Повече технологии, по-малко дизел
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Повече технологии, по-малко дизел

Shutterstock

Повече технологии, по-малко дизел

Софтуерните решения намаляват разходите на транспортните компании

Калина Горанова
8521 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.

По-ниски разходи с 41% за ремонт и поддръжка, за гуми и застраховки спрямо 2012 г. Разходи за амортизации - с 16% надолу. С 20% по-малки разходи за гориво. Марж, бил 18-19% през 2010 г., сега вече е 32-33%. Оперативна печалба от 6-8%, нараснала на 16%. Това е равносметката към момента на автомобилната компания "Дискордиа" от инвестициите във високи технологии и системи за управление на автопарка и процесите в компанията. "Дискордиа" смята себе си за един от най-напредничавите превозвачи, като до момента е инвестирала 1.5 млн. евро в технологии, колкото за един хубав склад.

Инвестициите обаче явно си заслужават, добрите практики на компанията са увековечени в учебно помагало по транспорт и логистика, издание на Държавния икономически университет в Санкт Петербург, а самите системи за по-добро управление на процесите в сектора тепърва ще стават все по-широко използвани.

От универсалното

ERP, или системите за единно планиране на ресурсите на предприятието, са интегрирани системи, които включват модули за управление на всяка една дейност в компанията - от бюджетиране, през производство до управление на отпадъците например. Те позволяват планирането на ресурсите – материални, дълготрайни, времеви, човешки, финансови и др. Внедряването им най-често е породено от необходимостта за обслужване на клиенти по най-добрия начин, оптимизиране на оперативните процеси, а заедно с тях и на разходите. Т.е. постига се по-голяма ефективност и се пестят пари. Технологичните решения за оптимизиране на бизнес процесите и управлението на бизнеса са универсални и приложими в повечето икономически сектори. Консултантите забелязват най-голям интерес към тях в сектори, в които се работи по стандарти като машиностроене, полиграфия, хранително-вкусова промишленост, търговия. Транспортът и логистиката също са сред тях.

Собственикът на "Дискордиа" Христо Христов казва, че те са първата транспортна компания, внедрила цялостно ERP решение Microsoft Dynamics NAV, като с него работят повече от 117 хил. компании по цял свят. То дава бърз достъп в реално време до детайлизираната информация - от график на производство и складови запаси до поръчки за продажба и маркетингови кампании, централизирани в една база данни, като дава възможност да се следят всички бизнес процеси и да се повиши гъвкавостта на компанията. През 2012 г. и логистичната "Жевко България", част от групата GEFCO, започва да работи със същата система, внедрена от "Тим вижън България", като през това лято от компанията обясниха. че са извършени и интеграции между ERP системата и управлението на морския и наземния транспорт. Клиент на "Тим вижън България", е и "МВ логистика", която също има дейност логистика, спедиция и транспорт на товари.

Към транспортното

Така идват вертикалните надстройки за транспорт. NaviTrans е интегрирано ERP решение за транспортни, спедиторски и логистични компании, разработено от Young and Partners (Белгия), базирано на Microsoft Dynamics NAV. С тази система всяка транспортна фирма разполага с необходимия контрол върху бизнес процесите и финансовите си резултати. Системата предлага поддръжка на тарифи, ценови оферти към клиенти и от подизпълнители, специфични заявки за поръчки по отделните видове транспорт, функционалност за групажни и цели товари, планиране, фактуриране и управление на финансите и др. Дава пълна информация за финансовите показатели, приходи и разходи, тарифи, условия по тях.

Потребителите на системата могат лесно и бързо да генерират отчети, статистики и анализи. NaviТrans е разработен специално за компании, които предлагат следните услуги: пълни и частични товари, контейнерни товари, експресни и куриерски доставки, международни групажи, въздушен транспорт, жп транспорт, презокеански превози, публичен склад.

Системата работи с всички видове транспорт - авто, жп, морски, въздушен, превоз на контейнери. Обработва цялата информация за планиране и контрол на транспорта - дата и час на товарене и разтоварване, тип товар, обемни и теглови характеристики на товара, на палетите, ценообразуване, отчитане на допълнителните разходи и др. Създаване, групиране и т.н. на фактури и кредитни известия, ЧМР, товарителници и други транспортни документи. Грижи се за финансова отчетност и статистика на клиенти, превозвачи, шофьори, транспортни средства, тип транспортиране, отдели, дестинации и др. Графици на превозни средства и шофьори, вкл. управление на човешки ресурси - квалификации, медицински удостоверения, извършени нарушения и др. Планиране на поддръжка и сервиз за влекачи, ремаркета, контейнери, вагони и др.

Клиенти на внедряващата го компания ФТС са "Дискордиа" и спедиторът "Гопет транс", както и World Transport Overseas, бързоразвиваща се спедиторска компания в Източна Европа със свои представителства в България, Сърбия, Словения, Хърватия и Румъния. Тя е на пазара през "Уърлд транспорт оувърсийз - България", основана през 2001 година. Компанията е лидер в морския и въздушния товарен транспорт в страната със собствени офиси в София, Варна, Пловдив и летище София.

И на пътя

Още през 2012 г. от "Дискордиа" коментираха, че са инвестирали 350 хил. лв. и в компютърната система Dynafleet на Volvo. Грубо казано, това е специализирана програма, която има връзка, от една страна, с двигателя на всеки камион, а, от друга - с компютър в централата на фирмата и такъв във Volvo. В реално време тя отчита във всеки момент от даден курс на какво натоварване работи моторът, какъв е разходът на гориво и в какъв процент от целия пробег оборотите са били такива, че разходът да е минимален. След всеки превоз част от отчитането на шофьора минава през преглед на въпросните показатели. Ако разходът на гориво е под средния, има бонус. И обратното. По същия начин минава отчетът и за останалите два показателя. В резултат от 34-35 л на сто километра камионите на фирмата в момента харчат по близо 29 на сто, като икономичното шофиране е ключово в бизнес, където разходът за гориво е огромна част от общите разходи.

Компанията е внедрила и MAN Telematics, която също редуцира разхода на гориво, като прави компанията по-ефективна. Друга система е Transics на WABCO, която също спомага за оптимизирането на разходите, за по-екологично шофиране и по-добри услуги за клиентите. От сайта на компанията се вижда, че тя има 1400 клиента в 23 държави, като над 100 хил. автомобила са свързани.

Да се опазим от въздуха

В системите за подобряване на ефективността в транспорта има и българска следа. Това са "Трансметрикс", които получиха финансиране от LAUNCHub през 2013 г. за създаване на софтуер, който позволява на карго превозвачите да изчисляват празното пространство в своите транспортни машини. От компанията изчисляват, че това може да подобри ефективността на карго транспорта, който има много свободен капацитет с до 40%, като камионите изминават почти 25% от общото разстояние напълно празни.

Софтуерът на "Трансметрикс" се продава на абонаментен принцип, като цената е 12-15 евро на месечен маршрут на камион. Компанията се е прицелила в превозвачи с оборот над 50 млн. долара годишно, като наскоро оттам съобщиха, че се очаква до края на 2016 г. да приключат преговорите с четири големи западноевропейски логистични компании и да генерират оборот от 100 хил. лв. За да поемат очаквания ръст, "Трансметрикс" смятат още да увеличат 15-членния си екип с още 3-4 служители. За 2017 г. от компанията очакват бърз ръст на оборотите до 500 хил. лв. и планират търговски представителства в приоритетните си пазари Белгия, Холандия, Люксембург, Франция и Германия. Българската софтуерна компания "Трансметрикс" е набрала 550 хил. лв. от частни инвеститори, с които да доразвие продукта си.

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.

По-ниски разходи с 41% за ремонт и поддръжка, за гуми и застраховки спрямо 2012 г. Разходи за амортизации - с 16% надолу. С 20% по-малки разходи за гориво. Марж, бил 18-19% през 2010 г., сега вече е 32-33%. Оперативна печалба от 6-8%, нараснала на 16%. Това е равносметката към момента на автомобилната компания "Дискордиа" от инвестициите във високи технологии и системи за управление на автопарка и процесите в компанията. "Дискордиа" смята себе си за един от най-напредничавите превозвачи, като до момента е инвестирала 1.5 млн. евро в технологии, колкото за един хубав склад.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

Кой ще спечели от тол-а

Кой ще спечели от тол-а

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK