С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 ное 2015, 12:07, 2254 прочитания

Произведено и продадено в Китай

Пазарът за смартфони в азиатската държава оказва все по-голямо влияние на търсенето на мобилни устройства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Произведено в Китай" и "Проектирано в Купертино, САЩ" - това са двата основни надписа, които стоят на гърба на всеки смартфон iPhone на Apple. Вече почти няма мобилен телефон, който да не е произведен или сглобен в азиатската държава. Ако преди десетилетия първият надпис се използваше като синоним за лошо качество, вече той е неизменна част от почти всеки нов технологичен продукт. Прехвърлянето на целия този производствен капацитет в Китай пък доведе до истински възход на местните вендори. Така те със собствени модели смартфони започнаха да контролират най-големия смартфон пазар – китайския.

Логично следващата им стъпка е да се разраснат на световния пазар. Което гигантите като Huawei и Lenovo правят от няколко години, но тенденцията е и други, не толкова популярни извън Китай марки да започнат да правят това. Което доведе до появата на смартфон производители като Meizu, Coolpad и Xiaomi. Поради различните мащаби те довеждат със себе си по-различни маркетинг практики от големите играчи. Но обстоятелствата от последната година показват и още една леко тревожна тенденция – забавяне на търсенето на смартфони в Китай. Което почти автоматично води и до спад на продажбите в световен мащаб. С други думи, покрай забавянето на технологичното развитие на смартфоните, това започва да се усеща и при пазарното. Като основен фактор и при двете все повече се очертава да бъде Китай.
 
Новите опиумни войни
 
Смартфоните в България Официална статистика за точното проникване и пазарни дялове при умните телефони в България няма. По различни оценки на индустрията около една трета от населението разполага със смартфон, като се очаква продажбите и популярността на тези устройства да продължат да растат с ускорение, защото над половината от продаваните нови телефони са "умни". По данни на Visa в началото на 2015 г. проникването на смартфоните в България е около 35%, като през 2013 г. по данни на индустрията са продадени около 2 млн. устройства. Продажбите минават основно през телекомите. В момента пазарът изглежда така: около 70% от продадените устройства са пласирани от мобилните оператори, 25% в ритейл мрежата и 5% са за онлайн и по-малките магазини.
 
До 2014 г. лидер в продажбите на смартфони в азиатската държава беше южнокорейският Samsung, следван от щатската Apple. Първата чрез своите модели в средния и ниския клас, а втората – при високия премиум сегмент. Тяхното господство обаче беше постигнато при много ниско проникване на умни телефони и в слаба конкуренция с HTC и Nokia и благодарение на голямата фрагментация между китайските производители, които поединично не можеха да преминат бариерата от 5% дял. През 2012 и 2013 г. Samsung разполагаше с дял от малко под 30%, показват данните на DRAMeXchange, докато Huawei имаше около 4%. През изминалата 2014 г. везните рязко започнаха да се обръщат в полза на местните вендори. Така южнокорейският гигант остана лидер, но пазарният му дял се сви почти наполовина до 18% през първото тримесечие на годината, показват данните на Counterpoint. В същото време Lenovo, Xiaomi и Coolpad го следваха, а Apple се срина на петото място. Ситуацията коренно се измени в края на 2014 г. и началото на настоящата. Samsung изпадна в дъното на челната петица, преборен от китайските производители, а Apple успя да завземе значителен пазарен дял. Компанията от Купертино положи доста усилия и след като сключи споразумения с големите китайски телекоми да субсидират моделите iPhone, тя, особено с моделите iPhone 6, успя да върне позиции в страната. Дори през първите три месеца на 2015 г. Apple стана лидер на китайския пазар по доставки.


Радостта на американската компания беше кратка, след като през второто тримесечие на годината тя беше изместена от Xiaomi и Huawei, тъй като разликата между тях беше малка (всяка с между 12 и 15% пазарен дял). Така в рамките на по-малко от година и половина от почти никакво присъствие сред водещите производители на смартфони в Китай местните вендори изместиха почти всички чужди играчи. Apple най-вероятно ще запази силно присъствие заради мощния си бранд и премиум продукти. Тепърва ще излизат резултатите от продажбите на новите модели iPhone 6S и 6S Plus, които се очаква да върнат малко инерция на компанията в Китай. Но все повече пазарът на смартфони се движи от мащабите и продажбите. Там постепенно започват да доминират китайските производители, които предлагат продукти с почти или напълно флагмански характеристики на половин цена. Така новите опиумни войни за пазара на смартфони в Китай са почти към своя край. Единствените за момента конкуренти там са местни брандове и потенциално Apple ще се опита да държи позиции. Засега американската компания го прави заради малките разлики и постоянните резултати, но не се знае доколко ще издържи предвид факта, че продава основно в премиум сегмента.
 
