С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 ное 2015, 12:27, 1807 прочитания

Ще станат ли телекомите банки?

Мобилните пари са инструмент операторите да запазят абонатите на основните си услуги, но могат да се превърнат и в отделен бизнес за тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нали не мислите, че ако телекомите смятаха, че могат да привлекат още абонати, като им доставят пуканки, без да изгубят много пари за транспорт, те нямаше да включат и доставката на пуканки в пакетите си? Щяха, но просто да си направиш пуканки вкъщи е прекалено лесно, а да ги разнасяш по домовете - прекалено скъпо.

Кеш по смартфона

В световен мащаб транзакциите на "мобилни пари" са на обща стойност 16.3 млрд. долара само за  декември 2014 г. по данни на GSMA. Те са направени чрез 717.2 млн. броя транзакции. В тази сума обаче влизат и операции, при които "на входа" или "на изхода" е имало кеш. Ако изключим този тип транзакции, чистите мобилни разплащания за периода са 479.5 млн. броя за общо 7.5 млрд. долара.
Иначе мобилните оператори в условията на все по-свирепа конкуренция включват в пакетните си услуги всичко, което могат да доставят. И засега това е успешна стратегия. Парите за щастие са нещо доста по-лесно за доставка от пуканките, защото хората по света все по-малко държат да ги носят в портфейлите си. Безкасовите разплащания са утвърдена тенденция, а крачките оттук нататък към това да станат и мобилни не са толкова много. И доколкото ангажирани с тях са различни индустрии, телекомуникационната едва ли ще остави останалите да я изпреварят.


Умни телефони. И богати

Накратко, това, което се случва по света в момента, е, че след като голяма част от плащанията започнаха да се правят с карти вместо с пари в брой, сега финансовите операции постепенно преминават към безконтактен вариант, и то именно през телефон. "Отне ни 4-5 десетилетия, за да преминем от плащания в брой към пластмасовите карти. Сега за прехода от пластмасовите към цифровите плащания може да са нужни само 4-5 години", каза Джордж Саймън, президент на MasterCard за Централна и Източна Европа, наскоро пред "Капитал". Докъде ще стигне новият процес, е трудно за прогнозиране, но повечето проучвания сочат, че той е ускорен.

По принцип в безконтактните плащания са ангажирани няколко различни типа индустрии: картовите компании, банките (където клиентите имат сметки), телекоми (чиито абонати са те), производителите на мобилни телефони (поддържащи съответната технология, гарантираща сигурност и безконтактна връзка). Рискът някой да отпадне от играта е най-вече за картовите компании, заради което и те залагат и ще залагат на най-силния си коз - доверието на клиентите, базирано на факта, че те имат опит в специфичния сегмент.



Междувременно обаче и банките все повече залагат на електронните услуги (които неизбежно вървят към мобилност), и мобилните оператори инвестират времеви, експертен и финансов ресурс в проучване на нишата и опити да завземат колкото се може повече място в нея.

Накратко, всичко, от което има нужда един телеком, за да започне да предлага финансови услуги по мобилен електронен път, е мрежа от четвърто поколение, отделно дружество с лиценз за финансова дейност, добра пенетрация на смартфони сред абонатната си база, сносна търговска мрежа, софтуер, и малко реклама. Оттам нататък той може да предложи услуги от порядъка на мобилни разплащания, мобилно застраховане, кредити и спестявания. На фона на телевизионната доставка например (с всичките й компликации около авторски права за предаване и препредаване, полагане на скъпа и трудна за узаконяване инфраструктура, и ескалиращи проблеми с телевизионните групи), така наречените мобилни пари изглеждат недотам сложна задача.

Може би и в България

За момента при навлизането на безконтактните плащания в България телекомите са по-скоро в пасивната роля. По информация на "Капитал", първият, който е насочил усилията си в посока да започне да предлага сам финансови услуги, е "Теленор". Според източниците на вестника операторът има намерение да придобие финансова институция, не задължително банка, и ако е такава - тя ще е малка. Проектът е в съвсем първоначална фаза, избран обект на евентуалната сделка няма, нито пък оценки или заявление до БНБ. "Замисълът на "Теленор" не е да привлича депозити или да раздава истински кредити, така че не му е нужна голяма банка. В случая става въпрос той да получи по по-бърз и лек начин лиценз за финансово обслужване на клиенти", разказа мениджър от телеком индустрията.

Според източник от консултантските среди операторът "обмисля да развие допълнителна дейност в България, придобивайки или създавайки собствена структура за директен достъп до клиенти, на които да предлага услуги по разплащания, включително микрофинансиране". По неговите думи "Теленор" дори са дали мандат за проучване кой е най-подходящият метод за разработване на такъв бизнес, но работата по проекта е в начален етап. От самия телеком дадоха по темата обичайния си отговор, че никога не коментират слухове.

Компанията майка на българския оператор - норвежкият Telenor, е сред телекомите (наред с азиатската Axiata, арабският Etisalat, индийският Bharti Airtel, опериращият в Африка и Латинска Америка Millicom, катарският Ooredoo, Orange, Turk Telekom, Vodafone), проявяващи най-силен интерес към финансовия сегмент. През 2008 г. той купи 51% дял в Tameer Microfinance Bank - най-голямата институция за микрофинансиране в Пакистан (по данни от сайта на оператора банковото "проникване" там е 12%, а това на мобилни телеком услуги - над 60%). Там дори операторът е първият, който предложи и мобилни спестявания. През март 2013 г. Telenor придоби и най-големия в Норвегия доставчик на мобилни купони и карти за лоялност Liquid Barcodes - система, която позволява пазаруване с отстъпки във вериги магазини за ежедневни и специализирани покупки. През април 2013 г. телекомът заедно със Societe Generale купи банка в Сърбия - дотогава местно звено на KBC. По последни данни към септември тази година сръбската Telenor Bankа има 90 хил. клиенти.

Операторът често е цитиран като претендент за лидерство при мобилните разплащания в Азия. В Индия например през август тази година Telenor заедно с един от най-богатите местни магнати Дилип Шантилал Шангхви взе един от 11-те лиценза за т.нар. банки за разплащания, които ще могат да събират спестявания и да обслужват плащания, но не и да дават кредити.

Конкретно за България финансовите услуги биха били добра добавка към пакета на "Теленор". Операторът остана без доставка на телевизия и фиксиран интернет, а комбинираните услуги привличат все повече клиенти. За разлика от тв разпространението и интернета, където е налице хем конкуренция, хем консолидация, хем ценова ерозия, финансовите мобилни услуги са в голяма степен празна територия.
Накратко - дали "Теленор" ще е първият телеком-банка в България не е сигурно, но има логика.

Голямото банково включване

По принцип в световен мащаб т.нар. мобилни пари са явление, проникващо много бързо в развиващите се страни, но бързо намиращо почва и в развитите. По данни от доклад по темата на GSMA (европейската асоциация на мобилните оператори) общо около 2.5 млрд. души, основно в развиващите се страни, нямат достъп до банково обслужване. По простата причина, че традиционният модел на работа на банките няма икономически смисъл да прониква в ниско платежоспособните и "селски" региони. В същото време над 1 млрд. души от тези хора имат достъп до мобилен телефон, който с подходящата организация може да им даде достъп до плащания, трансфери на суми, застраховки, спестявания и кредити. Не е учудващо, че услугите намират бързо почва в страни като Танзания, Пакистан и Шри Ланка. Но амбициите на големите телеком групи са парцелирани в собствения им ареал, географски - за всеки различно според мястото на дейността му.

Пак по данни на GSMA през последната година проникването на мобилните финансови услуги е особено ускорено и вече са налични 255 услуги за "мобилни пари" в 89 страни в света, като расте делът на използването им през мобилни приложения. А прогнозата на асоциацията е, че трендът ще се задълбочи с все по-високото проникване на смартфони. Другата тенденция, отчетена от GSMA, е, че колкото повече услугите проникват сред населението, толкова повече мрежови оператори проявяват интерес да се включат активно в предлагането й. Регулаторите в доста страни пък създават правила, улесняващи процеса, като позволяват както на банкови, така и на небанкови институции да поддържат този процес. В резултат към момента на 47 от общо 89 пазара не е необходимо дадена компания да има банков лиценз, за да предлага мобилни финансови услуги.

През 2014 г., по информация от съюза на мобилните оператори, броят на регистрираните сметки на потребители на "мобилни пари" е достигнал 300 млн. в световен мащаб, но потенциалът остава огромен, тъй като това число представлява едва 8% от мобилните SIM карти на съответните пазари. Стои обаче въпросът как да се повиши интересът към интензивното използване на мобилните сметки, тъй като едва 103 млн. от тях са активно употребявани.

Услугите на системите за мобилни разплащания продължават се използват най-много за зареждане на различни предплатени услуги, независимо за какво са. Най-голям ръст през 2014 г. обаче има при сегментите на стоки и услуги на изплащане, плащането на битови сметки, и търговските разплащания. Именно през миналата година за пръв път има съществено увеличение при дела на мобилните услуги и по международни преводи на пари - очевидно потребителите осъзнават, че освен удобството ползването на новите услуги може да означава и спестяване на разходи. Проучване на GSMA сочи, че средният разход за изпращане на 100 долара в чужбина през мобилно устройство (смартфон или таблет) струва средно 4 долара, или по-малко от половината спрямо разхода за същата операция през който и да било от традиционните канали за парични трансфери. При покупката на стоки (търговските плащания) засега има доста какво да се направи - едва 25% от всички 258 хил. търговци на дребно, въвели системи за "мобилни пари", реално ги използват.

Очевидно за момента трендът телекомите да навлизат и във финансовия бизнес изглежда устойчив. Въпросът е доколко този тип бизнес за телекомите може да стане отделно перо или ще бъде само средство да спрат "изтичането" на абонати към конкуренцията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Следващото ниво за телекомите Следващото ниво за телекомите

Мобилните оператори по света се опитват да намерят нови източници на растеж – чрез сливания, нови пазари и монетизация на мобилния интернет

28 ное 2015, 3748 прочитания

Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят Достъпът до световната мрежа: Новият двуполюсен свят

БТК вече не е самотният лидер в морето от малки интернет оператори, след като "Мобилтел" купи "Близу"

28 ное 2015, 2298 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Телекомуникации" Затваряне
Бизнес с тапицирани белезници

Идната година носи на телекомите надежда за олекотяване на правилата, по които работят. Но не и сигурност, че това ще се случи

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10