С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 19 окт 2015, 17:38, 9777 прочитания

Топ 10 - Въздушен транспорт

Облачен хоризонт за авиокомпаниите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Лидер в подсектор въздушен транспорт е най-голямата по приходи транспортна компания изобщо - "България ер", собственост на "Химимпорт". Въпреки това националният превозвач няма много поводи за радост. През тази година стана ясно, че той има задължения към "Летище София" от около 50 млн. лв. През 2014 г. пък изгуби дългогодишната си лидерска позиция по брой превозени пътници от и до летище София, като беше изместен от нискотарифната Wizz Air. А от няколко години "България ер" поддържа финансовия си резултат малко над нулата, изнасяйки загуби към свързани компании. Една от тях е "Хемус ер", друг участник в класацията, чиято основна дейност е да взима самолети на лизинг и да предоставя авиотехнически услуги на други авиокомпании, оставайки постоянно на загуба. От 15.8 млн. лв. през 2013 г. за 2014 г. тя вече е 36.8 млн. лв., а натрупаната загуба - 155 млн. лв. 

Следват трите чартърни компании "Ер Виа", "Българиан еър чартър" и "Би Ейч еър". Първата, собственост на Денис Бареков, расте като приходи през последните три години. С 25 млн. лв. нарастват приходите и на "Българиан еър чартър". Мажоритарен неин притежател е Евгений Исаевич Музика, който от пролетта на тази година вече държи 97% от дяловете на дружеството, след като изкупува участието (10% от дяловете) на предишния й управител Филип Мустаков - бивш изпълнителен директор на някогашната държавна авиокомпания "Балкан". Най-активната в желанията си да изпълнява далечни редовни полети "Би Ейч еър" се нарежда на трето място в групата на чартърните превозвачи. Тя е и единствената със спадащи приходи от групата на чартърите. "Би Ейч еър" е собственост на кипърската офшорка "Вилкания лимитид", "Балкан холидейз сървисис" и Янко Иванов, който е и управител на компанията. Управител на "Балкан холидейз сървисис" пък е Радка Минева, съпруга на Цеко Минев - мажоритарен акционер на Първа инвестиционна банка.


Най-растящ сред въздушните превозвачи за 2014 г. е "Сънлайт еър", която има 23.1 млн. лв. приходи при 3.4 млн. лв. за 2013 г. Компанията обаче приключва с дейността си в края на миналата година, като оперативният й лиценз за въздушен превозвач е отнет със заповед от края октомври 2014 г. на главния директор на "Гражданска въздухоплавателна администрация". Малко по-късно дружеството получава и запорни съобщения от съда по молба на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Обяснението - собственик е "Тръст Василеви" на Цветан Василев, съпругата му Антоанета и дъщеря им Радосвета. Името на дружеството нашумя около фалита на КТБ, тъй като тя е операторът на самолета, който е ползвал банкера. "В "Сънлайт еър" имаше време, когато се ползваха дори три самолета. Но в края на миналата година, когато приключихме дейността си, летяхме само с един - Learjet 60 XR. Той се ползваше от г-н Василев", заяви преди време пред медиите пилотът на летателната машина Стефан Стефанов.

Друга растяща с 28% компания на авиопазара е специализираната в товарните превози "Карго ер". Неин мажоритарен собственик е Петър Ценков, известен още с участията си в офроуд състезания като рали "Дакар". 


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговската война вкара в дупка морските превози Търговската война вкара в дупка морските превози

Шипинг бизнесът изпитва проблеми в момент, когато размерите на корабите се увеличават

10 дек 2019, 907 прочитания

Няма място за старите автобуси Няма място за старите автобуси

Автобусният транспорт остава зависим от общините, докато новите технологии променят играта

2 дек 2019, 1693 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Топ 10 - Воден транспорт

Обичайната картина при компаниите за морска и речна спедиция и превози, е свиване на приходите

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10