Топ 10 - Пътнически автомобилен транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 10 - Пътнически автомобилен транспорт

Топ 10 - Пътнически автомобилен транспорт

Общинските превозвачи продължават да доминират сектора

Калина Горанова
5121 прочитания

© Мария Съботинова


Силно общинско присъствие има в класацията на най-големите компании при превоза на пътници. В него се открояват "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт" (към която са тролейбусите и трамваите), "Метрополитен", бургаската "Бургасбус", собственост на морската община, варненската "Градски транспорт". Големите приходи на компаниите са логични, като основен принос за тях имат общините, дотиращи пътуванията на определени групи пътници. Въпреки това двете най-масивни столични дружества за надземен транспорт са на загуба. Най-стабилна е дейността на подземната железница "Метрополитен", която разширява периметъра си на действие с помощта на огромни инвестиции от оперативна програма "Транспорт". 

В групата на частните компании са "Юнион Ивкони", "Карат - С" и бургаската "Хеброс бус".

Основните проблеми за този бизнес за съжаление са трудни за решаване - демографската криза и обезлюдяването на градовете.

Друга дългогодишна спънка пред бранша е сивият сектор и превозите за собствена сметка, които тръгват малко преди официалните автобусни линии и обират пътниците на големите компании. Друг често споменаван проблем е монополът на автогарите.

Първите две частни дружества се занимават основно с междуградски автобусни превози, както и с международни пътувания. Собственик на пловдивската автобусна компания "Хеброс бус" е Веселин Дошков. Дошков приватизира дружеството през 1998 г. заедно с трите гари на Пловдив, които са част от активите му. "Хеброс бус" е силен участник в превозите във, от и за града. Другата пловдивска компания в топ 10 при пътническия транспорт е "Автотранс 2000".

На девето място в класацията е "Транстриумф холдинг". Събитията около дружеството в момента са показателни за колизиите между общинските компании и частните оператори на градски линии, каквито имаше и в София. Според сайта на компанията тя има 20-годишен опит в сферата на обществения превоз на пътници във Варна. "Автобусите на дружеството, участващи в градския транспорт, превозват годишно над 12 милиона пътници и изминават над 8 милиона километра. Успоредно с тях луксозните туристически автобуси изминават годишно над 400 хил. километра и превозват над 90 000 туристи за екскурзии в страната и чужбина", се казва на сайта. Иначе казано, компанията държи половината от градските линии на морската столица, а за останалите отговаря общинското дружество "Градски транспорт". Сериозно напрежението между частната компания, управлявана от Антраник Шакариян, и общината обаче възникна около изпълнението на проекта "Интегриран градски транспорт на Врана", в който компанията вижда опит да се отнемат линиите й от градския транспорт в полза на общинското дружество. Проектът е за 115 млн. лв. и включва покупка на 70 нови автобуса, 60 нови спирки, система за известяване на движението на градския транспорт, ремонт на 15 км от транспортната мрежа. Проблемът е, че бенефициент по проекта е общинската компания, а договорите на частната фирма с общината изтичат през 2017 г. Преди няколко години обаче тя прави големи инвестиции в нови автобуси, които ще останат неизползваеми, а не могат да бъдат изкупени от общинската фирма, тъй като тя е в лошо финансово състояние.

Автор: Капитал

Силно общинско присъствие има в класацията на най-големите компании при превоза на пътници. В него се открояват "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт" (към която са тролейбусите и трамваите), "Метрополитен", бургаската "Бургасбус", собственост на морската община, варненската "Градски транспорт". Големите приходи на компаниите са логични, като основен принос за тях имат общините, дотиращи пътуванията на определени групи пътници. Въпреки това двете най-масивни столични дружества за надземен транспорт са на загуба. Най-стабилна е дейността на подземната железница "Метрополитен", която разширява периметъра си на действие с помощта на огромни инвестиции от оперативна програма "Транспорт". 

В групата на частните компании са "Юнион Ивкони", "Карат - С" и бургаската "Хеброс бус".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK