С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 окт 2019, 10:28, 3867 прочитания

Стъкло, цимент и строителни материали: Стабилност и чужди инвестиции

Стъкларските предприятия са на върха на класацита, циментовата индустрия бележи ръст заради частното строителство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Производителите на цимент и стъкло са имали добра година. Това се дължи, от една страна, на строителния бум, от друга, на умните инвестиции на предприятията в подобряване на производствените им линии. Производителите на керамика и строителни материали запазват стабилност, донякъде по същите причини. Сред топ 10 в класацията за цимент, стъкло, керамика и строителни материали прозира мощта на чуждите инвеститори, независимо дали са португалски, германски, гръцки, испански, турски или швейцарски. В топ 3 по приходи ярко се открояват стъкларските заводи, като на първо място е силно обновената "Би Ей глас България".

Първенецът: нови инвестиции


Лидерът в топ 20 е бившето предприятие "Дружба стъкларски заводи", което сега се казва "Би Ей глас България". Новият образ на компанията се появи, след като португалската BA Glass купи двата завода в София и Пловдив през 2017 г. от гръцката Yioula. От години това е сред най-големите производители на стъкло не само в България, но и в Югоизточна Европа още от времето на социализма. Сега предприятието изпреварва всички други компании и за цимент, и за керамика и строителни материали и попада на 28-о място в целия сектор на тежката индустрия. През 2018 г. то повишава приходите си с под 10%, но по-важното е, че успява да отбележи нетна печалба от 37.3 млн. лв. след загуба от 6.3 млн. лв. за 2017 г. Главният изпълнителен директор на BA Glass Сандра Сантуш, коментира пред "Капитал" при откриването на новата мощност в пловдивския завод, че това се дължи основно на преструктуриране, след като като в компанията са се влели нейни по-малки дъщерни дружества (за скрап, опаковки и т.н.). Иначе компанията се занимава основно с производство на бутилки и буркани, като доставя опаковки на всички големи пивоварни в страната.

Новите португалски собственици правят сериозни инвестиции за обновяване на оборудването през последните две години. В пловдивското предприятие те инвестират 83 млн. лв., като по-голямата част от тях - близо 60 млн. лв., са били похарчени за купуването на нова пещ със 70% по-голям капацитет (120 хил. тона стъкло годишно) и четири автоматизирани поточни линии, където ще се произвеждат бирени бутилки.

Възходът на двата завода няма да спре дотук вероятно. И в Пловдив, и в София ще бъдат построени втора нова пещ. Общата инвестиция на португалците ще е 400 млн. лв. за пет години. Разчетите на компанията показват, че инвестицията трябва да се изплати за срок до 10 години. Досега дружеството има открити 700 работни места, като около 500 са в пловдивското предприятие.
Новите португалски собственици на "Би Ей глас България" правят сериозни инвестиции за обновяване на оборудването.




Възходът на чуждото стъкло

Стъкленият бранш не е никак крехък през 2018 г. Шест от фирмите в топ 10 на класацията са производители на стъкло. Освен "Би Ей глас България" там са и производителите от турската група Sisecam. На второ място е техният завод в Търговище "Тракия глас България" с над 245 млн. лв. приходи. Тази година производителят на плоско стъкло обяви инвестиция за 42 млн. лв., като беше пусната нова пещ, с която беше подменена старата, работеща във фабриката през последните 13 години.

В началото на 2016 г. от "Тракия глас България" бяха отделени други две предприятия от турската група - "Пашабахче България" за домакинско стъкло и "Шишеджам аутомотив България" за автомобилни и обработени стъкла. Именно "Пашабахче" заема трето място с приходи от над 210 млн. лв. От групата само заводът за автомобилни стъкла има намаляване на оборота - от 112.9 млн. лв. на малко над 108 млн. лв.

Общо трите български компании на Sisecam през миналата година са увеличили приходите си от продажби с около 4%, но печалбата намалява с малко под 5% заради по-слабото представяне на производителя на автостъкла.

От стъклопроизводителите спад в приходите отчита и "Ново стъкло" в Нови пазар, което е собственост на гръцката група Yioula.

Същевременно единствената българска стъкларска компания в топ 20 - "Гласпроект", е и тази с най-голям ръст на приходите между 2017 и 2018 г. - от 16.5 млн. лв. на над 40 млн. лв., или с 250%. Печалбата се е свила леко - с 12 хил. лв. Според отчета за дейността на фирмата приходите от продажби са изцяло от производство и продажби на стъклопакети, дограма, щори, комарници и гаражни врати. За 2019 г. дружеството очаква ръст на продажбите с 10%.

Компанията е собственост на Радослав Бъчваров от септември 2019 г., а доскоро - на Кирил Палаханов. И двамата са заемали или заемат мениджърски позиции в "Ролпласт", производител на дървени, PVC и алуминиеви прозорци, врати и щори. Производствената база на "Гласпроект" се намира при тази на "Ролпласт" в Костинброд и произвежда стъклопакети както за известната марка, така и за външни клиенти.

Частното строителство е добра новина

Четири дружества в топ 20 са от сегмента производство на цимент. При тях основен двигател на ръста както в приходите, така и в печалбата се дължи на частното строителство, което е във възход. "Девня цимент" се справя най-добре сред циментовите предприятия и е на четвърто място от общата класация. С ръст и при двата показателя от 10-11% заводът демонстрира стабилност. От тяхната група е и "Вулкан цимент", която е на последно място в топ 20 в настоящата класация. Предприятието край Димитровград остава и единственото сред тези за цимент на загуба, въпреки че приходите растат. Двата завода са част от групата HeidelbergCement, a до 2016 г. беше собственост на италианската Italcimenti.

"Холсим България", заводът за цимент в Бели извор, бележи 11% ръст на приходите и 16% на печалбата, която е достигнала над 22 млн. лв. за 2018 г. Предприятието е собственост на швейцарския концерн Holcim. Основно продават на вътрешния пазар, съвсем малки количества се изнасят за Македония и Румъния, обясни пред "Капитал" изпълнителният директор на завода Тодор Костов. Причината е, че стоката не позволява износ на далечни разстояния - евтина е, а транспортът й я оскъпява сериозно заради тежестта й.

Костов очаква и 4-5% ръст през следващата година, като през 2021-2022 г. темпът ще падне на 2-3%. Фокусът с времето ще се измести от частни към публични инвестиции, особено и европейските проекти в края на програмния период.

"Златна Панега цимент", част от гръцката група "Титан", успява също да отбележи лек ръст в оборота и да излезе на печалба, след като е била на загуба от над 6 млн. лв. за 2017 г. И при тях ръстът е благодарение на частните проекти - 80-90% от потреблението е от гражданско или промишлено строителство.

Възходът на частното строителство е основната причина за ръста, става ясно от коментарите на изпълнителните директори на циментовите заводи. "Частните инвестиции и най-вече тези в недвижими имоти са причината за ръста, добре се представя строителството на офиси и индустриални обекти", казва Тодор Костов. "За сметка на това инфраструктурата е на същото ниво или една идея по-слаба през 2018 г. спрямо 2017", добавя той. "Големите инфраструктурни проекти - като магистрали и железопътни проекти, финансирани с еврофондове, трябва да се осъществяват с по-бързи темпове, за да може България да усвои предвидените средства. Много са проектите, които чакат да бъдат реализирани и които трябва да бъдат приключени до края на 2022 г.", коментира и Адамантиос Францис, изпълнителният директор на "Златна Панега цимент", в края на 2018 г. пред "Капитал".

Керамика и други строителни материали

Тук се открояват на по-предните места в класацията две предприятия - "Хан Аспарух" в Исперих и "Хан Омуртаг" в Шумен. Те произвеждат плочки под добре познатата марка КАИ. И двата завода обаче бележат понижаване на оборота, съответно около 10% и 5%. Въпреки че са на печалба, тя се свива.

През 2015 г. Mohawk Industries финализира придобиването на "КАИ груп" от американския фонд Advenт. Подобряване в оборота се вижда и при русенската "Керос България", която е собственост на испанската Keros Ceramica. По-рано тази година от предприятието споделиха пред "Капитал", че ще инвестират във фотоволтаици на покрива на фабриката и централа, която да ползва енергията от тях, за да захранва поне 20-30% от производството. Проектът ще започне през 2020 г., като стойността му е около 1.6 млн. лв.
Възходът в строителството вероятно е обяснението за подобрените резултати на "Кнауф България", които са единствената фирма - производител на материали, различни от цимент или стъкло, в топ 10. Техен е заводът за гипсови плоскости, разположен в комплекса "Марица-изток". Дружеството отчита ръст на оборота и на печалбата през изминалата година.

Нагоре се движи и производителят на тухли "Винербергер", както и "Хидробетон", които оперират на няколко места в страната. През 2016 г. тяхната база в Бургас беше първото завършено производство в индустриалния парк в Бургас, като направи инвестиция за 2.9 млн. лв.

Тежка индустрия

Текстът е част от специалното издание "Тежка индустрия". Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бизнес след края на мината 1 Бизнес след края на мината

Фондът за малки и средни компании на "Дънди прешъс металс Крмовград" ще насърчава създаването на работни места

19 ное 2019, 1379 прочитания

Д-р Христо Христов: В следващите 4 години производството трябва да нарасне до 12 млн. продукта на месец Д-р Христо Христов: В следващите 4 години производството трябва да нарасне до 12 млн. продукта на месец

Управителят на "Витте аутомотив България" – Русе, пред "Капитал"

18 ное 2019, 2081 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тежка Индустрия" Затваряне
Инж. Илия Келешев: Няма висока производителност при ниски заплати

Председателят на Браншовата камара по машиностроене пред "Капитал"

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10