Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 19 окт 2015, 17:38, 10296 прочитания

Топ 10 - Въздушен транспорт

Облачен хоризонт за авиокомпаниите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Лидер в подсектор въздушен транспорт е най-голямата по приходи транспортна компания изобщо - "България ер", собственост на "Химимпорт". Въпреки това националният превозвач няма много поводи за радост. През тази година стана ясно, че той има задължения към "Летище София" от около 50 млн. лв. През 2014 г. пък изгуби дългогодишната си лидерска позиция по брой превозени пътници от и до летище София, като беше изместен от нискотарифната Wizz Air. А от няколко години "България ер" поддържа финансовия си резултат малко над нулата, изнасяйки загуби към свързани компании. Една от тях е "Хемус ер", друг участник в класацията, чиято основна дейност е да взима самолети на лизинг и да предоставя авиотехнически услуги на други авиокомпании, оставайки постоянно на загуба. От 15.8 млн. лв. през 2013 г. за 2014 г. тя вече е 36.8 млн. лв., а натрупаната загуба - 155 млн. лв. 

Следват трите чартърни компании "Ер Виа", "Българиан еър чартър" и "Би Ейч еър". Първата, собственост на Денис Бареков, расте като приходи през последните три години. С 25 млн. лв. нарастват приходите и на "Българиан еър чартър". Мажоритарен неин притежател е Евгений Исаевич Музика, който от пролетта на тази година вече държи 97% от дяловете на дружеството, след като изкупува участието (10% от дяловете) на предишния й управител Филип Мустаков - бивш изпълнителен директор на някогашната държавна авиокомпания "Балкан". Най-активната в желанията си да изпълнява далечни редовни полети "Би Ейч еър" се нарежда на трето място в групата на чартърните превозвачи. Тя е и единствената със спадащи приходи от групата на чартърите. "Би Ейч еър" е собственост на кипърската офшорка "Вилкания лимитид", "Балкан холидейз сървисис" и Янко Иванов, който е и управител на компанията. Управител на "Балкан холидейз сървисис" пък е Радка Минева, съпруга на Цеко Минев - мажоритарен акционер на Първа инвестиционна банка.


Най-растящ сред въздушните превозвачи за 2014 г. е "Сънлайт еър", която има 23.1 млн. лв. приходи при 3.4 млн. лв. за 2013 г. Компанията обаче приключва с дейността си в края на миналата година, като оперативният й лиценз за въздушен превозвач е отнет със заповед от края октомври 2014 г. на главния директор на "Гражданска въздухоплавателна администрация". Малко по-късно дружеството получава и запорни съобщения от съда по молба на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Обяснението - собственик е "Тръст Василеви" на Цветан Василев, съпругата му Антоанета и дъщеря им Радосвета. Името на дружеството нашумя около фалита на КТБ, тъй като тя е операторът на самолета, който е ползвал банкера. "В "Сънлайт еър" имаше време, когато се ползваха дори три самолета. Но в края на миналата година, когато приключихме дейността си, летяхме само с един - Learjet 60 XR. Той се ползваше от г-н Василев", заяви преди време пред медиите пилотът на летателната машина Стефан Стефанов.

Друга растяща с 28% компания на авиопазара е специализираната в товарните превози "Карго ер". Неин мажоритарен собственик е Петър Ценков, известен още с участията си в офроуд състезания като рали "Дакар". 


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Камионите като символ на икономиката Камионите като символ на икономиката

Българският пазар на нови тежкотоварни машини е на рекордни нива

3 яну 2020, 2591 прочитания

Полетът на каргото Полетът на каргото

Българската Cargo Air успя да даде нов смисъл на товарната авиация

31 дек 2019, 6467 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Топ 10 - Воден транспорт

Обичайната картина при компаниите за морска и речна спедиция и превози, е свиване на приходите

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10