Ще литне ли бързият интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще литне ли бързият интернет

Огромна част от хората твърдят, че имат животоспасяваща нужда от добра връзка със световната мрежа, за да вършат нещо важно, а всъщност просто разглеждат най-новото в електронните магазини или "кибичат" в някоя социална мрежа

Ще литне ли бързият интернет

Авиацията и сателитният бизнес се насочват към инвестиции в бързи мрежи за самолетите

Паулина Михайлова
1296 прочитания

Огромна част от хората твърдят, че имат животоспасяваща нужда от добра връзка със световната мрежа, за да вършат нещо важно, а всъщност просто разглеждат най-новото в електронните магазини или "кибичат" в някоя социална мрежа

© Дневник


85%

от пътниците, запитани от Lufthansa, заявяват, че са готови да се откажат от други удобства, за да получат широколентов интернет в самолета.

Знаете ли къде из световната мрежа "се разхождат" пътниците в самолетите на американските авиокомпании, предлагащи безжичен достъп до интернет? Мислите, че четат мейлите си, отговарят им, информират се за нещо важно, довършват спешни проекти и изобщо - работят? Нищо подобно. Разглеждат Amazon, с други думи - шопинг, или поне window-shopping.

Фактът, че огромна част от хората твърдят, че имат животоспасяваща нужда от добра връзка със световната мрежа, за да вършат нещо важно, а всъщност просто разглеждат най-новото в електронните магазини или "кибичат" в някоя социална мрежа, е известен на всички. Конкретно обаче за индустриите, свързани по някакъв начин с интернет, важното е как да осребрят това. В редиците им включете и авиокомпаниите и сателитните и телекомуникационните оператори. Широколентовият безжичен интернет във въздуха е поредното ново предизвикателство за тях - и поредното, с което, по всичко личи, ще се справят.

Парфюм, бутилка или бижу?

Как точно може да е полезен широколентовият интернет на борда на самолетите е въпрос с много отговори. Един от примерите дадоха експерти на сателитния оператор SES Astra по време на последния световен конгрес за спътникови комуникации в Амстердам. Представете си, че вместо авиокомпанията да поддържа на борда на всеки самолет множество на брой списания с ценоразпис на предлаганите безмитни стоки, както и голям контейнер със самите продукти, тя предложи на пътниците си просто по интернет да си изберат какво искат да си купят и съответните парфюми, алкохол, шоколади или часовници да ги чакат на летището, към което отиват. В крайна сметка транспортирането на всеки килограм товар по въздуха струва пари. От друга страна, при тази организация асортиментът, предлаган на клиентите, може да е много по-голям, продажбите да се вдигнат в пъти, а разходите да се минимализират. Разбира се, стига да бъде създадена необходимата логистика на земята.

Отделно достъпът до бърз интернет сам по себе си е услуга, за която хората доказано са готови да плащат - независимо дали под формата на допълнителна такса на час използване, доплащане към самолетния билет или въвеждане на нов вид билети, тип бизнес класа плюс широколентов интернет.

И на трето място, но не последно - сателитната комуникация, която е ключът към бързата връзка със световната мрежа във въздуха, може да бъде използвана от самата авиокомпания - например за облекчено проследяване на самите самолети или за по-добро наблюдение на външните условия от страна на екипажа на полетите.

От Wi-Fi нататък

И в момента авиокомпаниите предлагат на пътниците достъп до интернет през Wi-Fi, като от 2007 г. насам, когато бяха направени първите тестове, услугите се разширяват - първоначално достъп до електронна поща, после всичко до медия плеъри и игри през преносими компютри, а впоследствие и през мобилни устройства.

Постепенно обаче проектите започнаха да отиват по-нататък. През май 2014 г. AT&T и Honeywell например сключиха споразумение да доставят съвместно високоскоростен интернет в американските самолети. Проектът стъпва на 4G LTE мрежата на AT&T и използва хардуер и системи за автоматизация от Honeywell, а очакванията са услугата да влезе в експлоатация в края на тази година, като от нея се възползват както самите авиокомпании, за да повишат нивото си на комуникации, така и техните клиенти. (Понастоящем услугите за мобилен интернет в авиокомпаниите от САЩ се предоставят основно от GoGo.) В спътниковото състезание се включва и Европа. През лятото на миналата година телекомуникационната компания Inmarsat обяви, че през 2016 г. ще пусне нов комуникационен сателит Europasat, а междувременно ще разгърне комплексна наземна мрежа от предаватели, покриващи цялата територия на ЕС. Целта - отново бърз интернет достъп в самолетите над Европа от 2017 г. Обявената идея е, за да се намалят първоначалните разходи, спътникът да бъде пуснат в сътрудничество с Hellas-Sat, като всеки от партньорите ще може да разположи в сателита свое оборудване, което работи независимо от другото. С производството на апарата ще се заеме Thales Alenia Space. Изграждането на системата от наземни базови станции се очаква да продължи около шест години, като разходите за строежа и внедряването на услугата ще бъдат между 200 и 250 млн. долара. Отделно около 200 млн. долара ще струва на Inmarsat и оборудването и изстрелването на спътника Europasat. Замисълът е новата инфраструктура да може да се използва както от клиентите на авиолиниите, така и от спасителните служби при ликвидиране на последствията от бедствия и аварии. В средата на септември тази година германската Lufthansa също обяви, че планира да въведе широколентов достъп до интернет на борда на самолетите си на къси и средни дестинации още от следващото лято. Компанията е сключила договор с Deutsche Telekom и вече работи съвместно с него и британската Inmarsat по изграждането на системата. Тя ще позволи бърз и качествен интернет като на земята, така и по време на полет, като в последния случай скоростите ще са сравними с тези на домашните фиксирани услуги.
Новата система, която се очаква да заработи от 2017 г. в 180 самолета на превозвача, ще дава възможност дори за стриймване на филми и видео по време на полет. Самата тя също ще е комбинация от сателитни и земни предаватели, което ще осигури добра скорост и постоянство на връзката. За целта Deutsche Telekom обяви, че ще изгради мрежа от 300 4G базови станции с висок капацитет в Европа, като използва честота, която може да се свързва със самолет. Когато машината лети над вода пък, ще се ползва сателитната връзка на Inmarsat. Цената на въпросната мрежа от базови станции, всяка от които ще има обхват от 80 км, ще е 100 млн. евро.

Lufthansa все още не е решила колко ще струва услугата, но един от обмисляните варианти е тя да бъде обвързана с вида на самолетния билет. Още преди да стартира пълната услуга, от 2016 г. авиокомпанията ще започне да предлага интернет на полетите си в Европа от новата сателитна мрежа на Inmarsat - GlobalXpress.

Парите преди всичко

Като цяло в момента европейските авиооператори са по-консервативни при въвеждането на широколентовия достъп до световната мрежа на борда на самолетите си (на Стария континент една от малкото компании, които го предлагат, е Norwegian).

Очакванията обаче са, веднъж навлязла в индустрията, услугата бързо да добие популярност, заради което планове в тази посока обяви и SES Astra. Прогнозите на спътниковия оператор сочат, че от 2014 през следващите десет години броят самолети, оборудвани със сателитни системи за широколентов интернет, да се увеличи 12 пъти.

Факт е, че за момента остават нерешени доста въпроси при междуокеански полети - основно как да се запълнят празнините в покритието на сигнала от сателит и как да се гарантира, че операторите имат еднакво добро качество, тъй като пътниците ще излизат от зоната на един оператор и ще влизат в зоната на друг.

Дали от всичко това има търговски смисъл обаче вече е въпрос с ясен отговор. Показателно е едно проучване на Lufthansa по темата. Според него клиентите категорично поставят на високо място свързаността си, а цели 85% от тях са готови да се откажат от други удобства, за да получат интернет връзка. А щом една услуга е желана, със сигурност ще бъде и платена.

85%

от пътниците, запитани от Lufthansa, заявяват, че са готови да се откажат от други удобства, за да получат широколентов интернет в самолета.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK