С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 окт 2015, 17:00, 17423 прочитания

Профил "Гопет транс" - всички пътища водят към растежа

Най-големият български спедитор се устреми към лидерство и на Балканите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво е общото между спедицията и кроасаните? Пресечната точка е в Казичане, където една до друга съжителстват производствената база на "Чипита България" и логистичната на "Гопет транс". Затова и пътят към офиса на създателя и едноличен собственик на спедиторската компания Петър Петров мирише на пресни кроасани и топъл шоколад.

До момента компанията ("Гопет транс", не "Чипита") избягва медийните изяви, но не защото няма с какво да се похвали. В сектор транспорт "Гопет транс" се класира под номер 6 на база приходи за 2014 г., като три от въпросните шест водещи дружества са държавни. За разлика от тях частната компания расте постоянно през последните години. За 2010 г. приходите й надхвърлят 100 млн. лв. През 2014 г. вече са над 210 млн. лв. и спедиторът се движи с 300 - 400 транспорта на ден. Още ръст се очаква през тази година, а плановете за развитие на портфолиото от услуги и разработване на пазари не спират дотук.


Апартаментът-офис и след него
Петър Петров създава фирмата си през 1995 г., в момента на бума на частния бизнес, заедно със своята съпруга. Завършил "Икономика на транспорта" и със специализация в сферата на международните автомобилни превози, през 1986 г. той започва работа в бившия държавен автомобилен превозвач СОМАТ. Следват няколко години на работа в чужбина за едно от задграничните дружества на компанията, като след завръщането си в страна решава, че именно този сектор е призванието му. През 1995 г. всичко започва като малка "апартаментна" компания с един факс. Стъпка по стъпка и увеличавайки транспортите на седмична и месечна база, през 1998 г. "Гопет транс" успява да сключи договор с голям за мащабите на България чуждестранен клиент, което вече дава повече увереност на семейната фирма.

През 2000 г. компанията, вече състояща се от 7-8 души, се премества в самостоятелен офис, помещаващ се в къща. Година по-късно покрай развиващия се бизнес с един от основните си клиенти тя открива и първия си офис в Румъния. Следващата ключова година е 2005 г. Тогава къщата е заменена от офис сграда, персоналът в двете страни вече е над 30 души и "Гопет транс" прави първата промяна на визията си за развитие. Определят се целевите пазари, като Русия например, тъй като до онзи момент компанията е изключително ориентирана към превозите от България и Румъния за Западна Европа и обратното. Тогава ръководството на компанията решава, че трябва да задълбочи и разнообрази предлагането на допълнителни услуги като развитие на групажен сервиз. И освен че се работи активно между България и Румъния, вече се прави опит да бъде покрит по-голям пазар - на Балканите, като целта е дружеството да стане спедитор номер едно на полуострова.

Следващата ключова година е 2012 г., когато "Гопет транс" решава, че е необходима промяна вътре в самата й организация, за да се подобри координацията между отделните й звена и да се повиши ефективността на предлаганите услуги. Служителите вече са 186, приходите надминават 160 млн. лв. Компанията вече е започнала да работи с Русия, със Сърбия, открит е офис в Полша чрез покупка на местна компания, а дъщерното предприятие там започва да работи под името Gopet Poland.
Три години по-късно равносметката е 300 служители и първа позиция сред спедиторите, опериращи в България.



Въпрос на активи... и стратегия
Това няма как да бъде постигнато без нужните за целта логистични активи. Земята в Казичане е купена през 2004-2005 г. Първоначално идеята за изграждането на логистична база е тя да бъде съвместен проект с холандския му партньор - спедиторът Wim Bosman Group, с който да експлоатират съвместно много по-голямо съоръжение. А самото то да бъде изградено с подкрепата на холандското министерство на икономиката и програмата му за подкрепа на фирмите, допринасящи за експорта от страната. Проектът не се осъществява, поради бюрократични спънки от страна на българската администрация и накрая базата се изгражда като самостоятелен проект на "Гопет транс". Първата копка в Казичане е направена през 2008 г., като дотогава компанията работи с наети складове. Инвестицията е над 3 млн. евро, тъй като строителството се случва преди кризата, когато цените на всички материали са високи. Строи се и на гола поляна, което означава и изграждане на цялата базова инфраструктура, което води до допълнително оскъпяване. Складът започва да работи през 2009 г.

Принципът на работа на фирмата е при разработването на дадени пазари да си намира местен партньор, който да приема пратките в своите складове. Така компанията работи в Белгия, Холандия, Италия, Германия. Когато бизнесът някъде се развие достатъчно, се пристъпва към следващата стъпка - собствена база. Такава "Гопет транс" има в Гърция, а тази година купува и в Румъния между Питещ и заводите на Dacia в Миовени (името на мястото е Мирачинери). Инвестицията за покупката е близо 2 млн. евро. "Гопет транс" има и планове за собствена база и в Полша, където за момента офисът е над 20 души. 

За превозите си компанията основно наема превозни средства, като работи основно с български, румънски, полски и други превозвачи от Източна Европа и Балканите. "Работата с неограничен брой поддоставчици ни дава възможност да сме гъвкави и да поемаме големи капацитети", коментира Петров. Фирмата разполага и със собствени около 30 камиона, а също и с определен брой микробуси и малки камиони, които извършват дистрибуция на пратки в България. В последните години се развива и интермодалният парк, като към момента фирмата притежава над 130 различни т.нар. интермодални единици (swap bodies, контейнери, специални ремаркета за влакове) за превози на товари от камион на жп. 

Основни пазари, на които работи, са Скандинавието (където оперира от самото си създаване), Полша, Бенелюкс, Италия, Балканите. От 2013 г. се залага по-активно и на превозите между България и Турция и Румъния и Търция, като умишлено се избягват курсовете Турция - Западна Европа заради всеизвестните постоянни проблеми с транспортните разрешителни. През 2014 г. компанията има планове да открие офис и в Русия. Те обаче към момента са замразени заради политическите проблеми. "Гопет транс" обаче се е насочил към Грузия и Армения и Азербайджан.

Що се отнася до типовете товари - спедиторът не е специализиран в определена ниша, като това е част от стратегията му за устойчивост. Предпочита да работи с голяма клиентска платформа, за да не изпада в състояние на зависимост.

Друга част от стратегията на дружеството е постоянно да разширява палитрата си от услуги. Така през юли 2014 г. то става първото в България с интермодални жп превози за Белгия и Великобритания. Този тип транспорт, при който товарите от камиони се качват на влак, са поле за съревнование между големите европейски спедитори от години, но доскоро не се случваха в България, а в момента освен "Гопет транс" има само още един такъв проект - на пловдивската автомобилна компания ПИМК, съвместно с DB Schenker.

В момента около 5% от приходите на "Гопет транс" идват от интермодалните превози. През май 2015 г. обаче спедиторът съобщи, че планира да инвестира още 2 млн. лева в развитие на този тип транспорт до 2016 г.

Между мащабите

Интермодалните услуги се вписват в цялостната концепция на компанията за предлагане на максимално пълен пакет от услуги. "Искаме да станем средна европейска компания, която да е устойчива, и да си разширим портфолиото, да задълбочим предлагането на логистични и складови услуги. И работим в тази насока все повече и повече", казва Петър Петров. "В момента като компания сме "ни риба, ни рак". От една страна, сме по-големи от малките фирми, които работят с определени клиенти на определени пазари, понеже имат ограничен капацитет. А от друга, не сме достатъчно големи, за да сме конкуренти на големите глобални играчи с възможности", обяснява той. Плановете му включват предлагане на добър групажен сервиз поне в балканския регион. В тази връзка се развива мрежата, свързваща Атина, София и Букурещ, като има линия с ежедневни заминавания.
Направлението Атина - София е стартирано през февруари тази година, а от май са започнали и превози за Букурещ. "Искаме да подобрим сервиза и да дадем атрактивни цени на клиентите, а след това да я разработим и към другите балкански столици - Белград, Тирана и т.н.", обяснява той. Пътят към Сърбия, Хърватия и т.н. трябва да бъде проправен следващата година, ако бежанската криза бъде овладява и няма блокирани граници. Компанията има планове и за интермодални тестове в скоро време по направлението Полша - Испания, остава идеята интермодалните курсове да бъдат продължени към Турция, както и да се направи тест за свързване на София към нея. Към момента морските транспорти са по-скоро епизодични за определени клиенти, но по-голямата активност в този тип услуга стои в плана за развитие.

"Гопет транс" се усъвършенства и въртрешноорганизационно, като се подновява ERP-то й, тъй като клиентите изискват все повече информация и разполагат с различни платформи, в които трябва да бъде вкарвана тя. Целта на "Гопет транс" е целият този процес да бъде автоматизиран максимално.     
Това трябва да се случи в контекста на един по думите на Петров доста лабилен пазар, като тази нестабилост се дължи на разнопосочните индикации, които идват от различните страни. Цените на морските превози от Китай за Европа са повече от непредвидими след сриването на пазарите в азиатската страна. "Ислямска държава" пък е свила драстично добрите превози отпреди три години за Ирак и Иран. Руският пазар също пострада доста, като стабилни останаха само превозите Европа - Европа. Там обаче борбата е на цени. Въпреки всичко "Гопет транс" очаква ръст на приходите си и през тази година. За първите 7 месеца той е 13%. Известно забавяне на ръста е нанесла финансовата криза в Гърция, тъй като компанията работи активно на гръцкия пазар, но прогнозата за предстоящите месеци е по-скоро оптимистична - спадът трябва да бъде наваксан и спедиторът да достигне заложения си растеж от 12% спрямо 2014 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Неведомите пътища на транспорта Неведомите пътища на транспорта

Секторът очаква ново забавяне на икономиката, което ще го пренареди отново

18 окт 2019, 535 прочитания

Транспортът: Интересното предстои Транспортът: Интересното предстои

Какво ще прочетете в новия брой на изданието "Транспорт"

18 окт 2019, 487 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
През барикадите на новите войни

Българските транспортни компании успяват да увеличат приходите си и да навлязат в нови полета въпреки лабилния пазар

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10