С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 окт 2015, 10:59, 2116 прочитания

Помощ след погрешния завой

Или какви са вариантите авириите по автомобила на пътя да бъдат отстранени от мобилен автосервиз

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според единствения безотказно действащ закон - този на Мърфи, ако нещо може да се счупи, то се чупи. Ако пък може да се счупи на най-неподходящото място и в най-проблемния момент, то се чупи точно там и тогава. В случая с автомобилите гумите се пукат на някой склон (надолу) поне на 50 километра от най-близката гумаджийница, двигателите прегряват пак на такъв склон (нагоре) по средата между два града, а турбините изхвърлят масло в началото на магистралата (далечния й край обаче).
С една дума - колите имат неприятния навик да аварират далеч от гаража. При това авариите често са такива, които не можеш сам да отстраниш на място, а и не можеш да изпратиш друг, който да издърпа превозното средство, независимо какво е то, до специалиста, който стандартно го поддържа.
А ако има бизнес, значи ще има и кой да го движи. Бизнесът с мобилните автосервизи също не е незаета ниша. Като цяло услугите, извършвани от него, се използват най-вече са сравнително леки повреди, а клиентите са или частни лица, или малки и средни фирми за дистрибуция и транспорт. Големите транспортни компании използват или т.нар. мениджмънт на флота, или пък имат собствени звена, които отговарят и за текущата поддръжка, и за ремонтите, независимо дали те са планови или спешни.
При мобилните сервизи абонаментът не е разпространен вариант, а дори и да има такава договорка, плащането става за всеки случай поотделно.

Само за богати


Единият тип мобилни автосервизи са предназначените за частни лица. Накратко - ако автомобилът се повреди извън града, в който човекът живее, той може да се обади по телефона и тогава на място ще дойде специализирана кола, оборудвана със съответните инструменти, за да отстрани проблема, ако е по-лек. В другия случай - ако аварията е по-сериозна, блокиралото превозно средство се транспортира с репатрак до сервиз, а клиентът - до най-близкия хотел, до мястото, където е тръгнал или към което се връща.
"Услугите ни са за богати хора. Ние сме първата фирма в България, която ги предлага - от 11 години. Работим денонощно, седем дни в седмицата, и конкретно този вариант на помощ се използва от хората с повече пари", разказват от мобилен автосервиз "Петков". От фирмата твърдят, че за този тип услуги нямат нито абонати, нито пък корпоративни клиенти. "Смисълът на обслужването, което предлагаме, е човекът, който се е обадил, по най-бързия начин да се окаже на мястото, където иска да се прибере, а колата му да бъде отново в движение по най-бързия начин. На практика често реагираме по-бързо от пътна помощ", обясняват от "Петков".
На същия бизнес модел работят още няколко фирми, а повиквания не липсват. Що се отнася до ремонтите, когато те са по-тежки, а автомобилът е далеч, се използва друг сервиз, с който обслужващият клиента в конкретния случай има договор. Някои от фирмите пък имат "покритие" не само в България, а и в Гърция, а в услугите им влиза и изваждане на автомобили от канавки, дерета или изобщо - в каквато кална ливада или овраг колата е забуксувала или връхлетяла.

Гуми, шарнири, картери и още

Най-разпространеният вариант на мобилно автосервизно обслужване е смяната на гуми. С това се занимават и най-голям брой фирми. Освен ремонт на място при неочаквана авария на пътя те предлагат масово и смяна на гумите на място - в паркинга, пред офиса или дома на клиента, вместо той да чака на опашки, каквито се образуват най-вече по време на кампанията в късна есен. Тарифите, както и в класическите сервизи, са в зависимост от вида на превозното средство. Цената се определя на брой сменени гуми, в случая с мобилното обслужване е малко по-висока от тази, ако клиентът сам отиде на място, а за услуга за една или две гуми има отделна такса за посещението (обичайно е 15 лв.). Ако пък става въпрос за подмяна на гумите на повече на брой коли, микробуси или камиони, има отстъпка, която се договаря индивидуално. Допълнителни намаления, разбира се, се правят и ако гумите са купени от сервиза. С една дума - цените много варират според това за колко коли става въпрос. За ориентация обаче - смяна на една гума R 15 на микробус струва 12-13 лв. в София (7-8 лв. на доста места в провинцията), а с мобилен сервиз, изпратен в паркинга на клиента, таксата е 16-18 лв., като е включен и баланс.
Другата предлагана и от мобилните сервизи услуга е хотелът за гуми - екипът просто прибира летните (ако е есен) срещу определена такса и напролет клиентът си ги получава обратно.
"Смятаме, че това, което предлагаме, е изгоден вариант спрямо традиционните сервизи. Имаме и корпоративни клиенти - транспортни и дистрибуторски компании, предимно такива с до 30 - 40 автомобила, които редовно ползват услугите ни. Но обслужваме само леки и лекотоварни автомобили, както повечето от другите фирми в бранша", казаха от Tyre Doctor.
Останалите по-разпространени ремонти, които се предлагат на място, са смяна на шарнири, накрайници за хидравлични и пневматични маркучи, коване на феродови накладки, диагностика, отстраняване на грешки, натрупани в бордовия компютър, монтаж и демонтаж на фарове и стопове, смяна на запалителни свещи, лепене на картери, изправяне на джанти и т.н.

Тежката артилерия



Безспорно най-атрактивната част от пазара са компаниите за тежкотоварен сухопътен транспорт и големите дистрибутори. Логично обаче те не разчитат на обикновен мобилен сервиз, а или имат собствено вътрешно звено за целта, или договор за мениджмънт на флотата си, или такъв директно с вносителя или производителя на превозните средства и респективно - гумите.
Случаите, когато се поддържа собствен сервиз, са тези на най-големите като брой камиони превозвачи - те имат и съответната оборудвана сграда и служители на пълен работен ден, които обслужват всички влекачи от смяна на масло до основен ремонт на двигател, а ако камионът закъса някъде на пътя, се ползва външна услуга само за транспортирането му, и то ако последното не може да стане с вътрешни ресурси.
Услугите по т.нар. fleet management, когато не са от производител или вносител, а от специализирана фирма, обикновено нямат унифицирани условия, а параметрите се определят според изискванията на клиента. Отношенията в случая обаче са точно обратните на тези при сервизите, разчитащи на частни клиенти - макар че се плаща основно за извършена работа, има абонаментен договор. С други думи, става въпрос за цялостен аутсорсинг на поддръжката на автопарка на съответния превозвач. Обичайно в абонамента влиза ежемесечен преглед на автомобилите и предписание за необходимите ремонти, водене на подробно техническо досие на всеки камион или автобус, гаранция за извършените ремонти, безплатна консултация по телефон или мейл, ремонт или съдействие за ремонт при авария на пътя не само в България, а в договорен периметър (например страните от ЕС), приоритетно обслужване на клиента, а ако има и плащане по абонамента - и транспорт с репатрак до определени километри.
Друга услуга, характерна за компаниите за fleet management, е клиентът да получава непрекъсната информация за това къде са превозните му средства, колко километра са изминали, плюс история по какъв маршрут са се движели.
Големите производители на камиони също предлагат цялостен аутсорсинг на поддръжката на автопарка на големите си клиенти, като вариантите в случая са разнообразни, а функционалностите навлизат до максимална дълбочина за всяко превозно средство - например в какъв режим е работил двигателят, какъв е бил разходът на гориво и т.н.
Като цяло нишата на мобилното сервизно обслужване е не по-малко наситена от тази на стационарното, а вариантите са много - стига човек да реши кой от различните модели му пасва най-точно.

Акцент:
Договорите за управление на автопарка нямат стандартизирани условия, а се моделират според клиента.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Неведомите пътища на транспорта Неведомите пътища на транспорта

Секторът очаква ново забавяне на икономиката, което ще го пренареди отново

18 окт 2019, 1826 прочитания

Транспортът: Интересното предстои Транспортът: Интересното предстои

Какво ще прочетете в новия брой на изданието "Транспорт"

18 окт 2019, 1422 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Гореща логистична точка

София и Пловдив се утвърдиха като хъбовете за складови площи

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10