Телевизия в ново измерение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телевизия в ново измерение

Телевизия в ново измерение

Водещите канали в България вече влагат усилия за развитие на платформите за гледане онлайн

Весислава АНТОНОВА
6212 прочитания

© shutterstock


Ежедневен пазарлък или сериозни преговори веднъж седмично. Така изглежда традиционният семеен модел за "разпределение на програмата" и вземане на решение дали да се гледа латиноамериканската (или турска) сапунка или футболът. За да решат подобни дилеми, доста домакинства вече просто имат по два или повече телевизора. Същевременно обаче принос в същата посока дават и новите технологии и услуги. Което пък води и до промени в стереотипите - част от хората загърбват гледането на любимото си предаване в точно определен час по телевизията. Те искат то да им е на разположение по всяко време и през всякакви устройства, възползвайки се от новите възможности, които им предоставят онлайн телевизионните платформи. Видеото на поискване (Video on Demand), стриймването на живо и в реално време на събития, макар и да остават встрани от традиционната телевизия, са само част от новите алтернативи.

Телевизионната индустрия много се промени през последните няколко години. Тя се разраства не само в посока предавания, сезони и нишови канали, но и към други медийни платформи като интернет. Броят на зрителите онлайн и чрез мобилни телефони все повече расте. Реално обаче поне в близките няколко години това едва ли ще доведе до значителен отлив от традиционната телевизия.

Един от примерите, донесъл тази промяна, е Netflix - онлайн платформата започна своята глобална експанзия извън САЩ и Великобритания и вече се е прицелила в континентална Европа. Слуховете, че тя ще бъде пусната в България, се оказаха пресилени, защото компанията още не може да навлезе на ключови пазари като Германия и Франция. Опитите на Netflix в двете страни активизираха местните производители на съдържание да засилят своето онлайн присъствие и да инвестират значителни средства в изграждането на собствена платформа. Подобни тенденции, макар и в по-умерен вариант, започнаха да се наблюдават и в България.

Една все още бавна миграция

Netflix – услугата за стриймване на видео и филми през интернет вече си прокарва път към континентална Европа
Фотограф: GONZALO FUENTES
Източник: Reuters

Пазарът на умни устройства - телефони, таблети и телевизори, се развива във възходяща посока. Мащабно изследване на Discovery Networks и The Future Foundation, проведено през 2012 г. на десет пазара в Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка (CEEMEA), сред които България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния, Русия, Южна Африка, Турция, Украйна и Обединените арабски емирства, отчита, че аудиторията, гледаща телевизия през различни устройства, се увеличава. Въпреки че 80% от зрителите на тези пазари гледат телевизия по традиционния начин в дома си, пред екрана, на живо, 7% гледат повторения, 7% - на запис, и 5% използват услугата видео при поискване. Данните за CEEMEA показват, че 46% от гражданите в тази част на света притежават смартфон, а 21% - таблет, и тенденцията е те да увеличават времето за гледане на видеосъдържание през тях. Конкретно в България 22% от хората притежават таблети, а 34% - смартфони. За сравнение, данните за Румъния (която има 21 млн. жители) са 37% смартфони и 10% таблети.

"В момента българите притежават 1.5 млн. смартфона според проучване на "Интерактив адвъртайзинг бюро" (IAB), към края на 2014 г. в България ще има над 2 млн. смарт телефона. Развитието на хардуера и голямата мощност дори и в по-масови модели напоследък ги направиха удобни за гледане на качествено видеосъдържание", коментира пред "Капитал" Димитър Нойков, мениджър на НВО за България. Според него увеличаването на броя на умните устройства и скоростта на фиксирания и мобилния интернет улесняват достъпа до качествено съдържание.

Дали вече всичко ще се гледа on-demand, когато, където и както поискаш? Ще намалява ли гледането на класическа "линейна телевизия"? Ще бъдат ли необходими доставчиците на платена телевизия като звено между производител и потребител? Дали (или кога?) достъпът до информация и забавление ще се случва само в интернет среда? Според Димитър Нойков отговорите на тези въпроси са ключът към бъдещето на поне няколко индустрии - телевизионна (в класическия вид, който го познаваме); доставката на платена телевизия за дома; медиите като цяло - тяхната миграция все повече към on-line контакт с потребителите. Нойков дава пример със стратегията на HBO, която в момента е да предлага услугата за онлайн видео по поръчка НВО GO, коeто в САЩ работи от около три години. "НВО Европа", част от която е НВО България, също предлага HBO GO от 2010 г.

Основната задача на канала е да пренесе любимите филми и сериали на всички видове екрани – смарт телевизори, компютри/лаптопи, smart телефони и таблети.

Пазарът в България

80%

от зрителите в региона гледат телевизия в дома си, на живо, на тв екран.

За малко повече от година (стартът на HBO GO в България беше през май 2013 г.) платформата се развива успешно както като брой ползващи услугата (платформата е в топ 3 в портфолиото на HBO Europe по брой регистрирани абонати), така и по отношение на обновяване и обогатяване на съдържанието. Платформата се развива и чисто технологично с нови функции. Всеки ползващ услугата може да гледа на едно устройство, да прехвърли картината на друго и да продължи да гледа оттам, откъдето е спрял. От април 2014 г. съдържанието, което е на разположение в HBO GO, е и във Full HD качество. Съдържанието се обновява веднъж седмично, като част от заглавията, които са на разположение, биват заместени с нови. За да може да ползвате платформата, трябва да сте клиент на някой от кабелните или сателитни оператори и да имате активиран HBO пакет. Тоест не можете да получите услугата в пълните й възможности само ако платите абонамент за онлайн гледане.

"HBO GO в България разширява сериозно дистрибуцията си, като вече достига до над 90% от абонатите на НВО в България - посредством партньорството ни с операторите, т.е. до над 60% от пазара на платена телевизия", коментира Димитър Нойков. До момента партньори на платформата са "Булсатком", "Близу", "Корес нет", "Мобилтел", "Нет 1", "Нетера" и "Телекабел".

Димитър Нойков обяснява, че предстои HBO GO да предложи нови функционалности, например download сваляне на съдържание на устройство за гледане тогава, когато няма наличен интернет, интеграции към нови платформи.

От тенденцията не изостават и първите два по гледаемост тв канала - bTV и Nova. Когато правиш стратегия за дигитално присъствие, имаш два избора - да затвориш съдържанието и приходите да са не от реклама, а от абонамент. Вторият модел е безплатният - всеки има достъп до цялото съдържание, а ти правиш пари, продавайки реклама. По това се различават онлайн платформите на двете големи частни телевизии.

Преди близо две години bTV даде старт на услугата Voyo, която предлага каталог с видеосъдържание, което може да се гледа както от компютър, така и от приложения за таблети, смартфони и "умни" телевизори. Съдържанието идва основно от програмата на bTV. Освен че предлага много от предаванията на медиата, услугата дава достъп и до много записи на спортни събития, филми и чуждестранни сериали. Българските поредици са налични за гледане до седем дни преди премиерата им на малкия екран. А Voyo се ползва срещу месечна такса.

"Нова тв" залага на уеб платформата Nova Play. На нея зрителите имат предимство да гледат филми и предавания, когато и където пожелаят, при това безплатно, без месечен абонамент. Могат да се гледат всички публицистични и развлекателни предавания на медиата. В платформата не са качени филмите. "Нова" използва и модела на платения абонамент, но само за английската Висша лига, която може да се гледа чрез компютър, мобилен телефон и таблет. Услугата позволява на зрителите да "купят" който поискат мач и да го гледат с HD качество в движение. От "Нова" са на позицията, че бъдещето ще бъде комбинация от двата модела - безплатна платформа за цялото излъчено съдържание и платен модел за ексклузивното съдържание - най-големите филми и мачове.

Discovery също отчита новите тенденции в гледането на телевизия и на някои пазари в Югоизточна Европа, включително и в Румъния, Сърбия, Словения и Хърватия предлага услугата video on demand. Каналът е развил и специализирани интернет страници, има присъствие във Facebook и Twitter, както и канал в Youtube. В момента Discovery работи по разработването на такива платформи за българския пазар. На този етап отчита добри резултати от присъствието си във Facebook, където има почти 100 хиляди последователи общо за Discovery Channel и TLC.

Играта на NovaPlay

NovaPlay има увеличаващ се ръст на видеогледанията от 16% на годишна база, коментират от Nova. От медиата уточниха, че  залагат на паралелното поддържане на две дигитални видеоплатформи - NovaPlay и vbox7.com, защото съдържанието в тях е различно. NovaPlay е т.нар catch-up плафторма, на която потребителите могат да гледат по-голяма част от съдържанието на Nova, ако са го пропуснали, а vbox7.com като водеща българска платформа за видеосъдържание предлага разнообразно съдържание - генерирано от потребителите, кратки видеа, съдържание от Nova, а отскоро развива активно и партньорската програма на сайта, чрез която потребителите получават от кулинарно съдържание и уроци по гримиране, до съдържание за деца, технологични ревюта и музика. Предимство и на двете е, че за потребителите са безплатни.

"Бизнес моделът ни в дигиталното пространство е разработен така, че да позволява акомодирането на естествения модел на поведение на аудиторията онлайн, предлага по-добра кросмедийна синергия между традиционните и новите медии, напълно безплатен телевизионен архив (catch-up TV) и възможност за разнообразно съдържание онлайн", коментират от Nova. От медиата обясняват, че се стремят да дават възможност на потребителите да потребяват съдържание на четири екрана.

По отношение на привлечената аудитория NovaPlay отчита ръст. През септември на платформата са влезли 133% повече потребители в сравнение с предходния месец август (по данни на Gemius). Големият ръст се дължи на летния сезон, но въпреки всичко е показателен. Що се отнася до сравнението на годишна база, видеогледанията са се увеличили с 16% (според Google analytics), казват от медиата. От екипа й обясняват, че NovaPlay е лидер на онлайн пазара и при видеоплатформите, с много голямо предимство пред конкурентите. "100 милиона видеогледания на месец, което прави само YouTube наш конкурент на българския пазар", казват от канала.

Стъпките на Voyo

Налагането на услугата е микс от много различни дейности и инициативи. bTV Media Group беше една от първите компании, която стартира абонаментна онлайн видеоуслуга и още от самото начало "обучава" пазара какво е "видео по поръчка", какви са неговите предимства и ползи за клиентите. bTV инвестира много не само в услугата, но и в промотирането и налагането й, защото вярва в бъдещето на дигиталните и on demand услуги, казват от медиата.

Паралелно с това обаче bTV започна и до ден днешен продължава да се бори срещу пиратството. Проблемът засяга много сериозно не само Voyo, но и цялостното развитието на video on demand пазара в България.

"Voyo вече се предлага в мрежите на "Булсатком", "Близу" и БТК, което показва, че за нас и за развитието на услугата сателитните и кабелните оператори са от изключителна важност поради факта, че притежават широка дистрибуторска мрежа и директен контакт с клиента", обясняват от телевизията.

Тъй като Voyo е онлайн услуга, основните методи за плащане са онлайн (кредитни и дебитни карти, ePay, PayPal), а в България потребителите все още гледат с недоверие на тези опции. "Един от аспектите на партньорството с кабелните оператори е, че дава на клиентите друг, доста по-популярен начин на плащане – на каса в брой и чрез SMS", казват от bTV.

Абонатите на онлайн платформата на bTV, нарастват постоянно и определено се наблюдава тенденция към разширяване на аудиторията на услугата, обясняват от медиата. Това е третата година на Voyo на пазара и всяка следваща можем да се похвалим със значително по-висок брой абонати, казват от bTV. Медиата отчита силен интерес към футболните турнири и особено към ексклузивните мачове, които Voyo излъчва на живо и липсват в в телевизионния ефир. Платформата дава достъп до мачове от Шампионска лига, Лига Европа и Италианското футболно първенство.

Предвид факта, че VOD правата като такива са сравнително най-скоро възникналият тип права в световен мащаб, е нормално да има известни неясноти или нереалистични очаквания, когато става въпрос за този тип лицензи. Още повече че "видео по поръчка" за българския пазар все още е нова концепция и няма общо наложени пазарни нива и норми.

От bTV отчитат, че скъпите лицензи за видеосъдържанието са предизвикателство, или по-скоро особеност на пазара, с която Voyo екипът трябва да се справи по пътя на развитието на услугата. Екипът споделя, че основна трудност създават и така наречените прозорци на лицензиране на различните типове права, които не позволяват новите филми да се появят на Voyo веднага след кинопремиерата им, но от медиата вярват, че с развитието на пазара и това ще стане възможно.

Каква е прогнозата

Бъдещето на платформата се определя от няколко елемента: потребителските нужди и навици, развитието на технологиите и иновациите (интернет свързаност и умни устройства), и навлизането на нашия пазар на компании, които предлагат такива услуги (стратегиите на VoD играчите и качеството на предлаганите on-demand услуги).

От мениджмънта на bTV Media Group смятат, че Voyo ще претърпи промени в няколко насоки: повече ексклузивно съдържание, повече ексклузивни мачове и спортни събития, по-богат микс от съдържание, достъпно on-demand, с особен фокус върху локално произведено съдържание - сериали, шоута, филми.

Докато развиват платформите си, основните играчи на пазара следят дали в сектора ще влезе международен играч, предоставящ онлайн тв съдържание, защото са убедени, че всичко просто е въпрос на време.

Според мениджъра на HBO Димитър Нойков в България все още има ниша за по-масов стрийминг продукт. "Има глобални играчи в тази ниша на този пазар, които ту предлагат OTT (over the top), ту решават да си партнират с операторите, което, от една страна, показва правилността на модела, който НВО ползва, а от друга, насочва към любопитна ситуация в бъдеще, в която е теоретично възможно операторите на тв услуга да бъдат заобиколени като звено", казва Нойков.

Прогноза дали и кога обаче традиционният начин за гледане на телевизия ще бъде изместен от алтернативите, засега няма.

Ежедневен пазарлък или сериозни преговори веднъж седмично. Така изглежда традиционният семеен модел за "разпределение на програмата" и вземане на решение дали да се гледа латиноамериканската (или турска) сапунка или футболът. За да решат подобни дилеми, доста домакинства вече просто имат по два или повече телевизора. Същевременно обаче принос в същата посока дават и новите технологии и услуги. Което пък води и до промени в стереотипите - част от хората загърбват гледането на любимото си предаване в точно определен час по телевизията. Те искат то да им е на разположение по всяко време и през всякакви устройства, възползвайки се от новите възможности, които им предоставят онлайн телевизионните платформи. Видеото на поискване (Video on Demand), стриймването на живо и в реално време на събития, макар и да остават встрани от традиционната телевизия, са само част от новите алтернативи.

Телевизионната индустрия много се промени през последните няколко години. Тя се разраства не само в посока предавания, сезони и нишови канали, но и към други медийни платформи като интернет. Броят на зрителите онлайн и чрез мобилни телефони все повече расте. Реално обаче поне в близките няколко години това едва ли ще доведе до значителен отлив от традиционната телевизия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Нещо много сте изостанали с новините.
    Netflix започна глобалната си експанзия преди две години, когато влезе в Дания, Швеция, Норвегия и Финландия. А от 2013 - и в Холандия. И вече не се "прицелва" в Европа, а миналата зима анонсира, че ще разшири пазара, като през пролетта обяви кои са новите държави. Как да не може да влезе в Германия и Франция, след като стартира услугите си там още през септември? По същото време тръгна и в Австрия, Белгия, Швейцария, и Люксембург. Е, след като вече работи в 11 европейски държави плюс Великобритания и Ирландия... за какво прицелване говорите?

    И при HBO сте назад с материала. Още преди 2 седмици анонсираха, че вече няма да е задължително наличието на договор с кабелен или сателитен оператор за да се гледа онлайн. Между другото CBS направи същата стъпка и явно това ще е началото на някаква промяна в поведението на телевизиите.
    При това вече се намесват все повече външни фактори - тази есен Lionsgate и Tribeca обявиха съвместна стрийминг услуга. Щом по-малките киностудия вече го могат, то какво остава за големите?

    А за Nova Play сте горе-долу права, но с уточнението че тези "всички предавания" могат да се гледат само в определен къс срок. После изчезват от платформата и трябва да се търсят във Vbox7... ако са качени, разбира се.

    Я най-добре спрете да пишете за малко и попрегледайте новините, че срамота. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK