С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 27 окт 2016, 10:32, 11888 прочитания

От гаража до Индия и Китай

"Милкотроник" от Нова Загора продава в цял свят гама продукти за контрол на качеството и хигиенните норми на млякото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Технологии за бизнеса. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Ако някой ви попита колко високи технологии има в производството на мляко, сигурно ще отговорите, че няма никакви. Но истината е, че през XXI век млечната индустрия използва все повече иновации, за да подобри ефективността и да гарантира качеството на продуктите. И доказателство за това е и българската фирма "Милкотроник", която произвежда ултразвукови анализатори за мляко.

"Започнахме с четирима души през 1995 г. в едно гаражно помещение", разказва инж. Диньо Динев - основател на фирмата от Нова Загора. Идеята идва след работата му в компанията "Сибагроприбор" към Академията на селскостопанските науки в гр. Краснообск. Това е "времето на перестройката" в тогавашния Съветски съюз, а Диньо Динев е студент в Новосибирския електротехнически институт. Завършва с отличие, завръща се в България и съвместно с руската фирма сформира екип за подобряване на вече разработения в Краснообск ултразвуков анализатор за мляко. "След 3-4-месечни тестове на усъвършенствания вариант на уреда започна серийното производство на първия, изцяло български, анализатор на мляко. Нарекохме го "Лактоскан", а първият клиент бе едно от най-големите по това време млекопреработвателни предприятия – "Млечен път" - Нова Загора", обяснява инж. Динев.


Да затвориш продуктовата гама

Днес производственото портфолио на "Милкотроник" включва: млекоанализатори, термостатни устройства, тестове за откриване на замърсяване в млякото, брояч на соматични клетки. "Всичките ни продукти са иновативни, съобразени с най-новите достижения в електрониката, софтуера, нано- и биотехнологиите", казва инж. Динев.

Ултразвуковите млекоанализатори са основните продукти, които фирмата произвежда и с които е известна на пазара. Разширената продуктова линия включва седем базови модела, всеки от които се предлага в много варианти, предназначени за различни групи клиенти от различни сегменти на пазара. Най-новият продукт на компанията е броячът на соматични клетки Lactoscan SCC, базиран на флуоресцентна микроскопска техника.



"На практика дружеството е затворило гамата продукти за млекодобивния и млекопреработвателния сектор, чрез които се контролират както качеството, така и хигиенните норми на млякото", обобщава инж. Динев.

Кой стои зад иновациите

Екипът от специалисти на "Милкотроник", които създават продуктовата гама, не е голям – ядрото е от 5-6 души, като за отделни проекти привличат специалисти от БАН и от някои български институти. Във фирмата има инженери - софтуерни специалисти, инженери - конструктори на механика, инженери - разработчици на електронни елементи. При необходимост се включват професор по органичен синтез, професор и доктор по биотехнологии, специалисти по оптични технологии и обработка на изображения, обяснява инж. Динев. И уточнява: "Крайната цел е за електрониката, софтуера, механиката, оптиката, химичния синтез, биотехнологичната и в последно време нанотехнологичната част на разработваните продукти да не сме зависими от външни фирми и да създаваме ценово конкурентни продукти." Затова почти всички елементи и комплекти в устройствата на "Милкотроник" са собствено производство.

От компанията нямат точна статистика за средствата, отделяни за развойна дейност, но посочват, че те са около 10-15% от оборота. Според данните в Търговския регистър през 2015 г. дружеството отчита 8.828 млн. лв. приходи от оперативна дейност.

От цял свят

"Милкотроник" работи с предприятия в млекодобива и млекопреработката от цял свят и използва всички налични канали на продажба – дистрибутори, директни продажби, онлайн.

"Сред най-големите ни клиенти е стратегическа държавна фирма, която диктува и законодателно, и методологично млекоприемането в световния най-голям производител на мляко – Индия, както и втората по големина мандра в света (в Пакистан). В Китай намериха успешно приложение на уредите ни в банките за майчино мляко. Имаме клиенти в най-силните европейски икономики, както и в развиващите се страни, тъй като продуктите ни са на най-високо технологично ниво и са универсални", коментира инж. Динев. Според отчета на фирмата за 2015 г. приходите от износ на продукция са 99.4%.

Предимствата

Ултразвуковите млекоанализатори Lactoscan са самостоятелни устройства, които се управляват от собствен електронен дизайн и софтуер. Могат да бъдат използвани за измерване на масленост, сух безмаслен остатък, протеин, лактоза, съдържание на вода в проценти, температура, pH, сухо вещество, проводимост, както и за плътност на една и съща проба.

Фирмата предлага две серии анализатори – преносими и лабораторни. Затова устройствата са подходящи и за центрове за събиране на мляко, ферми, малки млекопроизводители, камиони за мляко. По информация на "Милкотроник" млекоанализаторите Lactoscan притежават висока точност и скорост на измерване, минимална консумация на ел. енергия и не използват консумативи. Уредите са лесни за работа и имат ниски разходи за поддръжка. Бързите и точни резултати от изследването дават възможност за незабавно и справедливо заплащане на млекопроизводителите според качеството на доставяното от тях мляко, посочват от дружеството.

Сред предимствата на млекоанализаторите Lactoscan е и възможността им да установят фалшификациите в суровото мляко - например добавена вода, отклонение в маслеността. Сред честите фалшификации е и смесването на различни видове мляко – например козе и овче и предлагането му като овче, обезмаслено с пълномаслено биволско и предлагането му за пълномаслено овче. Отклонение от нормите е и добавянето на необичайни вещества с цел да се прикрие друг вид фалшификация или да се спре вкисване на млякото - в този случай се използват брашно или нишесте, дават примери от фирмата.

"Цените на уредите са в различен диапазон поради спецификата на продуктите – клиентът трябва да избере скорост на измерване, вид на почистване (ръчно или автоматично), възможните опции и аксесоари, и всичко това променя цената. Но имаме модели, които са достъпни както за най-малкия фермер, така и за най-големите млекопроизводители", коментира Динев.

Конкуренцията

Дейността на "Милкотроник" е специфична, но конкуренция не липсва. "В световен мащаб има няколко фирми, произвеждащи скъпи анализатори за централизирани лаборатории. В България има една-две фирми, които, както често се случва, се образуваха от наши нелоялни специалисти. Като цяло конкуренцията не е многобройна, но има монополисти в някои направления. В медицинските приложения на новите ни продукти за анализ на кръв засега има само трима-четирима производители на подобно оборудване", казва Динев.

От 2005 до 2012 г. дружеството е изпълнило осем проекта, финансирани с европейски средства. Благодарение на тази помощ фирмата закупува по-голямата част от стандартното технологично оборудване и разработва иновативния соматичен брояч. Част от субсидиите й позволяват да наеме младежи на стаж, някои от които остават на постоянна работа след това.

"Трудно се правят иновации в България, няма да се заблуждаваме. Основните проблеми, които имаме, са свързани с растежа на фирмата – нови клиенти, нови поръчки, нови продукти – трябват нови производствени мощности, нови хора, които да бъдат обучени, много усилия да се наложат продуктите на пазара. Но се справяме", обобщава Диньо Динев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бъдещето е принтирано... в 3D Бъдещето е принтирано... в 3D

Няколко тенденции за бързото развитие на триизмерния печат

28 окт 2016, 5834 прочитания

Една реалност не стига Една реалност не стига

Добавената реалност настъпва в бизнеса

28 окт 2016, 2398 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии за бизнеса" Затваряне
Български екип създаде иновативна минна машина

"Алеги инженеринг" проектира единствена по рода си миникарета за "Лъки инвест"

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10