С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 ное 2018, 9:49, 3186 прочитания

Гордостта в машиностроенето

Секторът за автомобилни компоненти е може би най-динамичният в цялата българска икономика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание на "Капитал" Тежка индустрия. Всички текстове по темата може да откриете тук.

Секторът за автомобилни компоненти е може би най-динамичната част не само в машиностроителната индустрия, но и в цялата българска икономика. За последните десет години в България навлизаха нови и нови компании, а произвеждащите вече тук постоянно разширяваха производството си. Доказват го и данните за най-големите десет дружества в този сегмент, чиито приходи през 2017 г. са нараснали с над 10% до 2.76 млрд. лв. Впечатляващ е и броят на служителите на десетте производителя, които годишно нарастват средно с по 10% и за 2017 г. са достигнали 19 хил. души. Само една компания е намалила леко персонала си. Положителното е, че повечето фабрики са в райони с голяма безработица и дават работа на хиляди.


Секторът за автомобилни компоненти е построен на зелено в голямата си част и е доминиран от чуждестранни инвеститори. Продукцията му е изнасяна за най-големите автогиганти в Европа като BMW, Volkswagen, Daimler, Renault и др. И макар в първите години компаниите да се съсредоточаваха най-вече върху нискоквалифициран труд за продукти като кабелни системи за коли, в последно време навлязоха все повече компании, чието производство е с добавена стойност.

Топ 3

Лидер в тази индустрия е производителят на електронни модули за автомобили "Интегрейтид микро-електроникс България", позната в миналото като ЕПИК. И през миналата година заводът в Ботевград продължи да расте, макар с леко по-бавни темпове - от 17% на 12%, до приходи от 422 млн. лв. Групата, която е част от филипинската IMI, е сред най-рентабилните в индустрията - с печалба 47 млн. лв. През миналата година компанията завърши петгодишната си инвестиционна програма за около 25 млн. лв., с което изчерпи максималния си капацитет за разширение в страната. Ето защо очакванията са следващите години да са по-умерени откъм ръст. Сред клиентите на компанията са Volkswagen, Audi, Mercedes, Renault, Peugeot, Mazda, Toyota, Maserati, Bentley и др.



Втора в подреждането е "Сенсата технолоджис България", която произвежда сензори за автомобили. Тя е една от най-динамичните в индустрията, като приходите й през миналата година са скочили с 30% до 368 млн. лв. Основната причина е вторият завод на групата в Пловдив, който беше открит през 2016 г. Заедно с производството в Ботевград общият брой на служителите достига 2700, с почти 50% повече спрямо 2016 г. В София пък "Сенсата технолоджис България" има и най-голямата тестова лаборатория в света, в която се изпробват автомобилни сензори и други технологии, а инвестицията надхвърли 3 млн. долара. Компанията изнася за Volkswagen, Daimler, Fiat, Volvo, General Motors и др.

Трета е компанията с най-много служители в целия машиностроителен сектор - японският производител на автомобилни кабели "Язаки България", който през миналата година отвори третия си завод в България - в Димитровград, който доставя за Mercedes. Дружеството вече има над 5700 души персонал в Сливен, Ямбол и Димитровград. Нарасналият капацитет доведе и до по-високи приходи за миналата година - за пръв път оборотът на "Язаки" надхвърли 300 млн. лв. - 323 млн. лв., с над 15% повече от 2016 г.

Добри истории

Най-бързо растящата компания в този сегмент е германската "Бер-Хелла термоконтрол", която в завода си в Божурище произвежда автомобилни климатични системи за гиганти като BMW, Volkswagen и много други. Отвореното преди две години и половина предприятие вече достига оборот 190 млн. лв., със 75% повече от предишната година. Компанията увеличава и печалбата си, а екипът й вече е над 300 души, от които голямо развойно звено с над 50 инженери. А през юни от българското дружество обявиха, че започва разширение, чрез което капацитетът в Божурище ще бъде увеличен с 80%. Така компанията скоро ще може да влезе и в топ 10 на подреждането.

Компанията с най-висока печалба в индустрията е турската "Теклас България", която има четири производствени мощности край Кърджали. Производителят на каучукови, пластмасови и метални елементи за автомобилната промишленост отчете финансов резултат 54.5 млн. лв. през миналата година при приходи 314 млн. лв. Сред клиентите му са гиганти като General Motors, Volkswagen, Volvo, BMW, Mercedes-Benz и Renault, а от миналата година дружеството работи и за Tesla и изнася детайли за САЩ.

Въпреки растящите резултати в сектора повечето производители се оплакват от едно основно нещо - недостиг на работна ръка. Такъв е случаят с южноафриканската компания за автомобилни тапицерии "АЛС България", която има три завода - в Мусачево, Ихтиман и Благоевград. Преди време генералният мениджър за България Шон Бош заяви, че вече е можело да имат и четвърта фабрика в България, ако е имало нужните хора на трудовия пазар. Дори и в тази обстановка дружеството е увеличило персонала си с над 30% до 1600 души през миналата година, но според Бош незаетите работни места остават стотици.

Такава ще бъде и най-голямата трудност пред сектора в следващите години. В него продължават да навлизат нови и нови инвеститори, но всички тези компании се борят за, а понякога и крадат, едни и същи кадри. При разрешаване на този недостиг индустрията има шанс да расте още повече.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Индустрията води хорото на кръговата икономика 1 Индустрията води хорото на кръговата икономика

Пречка за развитието й е европейското законодателство

30 окт 2018, 2032 прочитания

Инж. Илия Келешев: Неизвестните пред машиностроителния сектор са много Инж. Илия Келешев: Неизвестните пред машиностроителния сектор са много

Председателят на Браншовата камара по машиностроене пред "Капитал"

29 окт 2018, 2739 прочитания

24 часа 7 дни

15 фев 2019, 7520 прочитания

15 фев 2019, 4198 прочитания

15 фев 2019, 3983 прочитания

15 фев 2019, 2516 прочитания

15 фев 2019, 2075 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тежка Индустрия" Затваряне
Когато има химия

Най-големите компании от отрасъла имат с 1.8 млрд. лв. повече приходи спрямо година по-рано

Жилищен живот за терена на безалкохолния завод в София

Пловдивската фирма за метали "Хъс" строи комплекс върху 50 дка до Ловния парк в София

Задава ли се нова ядрена надпревара

Оттеглянето на САЩ и Русия от договора за ракетите със среден и малък обсег ще подкопае най-вече сигурността на Европа

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за цената

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете