Знания от дистанция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Знания от дистанция

Shutterstock

Знания от дистанция

Дигиталните технологии трансформират корпоративните обучения на кадри

Юлиян Арнаудов
3561 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Класна и конферентна стая, бяла/черна дъска, дебели учебници, досадни преподаватели и отегчени слушатели. Тази представа почти веднага изниква в представите на повечето хора, когато стане дума за училище, университет, образователни и професионални курсове, обучения и пр. Постепенно тази картина най-вероятно ще остане като блед спомен от миналото сред по-възрастните служители. Поне в контекста на професионалните и корпоративните курсове, които в повечето случаи струват от няколкостотин до над десет хиляди долара.

Понякога тази сума не е за месечно, а дори за двудневно обучение. Бизнесът прави големи инвестиции в подготовката и повишаването на квалификацията на своите служители и компаниите следят какво получават срещу крупните вложения в обучения. Те искат повишено качество на придобитите знания, по-голяма практическа насоченост, възможност за проследяване на резултатите. И тъй като времето е пари – курсовете да отнемат възможно по-малко от времето и силите на кадрите.

Навлизането на новите технологии като мобилни устройства, интернет платформи и видеоконферентни връзки започнаха да дават повече възможности и да променят из основи представата за корпоративните тренинги. Те се извършват все повече в дигитална среда, без да е необходимо "учениците" и преподавателят да са в една стая. Виртуалното обучение може да навлиза бавно в образованието, но бизнесът все повече се обръща към тези методи. Тази ниша се развива все повече, като вече се налагат и някои нови тенденции, като например използването на различни видове специализирани компютърни игри, които да помогнат и улеснят още повече подготовката на експертите.

Виртуалният курс

Системите за електронно и дистанционно обучение започват да се превръщат в неизменен инструмент на фирмите за подготовка на кадри или при вътрешните курсове на големите корпорации. Те предоставят голяма част (ако не и цялата) от подготовката в дигитална среда. Технологията не е нова и вече е наложена като стандарт в редица компании за бизнес обучения. От използването й през последните години могат да се направят няколко извода. Според оценки на един от лидерите в сектора за виртуални курсове City&Guilds Kineo предимствата на този подход са четири.

Първият е доста по-бързото изпълнение на всяко едно обучение. Даден курс може да се организира за много по-кратко време, както и продължителността му да се скъси значително. Курсистите отделно задават темпото, в зависимост от техния напредък, както и програмите им позволяват да се фокусират върху значимите и нови за тях неща. Освен това се елиминира необходимостта от пътувания, тъй като всичко се прави във виртуална среда.

"Благодарение на съвременните платформи за тренинг не се налага физическото присъствие на преподавател и ученици в една класна стая или дори по едно и също време, което улеснява достъпа на хора с натоварен бизнес график до професионално разработени формати, независимо в кой край на света се намират", коментира Христина Христова, специалист "Маркетинг и бизнес развитие" във фирмата за бизнес обучения MVD Professional Trainings.

Второто предимство е намаляването на разходите за осъществяването на отделните курсове. Виртуалните инструменти позволяват да се пестят ресурси – всички учебни материали са интегрирани в дигиталната платформа, което не изисква купуването на отделни учебници например. Пестят се и разходи за пътуване и командировки.

Третият ефект от виртуалното обучение е много по-голямата ефективност, която то постига. Дистанционният достъп позволява на повече хора да се включат към сесията. Самите лекции стават все по-интерактивни, като се включват различни разчупени методи за представяне на информацията, както и позволяват в някои случаи да се правят и практически занятия, които да са близки до реалните условия.

Мобилни и персонални

Развитието на виртуалните бизнес обучения продължава с пълна сила. Въвеждането им позволява да се интегрират постепенно и други елементи от ежедневието ни, които да подпомогнат целия процес. Първата такава тенденция е все по-застъпеното използване на мобилни устройства. Постепенно започват да се изграждат универсални облачни платформи за обучение, които да са достъпни от смартфони и таблети. По този начин курсистите ще могат да имат достъп до информацията навсякъде и по всяко време.

Друга тенденция е развитието на средата за обучение в посока по-силна персонализация – обученията все повече ще се нагаждат спрямо отделния човек, за да може да постигнат максимална ефективност. Например някои платформи се адаптират спрямо резултатите на курсистите и задават материалите в зависимост от представянето им. Това изисква все по-голяма обработка на информацията, която впоследствие може да се използва от преподавателите и курсистите, за да се анализират слабите страни на обучаваните и съответно те да бъдат изгладени.

Друг елемент е използването на социална среда – форуми или вътрешни социални мрежи, в които отделните участници да обменят знания, да работят по екипни задачи и др.

Като на игра

Интерактивните елементи заемат все по-голям сегмент в тези обучения. Това може да бъде под формата на кратки видеа, интерактивни задачи, материали като презентации, инфографики и пр. Големи корпорации като IBM, Deloitte и Xerox залагат все по-силно на такива елементи при подготовката на служители. 

"Със сигурност обученията стават все по-интерактивни и се залага на по-иновативни подходи за ангажиране на участниците, тъй като става все по-трудно да се задържи вниманието им", коментира Христова от MVD Professional Trainings. Тя добавя, че целта е технологиите да се ползват за улесняване на процеса, а не за разсейването на участниците.

Все повече се прокрадват идеите част от обученията да преминават под формата на игра или да се правят специални заглавия, които да използват подходи от гейминг индустрията. Според изследване, проведено от виртуалната платформа за обучения TalentLMS, близо 75% от работещите в момента играят поне малко компютърни или видео развлекателни заглавия. Все още се разработват различни подходи в тази посока, тъй като поддържането на гейм елементи изисква доста ресурси, което покачва цената. Затова е много вероятно бизнесът с виртуални обучения да промени малко гледната точка и да не заложи на традиционни игри, а само на отделни елементи или концепции. Например да се стимулират служителите да взимат определени нива на сертифициране, като се въведе състезателен характер, който е в основата на много компютърни игри.

Що се отнася до интерактивността, освен за нови елементи, които да повишат ефективността на обученията, друго голямо предизвикателство е да се направи интерфейсът на онлайн системите максимално лесен и удобен за ползване.

"Сегашните платформи тепърва ще трябва да отговорят на все по-бързо променящите се изисквания и все по-завишените очаквания на клиентите, които търсят интуитивен дизайн, динамика и интеракция", заключава Христова от MVD Professional Trainings.

Пазар за курсове

Не само самото провеждане на бизнес обученията става по дигитален път, но и самото им търсене. Българската стартираща компания Coursedot например предоставя възможност на фирми да намерят най-подходящия, удобен и изгоден за тях IT курс. Платформата е своеобразен електронен магазин, в който дружества и професионалисти да намерят правилното за тях обучение. В същото време компаниите, които предоставят подобни IT курсове, могат да пускат своите предложения на сайта. Обученията са специализирани в технологичната и телеком сфера, като в платформата на Coursedot могат да се намерят такива на водещи вендори, сред които са Cisco, Juniper, Hewlett-Packard, Microsoft, IBM, VMware и др.

Класна и конферентна стая, бяла/черна дъска, дебели учебници, досадни преподаватели и отегчени слушатели. Тази представа почти веднага изниква в представите на повечето хора, когато стане дума за училище, университет, образователни и професионални курсове, обучения и пр. Постепенно тази картина най-вероятно ще остане като блед спомен от миналото сред по-възрастните служители. Поне в контекста на професионалните и корпоративните курсове, които в повечето случаи струват от няколкостотин до над десет хиляди долара.

Понякога тази сума не е за месечно, а дори за двудневно обучение. Бизнесът прави големи инвестиции в подготовката и повишаването на квалификацията на своите служители и компаниите следят какво получават срещу крупните вложения в обучения. Те искат повишено качество на придобитите знания, по-голяма практическа насоченост, възможност за проследяване на резултатите. И тъй като времето е пари – курсовете да отнемат възможно по-малко от времето и силите на кадрите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Бъдещето е принтирано... в 3D

Бъдещето е принтирано... в 3D

Една реалност не стига

Една реалност не стига

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.