Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 юли 2015, 13:26, 1755 прочитания

Маркетинговата клопка на технологиите

Рекламодателите разчитат повече от всякога на дигиталните инструменти и формати, за да стигат до потребителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Използваме машина на времето и се връщаме малко повече от пет години назад. Facebook, Twitter и YouTube са в началото на пътя си към гигантските размери, които познаваме, а Pinterest, Instagram, Snapchat и други подобни интернет сензации например или не съществуват, или са в толкова ранен стадий от развитието си, че потребителите все още опипват почвата. През 2015 г. обаче въпросът пред брандовете за присъствието им в социалните мрежи не е "Имаме ли нужда от това?", а "Как да бъдем по-добри?". Разбира се, тук освен уменията на маркетинг отдела на компанията и рекламната й агенция на помощ идват и самите технологични платформи, които вече предлагат все по-разнообразни инструменти и възможности.

Развитието на социалните мрежи до момента, в който те се превърнаха в активен маркетингов канал, от своя страна премина през редица стадии. Така например в самото начало на използването им от брандове платформите като Facebook и Twitter имаха сякаш една единствена цел - да бъдат още едно място, където потребителите да общуват с компаниите и да дават своята обратна връзка. Почти веднага след това обаче на дневен ред дойде възможността социалните мрежи да бъдат използвани и като място за провеждане на кампании и облъчване на потребителите с маркетингови послания. И тук на преден план изпъкна ключовата дума "аудитория". Колкото по-големи бяха размерите й, толкова по-голям беше и брандът. "Да натрупаме повече фенове" се превърна в основна цел за маркетинговите специалисти. Това се случваше с помощта на всевъзможни игри, специални приложения, раздаване на награди и т.н. Самите социални мрежи (и най-вече Facebook) обаче взеха през последните 2 години нещата в свои ръце и сложиха край на това. На първо място, забраниха трупането на фенове чрез създаване на приложения, а с това поставиха и акцента не върху големината на аудиторията, а върху начина, по който тя бива достигната.


Мобилната революция
През 2015 г. на първо място най-ярко се откроява мобилната революция, която измества трафика към умните устройства, и то с темпове, които маркетолозите не бяха виждали досега. Според проучване на eMarketer например до края на тази година над половината от потребителите в САЩ ще посещават социалните мрежи именно през своите мобилни устройства. И докато мобилното потребление расте, а рекламният бранш говори за важността да достигнеш потребителите по подходящ начин на малките екрани, социалните мрежи започват да предлагат собствени инструменти, за да се случи това възможно най-ефективно. Така например Facebook и Twitter въвеждат постоянно нови и нови рекламни формати, оптимизирани за показване върху смартфони и таблети, а при платформи като Instagram това е единственият инвентар, който рекламодателите могат да закупят поради естеството на самите приложения. Но рекламните формати все повече започват да се насочват към това да бъдат по-скоро спонсорирано съдържание с изкуствено увеличена аудитория, а не използваният сравнително доскоро банерен тип инвентар. И това не е случайно - потребителите нямат нужда да виждат поредното маркетингово послание, но поставено в друг канал, а желаят да усетят бранда по-близо до тях самите. Тоест компаниите трябва да бъдат приятели на своята аудитория, а да не я третират просто като поредния клиент. Именно за да се случи това, социалните мрежи започват да развиват най-близкия до потребителите тип медийно съдържание - видеото. Според официална статистика от Facebook, публикувана онлайн през април, посетителите на най-голямата платформа гледат над 4 млрд. видеоклипа дневно. Това е и причината компанията на Марк Зукърбърг да залага най-активно именно на този формат в бъдещите си предложения към рекламодателите. След като през 2014 г. видеата, публикувани директно в платформата, започнаха да се възпроизвеждат автоматично, повишавайки цялостно потреблението на това съдържание, от социалната мрежа търсиха подходящ начин да монетизират този тип медиа. Бизнес планът не закъсня и на 1 юли Facebook представи своето предложение към създателите на видеосъдържание - да раздели приходите от реклама, позиционирана около и в публикуваните видеа. Така социалната мрежа започна борба с най-голямата видеоплатформа YouTube, привличайки както създателите на съдържание, така и рекламодателите, решили да инвестират в този тип медия. Засега от предложението ще могат да се възползват единствено подбрани партньори, сред които NBA и Fox Sport, но в близко бъдеще се очаква моделът да бъде отворен за всички.

Като отговор на тази тенденция по-рано през 2015 г. Twitter също представи възможност за автоматично възпроизвеждане на видеа в новинарския поток. По този начин микроблогинг платформата опитва да яхне вълната и да привлече повече рекламодатели, които да инвестират в присъствието си в социалната мрежа.

Продавай през мен
И въпреки че достигането до по-голяма аудитория е важно за всяка компания, основната цел на всеки бизнес е да продава. Ето защо платформите започват да предлагат на брандовете и възможността това да става директно през комуникациите в социалните мрежи. Това осигурява търсеното удобство за самите потребители, което често е причина за взимането на решение от тяхна страна. Ярък пример за това е Pinterest. В началото на тази година компанията представи плановете си да въведе т.нар. buyable pins - публикации, чрез които потребителите могат да закупят артикули от любимите си галерии в сайта. И докато при Pinterest това е инструмент, който самият интерфейс на платформата предполага, Facebook също се опитва да въведе подобни формати. Чрез тях, макар и по изкуствен начин, компанията се стреми да превърне брандираните страници на своите корпоративни клиенти в онлайн магазини. Първият подобен инструмент, който синята социална мрежа представи, бяха call-to-action бутоните, позиционирани върху т.нар. корица на страницата. При клик потребителите биват отвеждани до онлайн магазина на бранда или до неговия вариант, превърнат във Facebook приложение. В допълнение компанията на Марк Зукърбърг представи и специален рекламен формат, който позволява закупуването на конкретен комуникиран продукт директно през социалната мрежа само с натискането на един бутон. Най-интересната възможност за онлайн търговия обаче остава въведената по-рано през годината и достъпна засега само в САЩ функционалност за изпращане на пари през чат системата на Facebook - Messenger. Чрез възможността за разплащане през приложението само с изписването на няколко символа социалната мрежа ще отвори пред компаниите на практика неограничени възможности за промотиране и продажба на продукти и услуги. Тепърва ще става ясно дали този тип онлайн търговия ще се превърне в новия стандарт, позициониран по-близо до самите крайни клиенти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бъдещето е принтирано... в 3D Бъдещето е принтирано... в 3D

Няколко тенденции за бързото развитие на триизмерния печат

28 окт 2016, 5965 прочитания

Една реалност не стига Една реалност не стига

Добавената реалност настъпва в бизнеса

28 окт 2016, 2412 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии за бизнеса" Затваряне
Лабораториите на Декстър

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10