С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 ное 2016, 16:25, 5472 прочитания

Инфраструктурни гиганти

Най-рентабилни са компаниите концесионери на морските летища и на пристанище Бургас

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.

Инфографика

Спомагателните дейности в транспорта несправедливо остават на заден план, като в групата попадат най-мащабните инфраструктурни компании и по значение на тяхната дейност, и като приходи. Лидерските места класически се заемат от големите държавни мастодонти Национална компания "Железопътна инфраструктура" и "Ръководство на въздушното движение" (РВД), като още по-класически жп инфраструктурата е на загуба, а РВД реализира печалба, макар и по-скромна от предходните две години.

По любопитните в класацията са по-новите държавни дружества като българско-румънското "Дунав мост Видин - Калафат", учредено през юни 2013 г. Съвместната компания има отговорност за управлението, експлоатацията и поддръжката на граничния мост при Видин, като събира таксите за преминаване, като приходите на компанията за 2015 г. са 12.8 млн. лв.


Най-рентабилните компании в този подсектор са концесионерите на пристанище Бургас - "БМФ Порт Бургас", свързано с братята Кирил и Георги Домусчиеви, и на морските летища, управлявани от "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", където освен германския оператор с миноритарно участие е "Еърпорт сървисиз България", собственост на "Химимпорт". Концесионираните пристанища и летище явно се оказват добър бизнес, като най-интересната сделка на годината - концесията на летище София, предстои.

Най-рентабилните

Дружеството с най-голяма печалба е "БМФ Порт Бургас". То е собственост на "Адванс пропъртис", която обединява почти всички предприятия на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Те взеха с две сделки през 2012 и през 2013 г. основните части от пристанището за срок от 35 години. При първата бяха получени терминалите за насипни товари "Бургас-изток 2", като ангажимент на концесионера е да изплаща 80% от главницата по заем с Японската банка за международно сътрудничество от 2008 г., има гратисен период за плащането на концесионни такси, а инвестициите трябва да са малко над 100 млн. евро. При втората процедура беше концесиониран и терминалът "Бургас-запад", където трябва да бъдат инвестирани 35 млн. лв. От компанията съобщават, че през 2012, 2013 и 2014 г. са извършили инвестиции на стойност над 31 млн. евро. От финансовите резултати на "БМФ Порт Бургас" се вижда, че ако те бъдат запазени в този им вид (при груба сметка), инвестициите може да се възвърнат за 8 години.



Втори в списъка на печелившите е концесионерът на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", където мажоритарен акционер е наземният оператор на летището във Франкфурт Fraport, а с миноритарно участие е "Еърпорт сървисиз България", собственост на "Химимпорт". Заради лошия летен сезон и отлива на руски туристи компанията има спад на приходите, но обясняват че са успели да коригират разходите си, което в проценти се доближава до размера на загубите на приходи. От отчета на компанията става ясно, че малко над 65 млн. лв. от приходите идват от летище Бургас и 40 млн. лв. - от летището във Варна. През тях за 2015 г. са преминали 3.8 млн. пътници, като има спад от 4%, което от компанията смятат за добро развитие на фона на още по-лошите прогнози, карго трафикът расте с 95%, а направените инвестициите са 10 млн. лв. Авиационното поделение на "Химимпорт" "Бългериан еъруейс груп" също е с огромна печалба за миналата година, въпреки че летище София не може да си събере дължимите такси от "България ер".

Най-растящите

Сред растящите в сферата на транспортната инфраструктура успява да се нареди пристанището на Цветелина Бориславова "Порт България уест". То е собственост на инвестиционния фонд Си Ес Ай Еф (CSIF, Clever Synergies Investment Fund), създаден от нея през 2005 г. с цел да инвестира в сфери, които са традиционно силни и приоритетни за България. През есента на 2013 г. Бориславова придоби пристанището в североизточната част на Бургаския залив (бившето пристанище "Океански риболов"), хладилна база и рибопреработвателно предприятие в района на Рибното пристанище в Бургас. Това стана след преговори с две дружества - "Фиш порт", управляващо пристанището, и "Булджак", собственик на хладилната база и рибопреработвателно предприятие.

През 2014 г. фондът купи още едно пристанище, част от "Черноморски риболов Бургас", намиращо се в съседство с първото, за да може да се развиват там фериботни превози. На интернет страницата на продавача - "Черноморски риболов Бургас", беше посочено, че е наследник на дейността на бившето държавно обединение "Рибна промишленост" в Бургас, основано през 1952 г. Закупените активи първо са апортирани в дружеството "Метафиш", което после се влива в "Порт България уест". През август 2014 г. като част от морския проект на Бориславова беше пуснат и първия ферибот за грузинското пристанище Поти и Новоросийск. Корабът "Дружба" вози както пътници, така и товари, като може да се превозват над 200 контейнера, 110 големи камиона, 90 леки автомобила и около 400 пасажери.

Сега "Порт България уест" (с предишно название "Фиш порт") разполага с три корабни места и четири крана. Обработва на година 200 хил. тона товари, като в списъка са метали, течни горива (без нефтопродукти), дървени плоскости, тухли, гипс, насипни товари, цитрусови плодове и т.н. Инвестицията в двата терминала и в луксозния плавателен съд надхвърля 50 млн. евро, коментира Цветелина Бориславова през 2014 г., като инвестициите продължават и през 2015 и 2016 г. Идеята на проекта й е да има синергия в рамките на холдинга, между пристанищни терминали, фериботна линия и спедитор, като целта е да се развие страната като логистичен център в тази част на континента и да предоставя директни коридори между Европа и Азия. За 2015 г. приходите на пристанището растат с 112%, като в отчета на компанията пише, че дейността е претърпяла мащабно развитие.

Пак в зоната на Бургас и на растящите е и "Порт флот - Бургас", занимаваща се с извършване на буксирни услуги, т.е. въвеждане и извеждане на плавателни съдове в акваторията на бургаското пристанище. Компанията е приватизирана през 2002 г. от "АРЗ - холдинг 2002" след конкурс. "АРЗ холдинг 2002" е избран за купувач на "Порт флот - Бургас" в конкурса за приватизация на дружеството, съобщиха от Агенцията за приватизация. При първата процедура за продажба на дружеството Агенцията за приватизация го продава на търг, на който победител е фирмата на Гриша Ганчев "Литшипинг", но тя не плаща цената в срок. "Литшипинг" участва и в последвалия конкурс, но е победена от "АРЗ холдинг 2002" с цена от 9 млн. лв. Компанията е свързана с Христо Ковачки. Тя е собственост на "Монтерина лтд.", Великобритания, с управител Десислава Филипова, която е в управата на "Мини открит въгледобив", "Енергоремонт ТЕЦ Бобов дол" и др. Отделно от партидата в Търговския регистър се вижда, че компанията "Порт флот - Бургас" е била със запор от ПИБ по договор за особен залог между банката и "Брикел".
Всички статии от Транспорт, спедиция, логистика

Състезание на колела

Пътища с препятствия

Ускорение по релси

Всички без един

Полетът на карго превозвачите

Плаване в бурни води

Инфраструктурни гиганти

Групата на силните

Куриери във вихъра на интернета

Французите, които докараха новата ви кола

Повече технологии, по-малко дизел

Да наемеш склад

Един терминал не стига

Тол-системите: по света и у нас

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Няма място за старите автобуси Няма място за старите автобуси

Автобусният транспорт остава зависим от общините, докато новите технологии променят играта

2 дек 2019, 1615 прочитания

По обратния наклон По обратния наклон

Превозите на товари са в очакване на негативните последствия от пакета "Мобилност", тол-системата и бъдещия ход на икономиката

26 ное 2019, 921 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Групата на силните

Спедиторите увеличават приходите си

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10