С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 ное 2015, 12:21, 4092 прочитания

Услугите над всичко

Over The Top приложенията все повече конкурират мобилните оператори в опит да ги превърнат в тръби за трафик

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди зората на мобилния интернет телекомите бяха алфата и омегата на съдържанието и услугите, което минава през техните мрежи. GSM предприятията бяха единствените, които предлагаха гласови и текстови услуги. Мобилните приложения се изчерпваха единствено със заводските такива – култовата игра Snake, калкулатор, календар и др. Помните забавните мелодии, игри или начални екрани, които бяха единственият начин да си персонализираш телефона отвъд предварително инсталираното съдържание от страна на производителя. Те са предлагани или от самите телекоми, или от отделни компании, но дори при втория случай между тях и оператора задължително имаше споразумение, а покупката ставаше чрез SMS.

Тези времена вече са само един топъл спомен за телекомите сега, когато класическите мобилни приложения започнаха да предлагат всичко, включително гласови и текстови услуги, стрийминг на видео, мобилни разплащания, говореща котка и каквото още ви хрумне. С други думи - доставка на медийно съдържание през интернет без намесата на оператора, наричано Over The Top (OTT). Навлизането на широколентовия мобилен пренос на данни с разпространяването на 4G мрежите само ще засили тяхното разпространение и потребление. Така надвисва реалната опасност телекомите да бъдат изместени напълно от обетованата земя на предоставянето на крайни услуги до потребителите и да се превърнат в "прости тръби", през които само да преминава трафикът. Развитието на пазара през последните обаче месеци показва, че ситуацията не е толкова проста и едностранчива. Някои оператори започват да предлагат собствени OTT услуги, други сключват сътрудничества с големите онлайн играчи в областта, а ЕК в типичния си стил подготвя регулация върху подобен тип услуги.


Реалната заплаха

Има ли защо да се чувстват заплашени телекомите от OTT услугите? Данните потвърждават подобни опасения. На първо място, мобилният пренос на данни, през който минава трафикът за подобни услуги, вече е в десетки пъти над този за преноса на глас на телекомите. Последният е с обем от под 240 PetaBytes глобален трафик през първото тримесечие на 2015 г., докато мобилният интернет е с обем от 3500 PetaBytes, с ръст от 55% на годишна база, показват данните на Ericsson Mobility Report 2015. Самите OTT услуги чисто пазарно също започват да печелят все по-голяма популярност. Според изследователската фирма Pew Research Center всеки трети притежател на смартфон ползва мобилно приложение за чат и изпращане на съобщения като WhatsApp, Facebook Messenger, iMessage, Viber или Skype. При младежите между 18 и 29 години проникването е 49%. Тоест младото поколение все повече разчита на този тип услуги и по-малко ползва традиционните такива, които се предоставят от телекомите. Приходите от OTT приложения също се очаква буквално да експлодират през следващите години. По прогнози на изследователската фирма Digital TV Revenue постъпленията за 2015 г. от видеострийминг ще достигнат 26.5 млрд. долара, а до 2020 г. ще се удвоят до 51.1 млрд. долара. Това поставя под натиск не само мобилните оператори, но и кабелните и сателитните, които предоставят тв услуги.

OTT услугите са удобни и гъвкави – те могат да предложат доста повече функционалности на по-ниска цена, а понякога и безплатно за своите потребители. За обикновения човек няма значение откъде минава гласовата услуга – вижда иконка със слушалка, натиска и ползва. Важното е да има бърз, стабилен и евтин разговор, ако говорим за пренос на глас. Същото важи за текстовите съобщения, видеоконферентните разговори, видеострийминга и т.н. За момента OTT услугите имат един съществен недостатък – те ползват и изискват стабилна интернет връзка. Сегашните мрежи невинаги могат да осигурят такава, особено ако на една клетка или базова станция има свързани десетки потребители. 4G мрежите може да решат този проблем, но при претоварването им пак съществува опасност връзката да прекъсне и съответно услугата. Което прави преноса на глас, предоставян от телекомите, все още най-качествената алтернатива.



Оптимизацията на 4G мрежите и навлизането на 5G инфраструктура след пет до десет години най-вероятно ще премахне и тези ограничения. Когато това стане и OTT услугите започнат да се ползват още по-масово от потребителите, на телекомите няма да им остане нищо друго, освен да тарифират трафика за пренос на данни. Тоест да се превърнат в "прости тръби", които само пренасят сигнала.

Новите възможности

Вместо да се борят директно с явлението, операторите избират да следват старата максима "Дръж приятелите си близо, а враговете – още по-близо". Така доста телекоми започват да си сътрудничат с различни компании, които предлагат OTT услуги, или да пускат свои собствени. Най-простият пример за подобни партньорства са споразуменията между операторите и компании като Viber, Facebook и др. Българският мобилен оператор "Мобилтел" например има подписано сътрудничество с чат програмата Viber, което според тях е първото по рода си в България. Телекомът предлага програми с 30-дневен безплатен трафик към приложението, както и възможност да свалят 350 пакета стикери безплатно. С други думи, така и двете компании се опитват да привлекат нови клиенти и да засилят сегашната си потребителска база. Идеята за безплатен трафик към дадено приложение се ползва от доста време от телекомите, като има оператори, които предлагаха в някои програми или устройства достъп до някои социални мрежи или сайтове, без да тарифират преноса на данни. С други думи, подходът не е нов, а както е видно от партньорството между "Мобилтел" и Viber – най-вероятно подобни партньорства ще стават все по-често явление и ще включват все повече екстри за потребителите.

