С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 окт 2015, 17:20, 9106 прочитания

Топ 10 - Обработка на товари, спедиция, спомагателни дейности

Държавните лидери потъват, частните растат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Силно държавно присъствие, но с неясно бъдеще, концесионирани пристанища и летища с добри резултати, и големи и растящи спедитори. Така изглежда подсекторът на компаниите, занимаващи се с обработка на товари, спедиция и други спомагателни дейности в транспорта.

Първи в групата на база приходи сред спедиторите е "Гопет транс", която в последните няколко години расте устойчиво както на база приходи, така и на база предлагани услуги и покритие на пазари. За изминалата 2014 г. ръстът е 12%. Толкова очакват от компанията като увеличение и през тази година. С близо 30% повече приходи може да се похвали "Жефко България", част от глобалната мрежа на GEFCO, която в България е фокусирана основно върху автомобилната логистика. Другата най-растяща компания в подсектора с 25% е "Гебрюдер вайс". В началото на тази година тя откри разпределителния си център в с. Мусачево, община Елин Пелин, чието изграждане започна през февруари 2014 г. Четвърти при спедиторите е "Юнимастърс лоджистикс Ес Си Ес". Освен в България тя има офиси в Констанца, Букурещ и Будапеща. Работи активно по транспортното обслужване на вноса от Китай, по износа за ЕС и по направления като Средиземно море, Северна и Западна Африка, Близкия и Средния изток.


Иначе лидер на подсектора е Национална компания "Железопътна инфраструктура", отговаряща за поддръжката на жп линиите и гарите, с приходите си от 340 млн. лв. Основната част от сумата обаче идва от държавата, а събраните инфраструктурни такси от жп превозвачите обикновено са около 20% от общите й приходи.

Другите държавни фирми в топ 5 са "Ръководство на въздушното движение" и "Летище София". През тази година летището официално влезе в дългия списък на проблематичните държавни дружества, след като стана ясно, че не може да си събере вземанията от "България ер", освен че има блокирани 28 млн. лв. в КТБ. От година на година то става все по-малко печелившо, като положителният му финансов резултат за последната година е едва 5 млн. лв. Освен всичко това се чака и решение на българския съд дали да се пристъпи към изпълнението на присъдата на арбитражния съд в Париж по делото за строителството на новата писта с МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Constructing Company). Там най-вероятно летището ще трябва да плати 42 млн. долара. На фона на всичко това започнаха и анализите по отдаването му на концесия, след като министърът на транспорта Ивайло Московски съобщи, че финансовото състояние не позволява на държавата да прави инвестиции и да го развива.     

За разлика от столичната аерогара черноморските летища вече са концесионирани и според финансовите резултати стават все по-рентабилни за оператора "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". То е 60% собственост на германската Fraport, а останалите 40% от пролетта на 2008 г. официално са на компания от групата "Химимпорт". За изминалата 2014 г. приходите на компанията бележат голям спад спрямо 2013 г., когато беше извършено строителството на новите пътнически терминали във Варна и Бургас и на нужната за тях инфраструктура. Компанията обаче е станала и по-рентабилна. Печалбата е 31 млн. лв. и дружеството се нарежда на второ място по този показател.
С най-голям ръст в тази класация пък е "БМФ Порт Бургас". Дружеството стана концесионер на пристанище Бургас за 35 години, като взе на два пъти основните терминали на държавната компания. Първо, от началото на 2012 г. - тези за насипни товари "Бургас-изток 2", а от май 2013 г. - и за контейнери "Бургас-запад", решението за което влезе в сила от 3 май 2013 г.  Така през изминалата 2014 г. компанията вече е работила с пълния капацитет на концесионираната инфраструктура. Тя е собственост на "Адванс пропъртис", която обединява почти всички предприятия на братята Кирил и Георги Домусчиеви.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Няма място за старите автобуси Няма място за старите автобуси

Автобусният транспорт остава зависим от общините, докато новите технологии променят играта

2 дек 2019, 1662 прочитания

По обратния наклон По обратния наклон

Превозите на товари са в очакване на негативните последствия от пакета "Мобилност", тол-системата и бъдещия ход на икономиката

26 ное 2019, 956 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Топ 10 - Пътнически автомобилен транспорт

Общинските превозвачи продължават да доминират сектора

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10