Според единствения безотказно действащ закон - този на Мърфи, ако нещо може да се счупи, то се чупи. Ако пък може да се счупи на най-неподходящото място и в най-проблемния момент, то се чупи точно там и тогава. В случая с автомобилите гумите се пукат на някой склон (надолу) поне на 50 километра от най-близката гумаджийница, двигателите прегряват пак на такъв склон (нагоре) по средата между два града, а турбините изхвърлят масло в началото на магистралата (далечния й край обаче).
С една дума - колите имат неприятния навик да аварират далеч от гаража. При това авариите често са такива, които не можеш сам да отстраниш на място, а и не можеш да изпратиш друг, който да издърпа превозното средство, независимо какво е то, до специалиста, който стандартно го поддържа. А ако има бизнес, значи ще има и кой да го движи. Бизнесът с мобилните автосервизи също не е незаета ниша. Като цяло услугите, извършвани от него, се използват най-вече са сравнително леки повреди, а клиентите са или частни лица, или малки и средни фирми за дистрибуция и транспорт. Големите транспортни компании използват или т.нар. мениджмънт на флота, или пък имат собствени звена, които отговарят и за текущата поддръжка, и за ремонтите, независимо дали те са планови или спешни.При мобилните сервизи абонаментът не е разпространен вариант, а дори и да има такава договорка, плащането става за всеки случай поотделно.
Само за богати
Единият тип мобилни автосервизи са предназначените за частни лица. Накратко - ако автомобилът се повреди извън града, в който човекът живее, той може да се обади по телефона и тогава на място ще дойде специализирана кола, оборудвана със съответните инструменти, за да отстрани проблема, ако е по-лек. В другия случай - ако аварията е по-сериозна, блокиралото превозно средство се транспортира с репатрак до сервиз, а клиентът - до най-близкия хотел, до мястото, където е тръгнал или към което се връща.
"Услугите ни са за богати хора. Ние сме първата фирма в България, която ги предлага - от 11 години. Работим денонощно, седем дни в седмицата, и конкретно този вариант на помощ се използва от хората с повече пари", разказват от мобилен автосервиз "Петков". От фирмата твърдят, че за този тип услуги нямат нито абонати, нито пък корпоративни клиенти. "Смисълът на обслужването, което предлагаме, е човекът, който се е обадил, по най-бързия начин да се окаже на мястото, където иска да се прибере, а колата му да бъде отново в движение по най-бързия начин. На практика често реагираме по-бързо от пътна помощ", обясняват от "Петков".На същия бизнес модел работят още няколко фирми, а повиквания не липсват. Що се отнася до ремонтите, когато те са по-тежки, а автомобилът е далеч, се използва друг сервиз, с който обслужващият клиента в конкретния случай има договор. Някои от фирмите пък имат "покритие" не само в България, а и в Гърция, а в услугите им влиза и изваждане на автомобили от канавки, дерета или изобщо - в каквато кална ливада или овраг колата е забуксувала или връхлетяла.
Гуми, шарнири, картери и още
Най-разпространеният вариант на мобилно автосервизно обслужване е смяната на гуми. С това се занимават и най-голям брой фирми. Освен ремонт на място при неочаквана авария на пътя те предлагат масово и смяна на гумите на място - в паркинга, пред офиса или дома на клиента, вместо той да чака на опашки, каквито се образуват най-вече по време на кампанията в късна есен. Тарифите, както и в класическите сервизи, са в зависимост от вида на превозното средство. Цената се определя на брой сменени гуми, в случая с мобилното обслужване е малко по-висока от тази, ако клиентът сам отиде на място, а за услуга за една или две гуми има отделна такса за посещението (обичайно е 15 лв.). Ако пък става въпрос за подмяна на гумите на повече на брой коли, микробуси или камиони, има отстъпка, която се договаря индивидуално. Допълнителни намаления, разбира се, се правят и ако гумите са купени от сервиза. С една дума - цените много варират според това за колко коли става въпрос. За ориентация обаче - смяна на една гума R 15 на микробус струва 12-13 лв. в София (7-8 лв. на доста места в провинцията), а с мобилен сервиз, изпратен в паркинга на клиента, таксата е 16-18 лв., като е включен и баланс.
Другата предлагана и от мобилните сервизи услуга е хотелът за гуми - екипът просто прибира летните (ако е есен) срещу определена такса и напролет клиентът си ги получава обратно.Останалите по-разпространени ремонти, които се предлагат на място, са смяна на шарнири, накрайници за хидравлични и пневматични маркучи, коване на феродови накладки, диагностика, отстраняване на грешки, натрупани в бордовия компютър, монтаж и демонтаж на фарове и стопове, смяна на запалителни свещи, лепене на картери, изправяне на джанти и т.н.
Тежката артилерия
Безспорно най-атрактивната част от пазара са компаниите за тежкотоварен сухопътен транспорт и големите дистрибутори. Логично обаче те не разчитат на обикновен мобилен сервиз, а или имат собствено вътрешно звено за целта, или договор за мениджмънт на флотата си, или такъв директно с вносителя или производителя на превозните средства и респективно - гумите.
Като цяло нишата на мобилното сервизно обслужване е не по-малко наситена от тази на стационарното, а вариантите са много - стига човек да реши кой от различните модели му пасва най-точно.
Акцент:
Договорите за управление на автопарка нямат стандартизирани условия, а се моделират според клиента.
Според единствения безотказно действащ закон - този на Мърфи, ако нещо може да се счупи, то се чупи. Ако пък може да се счупи на най-неподходящото място и в най-проблемния момент, то се чупи точно там и тогава. В случая с автомобилите гумите се пукат на някой склон (надолу) поне на 50 километра от най-близката гумаджийница, двигателите прегряват пак на такъв склон (нагоре) по средата между два града, а турбините изхвърлят масло в началото на магистралата (далечния й край обаче).
С една дума - колите имат неприятния навик да аварират далеч от гаража. При това авариите често са такива, които не можеш сам да отстраниш на място, а и не можеш да изпратиш друг, който да издърпа превозното средство, независимо какво е то, до специалиста, който стандартно го поддържа.
0 коментара