С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 ное 2016, 15:28, 6867 прочитания

Повече технологии, по-малко дизел

Софтуерните решения намаляват разходите на транспортните компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
По-ниски разходи с 41% за ремонт и поддръжка, за гуми и застраховки спрямо 2012 г. Разходи за амортизации - с 16% надолу. С 20% по-малки разходи за гориво. Марж, бил 18-19% през 2010 г., сега вече е 32-33%. Оперативна печалба от 6-8%, нараснала на 16%. Това е равносметката към момента на автомобилната компания "Дискордиа" от инвестициите във високи технологии и системи за управление на автопарка и процесите в компанията. "Дискордиа" смята себе си за един от най-напредничавите превозвачи, като до момента е инвестирала 1.5 млн. евро в технологии, колкото за един хубав склад.

Инвестициите обаче явно си заслужават, добрите практики на компанията са увековечени в учебно помагало по транспорт и логистика, издание на Държавния икономически университет в Санкт Петербург, а самите системи за по-добро управление на процесите в сектора тепърва ще стават все по-широко използвани.


От универсалното

ERP, или системите за единно планиране на ресурсите на предприятието, са интегрирани системи, които включват модули за управление на всяка една дейност в компанията - от бюджетиране, през производство до управление на отпадъците например. Те позволяват планирането на ресурсите – материални, дълготрайни, времеви, човешки, финансови и др. Внедряването им най-често е породено от необходимостта за обслужване на клиенти по най-добрия начин, оптимизиране на оперативните процеси, а заедно с тях и на разходите. Т.е. постига се по-голяма ефективност и се пестят пари. Технологичните решения за оптимизиране на бизнес процесите и управлението на бизнеса са универсални и приложими в повечето икономически сектори. Консултантите забелязват най-голям интерес към тях в сектори, в които се работи по стандарти като машиностроене, полиграфия, хранително-вкусова промишленост, търговия. Транспортът и логистиката също са сред тях.

Собственикът на "Дискордиа" Христо Христов казва, че те са първата транспортна компания, внедрила цялостно ERP решение Microsoft Dynamics NAV, като с него работят повече от 117 хил. компании по цял свят. То дава бърз достъп в реално време до детайлизираната информация - от график на производство и складови запаси до поръчки за продажба и маркетингови кампании, централизирани в една база данни, като дава възможност да се следят всички бизнес процеси и да се повиши гъвкавостта на компанията. През 2012 г. и логистичната "Жевко България", част от групата GEFCO, започва да работи със същата система, внедрена от "Тим вижън България", като през това лято от компанията обясниха. че са извършени и интеграции между ERP системата и управлението на морския и наземния транспорт. Клиент на "Тим вижън България", е и "МВ логистика", която също има дейност логистика, спедиция и транспорт на товари.



Към транспортното

Така идват вертикалните надстройки за транспорт. NaviTrans е интегрирано ERP решение за транспортни, спедиторски и логистични компании, разработено от Young and Partners (Белгия), базирано на Microsoft Dynamics NAV. С тази система всяка транспортна фирма разполага с необходимия контрол върху бизнес процесите и финансовите си резултати. Системата предлага поддръжка на тарифи, ценови оферти към клиенти и от подизпълнители, специфични заявки за поръчки по отделните видове транспорт, функционалност за групажни и цели товари, планиране, фактуриране и управление на финансите и др. Дава пълна информация за финансовите показатели, приходи и разходи, тарифи, условия по тях.

Потребителите на системата могат лесно и бързо да генерират отчети, статистики и анализи. NaviТrans е разработен специално за компании, които предлагат следните услуги: пълни и частични товари, контейнерни товари, експресни и куриерски доставки, международни групажи, въздушен транспорт, жп транспорт, презокеански превози, публичен склад.

Системата работи с всички видове транспорт - авто, жп, морски, въздушен, превоз на контейнери. Обработва цялата информация за планиране и контрол на транспорта - дата и час на товарене и разтоварване, тип товар, обемни и теглови характеристики на товара, на палетите, ценообразуване, отчитане на допълнителните разходи и др. Създаване, групиране и т.н. на фактури и кредитни известия, ЧМР, товарителници и други транспортни документи. Грижи се за финансова отчетност и статистика на клиенти, превозвачи, шофьори, транспортни средства, тип транспортиране, отдели, дестинации и др. Графици на превозни средства и шофьори, вкл. управление на човешки ресурси - квалификации, медицински удостоверения, извършени нарушения и др. Планиране на поддръжка и сервиз за влекачи, ремаркета, контейнери, вагони и др.

Клиенти на внедряващата го компания ФТС са "Дискордиа" и спедиторът "Гопет транс", както и World Transport Overseas, бързоразвиваща се спедиторска компания в Източна Европа със свои представителства в България, Сърбия, Словения, Хърватия и Румъния. Тя е на пазара през "Уърлд транспорт оувърсийз - България", основана през 2001 година. Компанията е лидер в морския и въздушния товарен транспорт в страната със собствени офиси в София, Варна, Пловдив и летище София.

И на пътя

Още през 2012 г. от "Дискордиа" коментираха, че са инвестирали 350 хил. лв. и в компютърната система Dynafleet на Volvo. Грубо казано, това е специализирана програма, която има връзка, от една страна, с двигателя на всеки камион, а, от друга - с компютър в централата на фирмата и такъв във Volvo. В реално време тя отчита във всеки момент от даден курс на какво натоварване работи моторът, какъв е разходът на гориво и в какъв процент от целия пробег оборотите са били такива, че разходът да е минимален. След всеки превоз част от отчитането на шофьора минава през преглед на въпросните показатели. Ако разходът на гориво е под средния, има бонус. И обратното. По същия начин минава отчетът и за останалите два показателя. В резултат от 34-35 л на сто километра камионите на фирмата в момента харчат по близо 29 на сто, като икономичното шофиране е ключово в бизнес, където разходът за гориво е огромна част от общите разходи.

Компанията е внедрила и MAN Telematics, която също редуцира разхода на гориво, като прави компанията по-ефективна. Друга система е Transics на WABCO, която също спомага за оптимизирането на разходите, за по-екологично шофиране и по-добри услуги за клиентите. От сайта на компанията се вижда, че тя има 1400 клиента в 23 държави, като над 100 хил. автомобила са свързани.

Да се опазим от въздуха

В системите за подобряване на ефективността в транспорта има и българска следа. Това са "Трансметрикс", които получиха финансиране от LAUNCHub през 2013 г. за създаване на софтуер, който позволява на карго превозвачите да изчисляват празното пространство в своите транспортни машини. От компанията изчисляват, че това може да подобри ефективността на карго транспорта, който има много свободен капацитет с до 40%, като камионите изминават почти 25% от общото разстояние напълно празни.

Софтуерът на "Трансметрикс" се продава на абонаментен принцип, като цената е 12-15 евро на месечен маршрут на камион. Компанията се е прицелила в превозвачи с оборот над 50 млн. долара годишно, като наскоро оттам съобщиха, че се очаква до края на 2016 г. да приключат преговорите с четири големи западноевропейски логистични компании и да генерират оборот от 100 хил. лв. За да поемат очаквания ръст, "Трансметрикс" смятат още да увеличат 15-членния си екип с още 3-4 служители. За 2017 г. от компанията очакват бърз ръст на оборотите до 500 хил. лв. и планират търговски представителства в приоритетните си пазари Белгия, Холандия, Люксембург, Франция и Германия. Българската софтуерна компания "Трансметрикс" е набрала 550 хил. лв. от частни инвеститори, с които да доразвие продукта си.
Всички статии от Транспорт, спедиция, логистика

Състезание на колела

Пътища с препятствия

Ускорение по релси

Всички без един

Полетът на карго превозвачите

Плаване в бурни води

Инфраструктурни гиганти

Групата на силните

Куриери във вихъра на интернета

Французите, които докараха новата ви кола

Повече технологии, по-малко дизел

Да наемеш склад

Един терминал не стига

Тол-системите: по света и у нас

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Закъснялата реформа Закъснялата реформа

Тол-системата е обвита в мистерия месеци наред, а въвеждането й в експлоатация се отложи за 2020 г.

30 окт 2019, 3739 прочитания

Ще отстояваме позицията си на водеща компания в сектора Ще отстояваме позицията си на водеща компания в сектора

Мариела Белитова, регионален директор за България и Гърция на "Гопет Tранс", за предизвикателствата пред транспортния бизнес

23 окт 2019, 1422 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Инфраструктурни гиганти

Най-рентабилни са компаниите концесионери на морските летища и на пристанище Бургас

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10