Дигиталният надзор на бизнеса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дигиталният надзор на бизнеса

Shutterstock

Дигиталният надзор на бизнеса

Юлиян Арнаудов
4704 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Ако може да се опише с една дума поведението на големите корпорации, тя неизменно ще е "консерватизъм". В последните години развитието на технологиите започва да пропуква традиционната визия на бизнеса към софтуерните системи, които ползва. Компаниите вече осъзнават предимствата, които облачните платформи, мобилните решения и аналитичният софтуер предлагат. От друга страна са разработчиците на корпоративни IT решения, като например германският гигант SAP и американският Microsoft, които модернизираха изоснови своите продукти и услуги, за да могат да прехвърлят новите тенденции в сивия свят на големите пари. Така се завъртя колелото на пазара, в което софтуерните дружества предоставят модернизирани концепции, а бизнесът започва да ги внедрява.

Облачно, с хибридни валежи

Глобалните тенденции показват, че макар и бизнесът да беше първоначално скептичен към въвеждането на облачни решения, те вече взимат все по-сериозен дял във внедрените системи и напълно задминават традиционните. По данни на консултантите от PriceWaterhouse Coopers (PwC) към 2016 г. инвестициите на бизнеса в софтуера като услуга (SaaS) ще се удвоят до 78 млрд. долара, докато досегашните стандартни корпоративни решения за управление на предприятието (ERP) ще отчетат спад от 30% и ще бъдат с обем, по-малък от 15 млрд. долара. Зад този и бъдещия растеж стои една малка уловка. Това e разработването и предлагането на хибридни системи, които съчетават в себе си традиционната корпоративна IT инфраструктура с предоставянето на облачни услуги и възможности. Другото им безценно качество е, че те могат да бъдат прекроени по марка на бизнеса. Тоест не фирмите да трябва да се нагаждат към софтуера, а системите се модулират в зависимост от техните нужди – било то по мащаб, сектор, компоненти и др.

Така в стремеж да стане по-гъвкав и адаптивен на новите пазарни предизвикателства бизнесът започва да интегрира тези решения, което вече става по-бързо, по-ефикасно и доста от случаите по-евтино. Според PwC хибридните ERP системи спестяват до шест пъти кумулативните инвестиции спрямо разходите необходими за традиционните.
Друг момент е, че с появата на нови канали за дистрибуция на стоките и услугите, както и колкото по-сложни стават процесите в предприятията, толкова повече се налага необходимостта от мобилни решения. Старите версии на бизнес софтуерите трудно могат да предложат такива функционалности, без да наложат различни компромиси, особено в областта на сигурността на данните. Затова облачните и хибридни платформи предлагат повече гъвкавост в тази посока, както и като цяло по отношение на добавянето на всякакви нови функции.

Така от сбора на кумулативни фактори целият пазар за бизнес софтуер в глобален мащаб отчита растеж през последните години. От една страна, новите решения позволяват да се разшири обхватът на предприятията, които могат да ги ползват, от друга, многобройните нови функции, които се предоставят, а от трета, е необходимостта на преминаване от старите към новите системи.

Бумът в България

България в някаква степен следва тези тенденции, въпреки че пазарът по правило тук е много по-малък, отколкото в Западна Европа, да речем. Бизнесът с интегрирането на корпоративни решения като ERP и CRM отчита силно развитие през изминалата година. Двата водещи доставчика на подобен бизнес софтуер обявиха силен ръст за 2015 г. Макар че посочват различни темпове, тенденцията е за стабилно увеличение. "SAP България" обяви удвояване на приходите за изминалата година, докато от "Microsoft България" само посочиха, че в този сегмент имат двуцифрено ръст.

"SAP България" реализира над 130% ръст на годишна база", обяви Румяна Тренчева, изпълнителен директор на "SAP България" и регионален изпълнителен директор на SAP за Югоизточна Европа. Системните интегратори също споделят мнението за силното развиване на пазара. Този ръст се дължи на поредица от фактори. На първо място е сравнително ниската база на пазара. "Като абсолютна стойност пазарът на CRM все още е много малък, но виждаме засилен интерес към тези продукти, който според мен ще продължи да се повишава и през тази година", коментира Николай Тодоров, маркетинг директор на интегратора "XAPT България".
Неговите думи са подсилени и с данните на изследователската фирма CBN–Pannoff, Stoytcheff & Co, според които над две трети от активните компании в България още нямат инсталирани ERP или CRM системи. Това донякъде е и добър сигнал, че този пазар им потенциал за растеж. Но от друга страна показва колко още има да се извървява. Вторият фактор е ролята на европейските средства, като почти всеки четвърти проект по внедряване на подобни бизнес системи се прави с финансиране от Брюксел, показват данните на CBN–Pannoff, Stoytcheff & Co. "Оползотворяването на европейски средства по специализирани програми за развитие на конкурентоспособността през изминалите години спомогна допълнително за развитието на информационните технологии в България като цяло, което стимулира и интегрирането на бизнес софтуер", коментира Георги Цолов, ръководител отдел "SAP решения" в системния интегратор "Атос Ай Ти солушънс енд сървисис". Третият фактор е повишеното търсене. От една страна, клоновете на международните компании в България обновяват на глобално и локално ниво системите си за управление, от друга, по-големите местни играчи също оценяват необходимостта и предимствата, които тези решения им предлагат. Последното е подпомогнато и от еволюцията на самия софтуер, който започва да става все по-опростен за работа, както и адаптивен за типа предприятие или индустрия. Тоест в момента ERP и CRM системите могат да се настроят напълно за нуждите на бизнеса, а не както беше доскоро – компаниите да нагаждат дейността си спрямо софтуера.

"При ERP търсенето е предимно от местни компании в областта на производството и услугите, които са осъзнали нуждата от интегрирана система за управление на бизнеса си, и такива, които мигрират настоящия си софтуер, най-често от местен доставчик, към решение от утвърден световен производител", коментира Милен Манчев, директор "Продажби CRM" в "Microsoft България".

Модернизиране на търговията

Основните клиенти са най-вече от сферата на търговията, производството и услугите, споделят IT фирмите от сектора.

"ERP и CRM системи най-често се внедряват в компании от сферата на търговията, производството и услугите, като последните два сектора през 2015 отбелязаха най-висок ръст", коментира Милен Манчев от "Microsoft България".
"Следвайки тенденциите в развитието, основните сектори, които се възползват максимално от подобни решения, са финансови услуги, търговия, производство и комунални услуги", отбелязва Георги Цолов от "Атос Ай Ти солушънс енд сървисис". "Всички сектори проявяват интерес. Налага се търсенето на индустриални платформи и решения с доказана ефективност на внедряване. Търсят се опростени системи от типа by-design или с предварително зададени индустриални модели", коментира Румяна Тренчева, от "SAP България". Тя допълва, че през изминалата година 54% от приходите на компанията в България са свързани с търговията, е-пазаруването и комбинираните платформи за достигане до крайните клиенти. В същия момент 27% от инсталациите са насочени към търговия с бързооборотни стоки, посочва Тренчева. Това разчупва възприемането, че подобен тип бизнес решения са запазена марка само за регионалните звена на големи мултинационални гиганти. Като добри примери за интеграция в страната Тренчева дава  проекти с "Фикосота", "Софарма трейдинг", "Уолтопия" и "Технополис". Тренчева посочва, че основните ефекти от въвеждането на подобни системи ще доведат до много по-висока ефективност, която означава: по-малко служители, извършващи един процес, с по-малко грешки и за много по-малко време (не месеци, а часове). Но най-голямата промяна е увеличаването на приходите – когато има аналитичност за нуждите на клиентите в реално време, това повишава удоволетвореността на крайните потребители, което води до повишаване на продажбите.

"С ERP и CRM компанията се управлява много по-лесно и ефективно, защото мениджмънтът разполага с цялата необходима информация в реално време и може да вземе бързи и адекватни решения", коментира Милен Манчев от "Microsoft България".

За големи и малки

Възможността за мащабируемост на новите хибридни системи позволява да се разшири кръгът от дружества, които да си позволят и да се възползват от интегрирането на подобни бизнес софтуер решения. Освен това облачните технологии елиминират необходимостта фирмата да разполага с голяма и развита IT инфраструктура, на която преди стъпваха традиционните системи.

"Все повече фирми предпочитат да пазят данните си в облака, тъй като това им осигурява по-голяма сигурност и им спестява допълнителни разходи за хардуер при първоначална инвестиция", коментират от системния интегратор "Балкан сървисис". "Това е един от благоприятните фактори, заради които все повече малки и средни предприятия инвестират в CRM и ERP системи", допълват от компанията. От бранша са категорични, че по-голям ефект от въвеждането на подобен софтуер се усеща при компаниите с по-големи мащаби. Това обаче не означава, че за малките и средните предприятия той няма да бъде полезен. Напротив, тези системи могат да подобрят управлението и ефикасността на дружествата и така те да постигнат по-добър растеж.
"При по-малките компании води до възможност за "по-стегнато" управление, което, както наблюдаваме често, дава основи за бърз растеж и по-добрия му контрол", коментира Николай Тодоров от "XAPT България". "Като цяло икономиите от мащаба дават отражение, т.е. колкото си по-голям - толкова повече ползи, но в абсолютна стойност можем да кажем, че ползите за малките компании могат да бъдат завидни и в дългосрочен план много по-стратегически. Защото новите технологии дават възможност за навлизането на нови пазари или създаването на изцяло нови бизнес модели", коментира Румяна Тренчева от "SAP България". Въпреки това все още облачните решения тепърва ще набират сила. Според Румяна Тренчева само 12% от сделките на "SAP България" за миналата година са за облачни услуги и абонаменти, но по нейни думи това е в крак с тенденциите в Западна Европа, където делът е около 15%.
"Все още набиращите скорост в световен мащаб облачни услуги в България са по-слабо застъпени", коментират от "Балкан сървисис".

Важен елемент според целия бранш е, че за да бъде успешен и ползотворен целият процес, трябва не само добра интеграция на системата, но и последващата й поддръжка. Така се гарантира, че решението ще продължи да отговаря на изискванията на клиента, както и че ще функционира според очакванията на клиента.

Следващите стъпки

Очакванията на IT компаниите са, че бизнесът с корпоративен софтуер ще запази положителните тенденции и през новата 2016 г., а в перспектива все повече ще се развиват процеси като автоматизация, по-задълбочени анализи и интегриране на нови технологии като интернет на нещата (IoT). Тези нови технологични тенденции, макар и доста бавно, ще навлязат и сред българските компании.

"Основните предизвикателства и възможности пред пазара са включването на IoT, машинното самообучение (Machine Learning) и подобрените аналитични възможност в системите, както и умението на компаниите внедрители да предлагат решения, които се адаптират бързо спрямо новите технологии", коментира Николай Тодоров от "XAPT България". Той допълва, че компанията му вече работи по проект, свързан с интеграцията на IoT, но без да дава допълнителни подробности.

"Следващата стъпка в развитието е автоматизирането на процеси чрез облачни решения и свързани умни устройства (IoT) в интернет", обяснява Георги Цолов от системния интегратор "Атос Ай Ти солушънс енд сървисис".

Ако може да се опише с една дума поведението на големите корпорации, тя неизменно ще е "консерватизъм". В последните години развитието на технологиите започва да пропуква традиционната визия на бизнеса към софтуерните системи, които ползва. Компаниите вече осъзнават предимствата, които облачните платформи, мобилните решения и аналитичният софтуер предлагат. От друга страна са разработчиците на корпоративни IT решения, като например германският гигант SAP и американският Microsoft, които модернизираха изоснови своите продукти и услуги, за да могат да прехвърлят новите тенденции в сивия свят на големите пари. Така се завъртя колелото на пазара, в което софтуерните дружества предоставят модернизирани концепции, а бизнесът започва да ги внедрява.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Бъдещето е принтирано... в 3D

Бъдещето е принтирано... в 3D

Една реалност не стига

Една реалност не стига

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK