Инфраструктурни гиганти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Инфраструктурни гиганти

Инфраструктурни гиганти

Най-рентабилни са компаниите концесионери на морските летища и на пристанище Бургас

Калина Горанова
6240 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал Daily

Спомагателните дейности в транспорта несправедливо остават на заден план, като в групата попадат най-мащабните инфраструктурни компании и по значение на тяхната дейност, и като приходи. Лидерските места класически се заемат от големите държавни мастодонти Национална компания "Железопътна инфраструктура" и "Ръководство на въздушното движение" (РВД), като още по-класически жп инфраструктурата е на загуба, а РВД реализира печалба, макар и по-скромна от предходните две години.

По любопитните в класацията са по-новите държавни дружества като българско-румънското "Дунав мост Видин - Калафат", учредено през юни 2013 г. Съвместната компания има отговорност за управлението, експлоатацията и поддръжката на граничния мост при Видин, като събира таксите за преминаване, като приходите на компанията за 2015 г. са 12.8 млн. лв.

Най-рентабилните компании в този подсектор са концесионерите на пристанище Бургас - "БМФ Порт Бургас", свързано с братята Кирил и Георги Домусчиеви, и на морските летища, управлявани от "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", където освен германския оператор с миноритарно участие е "Еърпорт сървисиз България", собственост на "Химимпорт". Концесионираните пристанища и летище явно се оказват добър бизнес, като най-интересната сделка на годината - концесията на летище София, предстои.

Най-рентабилните

Дружеството с най-голяма печалба е "БМФ Порт Бургас". То е собственост на "Адванс пропъртис", която обединява почти всички предприятия на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Те взеха с две сделки през 2012 и през 2013 г. основните части от пристанището за срок от 35 години. При първата бяха получени терминалите за насипни товари "Бургас-изток 2", като ангажимент на концесионера е да изплаща 80% от главницата по заем с Японската банка за международно сътрудничество от 2008 г., има гратисен период за плащането на концесионни такси, а инвестициите трябва да са малко над 100 млн. евро. При втората процедура беше концесиониран и терминалът "Бургас-запад", където трябва да бъдат инвестирани 35 млн. лв. От компанията съобщават, че през 2012, 2013 и 2014 г. са извършили инвестиции на стойност над 31 млн. евро. От финансовите резултати на "БМФ Порт Бургас" се вижда, че ако те бъдат запазени в този им вид (при груба сметка), инвестициите може да се възвърнат за 8 години.

Втори в списъка на печелившите е концесионерът на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", където мажоритарен акционер е наземният оператор на летището във Франкфурт Fraport, а с миноритарно участие е "Еърпорт сървисиз България", собственост на "Химимпорт". Заради лошия летен сезон и отлива на руски туристи компанията има спад на приходите, но обясняват че са успели да коригират разходите си, което в проценти се доближава до размера на загубите на приходи. От отчета на компанията става ясно, че малко над 65 млн. лв. от приходите идват от летище Бургас и 40 млн. лв. - от летището във Варна. През тях за 2015 г. са преминали 3.8 млн. пътници, като има спад от 4%, което от компанията смятат за добро развитие на фона на още по-лошите прогнози, карго трафикът расте с 95%, а направените инвестициите са 10 млн. лв. Авиационното поделение на "Химимпорт" "Бългериан еъруейс груп" също е с огромна печалба за миналата година, въпреки че летище София не може да си събере дължимите такси от "България ер".

Най-растящите

Сред растящите в сферата на транспортната инфраструктура успява да се нареди пристанището на Цветелина Бориславова "Порт България уест". То е собственост на инвестиционния фонд Си Ес Ай Еф (CSIF, Clever Synergies Investment Fund), създаден от нея през 2005 г. с цел да инвестира в сфери, които са традиционно силни и приоритетни за България. През есента на 2013 г. Бориславова придоби пристанището в североизточната част на Бургаския залив (бившето пристанище "Океански риболов"), хладилна база и рибопреработвателно предприятие в района на Рибното пристанище в Бургас. Това стана след преговори с две дружества - "Фиш порт", управляващо пристанището, и "Булджак", собственик на хладилната база и рибопреработвателно предприятие.

През 2014 г. фондът купи още едно пристанище, част от "Черноморски риболов Бургас", намиращо се в съседство с първото, за да може да се развиват там фериботни превози. На интернет страницата на продавача - "Черноморски риболов Бургас", беше посочено, че е наследник на дейността на бившето държавно обединение "Рибна промишленост" в Бургас, основано през 1952 г. Закупените активи първо са апортирани в дружеството "Метафиш", което после се влива в "Порт България уест". През август 2014 г. като част от морския проект на Бориславова беше пуснат и първия ферибот за грузинското пристанище Поти и Новоросийск. Корабът "Дружба" вози както пътници, така и товари, като може да се превозват над 200 контейнера, 110 големи камиона, 90 леки автомобила и около 400 пасажери.

Сега "Порт България уест" (с предишно название "Фиш порт") разполага с три корабни места и четири крана. Обработва на година 200 хил. тона товари, като в списъка са метали, течни горива (без нефтопродукти), дървени плоскости, тухли, гипс, насипни товари, цитрусови плодове и т.н. Инвестицията в двата терминала и в луксозния плавателен съд надхвърля 50 млн. евро, коментира Цветелина Бориславова през 2014 г., като инвестициите продължават и през 2015 и 2016 г. Идеята на проекта й е да има синергия в рамките на холдинга, между пристанищни терминали, фериботна линия и спедитор, като целта е да се развие страната като логистичен център в тази част на континента и да предоставя директни коридори между Европа и Азия. За 2015 г. приходите на пристанището растат с 112%, като в отчета на компанията пише, че дейността е претърпяла мащабно развитие.

Пак в зоната на Бургас и на растящите е и "Порт флот - Бургас", занимаваща се с извършване на буксирни услуги, т.е. въвеждане и извеждане на плавателни съдове в акваторията на бургаското пристанище. Компанията е приватизирана през 2002 г. от "АРЗ - холдинг 2002" след конкурс. "АРЗ холдинг 2002" е избран за купувач на "Порт флот - Бургас" в конкурса за приватизация на дружеството, съобщиха от Агенцията за приватизация. При първата процедура за продажба на дружеството Агенцията за приватизация го продава на търг, на който победител е фирмата на Гриша Ганчев "Литшипинг", но тя не плаща цената в срок. "Литшипинг" участва и в последвалия конкурс, но е победена от "АРЗ холдинг 2002" с цена от 9 млн. лв. Компанията е свързана с Христо Ковачки. Тя е собственост на "Монтерина лтд.", Великобритания, с управител Десислава Филипова, която е в управата на "Мини открит въгледобив", "Енергоремонт ТЕЦ Бобов дол" и др. Отделно от партидата в Търговския регистър се вижда, че компанията "Порт флот - Бургас" е била със запор от ПИБ по договор за особен залог между банката и "Брикел".

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал Daily

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    antonalex avatar :-|
    OMUNVINGE

    Имаме една ясна картина за това как се управлява държавен актив и колко се губи или по- точно краде:

    При почти идентични данни за летище София и морските летища, държавното реализира 7 пъти по- ниска печалбата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

Кой ще спечели от тол-а

Кой ще спечели от тол-а

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK