Автомобилостроене: Двигател на растежа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автомобилостроене: Двигател на растежа

Канадската ALC откри ново производство на тапицерии за волани в Благоевград

Автомобилостроене: Двигател на растежа

Производството на автомобилни компоненти ще продължи да се увеличава през следващите години

10913 прочитания

Канадската ALC откри ново производство на тапицерии за волани в Благоевград

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Тежка индустрия. Всички текстове по темата може да откриете тук.
3.5%

от брутния вътрешен продукт на страната са произвели предприятията в бранша през 2015 г.
В страната работят около 50 компании, които произвеждат само автомобилни компоненти. Те осигуряват работа на 33 хил. души.
Веднъж стъпили в България, голяма част от компаниите правят последващо разширение на производството, навлизат и нови инвеститори.

Ако има сектор, за който смело може да се каже, че расте стабилно през последните години, това е производството на автомобилни компоненти. В страната работят около 50 такива компании, които произвеждат 3.5% от брутния вътрешен продукт. Макар и много разнообразни като продукция, предприятията като цяло са движени от растящото търсене на автомобили в света, което означава и повече поръчки за тях от производителите. Затова и голяма част от фабриките, които бяха изградени в страната напоследък, работят именно за автомобилната индустрия. Основната причина компаниите да изберат България за инвестициите си са сравнително ниските разходи за труд, тъй като в бранша заетите се измерват в стотици и хиляди в отделните предприятия. Това от своя страна ги изправя пред задълбочаващия се проблем с недостига на кадри и ги кара да търсят свои решения. Прогнозите са в следващите години секторът да продължи да расте.

Картина на сектора

Компоненти за автомобилната промишленост произвеждат около 100 компании в страната. За половината от тях това е единственият бизнес, а останалите правят и други продукти. Компонентите, които се произвеждат, са в много широка гама – микроелектроника, кормилни уредби, инструментални табла, климатични системи, алуминиеви части, кабели, каучукови и пластмасови изделия, тапицерии и т.н. За 2015 г. приходите на компаниите, които се занимават само с автокомпоненти, са били общо 1.55 млрд. евро, или 3.5% от БВП, показват данни от първото проучване в бранша, изготвено от "Аутомотив клъстер България" и Colliers International през миналата година. Заетите в тези предприятия са 33 хил. души.

Около две трети от производствата са концентрирани в Южна България, макар че почти няма регион в страната, където да не работи такава компания. С изключение на асемблиращата фабрика на китайската Great Wall край Ловеч, останалите предприятия са доставчици на световни автомобилни производители като BMW, Mercedes – Daimler, Volkswagen, Ford, Renault, FIAT и др.

Защо тук

Няколко са причините компаниите да се насочат към България. Ниските разходи за труд се посочват като предимство от половината от предприятията в сектора, показва анкетата на "Аутомотив клъстер България" и Colliers International. Тези разходи тук са 10 до 15 пъти по-ниски, отколкото в Западна Европа, като средната брутна годишна заплата е 5100 евро (около 830 лв. на месец).

Други важни аргументи за избора на България са членството на страната в Европейския съюз, което облекчава доставките, както и близостта до клиенти и производители. Ниските данъци и фиксираният валутен курс също са сред факторите, повлияли решението за инвестиция.

Разширение

Добрата новина е, че, веднъж стъпили в България, голяма част от компаниите правят последващо разширение на производството. Навлизат и нови инвеститори.

През миналата година втори завод в страната изгради американският производител на сензори Sensata Technologies. През 2011 г. компанията купи фабриката "Сензор-найт" на белгийската EPIQ в Ботевград, сега новото предприятие се намира в Пловдив. Инвестицията е за 35 млн. долара, а заетите са 300 души. В дългосрочен план компанията планира и втори етап на разширяване в Пловдив, като ще удвои производствените площи, а работниците ще достигнат 1200.

Новият собственик на другото предприятие на EPIQ в Ботевград – филипинската Integrated Microelectronics, също направи поредно разширение в града. Компанията, която произвежда електронни компоненти за автомобили, инвестира 4 млн. евро в проекта, който ще осигури 400 нови работни места.

Германската Kostal направи втори завод за механични и електромеханични детайли за автомобили в Смолян, планира трети в Пазарджик
Фотограф: ВЕЛКО АНГЕЛОВ

Германската Kostal, която направи първата си инвестиция в България през 2011 г., като нае и оборудва старата тютюнева фабрика в Смолян, отвори втора производствена база в града в края на 2015 г. В оборудване досега са вложени над 20 млн. лв. Предприятието произвежда механични и електромеханични детайли за автомобили - кормилно оборудване и ръчки за чистачки и светлини, както и цели подкормилни системи. Продуктите се доставят за компании като Volkswagen, Ford, BMW, Daimler, Fiat, както и за луксозни марки като Bentley, Lamborghini и Porsche. С добавените 100 нови работни места в компанията вече работят 750 души. Нещо повече - до 2018 г. Kostal планира и следващо разширение – този път в Пазарджик, което ще удвои капацитета й.

Разширяване на производството и развойната дейност направи и белгийската Melexis в София. Целта на инвестицията от 15 млн. лв. е да се увеличи капацитетът за тестване на микрочипове, както и да се разработят две нови продуктови гами. В компанията вече работят над 300 души.

Южноафриканският производител на автомобилни тапицерии ALC, който от две години е собственост на канадската Exco Technologies, също изгради ново предприятие. След заводите си в Мусачево и Ихтиман край София, където прави тапицерии за седалки на BMW и Mini Cooper и подглавници за Audi, в края на миналата година компанията откри фабрика и в Благоевград. Там се произвежда нов продукт – тапицерия за волани, като крайният клиент е Volkswagen. Фабриката е разположена в помещения под наем, а общата инвестиция в оборудване се очаква да бъде между 500 хил. и 1 млн. евро. В предприятието вече работят 150 души, още толкова предстои да бъдат наети. Компанията планира допълнително да разшири производството в Благоевград и с други продукти.

Новите инвеститори

Два проекта край Димитровград са на път да превърнат района в нов индустриален център. Японската Yazaki, която вече има два завода в Сливен и Ямбол, е избрала Димитровград за поредната си инвестиция. Компанията ще вложи 50 млн. евро в изграждането на фабрика за кабелни системи, като строителството се очаква да приключи през тази година. В предприятието ще работят 3500 души. В момента Yazaki произвежда за Renault, Daimler и Ford.

Вторият проект край Димитровград е на изцяло нов инвеститор за страната. Турската Sa-Ba е решила да изгради първия си чуждестранен завод в България. В него ще се произвежда вътрешно и външно осветление за автомобили. Инвестицията е за 8 млн. лв. и ще осигури 150 работни места, като заводът се очаква да заработи през третото тримесечие на тази година.

Нова е инвестицията и на германската фамилна компания Willi Elbe, която през миналата година изгради завод за над 9 млн. евро край Пловдив. В предприятието се произвеждат компоненти за кормилни уредби за BMW и за серията камиони на Mercedes – Daimler и карданни валове за BMW. Частите от българската база ще се изнасят за западноевропейския пазар и Китай. В завода работят 150 души.

Прогноза

Очакванията са секторът на автомобилните компоненти да продължи да расте както като продажби, така и с нови инвестиции. Анкетата на "Аутомотив клъстер България" и Colliers International показва, че 64% от производителите прогнозират ръст на приходите си за 2016 г. "Годината като цяло беше много успешна. Продажбите ни се увеличиха с около 20%, ще продължим да растем и през 2017 г.", коментира наскоро за "Капитал" финансовият директор на "Костал България" (Kostal) Мартин Сикора. Двуцифрен ръст за миналата година окачват и от Integrated Micoelectronic и ALC.

В средносрочен план близо 70% от предприятията в бранша планират да разширят производството си тук. Основна спънка за това може да се окаже недостигът на кадри. Това е и една от причините компаниите да поглеждат към нови региони на страната.

За авиацията

Освен за автомобилни компоненти през миналата година България беше открита като дестинация и за производство на самолетни части. Първата такава инвестиция беше направена от американската Woodward, която започна тригодишен проект за оборудване на производство на различни възли и компоненти, свързани с управлението на горивната система на самолетите и контрола на задвижващите механизми. Предприятието е разположено в помещения под наем в Sofia Airport Center по пътя към софийското летище, а част от производствените дейности вече започнаха. От София Woodward ще доставя авиационно оборудване на гиганти в самолетостроенето като Airbus и Boeing. Общата инвестиция ще бъде 9 млн. евро, а заетите ще достигнат 200 души.

Проект за производство на самолетни части подготвя и френската Latecoere, но засега от компанията не дават повече информация. Това, което е известно, е, че заводът ще е разположен край Пловдив, като на първо време се очаква заетите да са около 200 души. Френската компания има широк спектър на производство, като по неофициална информация в България ще се произвеждат уплътнения и допълнителни компоненти по вратите на самолетите. Базираната в Тулуза компания работи за клиенти като Airbus, Boeing, Bombardier и Embraer.
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Тежка индустрия. Всички текстове по темата може да откриете тук.
3.5%

от брутния вътрешен продукт на страната са произвели предприятията в бранша през 2015 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Химични реакции

Химични реакции

Бизнес след края на мината

Бизнес след края на мината

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK