Следващо поколение глас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Следващо поколение глас

Следващо поколение глас

Новите мобилни мрежи ще доведат до челен сблъсък между две технологии за разговори - VoLTE и VoIP

Юлиян Арнаудов
7976 прочитания

© Капитал


Мечтата на потребителите е да могат да ползват мобилните си телефони навсякъде и по всяко време. Непрекъснат обхват, без "потъвания" на сигнала и кристален звук. Логично тези очаквания се пренесоха едно към едно и към мобилния интернет. Почти закономерно е, че повишаване качеството на услугата води до правопорпорционално увеличение на потреблението. Поради тази причина в момента телекомите по света се опитват да подобрят мрежите си така, че да осигурят по-добра и качествена мобилна интернет връзка. Почти всеки мобилен оператор използва магическите съкращения 4G и LTE. Първото обозначава телеком мрежите от четвърто поколение, а второто – най-популярната технология за него, която започва да се налага, т.нар. Long-term Evolution. Тези словосъчетания започнаха да си пробиват постепенно място и на българския пазар, като "Макс телеком" вече пусна търговска мрежа, изградена по LTE стандарт, а Булсатком" осигури финансиране за своята.

Един факт обаче остава в страни от рекламните материали на телекомите, които се опитват да популяризират новите технологии. Това е, че мрежите от четвърто поколение имат малка уловка – не включват традиционния пренос на глас. Или поне не по този начин, по който ставаше преди с модернизацията на инфраструктурата и преминаването от по-старо към по-ново поколение. Затова и в момента "Макс телеком" реално предлага само бърз мобилен интернет, без да може да предоставя мобилни разговори. Една мрежа, изцяло изградена по LTE, за да може да предоставя традиционните гласови услуги, трябва да се преработи и дори тогава остават няколко предизвикателства.

Първите стъпки, първи спънки

Въпреки трудностите и опасенията телекомите по света с изградени LTE мрежи започват постепенно да въвеждат и гласови услуги през тях. Първи са операторите от САЩ. AT&T, Verizon и T-Mobile вече предлагат HD разговори в районите, в които имат 4G инфраструктура. Веднага обаче изникват други проблеми. Първият е, че броят модели на смартфоните, които поддържат подобна функция, е още доста нисък. Но новите модели идват с поддръжка на LTE и VoLTE, така че това няма да е голяма пречка в средносрочен период. Щатският експеримент доказва и колко важна е настройката – при първите опити абонати на различни оператори с LTE покритие не могат да използват услугата. Причината - различните конфигурации, което води до несъвместимост при роуминг между телекомите. Тези практични препятствия могат да се преодолеят, но допълнително затрудняват GSM компаниите. Както и доказват, че преносът на глас през новите мрежи не е толкова лесна работа.

Предизвикателствата не плашат телекомите. По данни на Световната асоциация на доставчиците на мобилно оборудване (GSA) 21% от операторите в момента влагат средства за развитието на VoLTE. Това означава 71 телекома в 36 държави. Досега има общо десет налични мрежи, които предлагат глас през 4G мрежа. Седем от тях са пуснати през тази година, а още осем се очаква да стартират до края на 2014 г., показват още данните от доклада.

"Темпът на пускане на VoLTE услуги се увеличава и скоро ще има нови пускове", категоричен е Алън Хедън, президент на GSA, цитиран от специализирания сайт telecoms.com.

Предлагането на висококачествени гласови услуги логично зависи от модернизирането на инфраструктурата. Само през тази година LTE мрежите са увеличени като брой с 65 в световен мащаб. През 2013 г. са пуснати 119 мрежи по този стандарт, а общата бройка за тази година се очаква да достигне 83. Общо до края на 2014 г. прогнозата е за функциониращи над 350 LTE мрежи по света, показват прогнозите на GSA. Данните на анализаторската фирма Ovum са, че LTE абонатите вече са 250 млн. през първото тримесечие на 2014 г., като Южна Корея разполага с най-високо проникване от 47%, а в САЩ то е 35% от населението.

Интернет с предимство

10

мобилни оператора в света вече предлагат VoLTE услуги.


Основната причина за проблемите е, че първоначално технологията LTE е замислена изцяло за пренос на данни. Тоест това е клетъчна мрежа, изцяло базирана на IP. GSM операторите разчитат с нея да посрещнат големия ръст на мобилния интернет, а за гласовите услуги телекомите са планирали да използват вече наличната 2G и 3G инфраструктура. Спадът на приходите от традиционните разговори и кратки съобщения (SMS) обаче принуждава телекомите да търсят подобряване на тези услуги, за да могат да увеличат добавената им стойност. Освен това се получава фрагментиране на инфраструктурата и раздробяване на радиоспектъра. Последното е особено важно, защото той е ограничен и скъп ресурс. Прехвърлянето на старите услуги в новата мрежа означава, че ще се освободят ценни честоти, които могат да подсилят спектъра на операторите за 4G. Затова и те търсят варианти да предложат преноса на глас и през новите LTE мрежи. Частично на помощ идва т.нар. Voice over LTE – VoLTE. Това е опит на мобилните оператори да предложат единен стандартизиран подход за разговори. Той е одобрен от Световната GSM асоциация (GSMA) и използва специална подсистема за предоставяне на мултимедийни услуги през IP мрежи (IMS). Тя е разработена от над 40 компании, в областта на телекомуникациите – от AT&T, Verizon, Nokia Solutions Networks, Alcatel-Lucent и др. Но операторите не гледат на нея с толкова охота. Причината е, че настройването на мрежата е доста скъп процес, а поддръжката се оказва доста по-сложна.

Фината настройка

"Един от ключовите моменти, който може да предизвика главоболия, е тестването и търсенето на проблеми в мрежата, когато тя бъде изградена", коментира Крис Тейлър, директор в телекома Asia Pacific, цитиран от електронното издание Electronicsnews.com. "Навлизането на истински високоскоростен мобилен интернет вдига нивото за мрежовите инженери. Необходими са нови знания, умения и оборудване, за да се намерят бързо и да се премахнат потенциалните проблеми", допълва той.

VoLTE предоставя висококачествен пренос на глас с по-малко използване на честотен ресурс за разлика от традиционната услуга през по-старите поколения мрежи. Затова е привлекателен както за операторите, така и за потребителите, Има някои недостатъци, които са свързани с естеството на преноса на данни. Той се представя идеално, когато има силна връзка. При смущения се получава загуба на пакети, което води до прекъсвания на разговора. Тоест при натоварена клетка преносът на глас ще бъде като преноса на данни – накъсан. Друг проблем е, че понякога се изисква доста дълго време за установяване на връзка -  някои тестове показват изчакване от близо 30 секунди.

"Ако не се разреши този проблем, забравете за иновация чрез LTE – потребителите просто ще избягат", коментира Петер Сайденберг, управляващ директор на P3 Communications, цитиран от сайта rcwireless.com. Според него много от тези проблеми могат да се решат с фино конфигуриране на мрежата, но "това е много трудна работа".

Лесната алтернатива

288

млн. души ползват интернет приложения за разговори.

Високоскоростният мобилен интернет отваря широко вратата и за алтернативни варианти за пренос на глас. Това са добрите и вече стари приложения за чат и разговори през глобалната мрежа – Skype, Viber, WhatsApp и др. Техните услуги за обаждания са познати и като Voice over IP (VoIP). Популярността им (особено на Skype) успя да промени международните стационарни разговори, като предложи лесен и евтин модел за връзка. VoIP услугите обаче останаха встрани от смартфоните, въпреки че те са налични за тях от години. Причината е, че потребителите са ограничени от мобилния достъп до интернет. Дълги години той не предоставяше скорост и капацитет за пренос на глас. Потребителите могат да ползват Skype или други приложения за разговори само когато са вързани за бърза безжична мрежа (Wi-Fi). С навлизането на LTE бързият интернет вече не е ограничен само до Wi-Fi мрежите и стационарните компютри. Това превръща смартфоните в устройства за пълноценно ползване на VoIP приложения и ги прави апетитна алтернатива на традиционния пренос на глас. Затова не е изненада, че дори и сега на улицата може да чуете и фразата "обади ми се по Viber-а".

Според изследователската фирма In-Sat до края на тази година мобилните потребители на VoIP услуги ще достигнат 288 млн. души. Експертите очакват търсенето на тези услуги да скочи рязко през следващите години. Прогнозата на изследователската фирма Research&Markets е, че до 2020 г. VoIP пазарът ще достигне 348.5 млн. потребители и ще генерира приходи от 136.76 млрд. долара. Juniper Research гледа още по-оптимистично, като предвижда 1 млрд. клиенти през 2017 г. Фирмата смята, че налагането на мобилни мрежи от ново поколение ще стимулира ползването на безплатните или евтини VoIP услуги, а това ще доведе и до допълнителен отлив от традиционния пренос на глас. Всички тези прогнози всъщност обясняват защо телекомите бързат не само да пуснат LTE мрежи, но и да предоставят качествено глас през тях чрез налагане на VoLTE.

При равни условия за крайния потребител няма да има голяма разлика в качеството на услугата спрямо VoLTE и VoIP. Преносът на глас през интернет приложения има същите проблеми. При слаба връзка или натоварена клетка ще има накъсвания или разпадане на разговора, както и по-бавно свързване. Всичко ще зависи от това дали операторите ще успеят да оптимизират новите си услуги и какво ценообразуване ще изберат за тях.

Мечтата на потребителите е да могат да ползват мобилните си телефони навсякъде и по всяко време. Непрекъснат обхват, без "потъвания" на сигнала и кристален звук. Логично тези очаквания се пренесоха едно към едно и към мобилния интернет. Почти закономерно е, че повишаване качеството на услугата води до правопорпорционално увеличение на потреблението. Поради тази причина в момента телекомите по света се опитват да подобрят мрежите си така, че да осигурят по-добра и качествена мобилна интернет връзка. Почти всеки мобилен оператор използва магическите съкращения 4G и LTE. Първото обозначава телеком мрежите от четвърто поколение, а второто – най-популярната технология за него, която започва да се налага, т.нар. Long-term Evolution. Тези словосъчетания започнаха да си пробиват постепенно място и на българския пазар, като "Макс телеком" вече пусна търговска мрежа, изградена по LTE стандарт, а Булсатком" осигури финансиране за своята.

Един факт обаче остава в страни от рекламните материали на телекомите, които се опитват да популяризират новите технологии. Това е, че мрежите от четвърто поколение имат малка уловка – не включват традиционния пренос на глас. Или поне не по този начин, по който ставаше преди с модернизацията на инфраструктурата и преминаването от по-старо към по-ново поколение. Затова и в момента "Макс телеком" реално предлага само бърз мобилен интернет, без да може да предоставя мобилни разговори. Една мрежа, изцяло изградена по LTE, за да може да предоставя традиционните гласови услуги, трябва да се преработи и дори тогава остават няколко предизвикателства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    antoni avatar :-|
    Бай Гадьо

    Skype се справя доста добре и при слаба връзка, дори и при EDGE не насича!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    troika avatar :-|
    troi

    Очаквам след 2-3г. Да си плащам само за мобилен трафик в LTE и да ме търсят на стационарния VoIP номер като ще звъни и на мобилния апарат. Един номер за всичко. Примерно ще използвам сегашния си мобилен номер. Тогава конкуренцията ще е само от кой LTE оператор да взема по-качествен и по-евтин пакет.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK