Топ 10 - Въздушен транспорт

Облачен хоризонт за авиокомпаниите

Лидер в подсектор въздушен транспорт е най-голямата по приходи транспортна компания изобщо - "България ер", собственост на "Химимпорт". Въпреки това националният превозвач няма много поводи за радост. През тази година стана ясно, че той има задължения към "Летище София" от около 50 млн. лв. През 2014 г. пък изгуби дългогодишната си лидерска позиция по брой превозени пътници от и до летище София, като беше изместен от нискотарифната Wizz Air. А от няколко години "България ер" поддържа финансовия си резултат малко над нулата, изнасяйки загуби към свързани компании. Една от тях е "Хемус ер", друг участник в класацията, чиято основна дейност е да взима самолети на лизинг и да предоставя авиотехнически услуги на други авиокомпании, оставайки постоянно на загуба. От 15.8 млн. лв. през 2013 г. за 2014 г. тя вече е 36.8 млн. лв., а натрупаната загуба - 155 млн. лв. 

Следват трите чартърни компании "Ер Виа", "Българиан еър чартър" и "Би Ейч еър". Първата, собственост на Денис Бареков, расте като приходи през последните три години. С 25 млн. лв. нарастват приходите и на "Българиан еър чартър". Мажоритарен неин притежател е Евгений Исаевич Музика, който от пролетта на тази година вече държи 97% от дяловете на дружеството, след като изкупува участието (10% от дяловете) на предишния й управител Филип Мустаков - бивш изпълнителен директор на някогашната държавна авиокомпания "Балкан". Най-активната в желанията си да изпълнява далечни редовни полети "Би Ейч еър" се нарежда на трето място в групата на чартърните превозвачи. Тя е и единствената със спадащи приходи от групата на чартърите. "Би Ейч еър" е собственост на кипърската офшорка "Вилкания лимитид", "Балкан холидейз сървисис" и Янко Иванов, който е и управител на компанията. Управител на "Балкан холидейз сървисис" пък е Радка Минева, съпруга на Цеко Минев - мажоритарен акционер на Първа инвестиционна банка.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал