С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 окт 2015, 17:28, 4673 прочитания

Топ 10 - Пътнически автомобилен транспорт

Общинските превозвачи продължават да доминират сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Силно общинско присъствие има в класацията на най-големите компании при превоза на пътници. В него се открояват "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт" (към която са тролейбусите и трамваите), "Метрополитен", бургаската "Бургасбус", собственост на морската община, варненската "Градски транспорт". Големите приходи на компаниите са логични, като основен принос за тях имат общините, дотиращи пътуванията на определени групи пътници. Въпреки това двете най-масивни столични дружества за надземен транспорт са на загуба. Най-стабилна е дейността на подземната железница "Метрополитен", която разширява периметъра си на действие с помощта на огромни инвестиции от оперативна програма "Транспорт". 
В групата на частните компании са "Юнион Ивкони", "Карат - С" и бургаската "Хеброс бус".

Основните проблеми за този бизнес за съжаление са трудни за решаване - демографската криза и обезлюдяването на градовете.


Друга дългогодишна спънка пред бранша е сивият сектор и превозите за собствена сметка, които тръгват малко преди официалните автобусни линии и обират пътниците на големите компании. Друг често споменаван проблем е монополът на автогарите.

Първите две частни дружества се занимават основно с междуградски автобусни превози, както и с международни пътувания. Собственик на пловдивската автобусна компания "Хеброс бус" е Веселин Дошков. Дошков приватизира дружеството през 1998 г. заедно с трите гари на Пловдив, които са част от активите му. "Хеброс бус" е силен участник в превозите във, от и за града. Другата пловдивска компания в топ 10 при пътническия транспорт е "Автотранс 2000".

На девето място в класацията е "Транстриумф холдинг". Събитията около дружеството в момента са показателни за колизиите между общинските компании и частните оператори на градски линии, каквито имаше и в София. Според сайта на компанията тя има 20-годишен опит в сферата на обществения превоз на пътници във Варна. "Автобусите на дружеството, участващи в градския транспорт, превозват годишно над 12 милиона пътници и изминават над 8 милиона километра. Успоредно с тях луксозните туристически автобуси изминават годишно над 400 хил. километра и превозват над 90 000 туристи за екскурзии в страната и чужбина", се казва на сайта. Иначе казано, компанията държи половината от градските линии на морската столица, а за останалите отговаря общинското дружество "Градски транспорт". Сериозно напрежението между частната компания, управлявана от Антраник Шакариян, и общината обаче възникна около изпълнението на проекта "Интегриран градски транспорт на Врана", в който компанията вижда опит да се отнемат линиите й от градския транспорт в полза на общинското дружество. Проектът е за 115 млн. лв. и включва покупка на 70 нови автобуса, 60 нови спирки, система за известяване на движението на градския транспорт, ремонт на 15 км от транспортната мрежа. Проблемът е, че бенефициент по проекта е общинската компания, а договорите на частната фирма с общината изтичат през 2017 г. Преди няколко години обаче тя прави големи инвестиции в нови автобуси, които ще останат неизползваеми, а не могат да бъдат изкупени от общинската фирма, тъй като тя е в лошо финансово състояние.



 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговската война вкара в дупка морските превози Търговската война вкара в дупка морските превози

Шипинг бизнесът изпитва проблеми в момент, когато размерите на корабите се увеличават

10 дек 2019, 1020 прочитания

Няма място за старите автобуси Няма място за старите автобуси

Автобусният транспорт остава зависим от общините, докато новите технологии променят играта

2 дек 2019, 1749 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Топ 10 - Товарен автомобилен транспорт

С малки изключения превозвачите по суша поддържат ръст

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10