Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 27 окт 2014, 11:30, 6764 прочитания

В плен на скъпото равновесие

Телекомите в България инвестират стотици милиони евро под натиска на все повече регулации и засилваща се конкуренция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Още проекти, още оферти, още мрежи, още милиони. Ако следите телеком индустрията в България ежедневно, в нея се случват куп неща. Всички играчи предприемат непрекъснато нови и нови движения, атакуват пазара от всевъзможни посоки, купуват честоти, на които да развиват нови технологии, подменят мрежите си, навлизат в допълнителни сегменти на потребителското търсене. Ако обаче погледнете същия този пазар малко по-отдалеч, да кажем, на годишна база, той изглежда така, сякаш почти нищо не се е случвало. А доколкото промени има, те изглеждат толкова логични, че на пръв поглед щеше да ги има и ако никой нищо не беше правил.

На мобилния пазар "Мобилтел" продължава да е лидер. И макар и да страда от теч на абонати, в това няма нищо неочаквано предвид ожесточената конкуренция. "Глобул" запазва стабилни позиции с лек ръст, а БТК догонва. На фиксирания сегмент БТК се задържа на върха. При телевизията "Булсатком" пак е номер едно, следван от "Близу", докато "Мобилтел" и БТК предприемат всичко възможно да навлязат по-сериозно, за да използват услугата в пакетите си и така да привлекат и запазят повече мобилни абонати. Целият останал пазар е разделен между малките и регионални играчи. Очакванията за скок в потреблението на мобилен интернет все още са си очаквания. А новонавлизащите участници при мобилния пренос "Булсатком" и "Макс телеком", макар и леко напреднали, още са в статут "кандидат-конкуренти" на голямото трио.


С една дума - макар и отвътре телеком индустрията да кипи, повърхността й изглежда почти огледално спокойна. Единствената видима промяна, която вече е и тенденция, са все по-отъняващите отражения на героите в това огледало - приходите и печалбите в сектора спадат за поредна година, потиснати от конкуренцията и рестриктивните регулации. Така всички участници в сложния танц на българските телекомуникации с много усилия постигат малко, всеки от тях плаща скъпо за равновесието, което пази спрямо останалите, а докога ще продължи този етап и какво следва после - никой не знае със сигурност.

В ерата на спада

Тенденцията в България, както впрочем и в Европа, телекомите едновременно да продължават с масивните си инвестиции и да изпадат от клуба на богатите, се доказва от всички аналитични данни за сектора. Според доклада на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за състоянието на индустрията през 2013 г. (считан за най-меродавния източник на данни по темата) общите инвестиции на компаниите от бизнеса в България за 2014 г. ще бъдат 624 млн. лв. За 2013 г. сумата е била 524 млн. лв., което е с 4% под тази за предходната година. В същото време 2013 е годината с рекорден спад при телекомуникациите в страната - 8.4%, какъвто не е имало за последните пет години. Общият обем на приходите в сектора за изминалата година е 2.544 млрд. лв. (3.3% от БВП на страната), като това число се базира на данни, подадени в регулатора от 862 дружества. Общо за последните пет години телекомуникационните компании са изгубили 23.6% от общите си приходи, а само за 2013 г. числото нето е 234.6 млн. лв. Най-много спрямо предишните години падат приходите от фиксирани и мобилни гласови услуги и линии под наем. Растящите сегменти са пакетните услуги и преносът на данни, но темпът на увеличаване на постъпленията от тях се забавя спрямо предходната година. Тоест движещите сили на индустрията нямат достатъчно ускорение, за да компенсират потъването на традиционните й източници на приходи и печалба.



Съществен "принос" за спада в сектора има намаляването на цените за терминиране на трафик в мобилни мрежи (тарифите на едро, по които мобилните оператори се разплащат помежду си за повиквания между абонатите си). Техните нива бяха намалени драстично на няколко стъпки от КРС по настояване на Европейската комисия, където пък имаше натиск за това от чуждестранни телекоми. Така цените на едро бяха не само рязко намалени, но изравнени независимо от това дали произходът на трафика е повикване от български и външен оператор. Именно последното удари особено силно резултатите на българските компании, спестявайки разходи на чуждестранните такива. По данни на КРС, ако през 2012 г. делът на сегмента "взаимно свързване", където влизат така наречените нива за терминиране на трафик в мобилни мрежи, от общите приходи на сектора е бил 11.5%, за 2013 г. той вече е 5.4%. Още по-ясно се вижда орязването при данните за разпределението на приходите от мобилни услуги: ако за 2012 г. от взаимно свързване са идвали 23.1% от парите на операторите, през 2013 г. този процент е 10.5.

Очакваният ефект, че вследствие от намалените тарифи на едро ще бъде насърчено "отварянето" на мрежите на мобилните оператори към конкурентните им в страната, пък просто не се състоя. Видно от данните на КРС, на плащанията от абонати за гласови услуги се падат все по-малък дял от приходите на компаниите в сектора. В същото време обаче расте делът на перото "инсталационни такси, абонаменти и еднократни плащания". Което означава, че клиентите плащат по-малко за минути разговор, но повече за включени в тарифните си планове такива минути. А "затварянето на повикванията" във всяка мрежа си остава - по данни на регулатора, получени от самите доставчици на услугите, над 82% от изходящия трафик е към други номера в същата мрежа.

Конкретно пазарът за мобилни телеком услуги се е свил със 17.9% през 2013 г. спрямо предходната, показват данните на КРС. Към края на годината пазарният дял на "Мобилтел" като брой абонати е спаднал спрямо края на предходната година с 2.6% до 40.7%, а като приходи - с 2.3% до 42.3%. Вторият по големина мобилен оператор - "Глобул", пък е увеличил дела си с 0.8% като абонати до 37.2% и с 0.3% до 36.4% на база приходи. Най-печеливша от ситуацията е БТК, която повишава броя на мобилните си клиенти и достига дял от 22.1% (1.7% ръст) и вдига приходите си с 2% до 21.3% от общите.
Според финансовите отчети за 2013 г. най-тежко е пострадал "Мобилтел", чиито постъпления са се свили с 14.9% на годишна база до 781.1 млн. лева. След това е "Глобул", който отчита спад на приходите от 9.4% до 661.9 млн. лева, а при БТК той е с 5.4% до 812 млн. лв.

Лоша шега на операторите изигра и непрестанният им и общ стремеж да отчитат ръст на пазара, в резултат на който проникването на мобилни услуги в България в един момент през 2013 г. надмина 150%. А комбинацията на намаляващи общи приходи на всяка компания поотделно и увеличаващ се брой клиенти нямаше как да не намали до смешни нива важния за индустрията показател ARPU (средномесечeн приход от абонат), който през 2013 г. беше около 5 евро. Така в края на 2013 г. и трите мобилни телекома в България промениха начина, по който "броят" абонатната си база, и от отчетите им изчезнаха общо близо два милиона абонати. В резултат ARPU при "Мобилтел" в края на годината се увеличи от 10.1 на 12.3 лв., при "Глобул" - от 9.4 на 11.1 лв., а при БТК - от 10.6 на 11.2 лв.

Прогнозата - още по-трудно за всички


Как ще изглежда телеком пазарът в България след година едва ли някой знае. Уникалното на сегашната ситуация е в това, че разсъжданията на мениджърите и собствениците на компании от сектора на тема какво ще се случи в дългосрочен план са в точно обратната посока на събитията в краткосрочна перспектива. Накратко - всички са на мнение, че в индустрията в Европа и България ще има консолидация. Както и че раздробеността на пазара, водеща до свръхконкуренция и ниски цени за високо качество на услугите, в един момент ще избие в технологично изоставане и компромис именно с нивото на услугите. В същото време не само че няма консолидация, но се случва точно обратното - във всяка ниша на телекомуникациите има все повече настаняващи се, а средството, с което те си правят място, е именно цената.

"БТК беше в позиция и разполагаше с всички средства да си извоюва добър пазарен дял и без да подрива ценово пазара на мобилни комуникации. Но избра обратното", каза наскоро пред "Капитал" член на мениджърския екип на един от двата други големи телекома. В същото време пък "Мобилтел", предлагайки сателитна телевизионна доставка на дребно, заложи също на ниските цени за тази и без това доста евтина за потребителите услуга. В този ред на мисли едва ли някой си мисли, че ако "Макс телеком" или "Булсатком" (или и двете) навлязат на пазара на мобилен пренос на глас, няма да предложат просто по-ниски цени.

Така че - ако новонавлизащите играчи стартират търговска дейност през следващата година, пазарът ще стане още по-труден за всички. И всеобщата тенденция към ниски тарифи наистина няма как да не се отрази рано или късно на качеството.

От друга страна, бягство от тренда за момента просто няма. Най-малкото защото регулаторите (местни и европейски) не биха го позволили. Европейската комисия се готви скоро да обяви новите си регулации, които ще са още по-рестриктивни за операторите. BEREC (организацията на европейските телеком регулатори) наскоро прие стратегията си за действие през следващите три години, където отново защитата на потребителите е приоритет. С една дума, Старият континент и всичките държави в него са приели ясния курс да продължат да насърчават раздробяването на сектора в полза на гражданите и да задълбочават администрирането на индустрията във всичките й разрези, налагайки властта си във всички търговски отношения там. В същото време, докато сигнали за смекчаване на тази политика няма, европейските политици продължават да говорят за инвестиции в технологичното развитие на Европа. И така докато... ами докато пазарът все пак не надделее и някой от световните гиганти не реши да пазарува на едро. Сделката, с която мексиканският магнат Карлос Слим влезе чрез America Movil в Telekom Austria, едва ли ще е единична. Въпросът е единствено колко време ще отнеме целият процес, при който първо има роене на бизнеса, а после - окрупняване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Следващото ниво за телекомите Следващото ниво за телекомите

Мобилните оператори по света се опитват да намерят нови източници на растеж – чрез сливания, нови пазари и монетизация на мобилния интернет

28 ное 2015, 4029 прочитания

Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят

БТК вече не е самотният лидер в морето от малки интернет оператори, след като "Мобилтел" купи "Близу"

28 ное 2015, 2502 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Телекомуникации" Затваряне
Телекомуникации

Какво се случва в сектора телекомуникации.

Още от Капитал
Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10