Топ 10 - Обработка на товари, спедиция, спомагателни дейности
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 10 - Обработка на товари, спедиция, спомагателни дейности

Топ 10 - Обработка на товари, спедиция, спомагателни дейности

Държавните лидери потъват, частните растат

Калина Горанова
10426 прочитания

© Мария Съботинова


Силно държавно присъствие, но с неясно бъдеще, концесионирани пристанища и летища с добри резултати, и големи и растящи спедитори. Така изглежда подсекторът на компаниите, занимаващи се с обработка на товари, спедиция и други спомагателни дейности в транспорта.

Първи в групата на база приходи сред спедиторите е "Гопет транс", която в последните няколко години расте устойчиво както на база приходи, така и на база предлагани услуги и покритие на пазари. За изминалата 2014 г. ръстът е 12%. Толкова очакват от компанията като увеличение и през тази година. С близо 30% повече приходи може да се похвали "Жефко България", част от глобалната мрежа на GEFCO, която в България е фокусирана основно върху автомобилната логистика. Другата най-растяща компания в подсектора с 25% е "Гебрюдер вайс". В началото на тази година тя откри разпределителния си център в с. Мусачево, община Елин Пелин, чието изграждане започна през февруари 2014 г. Четвърти при спедиторите е "Юнимастърс лоджистикс Ес Си Ес". Освен в България тя има офиси в Констанца, Букурещ и Будапеща. Работи активно по транспортното обслужване на вноса от Китай, по износа за ЕС и по направления като Средиземно море, Северна и Западна Африка, Близкия и Средния изток.

Иначе лидер на подсектора е Национална компания "Железопътна инфраструктура", отговаряща за поддръжката на жп линиите и гарите, с приходите си от 340 млн. лв. Основната част от сумата обаче идва от държавата, а събраните инфраструктурни такси от жп превозвачите обикновено са около 20% от общите й приходи.

Другите държавни фирми в топ 5 са "Ръководство на въздушното движение" и "Летище София". През тази година летището официално влезе в дългия списък на проблематичните държавни дружества, след като стана ясно, че не може да си събере вземанията от "България ер", освен че има блокирани 28 млн. лв. в КТБ. От година на година то става все по-малко печелившо, като положителният му финансов резултат за последната година е едва 5 млн. лв. Освен всичко това се чака и решение на българския съд дали да се пристъпи към изпълнението на присъдата на арбитражния съд в Париж по делото за строителството на новата писта с МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Constructing Company). Там най-вероятно летището ще трябва да плати 42 млн. долара. На фона на всичко това започнаха и анализите по отдаването му на концесия, след като министърът на транспорта Ивайло Московски съобщи, че финансовото състояние не позволява на държавата да прави инвестиции и да го развива.     

За разлика от столичната аерогара черноморските летища вече са концесионирани и според финансовите резултати стават все по-рентабилни за оператора "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". То е 60% собственост на германската Fraport, а останалите 40% от пролетта на 2008 г. официално са на компания от групата "Химимпорт". За изминалата 2014 г. приходите на компанията бележат голям спад спрямо 2013 г., когато беше извършено строителството на новите пътнически терминали във Варна и Бургас и на нужната за тях инфраструктура. Компанията обаче е станала и по-рентабилна. Печалбата е 31 млн. лв. и дружеството се нарежда на второ място по този показател.

С най-голям ръст в тази класация пък е "БМФ Порт Бургас". Дружеството стана концесионер на пристанище Бургас за 35 години, като взе на два пъти основните терминали на държавната компания. Първо, от началото на 2012 г. - тези за насипни товари "Бургас-изток 2", а от май 2013 г. - и за контейнери "Бургас-запад", решението за което влезе в сила от 3 май 2013 г.  Така през изминалата 2014 г. компанията вече е работила с пълния капацитет на концесионираната инфраструктура. Тя е собственост на "Адванс пропъртис", която обединява почти всички предприятия на братята Кирил и Георги Домусчиеви.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Силно държавно присъствие, но с неясно бъдеще, концесионирани пристанища и летища с добри резултати, и големи и растящи спедитори. Така изглежда подсекторът на компаниите, занимаващи се с обработка на товари, спедиция и други спомагателни дейности в транспорта.

Първи в групата на база приходи сред спедиторите е "Гопет транс", която в последните няколко години расте устойчиво както на база приходи, така и на база предлагани услуги и покритие на пазари. За изминалата 2014 г. ръстът е 12%. Толкова очакват от компанията като увеличение и през тази година. С близо 30% повече приходи може да се похвали "Жефко България", част от глобалната мрежа на GEFCO, която в България е фокусирана основно върху автомобилната логистика. Другата най-растяща компания в подсектора с 25% е "Гебрюдер вайс". В началото на тази година тя откри разпределителния си център в с. Мусачево, община Елин Пелин, чието изграждане започна през февруари 2014 г. Четвърти при спедиторите е "Юнимастърс лоджистикс Ес Си Ес". Освен в България тя има офиси в Констанца, Букурещ и Будапеща. Работи активно по транспортното обслужване на вноса от Китай, по износа за ЕС и по направления като Средиземно море, Северна и Западна Африка, Близкия и Средния изток.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK