни конструкции. Ракетните двигатели с течно гориво са именно такива инженерни достижения. По-голямата част от инцидентите с космически ракети в историята се дължи именно на проблеми с двигателите. С идеята да изработят подобна машина се заемат учените от  Калифорнийския университет в Сан Диего. Тяхната задача е да създадат ракетен двигател с течно гориво, който да е направен на триизмерен принтер. Инициативата започва преди няколко години, като екипът разработва и тества първото поколение двигател Tri-D през 2013 г. Той е доста малък, но успехът с него ги мотивира да разработят по-голям – Ignus. Той тежи едва около седем килограма и произвежда тяга от 350 килограма. Част от компонентите са проектирани по модел на двигателя F-1 от ракетата-носител "Сатурн V". Като по-големите от тях, като например възпламенителната камера, могат да се принтират наведнъж на 3D принтер.

Екипът успешно тества Ignus през април и се надява в бъдеще да тества своя дизайн за двигател в тристепенна ракета. Крайната цел е да се направи апарат, който да извежда сателити в орбита, но до достигането й има доста време.

На повечето технологични и гейм изложения виртуалната и добавената реалност заемат все повече центъра на вниманието, като в много сфери те се смятат за бъдещото развитие на потребителската електроника. Една друга технология е на прага да промени разбирането ни за изработването на предметите. Това е триизмерното принтиране, при което се създават продукти чрез отпечатване на обемни предмети слой по слой.

Доскоро този подход се ползваше основно от големи компании в много ограничени роли и от ентусиасти, които правят различни естетически фигури, отделни сегменти, които впоследствие сглобяват в готов продукт. Така бяха създадени напълно принтиран велосипед, рокли и др. С напредването на развитието на технологията и постепенното й популяризиране учените започват да принтират все по-сложни и големи неща. Така например скоро ще имаме цели сгради, които са направени чрез подобни устройства. Или пък ще се даде на потребителите да направят сами шасито на автомобила си на компютъра или да го изберат от производителя и после да си го принтират вкъщи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Бъдещето е принтирано... в 3D

Бъдещето е принтирано... в 3D

Една реалност не стига

Една реалност не стига

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK