
Това, което от години личи като тенденция в жп превозите, е свиването на дейността на държавния превозвач "БДЖ - Товарни превози" и увеличаването на работата на частните участници на пазара.
През пролетта на тази година беше съобщено, че няма абсолютно никакъв интерес от страна на потенциални инвеститори за покупка на "БДЖ - Товарни превози". Това е станало ясно след година и половина проучване на пазара от страна на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Това беше третият опит за приватизация. Моментът за продажба обаче е изпуснат отдавна. Липсата на кандидат ще задълбочи финансовите проблеми на компанията, тъй като продажбата на товарното поделение беше една от заложените мерки за оздравяване на целия холдинг и изчистване на задълженията му. Отделно компанията ще продължи да губи пазарен дял, като най-големият клиент на БДЖ - мините, свързани с Христо Ковачки, вече имат собствена жп компания - "ТБД - Товарни превози".
Най-голямата частна жп компания на българския пазар е и първата появила се още през 2005 г. - "Българска железопътна компания" (БЖК). Тя е собственост на румънската Grup Feroviar Roman, която проявяваше интерес към приватизацията на държавното товарно дружество преди няколко години. Миноритарен акционер с 25.01% е торовият завод "Агрополихим". Приходите на БЖК за 2015 г. са 39.4 млн. лв.
Голям е ръстът на приходите на третият играч - българското поделение на германските железници Deutsche Bahn "Ди Би Шенкер рейл България". Компанията развива дейност в България от 2010 г. Започва с големи клиенти като медодобивния комбинат в Пирдоп "Аурубис", за който вози медния му концентрат към пристанището в Бургас. Има над 35 локомотива, извършва и маневрени превози. Осната задача на поделението в България обаче е да бъде важно звено в стратегията на компанията майка в това европейските пазари да бъдат свързани по жп с трети страни. Така през 2011 г. "Ди Би Шенкер рейл България" пусна първия си трансграничен влак, а от 2013 г. участва в превозите на товарите на Ford с транзитния влак Transfesa между Европа и Турция. В началото на 2015 г. стартира и проект с автомобилния превозвач ПИМК, за интермодални превози, при които камионите се качват на влак за Германия, като претоварването се случва в Русе, откъдето влакът тръгва за Нюрнберг.
"Ди Би Шенкер рейл България" е 100% собственост на DB Mobility Logistics и е част от т.нар. направление "Изток". В източното направление са още полското, румънското и унгарското поделение. Компанията майка развива партньорства и с руските железници, като съвместно с тях организира един влак на седмица от Китай към Германия посредством линията Trans Eurasia Express. Превози има и в Обединените арабски емирства чрез обединението Etihad Rail DB (между немските железници и Etihad Rail), което оперира жп линиите в арабската страна, като основно се извозва сяра през пустинята.
Другата голяма компания на пазара е превозвачът на русенската "Булмаркет - ДМ" - "Булмаркет рейл карго". Отделното жп дружество беше създадено през 2014 г., като преди това жп лицензът се водеше на "Булмаркет - ДМ". Основната й дейност е внос и търговия с пропан-бутан, като компанията решава сама да организира транспорта си и да се специализира в превозите на горива. Тя вози и за други търговци на горива като "Лукойл България", "Сакса", "Инса ойл", мазут за "Полисан", както и биодизела, произвеждан от свързаното с "Булмаркет - ДМ" предприятие "Астра Биоплант". Разполага с десетина електрически и десетина дизелови локомотива с цистерни и вагони за насипни товари, за скрап, зърновози и малко цистерни за сярна киселина. Клиенти на компанията са още КЦМ, "ТисенКруп Юпитер стомана", "Интерком груп", "Оргахим".
Състезание на колела
Пътища с препятствия
Ускорение по релси
Всички без един
Полетът на карго превозвачите
Плаване в бурни води
Инфраструктурни гиганти
Групата на силните
Куриери във вихъра на интернета
Французите, които докараха новата ви кола
Повече технологии, по-малко дизел
Да наемеш склад
Един терминал не стига
Тол-системите: по света и у нас

3 коментара
И така, благодарение на героичните действия на служителите от БДЖ-Товарни превози ще получават заплати още по 5 години, след това ще затънат барабар с безхаберното си управление в пазара на труда. А можеше да е различно, можеше да съществува голям действащ железопътен превозвач в България.
Нищо не можеше да спаси БДЖ...
Държавата можеше и да изкара някой лев, ако се беше отървала от него навреме, но тогава трябваше да изтърпи гнева на масово уволнените железничари, чиновници и всички цоцащи по веригата...
А така си умира спокойно от старост...
синчето на плевенски комунистически функционер и бивш служител на мултигруп по недоразумение министър на транспорта от 2009г. целенасочено води бдж към фалит