Топ 10 - Въздушен транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 10 - Въздушен транспорт

Топ 10 - Въздушен транспорт

Облачен хоризонт за авиокомпаниите

Калина Горанова
10856 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Лидер в подсектор въздушен транспорт е най-голямата по приходи транспортна компания изобщо - "България ер", собственост на "Химимпорт". Въпреки това националният превозвач няма много поводи за радост. През тази година стана ясно, че той има задължения към "Летище София" от около 50 млн. лв. През 2014 г. пък изгуби дългогодишната си лидерска позиция по брой превозени пътници от и до летище София, като беше изместен от нискотарифната Wizz Air. А от няколко години "България ер" поддържа финансовия си резултат малко над нулата, изнасяйки загуби към свързани компании. Една от тях е "Хемус ер", друг участник в класацията, чиято основна дейност е да взима самолети на лизинг и да предоставя авиотехнически услуги на други авиокомпании, оставайки постоянно на загуба. От 15.8 млн. лв. през 2013 г. за 2014 г. тя вече е 36.8 млн. лв., а натрупаната загуба - 155 млн. лв. 

Следват трите чартърни компании "Ер Виа", "Българиан еър чартър" и "Би Ейч еър". Първата, собственост на Денис Бареков, расте като приходи през последните три години. С 25 млн. лв. нарастват приходите и на "Българиан еър чартър". Мажоритарен неин притежател е Евгений Исаевич Музика, който от пролетта на тази година вече държи 97% от дяловете на дружеството, след като изкупува участието (10% от дяловете) на предишния й управител Филип Мустаков - бивш изпълнителен директор на някогашната държавна авиокомпания "Балкан". Най-активната в желанията си да изпълнява далечни редовни полети "Би Ейч еър" се нарежда на трето място в групата на чартърните превозвачи. Тя е и единствената със спадащи приходи от групата на чартърите. "Би Ейч еър" е собственост на кипърската офшорка "Вилкания лимитид", "Балкан холидейз сървисис" и Янко Иванов, който е и управител на компанията. Управител на "Балкан холидейз сървисис" пък е Радка Минева, съпруга на Цеко Минев - мажоритарен акционер на Първа инвестиционна банка.

Най-растящ сред въздушните превозвачи за 2014 г. е "Сънлайт еър", която има 23.1 млн. лв. приходи при 3.4 млн. лв. за 2013 г. Компанията обаче приключва с дейността си в края на миналата година, като оперативният й лиценз за въздушен превозвач е отнет със заповед от края октомври 2014 г. на главния директор на "Гражданска въздухоплавателна администрация". Малко по-късно дружеството получава и запорни съобщения от съда по молба на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Обяснението - собственик е "Тръст Василеви" на Цветан Василев, съпругата му Антоанета и дъщеря им Радосвета. Името на дружеството нашумя около фалита на КТБ, тъй като тя е операторът на самолета, който е ползвал банкера. "В "Сънлайт еър" имаше време, когато се ползваха дори три самолета. Но в края на миналата година, когато приключихме дейността си, летяхме само с един - Learjet 60 XR. Той се ползваше от г-н Василев", заяви преди време пред медиите пилотът на летателната машина Стефан Стефанов.

Друга растяща с 28% компания на авиопазара е специализираната в товарните превози "Карго ер". Неин мажоритарен собственик е Петър Ценков, известен още с участията си в офроуд състезания като рали "Дакар". 

Автор: Капитал

Лидер в подсектор въздушен транспорт е най-голямата по приходи транспортна компания изобщо - "България ер", собственост на "Химимпорт". Въпреки това националният превозвач няма много поводи за радост. През тази година стана ясно, че той има задължения към "Летище София" от около 50 млн. лв. През 2014 г. пък изгуби дългогодишната си лидерска позиция по брой превозени пътници от и до летище София, като беше изместен от нискотарифната Wizz Air. А от няколко години "България ер" поддържа финансовия си резултат малко над нулата, изнасяйки загуби към свързани компании. Една от тях е "Хемус ер", друг участник в класацията, чиято основна дейност е да взима самолети на лизинг и да предоставя авиотехнически услуги на други авиокомпании, оставайки постоянно на загуба. От 15.8 млн. лв. през 2013 г. за 2014 г. тя вече е 36.8 млн. лв., а натрупаната загуба - 155 млн. лв. 

Следват трите чартърни компании "Ер Виа", "Българиан еър чартър" и "Би Ейч еър". Първата, собственост на Денис Бареков, расте като приходи през последните три години. С 25 млн. лв. нарастват приходите и на "Българиан еър чартър". Мажоритарен неин притежател е Евгений Исаевич Музика, който от пролетта на тази година вече държи 97% от дяловете на дружеството, след като изкупува участието (10% от дяловете) на предишния й управител Филип Мустаков - бивш изпълнителен директор на някогашната държавна авиокомпания "Балкан". Най-активната в желанията си да изпълнява далечни редовни полети "Би Ейч еър" се нарежда на трето място в групата на чартърните превозвачи. Тя е и единствената със спадащи приходи от групата на чартърите. "Би Ейч еър" е собственост на кипърската офшорка "Вилкания лимитид", "Балкан холидейз сървисис" и Янко Иванов, който е и управител на компанията. Управител на "Балкан холидейз сървисис" пък е Радка Минева, съпруга на Цеко Минев - мажоритарен акционер на Първа инвестиционна банка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    zztop11 avatar :-|
    zztop11

    Хубаво е, че България ер е на първо място по приходи. Пътувам често с тях и съм доволен от обслужването, пилотите и самолетите. А това, че нискобюджетната Уйз Еър е на първо място по превозени пътници говори единствено лошо за българското население. Билетите им не са чак толкова по-евтини отколкото на България Ер, а в същото време качеството е много по-ниско.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK