Все по-умни аксесоари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Все по-умни аксесоари

Все по-умни аксесоари

Часовници, гривни и очила вече предявяват претенции за интелект. Смартфоните отговарят с размер, атрактивност и нови функции

Юлиян Арнаудов
3824 прочитания

© shutterstock


Дълги години часовникът беше обект на проучвания и тестове как да се превърне в умна и многофункционална джаджа. Успешните опити обаче се ограничиха само до комбинирането му с калкулатор, хронометър, алтиметър (измерва надморската височина) и др. Мобилният телефон постепенно измести часовниците и те се превърнаха от незаменима джаджа в моден аксесоар. Смартфоните само затвърдиха тази тенденция, като пренесоха мощта на компютрите в телефоните и реално обединиха редица устройства в едно. Затова през последната година производителите на електроника започнаха да правят все по-смели опити да върнат славата на часовниците, като пренесат и към тях революцията на смартфоните. С други думи, да върнат блясъка на високите технологии от джоба обратно на китката.

При смартфоните пък очерталата се тенденция е да стават все по-големи, мощни и да се търси нова форма за иновации. И другата посока - засиленото желание както на производителите, така и на финансовите институции да популяризират мобилните разплащания.

Часовник с телефон

От началото на годината технологичните гиганти затрупаха пазара с умни аксесоари – гривни и часовници. На специализираните изложения CES в Лас Вегас и Международния конгрес по телекомуникации (WMC) в Барселона бяха показани образци от двата типа устройства от Samsung, Sony, LG, Huawei и др. В Берлин на конгреса по иновации IFA дойде и втора вълна умни часовници, като с нови модели се включиха и няколко производителя като Asus и Motorola. Apple също показа свой вариант, който обаче ще се появи в началото на следващата година. Така реално почти всички ключови играчи излязоха на сцената на умните часовници.

Производителите залагат за момента на два модела за тяхното развитие. И двата могат да се формулират с двусмисленото "часовник с телефон".

При първия и по-популярен за момента тип аксесоарите са просто допълнение към смартфона. За да работи часовникът, той изисква умен телефон, с който да се свърже и от който да ползва различни функции и ресурси. По този начин устройството на китката се превръща в дистанционно и улеснява управлението на смартфона, без да се налага потребителят да го вади от джоба си. Например да приема обаждания, да преглежда съобщения, известия и др.

При втория модел самият часовник разполага с GSM модул и може да работи самостоятелно – тоест на потребителя не му се налага да го връзва със смартфон, за да може да ползва пълноценно функциите му. В случая аксесоарът играе ролята на умен телефон – може да приема обаждания, притежава възможност за самостоятелна интернет връзка и пр. Но този модел има няколко ограничения – първото е, че все още техническите показатели на умните часовници са съпоставими с тези на най-евтините смартфони. Второ – независимо от напредъка на технологиите физически е невъзможно да се разположи голям екран на китката. Това ограничава доста действията на часовниците спрямо смартфоните, при които тенденцията е да се пускат модели с все по-големи дисплеи.

За да се отличават новите умни джаджи от телефоните, те разполагат с няколко функции, които дават добавена стойност. Това са възможностите за следене на различни биометрични показатели като пулса, движението и др. Около подобни сензори е изградена концепцията за умни гривни – които се ползват повече като фитнес аксесоари.

По-голямата част от производителите разчитат на първия вариант – като допълнение на смартфона. Концепцията се използва от Apple и техния Apple Watch, Moto 360 на Motorola и някои от моделите на Samsung. Едно от малкото изключения, в които е включен GSM модул и часовникът може да се ползва самостоятелно, е Galaxy Gear S на Samsung.

Връзка навсякъде и с всичко

За разлика от силното предлагане търсенето продължава да е под въпрос. Продажбите на подобни джаджи са слаби, като това се дължи на все още високата им цена за функционалността, която предлагат. Причините са все още недостатъчното функции за съответната цена. Най-евтиният умен часовник е 100 долара, а Apple ще продава от следващата година своя на цени от 350 долара нагоре. За тези пари потребителят всъщност получава форма на дистанционна приставка към смартфона с допълнителни сензори. А цените биха били оправдани, ако аксесоарите можеха да заменят напълно умните телефони, дори от нисък клас. Техният провал не е гарантиран и е по-скоро необходимо време, докато производителите "напипат правилната формула".

А успехът им би означавал много повече, отколкото пускането на нови устройства, които да стимулират пазара. За много експерти това е само началото на концепцията "интернет на нещата". Тя включва всички неща от ежедневието постепенно да се включат по един или друг начин в глобалната мрежа и да общуват помежду си. От телевизори и автомобили до тениски, маратонки и дори четки за зъби. Тази концепция е и в основата за развитие на мобилните мрежи от пето поколение, които трябва да се справят с големия трафик. Прогнозите на производителя на мрежово оборудване Ericsson са, че мобилният пренос на данни ще се увеличи десет пъти от 2013 до 2018 г. В същото време той е нараснал с 65% само в периода между първото тримесечие на 2013 и това на 2014 г. Докато голяма част от този очакван трафик се приписва на смартфоните, след 2020 г. експертите прогнозират, че ръстът ще идва от свързаните различни джаджи и "неща".

Новата форма на смартфоните

Автор: Капитал

Еволюцията на умните телефони започна да достига своя пик. В стремеж да представят все по-добри и по-добри устройства производителите вкарват възможности, които допреди няколко години бяха далечно пожелание. Основната мода в момента са големите екрани с висока разделителна способност, алуминиевите корпуси или рамки, а някои модели са и частично водоустойчиви. В Берлин на IFA Samsung показа Galaxy Note 4, който разполага с 5.7-инчов екран с Quad HD резолюция.

Най-любопитното при него е, че е създаден в партньорство с разработчика за виртуална реалност Oculus Rift (сега собственост на Facebook). Samsung и Oculus Rift представиха в Берлин и специален аксесоар – очила за виртуална реалност, като за екран се използва новият смартфон. Всички флагмански модели умни телефони вече са с размер на екрана от поне 5 инча. Xperia Z3 на Sony е с 5.2-инчов дисплей, G3 на LG – с 5.5. Към новата тенденция се присъединява и Apple, като компанията вече пусна в продажба новите си модели смартфони iPhone 6. Обикновената версия е с размер на екрана 4.7 инча, а голямата iPhone 6 Plus – с 5.5 инча. Това е необичаен, но логичен ход за Apple предвид факта, че потребителските предпочитания все повече се изместват към големите екрани.

Samsung дори се опитва да експериментира с формата на дисплеите. Южнокорейската компания представи Galaxy Note Edge. Той разполага с почти идентичен хардуер като Note 4. Основната разлика е наличието на огънат по десния ръб екран. Той може да работи като напълно самостоятелен екран, на който да се показват допълнителни икони, информационен поток с новини, достъп до бързи функции, снимки и много други.

Мобилният портфейл

Последната тенденция, на която производителите на смартфони започват да наблягат постепенно, са безконтактните мобилни разплащания. Най-популярната технология е Near Field Communication (NFC), с която се осъществяват транзакциите. Трябва само да се доближи мобилното устройство, което може да е смартфон, умен часовник и таблет, до четец и да се осъществи плащането. Идеята включва още приложение с виртуален мобилен портфейл и картови компании като Visa, MasterCard и American Express застават зад нея. Доскоро тази технология и решенията, основани на нея, се прилагаха ограничено. Apple навлезе с подобна услуга от септември и тя може да раздвижи пазара, като я направи по-популярна и съответно масова. Въпреки разнородните решения за NFC плащания, скептицизмът на потребителите и магазините за момента продължава да се явява голяма пречка за навлизането им. Парадоксално, но в Африка с използването на по-стари технологии мобилните разплащания са доста популярни поради слабо развитата банкова структура – липсата на клонове, POS терминали и др. Въпреки това опитите да се прехвърли портфейлът в смартфона продължават и през следващата година ще видим дали начинанието на Apple ще предизвика раздвижване на пазара.

Число:

65% е нарастването на мобилния пренос на данни само в периода между първото тримесечие на 2013 и това на 2013 г.

Акцент:

Умните часовници може би са първата стъпка към "интернет на нещата".

Дълги години часовникът беше обект на проучвания и тестове как да се превърне в умна и многофункционална джаджа. Успешните опити обаче се ограничиха само до комбинирането му с калкулатор, хронометър, алтиметър (измерва надморската височина) и др. Мобилният телефон постепенно измести часовниците и те се превърнаха от незаменима джаджа в моден аксесоар. Смартфоните само затвърдиха тази тенденция, като пренесоха мощта на компютрите в телефоните и реално обединиха редица устройства в едно. Затова през последната година производителите на електроника започнаха да правят все по-смели опити да върнат славата на часовниците, като пренесат и към тях революцията на смартфоните. С други думи, да върнат блясъка на високите технологии от джоба обратно на китката.

При смартфоните пък очерталата се тенденция е да стават все по-големи, мощни и да се търси нова форма за иновации. И другата посока - засиленото желание както на производителите, така и на финансовите институции да популяризират мобилните разплащания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Значи наближава времето на умните импланти - подкожно, кой от което си иска място на тялото си звъни и чати... мани, мани...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK