Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

През 2012 г. СОМАТ беше абсолютният лидер с 323 млн. лв. приходи благодарение на договора за превоз на храни за американската армия в Афганистан. През 2015 г. обаче бившият гигант е с едва 32 млн. лв. приходи.

Всички без един

Големите автомобилни превозвачи на товари увеличават приходите си въпреки политическите катаклизми

Калина Горанова
10188 прочитания

През 2012 г. СОМАТ беше абсолютният лидер с 323 млн. лв. приходи благодарение на договора за превоз на храни за американската армия в Афганистан. През 2015 г. обаче бившият гигант е с едва 32 млн. лв. приходи.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал

С много малки изключения през изминалата година големите автомобилни превозвачи на товари увеличават приходите си въпреки политическите катаклизми в Близкия изток, в отношенията Русия - ЕС, бежанските вълни и т.н. Драстично падане има само при един играч и това е дългогодишният гигант СОМАТ.

Голямото пропадане

През 2015 г. СОМАТ за първи път изпадна не само от челните позиции в класацията, но и от първите десет. През 2012 г. бившата държавна компания, приватизирана през 1994 г. от Willi Betz, беше абсолютният лидер с 323 млн. лв. приходи благодарение на договора за превоз на храни за американската армия в Афганистан. През 2014 г. те вече бяха 95.5 млн. лв., но компанията все още се крепеше под номер 2 сред автомобилните превозвачи. За 2015 г. обаче бившият гигант е с едва 32 млн. лв. приходи.

До това се стига след проблеми на компанията майка и на нейния собственик Томас Бетц и най-вече след предварителното прекратяване на огромния договор за доставки за Афганистан с фирмата Supreme Group, тъй като властите откриват проблеми с митническите документи на Supreme. Това води до блокиране на стотици ремаркета на компанията в размирната страна, до дела със Supreme, до задължения към банки, лизингови компании, доставчици, подизпълнители и шофьори и до разпродажбата на активи на групата, като базата в Горубляне скоро ще стане собственост на "Спиди груп".

За да се запази това, която е останало работещо, дейността и клиентите са прехвърлени към три компании: "Евротранспорт 2000", "Кар транспортер" и "КНС - Кериер нетуърк сълюшън". Първата е наследила вътрешните хладилни превози на СОМАТ и клиентите му, като вози основно за някои от големите вериги за бързооборотни стоки. Втората е поела автовозите, т.е. транспортирането на автомобили. Третата - превозите на СОМАТ между страните в Западна Европа. Последната има най-сериозни приходи от трите за предходната година, като изпреварва самата СОМАТ за 2015 г. и с приходи от 42 млн. лв. се подрежда под номер 8 в класацията.

Пловдивски адрес

Първото място в класацията е на пловдивската ПИМК, която след сриването на СОМАТ се открои като пазарен лидер. Компанията има над 1200 влекача, които работят на европейския пазар, между Европа и Турция и вътре в страната. За 2015 г. приходите на дружеството са 347.5 млн. лв. при 279 млн. лв. за 2014 г. Активите също се увеличават - от 190.9 млн. лв. през 2014 г. на 242.6 млн. лв. Ръстът на приходите идва от международния транспорт и частично от по-специализирани ниши, в които компанията е навлязла, като например транспорта на живи животни от Европа за Турция, а през последните години е имало голям дефицит на този вид транспорт. Дружеството е започнало и превозване на насипни товари, като е закупило над 220 самосвала, които са използвани за работата по строителството на инфраструктурни обекти в страната. Инвестициите за 2015 г. са над 20 млн. евро. Извън тях компанията инвестира и в жп транспорт, като създаде най-новата частна товарна железопътна компания на българския пазар - "ПИМК рейл". В жп дружеството си ПИМК инвестира 9 млн. евро за нов електрически локомотив Siemens и специални джоб-вагони за превоз на ремаркета.

На втора позиция е още една пловдивска компания - "Петко Ангелов БГ", с приходи от 89 млн. лв. Собственикът Петко Ангелов започва транспортния си бизнес като едноличен търговец през 1990 г. с два влекача МАЗ на старо. Разрастването започва през 1999 г., като фирмата вече се е насочила към превози от и за Европа. Към днешна дата компанията вече разполага с 460 влекача, база от 30 декара с механици, склад за резервни части и хотел. Транспорт се извършва на всякакви видове товари, включително и на опасни. Ангелов извършва превози в Европейския съюз и Турция. Основни клиенти на компанията са спедиторски фирми от Турция, Испания и Австрия, като на Турция се падат 39%, на Испания – 28%, на Австрия – 14%, а другите са с дял от 19%. Дружеството има и дъщерни компании в Испания и Турция.

Виж кой ги следва

Трета е "Ян де Райк логистикс България", поделение на едноименната холандска компания (Jan de Rijk Logistics), която от 2010 г. е с офис в Севлиево. Тя, както и през предходната година, е следвана от "Глобал Биомет", собственост на "Биомет" и управлявана от Ваньо Алексиев. Компанията е на пазара както на товарните, така и автобусните превози. Големи нейни клиенти са "Идеал Стандарт интернешънъл" и "Идеал Стандарт Видима". Фирмата вози всякакви видове товари, като е и един от големите превозвачи на гориво за веригите. Най-развитите й дестинации са от България до Франция, Великобритания, Бенелюкс, Испания, Франция, Италия и обратно до Румъния, България и Гърция. "Биомет" поддържа редовни групажни линии от Испания, където компанията има складова база, до България. Има офиси и в Лондон и Париж.

Под номер 5 и с две места нагоре спрямо предходната година е "Дискордиа", която е ориентирана основно към европейския пазар. Компанията смята себе си за една от най-иновативните на пазара, като инвестициите й във високотехнологични решения са над 1.5 млн. евро. Дружеството също инвестира десетки милиони в разширяване на парка си от нови влекачи и ремаркета, като целите й към 2020 г. са да влезе в клуба на лидерите и в Югоизточна Европа.

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

Кой ще спечели от тол-а

Кой ще спечели от тол-а

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK