С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 ное 2015, 12:37, 4590 прочитания

Телевизията: Свършва ли дългата промоция

Консолидацията в разпространението на канали няма как да не доведе до покачване на цените на дребно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има нещо романтично в Дивия запад - във всеки случай много повече, отколкото в асфалтовите булеварди, заменили прерията. И, разбира се, всички симпатизират повече на Джак Спароу с пиратските му хитрини, отколкото на преследващия го комодор с перфектно изгладеното жабо. Ще заменят ли обаче небостъргачите прашните градчета и ще обесят ли Спароу? Знаете, че да.

Ще приключи и романтичният период в бизнеса с телевизионно разпространение. Въпросът е само колко серии остават до края. Не че десетките малки, квартални, селски и регионални дистрибутори на тв канали са напълно изрядни спрямо всички правила и закони. И не че големите телекоми, които правят всичко възможно да вземат пазара им, са задължително лоши. Просто всеки преследва интереса си. А събитията напоследък говорят, че ерата на суперконкурентната тв доставка върви към своя край. А с нея неизбежно ще свърши и дългата ценова промоция, на която крайните клиенти се радват в България от зората на прехода.


Двете по-едри събития, белязващи сегашния етап от развитието на този бизнес в страната, са консолидацията му и фактическата смърт на цифровизацията. Последствията от двете ще стават все по-видими, без да изключваме изненади.

Голямата тройка и останалите

Най-съществената промяна на тв пазара за отиващата си година е сделката, с която "Мобилтел" купи "Близу". След доста оспорвано състезание с пет кандидата през септември вторият по брой абонати разпространител на платена телевизия беше купен за 119.7 млн. евро от най-големия мобилен оператор. Така в сектора се оформи едно голямо трио - "Булсатком", "Мобилтел" и БТК (виж таблицата), което вече държи, по различни изчисления между 70 и 75% от пазара. За останалите максимум 30% от абонатите се борят всичките над 200 оператора. Хубавото в случая от потребителска гледна точка е, че макар и повечето от тези фирми да са много малки, те заедно покриват цялата страна. С други думи, независимо къде живее, всеки клиент по всяко време има избор между не само някой от трите големи, но и поне един малък доставчик. Което напълно елиминира възможността огънят на ценовата война, която се води, да бъде прекратен. Не че позициите на БТК, "Мобилтел" и "Булсатком" на телеком пазара като цяло биха им позволили да влязат в картел. Няма такова нещо. Просто при непрекъснато повишаващи се разходи за авторски права естественият ход на тарифите на дребно е нагоре. Но поради елементарния факт, че малките в сегмента се опитват да оцелеят, а големите са принудени да се съобразяват с тях, този ход е блокиран.



Постепенно обаче консолидацията продължава, а самите създатели на съдържание я подкрепят: от една страна, те вдигат още и още цените за каналите си към разпространителите, а от друга - влязоха в съдружие с големите оператори в организацията "Терапро", за да преследват всякакви варианти за неплащането им.

Първото преброяване

Доскоро данните за това кой колко абоната на тв мрежа си има бяха тайна - компаниите попълваха въпросници, които изпращаха в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), а тя ги пазеше за своя консумация. С промени в Закона за електронни съобщения (ЗЕС) обаче регулаторът беше задължен да поддържа публичен регистър с всички телекомуникационни оператори, включващ и броя на абонатите им по видове услуги. Първата "версия" на регистъра излезе това лято и очаквано се оказа пълна с някакви напълно невероятни неща, които просто няма как да са истина - като например това, че платена телевизия ползват малко повече от половината домакинства в страната.

Според данните в регистъра на КРС от 1 юли (който ще трябва да бъде обновен в началото на следващата година, когато операторите трябва да декларират нови данни) общо абонатите на платен телевизионен сигнал в България са 1.764 млн. броя. При положение че според последното преброяване в страната домакинствата са 3.005 млн., излиза, че проникването на тази услуга сред населението е някъде между 58% и 59%. Което означава, че операторите са си спестили от деклариране доста клиенти или някак са манипулирали данните.

Друг въпрос е, че числата в регистъра се разминават с всички такива във всякакви външни проучвания.
Показателно е например сравнението с проучване на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), излязло през юни и направено по повод искането на БТК да купи оператора на мултиплекс мрежата "НУРТС България". В него регулаторът, макар и без да дава подробности, казва, че проникването на платен тв сигнал в България е около 80% в края на миналата година и близо 90% след първото тримесечие на тази. Доказателство за същото е фактът, че самата цифровизация в страната се провали не по друга причина, а че телевизиите не пожелаха да платят на мултиплекса, за да качат на него програмите си. С аргумента, че не виждат почти никаква икономическа полза от услугите му. Което означава, че гледаемостта на каналите им не се променя със или без цифровизацията, за да могат те да отразят тази разлика и в тарифите си пред рекламодателите. Ако информацията от въпросниците на КРС беше вярна, то позицията на мултиплекса щеше да е пазарен дял над 40%.

В свое интервю пред "Капитал" през лятото главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел също заяви, че по техни проучвания цифровата ефирна платформа за безплатен тв сигнал има около 10% дял и всичко друго е платена доставка.

Според последното проучване на "Евробарометър", правено през есента на 2014 г., броят абонати на тв разпространителите в България е 2.49 млн., или 85% от домакинствата - доста по-близко до цитираните в индустрията данни за проникване. Според същото проучване 32% от пазара на платена телевизионна доставка се държи от т.нар. други - малки специализирани тв и интернет оператори.

Новото разпределение на силите

С всичките уговорки за неточности преброяването на КРС все пак дава представа за разпределението на пазара. "Булсатком" е лидер с най-много абонати, сериозно присъствие и в интернет бизнеса и заявка за включване и в останалите сегменти на телеком пазара. Втори по големина доставчик на тв сигнал е "Мобилтел" - вече собственик на доскорошния втори "Близу". Голямото предизвикателство пред комплексния оператор в следващата година (всъщност години) е как ще интегрира кабелния. Което означава не само технологично, но и чисто пазарно - каква част от клиентите му ще запази и колко ще привлече и към другите си услуги. Третият - БТК, продължава да напредва, отчитайки ръст на броя абонати всяка година, но поведението му цялостно ще зависи от поредния очакван нов собственик.

Оттам нататък "полето" е открито за придобивания. Любопитно ще е през идната година дали в телевизионната доставка ще опита да се включи "Теленор". Колкото и мениджърите му да твърдят, че той остава фокусиран в мобилния бизнес, самият факт, че компанията майка позиционира спътник на орбита, покриваща българската територия, е показателен, че тв разпространението не е чужда тема за българското звено. За същото говори и офертата, която "Теленор" подаде за "Близу". След като офертата се оказа недостатъчно щедра, в сектора има очакване операторът да тръгне "на шопинг" за малки и средни мрежи. Потвърждение за активност в тази посока няма, но ходът не би бил нелогичен.

Този, който държи зрелищата

Все по-активна роля в цялата екосистема на бизнеса с тв доставката играят самите телевизии. В България в позицията на силния в тази екосистема са "Нова" и bTV. Които се възползват от тази си позиция с пълна степен. Ако през декември тази година разпространителите не получат "честитки" под формата на нови договори с двете мощни телевизионни групи с повишени цени, това ще е за пръв път от поне петилетка. Новото от изминалата година е опитът на създателите на съдържание да насочат пазара към още нишови канали, за които да искат допълнително заплащане, при това с фиксирана крайна цена за абонатите и отстъпка за дистрибутора. Точно това направи "Нова" със спортния пакет "Диема Екстра" - спортни първенства и предавания, правата за които един път са осребрени чрез цената на целия пакет канали на телевизията, бяха извадени от него, без тарифата на едро за него да се намали, и бяха пуснати с отделна оферта. Дали това ще остане единичен "удар", или ще се превърне в тенденция - за момента не е ясно.

Със сигурност обаче телевизиите ще продължат да държат на секретността, с която договарят цените си към разпространителите. От години практиката е и bTV и "Нова" да водят закрити преговори с всеки доставчик на тв сигнал поотделно, предлагайки различни цени без обща, камо ли прозрачно определена тарифа. Дългосрочно консолидацията на разпространителския пазар ще размени разпределението на силите конкретно при тези договаряния, но за момента тези, които създават зрелищата, образно казано, държат ножа за хляба на онези, които го разпространяват.

Голямото зомби

Неизвестното в уравнението на тв пазара продължава да е "НУРТС България". Мултиплексът зрелищно катастрофира като пазарен фактор именно заради високата пенетрация и ниските тарифи при платеното разпространение на тв сигнал. В момента той е собственост на БТК, където чисто технологично му е и мястото, но пък не е ясно как телекомът ще го използва, за да спечели, освен като собственик на кули, където се разполага оборудване на всички оператори и те плащат наем за това.

"НУРТС България" принципно трябва да остане и без лиценз, след като съдът на Европейския съюз осъди страната ни за ограничителните условия, при които беше проведен търгът за издаването му. Доста дълго време след съдебното решение обаче управляващите в София не вземат очакваното решение за отнемане на разрешителното, а вездесъщият популизъм, характерен за ГЕРБ (макар и не само за него), далеч не изключва варианта държавата да се втурне да съживява цифровизацията и така да размести целия пазар.
Ако това все пак не се случи, логичната прогноза е консолидацията в сектора бавно да продължи, а романтичната ера на "свободните кабели" да бъде заменена от възцаряването на няколко големи и изрядни телекома с плавно покачващи се тарифи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Следващото ниво за телекомите Следващото ниво за телекомите

Мобилните оператори по света се опитват да намерят нови източници на растеж – чрез сливания, нови пазари и монетизация на мобилния интернет

28 ное 2015, 3830 прочитания

Прохождане с препятствия Прохождане с препятствия

Бизнес моделите на "Булсатком" и "Макс телеком" са тотално различни, но 2016 г. ще е решаваща за бъдещето и на двата оператора

28 ное 2015, 2375 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Телекомуникации" Затваряне
Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят

БТК вече не е самотният лидер в морето от малки интернет оператори, след като "Мобилтел" купи "Близу"

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10