Ефектът на драконовата пеперуда
 
Засилването на китайските производители не се ограничава само с продажбите в Китай. Lenovo, Huawei и Xiaomi заеха твърдо позициите в топ 5 в света след Samsung и Apple. Има различни фактори, поради които беше променено статуквото. От една страна, Китай е най-големият смартфон пазар и засилването на продажбите там изстреля местните производители в глобален мащаб. Не трябва да се забравя и навлизането на нови пазари на китайските производители. Lenovo и Huawei бързо пробиха в голяма част от Източна Европа и останалата част от Югоизточна Азия, измествайки Samsung и HTC, а Xiaomi започна да продава извън Китай. От друга - имаме и странични еднократни фактори като придобиването на Motorola от Lenovo.

Кумулативно тези фактори позволиха на китайските производители да излязат сред водещите позиции на глобално ниво. Самият световен пазар обаче е изправен пред едно немалко предизвикателство - забавяне на растежа. Продажбите на смартфони отчитат стабилно увеличение през последните близо десет години, с няколко малки колебания. Последните две тримесечия обаче започнаха да се появяват признаци за потенциално забавяне, което може да се превърне и в по-дълготрайна тенденция.
Първият предупредителен сигнал дойде през второто тримесечие на 2015 г. По данни на Gartner пазарът за смартфони се е увеличил с едва 13.5% на годишна база с продадени 330 млн. устройства. Това е най-бавният темп от 2013 г. насам, съобщава изследователската фирма. Основната причина е насищане на китайския пазар, който отговаря за близо 30% от всички продажби на смартфони по света. Той отчита за първи път спад на годишна база от 4%, отбелязва Gartner.  

"Китай достигна точка на насищане – пазарът вече се движи изцяло от замяна на по-стари модели и няма потребители, които да купуват за първи път смартфон", коментира Аншул Гупта, изследователски директор в Gartner. Той допълва, че ключов ще стане премиум сегментът в страната, което обяснява и добрите позиции на Apple през последните тримесечия.  



Тенденцията може и да продължи, като предварителните данни на третото тримесеиче на IDC показват ръст от едва 6.8%, или 355 млн. устройства. За цялата година изследователската фирма прогнозира увеличение от 10.4%, като, за сравнение, през 2014 г. то е било 27.5%.

С други думи, производителите на смартфони ще трябва да търсят други пазари освен китайския,  с които да стимулират продажбите и да върнат силните ръстове. Възможностите са Африка, Латинска Америка и страни с ниско проникване в Югоизточна Азия, като Мианмар и Индия например.
 
Новите бизнес модели
 
Преориентирането към други пазари отвъд Китай не означава, че местните производители ще загубят инерция и позиции, които натрупаха през последните години. Все повече от тях започнаха да предлагат своите модели в нови региони. Например Meizu и Coolpad вече навлязоха в Източна Европа, както и в България през последните месеци. Lenovo и Huawei си осигуриха силно присъствие също. Те постепенно започват да изместват в средния и ниския клас марки като Samsung, HTC и LG. Lenovo има предпоставка за добри позиции в Западна Европа и САЩ, след като придоби Motorola и вече продава под този бранд. Все повече започват да се потвърждават слуховете, че китайската компания ще се откаже изцяло от своята марка и ще продава всичките си устройство под името на американския телекомуникационен ветеран. Част от успехите на вендорите от Китай се дължи и на по-гъвкавите или агресивни подходи, които прилагат, за да се наложат на новите пазари. Например Coolpad и Meizu разчитат на франчайзинг модел, с който да навлязат в нов регион. Така например в Източна Европа те нямат регионални звена и центрове, а са предоставили всичко на дистрибутора TCCM. Единственото, което вендорите предоставят, са бранд и устройства. Всичко друго се движи от франчайзинг партньора. Lenovo и Huawei разчитат на по-традиционни модели с регионални звена, като в доста случаи контролът се предоставя на местни кадри, за да могат да са по-адаптивни за особеностите на региона.

Успехът на Xiaomi в Китай се дължеше на директните онлайн продажби и факта, че предлага смартфон с флагмански характеристики за под 300 долара. Нетрадиционният подход на компанията гарантира засега добри резултати, като тепърва ще се доказва на нови пазари като Индия и Бразилия. Не се знае дали само с онлайн продажби компанията ще успее да поддържа силния си растеж.

Така очерталото се насищане на китайския пазар не означава, че вендорите от тази страна ще започнат да изпитват затруднения. С гъвкавите подходи към навлизане в нови региони, евтини и все по-качествени за цената си смартфони те може би няма да срещнат толкова силна съпротива от конкурентите си и ще продължат да са сред лидерите на световния пазар. Освен ако не станем свидетели на поредната технологична революция, която да преобърне представата ни за умни телефони и за телекомуникации като цяло.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Следващото ниво за телекомите Следващото ниво за телекомите

Мобилните оператори по света се опитват да намерят нови източници на растеж – чрез сливания, нови пазари и монетизация на мобилния интернет

28 ное 2015, 3757 прочитания

Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят

БТК вече не е самотният лидер в морето от малки интернет оператори, след като "Мобилтел" купи "Близу"

28 ное 2015, 2305 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Телекомуникации" Затваряне
Когато свърши въздухът

Недостигът на честоти е проблем, който тепърва ще спъва новите услуги на телекомите

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10