С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 ное 2016, 15:26, 8535 прочитания

Всички без един

Големите автомобилни превозвачи на товари увеличават приходите си въпреки политическите катаклизми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
С много малки изключения през изминалата година големите автомобилни превозвачи на товари увеличават приходите си въпреки политическите катаклизми в Близкия изток, в отношенията Русия - ЕС, бежанските вълни и т.н. Драстично падане има само при един играч и това е дългогодишният гигант СОМАТ.

Голямото пропадане


През 2015 г. СОМАТ за първи път изпадна не само от челните позиции в класацията, но и от първите десет. През 2012 г. бившата държавна компания, приватизирана през 1994 г. от Willi Betz, беше абсолютният лидер с 323 млн. лв. приходи благодарение на договора за превоз на храни за американската армия в Афганистан. През 2014 г. те вече бяха 95.5 млн. лв., но компанията все още се крепеше под номер 2 сред автомобилните превозвачи. За 2015 г. обаче бившият гигант е с едва 32 млн. лв. приходи.

До това се стига след проблеми на компанията майка и на нейния собственик Томас Бетц и най-вече след предварителното прекратяване на огромния договор за доставки за Афганистан с фирмата Supreme Group, тъй като властите откриват проблеми с митническите документи на Supreme. Това води до блокиране на стотици ремаркета на компанията в размирната страна, до дела със Supreme, до задължения към банки, лизингови компании, доставчици, подизпълнители и шофьори и до разпродажбата на активи на групата, като базата в Горубляне скоро ще стане собственост на "Спиди груп".

За да се запази това, която е останало работещо, дейността и клиентите са прехвърлени към три компании: "Евротранспорт 2000", "Кар транспортер" и "КНС - Кериер нетуърк сълюшън". Първата е наследила вътрешните хладилни превози на СОМАТ и клиентите му, като вози основно за някои от големите вериги за бързооборотни стоки. Втората е поела автовозите, т.е. транспортирането на автомобили. Третата - превозите на СОМАТ между страните в Западна Европа. Последната има най-сериозни приходи от трите за предходната година, като изпреварва самата СОМАТ за 2015 г. и с приходи от 42 млн. лв. се подрежда под номер 8 в класацията.



Пловдивски адрес

Първото място в класацията е на пловдивската ПИМК, която след сриването на СОМАТ се открои като пазарен лидер. Компанията има над 1200 влекача, които работят на европейския пазар, между Европа и Турция и вътре в страната. За 2015 г. приходите на дружеството са 347.5 млн. лв. при 279 млн. лв. за 2014 г. Активите също се увеличават - от 190.9 млн. лв. през 2014 г. на 242.6 млн. лв. Ръстът на приходите идва от международния транспорт и частично от по-специализирани ниши, в които компанията е навлязла, като например транспорта на живи животни от Европа за Турция, а през последните години е имало голям дефицит на този вид транспорт. Дружеството е започнало и превозване на насипни товари, като е закупило над 220 самосвала, които са използвани за работата по строителството на инфраструктурни обекти в страната. Инвестициите за 2015 г. са над 20 млн. евро. Извън тях компанията инвестира и в жп транспорт, като създаде най-новата частна товарна железопътна компания на българския пазар - "ПИМК рейл". В жп дружеството си ПИМК инвестира 9 млн. евро за нов електрически локомотив Siemens и специални джоб-вагони за превоз на ремаркета.

На втора позиция е още една пловдивска компания - "Петко Ангелов БГ", с приходи от 89 млн. лв. Собственикът Петко Ангелов започва транспортния си бизнес като едноличен търговец през 1990 г. с два влекача МАЗ на старо. Разрастването започва през 1999 г., като фирмата вече се е насочила към превози от и за Европа. Към днешна дата компанията вече разполага с 460 влекача, база от 30 декара с механици, склад за резервни части и хотел. Транспорт се извършва на всякакви видове товари, включително и на опасни. Ангелов извършва превози в Европейския съюз и Турция. Основни клиенти на компанията са спедиторски фирми от Турция, Испания и Австрия, като на Турция се падат 39%, на Испания – 28%, на Австрия – 14%, а другите са с дял от 19%. Дружеството има и дъщерни компании в Испания и Турция.

Виж кой ги следва

Трета е "Ян де Райк логистикс България", поделение на едноименната холандска компания (Jan de Rijk Logistics), която от 2010 г. е с офис в Севлиево. Тя, както и през предходната година, е следвана от "Глобал Биомет", собственост на "Биомет" и управлявана от Ваньо Алексиев. Компанията е на пазара както на товарните, така и автобусните превози. Големи нейни клиенти са "Идеал Стандарт интернешънъл" и "Идеал Стандарт Видима". Фирмата вози всякакви видове товари, като е и един от големите превозвачи на гориво за веригите. Най-развитите й дестинации са от България до Франция, Великобритания, Бенелюкс, Испания, Франция, Италия и обратно до Румъния, България и Гърция. "Биомет" поддържа редовни групажни линии от Испания, където компанията има складова база, до България. Има офиси и в Лондон и Париж.

Под номер 5 и с две места нагоре спрямо предходната година е "Дискордиа", която е ориентирана основно към европейския пазар. Компанията смята себе си за една от най-иновативните на пазара, като инвестициите й във високотехнологични решения са над 1.5 млн. евро. Дружеството също инвестира десетки милиони в разширяване на парка си от нови влекачи и ремаркета, като целите й към 2020 г. са да влезе в клуба на лидерите и в Югоизточна Европа.
Всички статии от Транспорт, спедиция, логистика

Състезание на колела

Пътища с препятствия

Ускорение по релси

Всички без един

Полетът на карго превозвачите

Плаване в бурни води

Инфраструктурни гиганти

Групата на силните

Куриери във вихъра на интернета

Французите, които докараха новата ви кола

Повече технологии, по-малко дизел

Да наемеш склад

Един терминал не стига

Тол-системите: по света и у нас

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Закъснялата реформа Закъснялата реформа

Тол-системата е обвита в мистерия месеци наред, а въвеждането й в експлоатация се отложи за 2020 г.

30 окт 2019, 3941 прочитания

Ще отстояваме позицията си на водеща компания в сектора Ще отстояваме позицията си на водеща компания в сектора

Мариела Белитова, регионален директор за България и Гърция на "Гопет Tранс", за предизвикателствата пред транспортния бизнес

23 окт 2019, 1445 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Повече технологии, по-малко дизел

Софтуерните решения намаляват разходите на транспортните компании

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10