Технологичният фон на бизнеса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Технологичният фон на бизнеса

Shutterstock

Технологичният фон на бизнеса

Юлиян Арнаудов
5081 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Корпоративният свят в повечето случаи няма нищо общо с този на обикновените хора. Колкото по-голяма е компанията, толкова по-несравними са нещата. Индустриалните гиганти пък са отделна микровселена на фона на случващото се както на бизнес, така и на потребителско ниво.

Идентична е ситуацията с технологиите, които фирмите ползват. В повечето случаи крайните устройства са идентични с тези на масовите потребители, но са важни самите процеси, които се случват зад тях или начина им на употреба. Затова и голяма част от ключовите технологии за бизнеса се случват зад всички останали процеси, а не са просто смартфон или таблет.

Вторият момент е, че бързият технологичен напредък започва да размива границите между физическия и дигиталния свят. Дори традиционни бизнеси и индустрии все повече разчитат на системи, които преди години бяха запазена територия основно за IT гигантите или за най-големите корпорации. Процеси преминават в дигиталното пространство и се автоматизират, за да оптимизират работата във физическия свят. Интернет на нещата, мащабируеми облачни системи за управление на ресурсите (познати като ERP решения), управление на непрекъснатия поток от информация, виртуални обучения и др. Всичко все повече зависи от програмния код, който може да направи едно предприятие много по-ефективно от когато и да било. В същия момент конкуренцията в технологичната област може да дойде отвсякъде, а малките стартиращи компании изкарват решения, които не отстъпват по функции и възможности на тези на утвърдените играчи, но в повечето случаи – на доста по-ниска цена.

Макар и бавно този процес започва да се налага и в България. Увеличава се броят на фирмите, които постепенно въвеждат дигиталния свят в ежедневната си работа. Средствата от еврофондовете позволиха на немалко бизнеси да модернизират технологичната си база, а българските стартиращи компании да развиват своите идеи и да ги предлагат все повече на други фирми, а не толкова на крайните потребители.

Сред най-интересните и важни технологични бизнес тенденции по света и в България са мобилните технологии, навлизането във все повече фирми на софтуера за управление, Интернет на нещата (Internet of Things – IoT), автоматизацията на процесите, високотехнологичните обучения, навлизането на стартъпите като доставчици на IT решения за бизнеса.

В глобалната мрежа – навсякъде, отвсякъде

Мобилният интернет трафик се очаква да нарасне осем пъти до 2020 г. спрямо нивата от изминалата година, показват данните от последния доклад на IT гиганта Cisco. В същия момент налагането на мобилни мрежи от четвърто поколение (4G) ще измести постепенно сегашния остарял стандарт, което ще доведе до повишаване на капацитета и скоростите на тези услуги. Трафикът, генериран от 4G устройства, ще бъде 72% от общия след пет години, независимо че джаджи с такива възможност ще имат дял от само 40.5%. Което ще стимулира крайното потребление и допълнително ще доведе до подмяна на традиционните "слушалки" с техните смарт събратя. През 2015 г. смартфоните в световен мащаб съставляват около 43% от всички мобилни телефони, но отговарят за 97% от преноса на данни. Тенденцията се пренася и в България, като през настоящата година се очаква всички големи телекоми в страната да пуснат търговски 4G услуги. В момента от трите големи мобилни оператора единствено "Теленор" пусна подобни пакети на своите потребители през декември 2015 г. Мобилен интернет от четвърто поколение се предлага и от по-малките доставчици – "Макс телеком" и "Булсатком". До средата на 2016 г. "Мобилтел" и БТК обявиха планове, че ще пуснат такива услуги и за своите потребители. Това трябва да засили допълнително мобилния пренос на данни.

С подобряването на технологичните условия и на потреблението следващата логична стъпка е българският бизнес да поглежда все повече към мобилните решения като инструмент за работа. Все повече системи за управление вече имат своите версии за смартфони и таблети. Освен това нараства броят на компаниите, които правят собствени приложения, за да предоставят допълнителни възможности за своите потребители. Самият мобилен софтуер също не се ограничава само с прости и красиви игри или програми тип "фенерче". Например българският разработчик "Мобайл системс" е сред лидерите на пазара за мобилни офис решения с OfficeSuite. Компанията подготвя до края на 2016 г. да влезе в директна конкуренция с Microsoft, като пусне и версия за PC.

Всичко в интернет

Новите 4G мрежи отварят и други възможности, които всъщност подсилват идеята, че технологиите ще са просто фон на процесите. Такава е концепцията за Интернет на нещата - всякакви вещи, които ще бъдат свързани с глобалната мрежа, ще обменят информация помежду си. Става въпрос за сензори, камери, релета, които управляват различни електроуреди, часовници, чадъри, дрехи и каквото още ви хрумне. Освен възможност за дистанционен контрол и превръщането на една вещ в умна IoT има и друга функция – събирането на данни. В момента  действията ви в мрежата се следят от различни алгоритми и се съставят анонимни профили, които впоследствие се ползват за по-добра реклама. Идеята е това да започне да се прави от всевъзможни джаджи във физическия свят, които да следят потребителското поведение или пък да позволят по-голяма автоматизация и оптимизация на различни реални процеси. Така вече напълно се преплитат дигиталното и физическото пространство.

Жестоко грешите, ако си мислите, че подобни идеи са далеч от България. Местната компания "Алтерко роботикс" разработва цяла плеада умни решения, които могат да трансформират дома или офиса ви в умна сграда, която да се контролира дистанционно през смартфона. До март месец техните продукти трябва да започнат да се реализират на търговския пазар. Компанията вече пусна собствен умен часовник, предназначен за деца, който има за цел да помага на родителите да знаят къде се намират наследниците им.

Капката в океана

С увеличаването на броя на устройствата, свързани в интернет, драстично нараства и обемът информация, които те подават. Така се формира огромен океан от данни, който трябва да бъде обработен, анализиран и систематизиран. Все повече компании се опитват да се възползват от богатствата, които крият тези необятни масиви. Затова и решенията за извличане и анализиране на информация стават все по-търсени. Подобните програми в повечето случаи изискват високо ниво на автоматизация. Тази тенденция не се забелязва само в обработката на данни, но и при други процеси, които доскоро изискваха човешка намеса.

Облачна сигурност

Мобилните технологии, стремежът за намаляване на разходите за интеграция на системите и големите масиви от информация налагат все повече ползването на облачни решения. В контекста на бизнеса тези тенденции са свързани с чувствителни теми като корпоративната сигурност. Изнасянето на данните и дистанционният им достъп почти винаги увеличават шансовете те да достигнат до недоброжелателни лица или институции. Затова всички разработчици на IT решения все повече наблягат на сигурността на облачните системи, както и на преминаването към хибридни модели, в които се комбинират традиционната изградена от бизнеса инфраструктура с изнесена такава. По-доброто криптиране при съхранението и трансфера на данни, разпределението на достъпа и следенето дали няма пробиви са част от основните инструменти за корпоративна сигурност. Факт е, че като една от главните технологични тенденции при бизнеса е именно обръщането на повече внимание и ресурси в стремеж да се опази информацията. Инвестициите водят и до усъвършенстване на технологиите било на криптиране или на виртуализиране, което да подсили сигурността на данните.

Виртуално обучение

Корпоративните обучения са друга сфера, която търпи все повече промени. Докато преди около десетилетие за някои сертификати се изискваха много учебници и специални командировки, защото не навсякъде бяха налични тези курсове, дигиталните технологии улесниха неимоверно целия процес. Налични са дистанционни и виртуални тренинги и вече не се изисква физическото присъствие на преподавателя и на учениците в една стая. Това премахва всякакви граници и вече един курс може да се проведе с участници от цялото земно кълбо. Учебниците преминават все повече в дигитални варианти, а програмите започват да съдържат голяма доза интерактивни елементи, които да засилят както практическата, така и теоретичната част. Други решения пък помагат на бизнеса да намери най-подходящия курс за обучение на служителите си в удобно за тях време, както и най-изгодната като цена оферта. Всички тези фактори оптимизират процеса по обучение и преквалифициране на служителите и съответно повишават ефективността на бизнеса.

От няколко години насам тенденциите са технологичните иновации да не се движат толкова от крайните устройства, а от платформите и процесите, които се извършват зад тях. Всъщност посоката на еволюцията е, че след време всичко ще се извършва като фон "зад кадър", а все повече действия ще бъдат автоматизирани и няма да изискват човешка намеса.

Корпоративният свят в повечето случаи няма нищо общо с този на обикновените хора. Колкото по-голяма е компанията, толкова по-несравними са нещата. Индустриалните гиганти пък са отделна микровселена на фона на случващото се както на бизнес, така и на потребителско ниво.

Идентична е ситуацията с технологиите, които фирмите ползват. В повечето случаи крайните устройства са идентични с тези на масовите потребители, но са важни самите процеси, които се случват зад тях или начина им на употреба. Затова и голяма част от ключовите технологии за бизнеса се случват зад всички останали процеси, а не са просто смартфон или таблет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Бъдещето е принтирано... в 3D

Бъдещето е принтирано... в 3D

Една реалност не стига

Една реалност не стига

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK