Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 29 окт 2014, 15:00, 3636 прочитания

Все по-умни аксесоари

Часовници, гривни и очила вече предявяват претенции за интелект. Смартфоните отговарят с размер, атрактивност и нови функции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Дълги години часовникът беше обект на проучвания и тестове как да се превърне в умна и многофункционална джаджа. Успешните опити обаче се ограничиха само до комбинирането му с калкулатор, хронометър, алтиметър (измерва надморската височина) и др. Мобилният телефон постепенно измести часовниците и те се превърнаха от незаменима джаджа в моден аксесоар. Смартфоните само затвърдиха тази тенденция, като пренесоха мощта на компютрите в телефоните и реално обединиха редица устройства в едно. Затова през последната година производителите на електроника започнаха да правят все по-смели опити да върнат славата на часовниците, като пренесат и към тях революцията на смартфоните. С други думи, да върнат блясъка на високите технологии от джоба обратно на китката.

При смартфоните пък очерталата се тенденция е да стават все по-големи, мощни и да се търси нова форма за иновации. И другата посока - засиленото желание както на производителите, така и на финансовите институции да популяризират мобилните разплащания.
 
Часовник с телефон
 
От началото на годината технологичните гиганти затрупаха пазара с умни аксесоари – гривни и часовници. На специализираните изложения CES в Лас Вегас и Международния конгрес по телекомуникации (WMC) в Барселона бяха показани образци от двата типа устройства от Samsung, Sony, LG, Huawei и др. В Берлин на конгреса по иновации IFA дойде и втора вълна умни часовници, като с нови модели се включиха и няколко производителя като Asus и Motorola. Apple също показа свой вариант, който обаче ще се появи в началото на следващата година. Така реално почти всички ключови играчи излязоха на сцената на умните часовници.


Производителите залагат за момента на два модела за тяхното развитие. И двата могат да се формулират с двусмисленото "часовник с телефон".
При първия и по-популярен за момента тип аксесоарите са просто допълнение към смартфона. За да работи часовникът, той изисква умен телефон, с който да се свърже и от който да ползва различни функции и ресурси. По този начин устройството на китката се превръща в дистанционно и улеснява управлението на смартфона, без да се налага потребителят да го вади от джоба си. Например да приема обаждания, да преглежда съобщения, известия и др.

При втория модел самият часовник разполага с GSM модул и може да работи самостоятелно – тоест на потребителя не му се налага да го връзва със смартфон, за да може да ползва пълноценно функциите му. В случая аксесоарът играе ролята на умен телефон – може да приема обаждания, притежава възможност за самостоятелна интернет връзка и пр. Но този модел има няколко ограничения – първото е, че все още техническите показатели на умните часовници са съпоставими с тези на най-евтините смартфони. Второ – независимо от напредъка на технологиите физически е невъзможно да се разположи голям екран на китката. Това ограничава доста действията на часовниците спрямо смартфоните, при които тенденцията е да се пускат модели с все по-големи дисплеи.

За да се отличават новите умни джаджи от телефоните, те разполагат с няколко функции, които дават добавена стойност. Това са възможностите за следене на различни биометрични показатели като пулса, движението и др. Около подобни сензори е изградена концепцията за умни гривни – които се ползват повече като фитнес аксесоари.



По-голямата част от производителите разчитат на първия вариант – като допълнение на смартфона. Концепцията се използва от Apple и техния Apple Watch, Moto 360 на Motorola и някои от моделите на Samsung. Едно от малкото изключения, в които е включен GSM модул и часовникът може да се ползва самостоятелно, е Galaxy Gear S на Samsung.
 
Връзка навсякъде и с всичко
 
За разлика от силното предлагане търсенето продължава да е под въпрос. Продажбите на подобни джаджи са слаби, като това се дължи на все още високата им цена за функционалността, която предлагат. Причините са все още недостатъчното функции за съответната цена. Най-евтиният умен часовник е 100 долара, а Apple ще продава от следващата година своя на цени от 350 долара нагоре. За тези пари потребителят всъщност получава форма на дистанционна приставка към смартфона с допълнителни сензори. А цените биха били оправдани, ако аксесоарите можеха да заменят напълно умните телефони, дори от нисък клас. Техният провал не е гарантиран и е по-скоро необходимо време, докато производителите "напипат правилната формула".

А успехът им би означавал много повече, отколкото пускането на нови устройства, които да стимулират пазара. За много експерти това е само началото на концепцията "интернет на нещата". Тя включва всички неща от ежедневието постепенно да се включат по един или друг начин в глобалната мрежа и да общуват помежду си. От телевизори и автомобили до тениски, маратонки и дори четки за зъби. Тази концепция е и в основата за развитие на мобилните мрежи от пето поколение, които трябва да се справят с големия трафик. Прогнозите на производителя на мрежово оборудване Ericsson са, че мобилният пренос на данни ще се увеличи десет пъти от 2013 до 2018 г. В същото време той е нараснал с 65% само в периода между първото тримесечие на 2013 и това на 2014 г. Докато голяма част от този очакван трафик се приписва на смартфоните, след 2020 г. експертите прогнозират, че ръстът ще идва от свързаните различни джаджи и "неща".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Следващото ниво за телекомите Следващото ниво за телекомите

Мобилните оператори по света се опитват да намерят нови източници на растеж – чрез сливания, нови пазари и монетизация на мобилния интернет

28 ное 2015, 4032 прочитания

Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят

БТК вече не е самотният лидер в морето от малки интернет оператори, след като "Мобилтел" купи "Близу"

28 ное 2015, 2502 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Телекомуникации" Затваряне
Телевизия в ново измерение

Водещите канали в България вече влагат усилия за развитие на платформите за гледане онлайн

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10