За някои ползването на OTT приложения им дава временен или дори постоянен вариант за предлагане на конкретен тип услуги на пазара. Така например "Макс телеком" в края на септември пусна гласова услуга чрез своето мобилно приложение Voicer. До този момент единственият засега оператор с функционираща за масовия потребител 4G LTE мобилна мрежа не предлагаше пренос на глас, а само мобилен интернет на своите клиенти. "Макс телеком" предлага Voicer като комбинация от две услуги – тя идва с предплатена SIM карта със собствен номер, която може да се зарежда след изчерпване на първоначалния лимит. Отделно потребителите свалят специалното приложение, чрез което провеждат разговори, пращат съобщения и ползват видеовръзка. Предимство е, че това решение може да работи, без да се слага физически SIM картата в устройството, но тогава няма да може да се ползва 4G мрежата на "Макс телеком". Така чрез OTT решение, разработено от компанията Genband, мобилният оператор предлага на своите клиенти гласова услуга, преди да е готова с пускането на пренос на глас през LTE (т.нар. VoLTE). Както и преди да е влязъл в сила договорът за национален роуминг с "Мобилтел", който позволява на "Макс телеком" да ползва мрежата на най-големия GSM оператор.

Телекомите също така разработват собствени OTT решения, чрез които да предлагат най-вече онлайн видеосъдържание на своите абонати. Подобни платформи могат да се ползват от притежателите на IPTV или на стационарен и мобилен интернет и са разработени от не един или два оператора. Така компаниите се опитват да намалят влиянието на сходни решения като Netflix, Hulu и YouTube. Но доста често IPTV платформите са затворени, което ги отличава от OTT решенията, които обикновено са достъпни за абонати на други компании.

Зоната на забравените

Дълго време OTT приложенията бяха оставени да се развиват, без да има каквато и да било регулация върху тях. Европейската комисия се съсредоточи върху основната дейност на телекомите, където въведе драконови правила. Развитието на мобилните приложения в един момент започва да ги поставя почти като равнопоставени конкуренти на услугите, предлагани от мобилните оператори. Затова и те попадат в полезрението на Брюксел и в момента се провежда процедура по консултация в БЕРЕК (сдружението на европейските телеком регулатори), като идеята е да се положат основите за проект за регулация на тези услуги. Според ЕК телекомите са принудени да се конкурират с OTT услугите, "без да са обект на същия регулаторен режим". Идеята е чрез консултациите те да бъдат включени в регулаторната рамка. Важно е да се поясни, че според ЕК OTT се делят на три типа. Първите два предоставя пренос на глас, текстови съобщения и др., като едните ползват мобилните номера на потребителите и така влизат в конкуренция с телекомите, вторите, които използват само вътрешни профили, не влизат в пряка битка с операторите.

Примерно, ако звъните между два абоната на Skype в рамките на приложението, в случая услугата е към втория тип. Но ако единият абонат реши да потърси свой приятел на мобилен номер, минава към първия тип. Последният вид са мобилни приложения, които предоставят услуги, които не влизат в рамките на телеком бизнеса, като например Uber, навигационните програми, мейли и т.н. Тепърва ще се определя как ще се регулират OTT услугите, но най-вероятно фокусът ще падне върху първия тип, при който се ползва телефонната номерация.

Друг важен момент за OTT услугите е какви правила ще бъдат приети за мрежовата неутралност. Защото, ако тя бъде премахната, това ще позволи на операторите да пренасочват или засилват трафика към сайтове и приложения, които си платят за това. Европейският парламент прие правилата за мрежова неутралност, които според критиците съдържат достатъчно вратички за създаването на "високоскоростни ленти" за интернет достъп. Според тях клаузите, защитаващи мрежовата неутралност в съществуващите нормативни рамки, са прекалено неясни, което позволява те да бъдат заобикаляни. Съответно операторите да дават предимства на определени сайтове и услуги (включително и свои OTT платформи) за сметка на останалия трафик.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Следващото ниво за телекомите Следващото ниво за телекомите

Мобилните оператори по света се опитват да намерят нови източници на растеж – чрез сливания, нови пазари и монетизация на мобилния интернет

28 ное 2015, 3880 прочитания

Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят

БТК вече не е самотният лидер в морето от малки интернет оператори, след като "Мобилтел" купи "Близу"

28 ное 2015, 2390 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Телекомуникации" Затваряне
Ще станат ли телекомите банки?

Мобилните пари са инструмент операторите да запазят абонатите на основните си услуги, но могат да се превърнат и в отделен бизнес за тях

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10