С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 окт 2016, 10:00, 3733 прочитания

Анализирай това. И това. И това

Нарастват българските компании в сектора с анализ на данни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Технологии за бизнеса. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Добрият и качествен анализ на данни е важна част от дейността на глобалните компании. България не е изключение от правилото, но остава въпросът нужен ли е наистина и за по-малките фирми или е по-скоро добавка към разработването на стратегии. Еднозначен отговор няма, но разрастващият се брой компании за анализ на данни показва, че търсене на услугата има и за момента няма изгледи това да се промени. Компании като българската Analytics 4 Everyone (A4E) дават дори на малките бизнеси възможност да се възползват от всички данни, които имат, но не разбират.

Бизнесът с анализ на данни се разраства паралелно с облачните услуги. Концепцията за проучване на големи парчета информация е с нас от много години, но досега повечето организации не се възползваха от всички ресурси, които притежават. Сега те разбират, че ако успеят да уловят цялата информация, която се влива в бизнеса им, могат да анализират тези данни и да получат отговори на някои от въпросите си относно бизнес стратегията. Всъщност той се използва още от 50-те години на миналия век, но едва сега може да се каже, че сериозните предприемачи не позволяват на нито едно число да се изгуби от погледа им. Резултатът - нови стратегии и нови тенденции.


Модерните тенденции в анализирането на данни са всичко да се случва бързо и ефективно. Ако преди години се налагаше на един бизнес да събира информация, да я анализира и след това да обмисля дълго време какво може да прави с нея, сега нещата се случват светкавично и решенията идват почти мигновено. Разбира се, малко бизнеси правят всичко сами, а нови фирми за анализ на данни се създават всеки ден. Целта е фирмите да дават на клиентите си нови възможности в това да бъдат гъвкави и конкурентоспособни.

Защо е важен

Фирмите за анализ на данни взимат информацията от своите клиенти, за да открият за тях нови възможности и да направят от неразбираемото разбираемо. Това води до по-интелигентни решения за бизнеса, по-ефективни операции, по-високи печалби и най-важното - по-доволни клиенти.



Ако трябва да посочим трите най-важни посоки, в които анализирането на данни помага, те биха били редуциране на разходите, по-бърз метод за вземане на решенията и по-ясна насока на новите продукти. Трудно е да се каже кое от трите е най-важно, но все пак за голяма част от директорите най-важното нещо е да се сведат ненужните разходи до минимум. В това компаниите за анализ на данни могат да помогнат особено много, като дадат решения за по-ефективно използване на ресурсите и по-добри начини за управление на бизнеса. По-бързото вземане на решения дава на компаниите комфорт в това да са няколко крачки пред конкуренцията. Чрез бързото събиране и обработване на данни, комбинирани с възможността да се анализират и нови източници на информация, данните могат да бъдат анализирани на момента и веднага да се дадат решения, базирани на току-що наученото.

Това, разбира се, води до по-добро разбиране на пазара и нуждите на клиентите. Съответно новите продукти и услуги, които компаниите ще предлагат, ще бъдат по-добре насочени спрямо търсеното от клиента. Много социологически проучвания сред бизнеса показват, че след анализирането на данни новите продукти на фирмите се приемат много по-добре от клиентите.

Разбира се, че анализирането на големи количества данни е насочено предимно към бизнеса. Но кой бизнес? Нека вземем един по-конкретен пример като електронната търговия. Разбивките на информация могат да ви помогнат да разберете по-добре вашите клиенти. Кои са те? Колко често влизат в сайта ви? Кога? Какво преглеждат, преди да решат какво точно ще си купят? Всичките тези данни могат да бъдат моделирани така, че да подобрят търсенето не само на определени продукти, но и на целия магазин. Което би довело и до по-големи приходи. Анализирането на данни може да ви помогне и да вдигнете крайната ефективност спрямо клиентите, като вдигнете процента на хора, които влизат в онлайн магазина и си тръгват от него с пълна кошница.

Като разчитате на собствената си история, можете по-лесно да прогнозирате бъдещето си и да го управлявате. Вашите финансови резултати, продажби, маркетинг, рекламна стратегия – всички те ще претърпят промени, ако знаете как да се възползвате от всичко около вас, което е вече там, но не знаете как да го разчетете. Всички тези вертикали могат да се окажат златни за вас и вашия бизнес, стига да знаете как оптимизирате своя онлайн магазин.

Но нека погледнем и от нетрадиционната страна. Според много хора изкуството е чувство. Музиката е нещо, което докосва много хора, добрият филм е изграден на игра на емоции. Но само това ли е? Не. За сериала "Игра на карти", който е сред най-успешните продукции на Netflix, компанията използва анализ на данни, за да избере най-подходящия актьор и режисьор. И, изглежда, числата не бъркат. Големите холивудски студиа също използват анализ на данни, за да могат техните сценаристи да стигнат до истории с възможно най-голям потенциал за блокбъстъри.

Когато стане дума за музика и анализ на данни, може би първото нещо, което идва на ума на ползващите стрийминг услуги, са препоръките на Spotify, Last.fm и други подобни приложения. Събирането на информация обаче има и други приложения в музиката – като например създаването на ремикси така, че те да бъдат възможно най-търсени в заведенията. Анализът в музиката достига дотам дори къде да започне и къде да свърши песента, къде тя да затихва, за да има най-силен ефект върху слушателя. И, разбира се, числата помагат на продуцентите да открият следващите големи звезди.

Остава големият въпрос – нужен ли е анализът на данни на бизнеса или е удобна добавка, но не и нещо задължително. Точен отговор няма, но анализирането на данни безспорно разширява възможностите пред бизнесите, с които се заема.
България не изостава

Както по света, така и в България фирмите за анализ на данни се множат бързо. Според представители на сектора причината са добрите възможности за получаване на качествено образование в сферите на математиката, статистиката и програмирането в страната. Екипите на стартъпи като А4Everyone смятат, че всички трябва да имат достъп до анализа на информация, включително и малките и средните предприятия. A4Everyone предлага на клиентите си обработка на данни, включваща и прогнози за бъдещи резултати, както и препоръки как най-добре да бъдат приложени новите знания.

Друга компания, която заслужава внимание, е Hyperscience, която разполага с офиси както в София, така и в Ню Йорк и досега е набрала инвестиции за над 10.8 млн. долара. Екипът й създава автоматизирана база данни, която е лесна за ползване и може да бъде разчетена от всеки.

ShopUp е друга българска компания, насочена изцяло към ритейла. Анализирането на данни за търговците спомага за дешифрирането на трафика от клиенти, които ползват смартфоните си, за да пазаруват. ShopUp вече работи с големи фирми като Mr. Bricolage и Debenhams, като компанията е печелила SAP Startup Challеnge и си партнира със SAP и Amazon.

Metrilo също е фокусирана върху търговията, като компанията твърди, че предлага решения, които елиминират нуждата от подробен анализ на данни за онлайн търговците чрез събиране на информация и дешифрирането ѝ в реално време. В Metrilo инвестират както местни, така и международни инвеститори.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бъдещето е принтирано... в 3D Бъдещето е принтирано... в 3D

Няколко тенденции за бързото развитие на триизмерния печат

28 окт 2016, 4919 прочитания

Една реалност не стига Една реалност не стига

Добавената реалност настъпва в бизнеса

28 окт 2016, 2223 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии за бизнеса" Затваряне
От гаража до Индия и Китай

"Милкотроник" от Нова Загора продава в цял свят гама продукти за контрол на качеството и хигиенните норми на млякото

Game-Changer* на газовия пазар

Междусистемната връзка с Гърция е първият реален проект за намаляване на газовата зависимост от Русия

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Златният Кокошка

"Кокошка – експресионист, мигрант и европеец" е едно от централните събития в културния афиш на Виена този сезон

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход