Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да наемеш склад

Общото предлагане на складови и производствени площи в София към третото тримесечие на 2016 достига 881 хил. кв. метра

Мара Георгиева
6243 прочитания

© Мария Съботинова


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
2%

делът на свободните складови и производствени площи в София.

Близо 881 хил. кв. метра. Това е общото предлагане на складови и производствени площи в София към трето тримесечие на 2016 по данни на консултанта Forton. В резултат от активното търсене обаче въпреки увеличението на общото предлагане делът на свободните складови и производствени площи в София остава минимален – около 2%, посочват от компанията.

Заради ограничения обем "спекулативни проекти" (с площи за отдаване под наем) през последните 10 години голяма част от пазара са имоти, които се ползват за собствени нужди (около половината от общия обем), коментира Владимир Гюрджиев, мениджър "Индустриални площи и развитие на парцели" във Forton.

Нови проекти

По данни на Forton само в периода юли - септември в района на столицата са били обявени намерения за строителство или е започнало изграждане на близо 23 хил. кв.м логистични площи. Други 20 хил. кв.м се очаква да получат разрешение за ползване до края на годината.

"Активното търсене и стабилните наемни нива през последните две години стимулираха инвеститорите в индустриални имоти да стартират нови спекулативни проекти в София. За този период бяха завършени или предстои да бъдат завършени в близките месеци общо над 40 хил. кв.м логистични площи, предназначени за отдаване под наем", обобщава Владимир Гюрджиев.

В основата на предлагането са няколко големи проекта източно от София, които се реализират на етапи. Става въпрос за третата фаза на East Ring Logistic Park на "Глориент инвестмънт БГ" край Нови хан с 12 800 кв.м площи под наем, които се очаква да бъдат завършени до средата на 2017 г. В Industrial Park Sofia East в района на гара Елин Пелин пък завършва строителството на 10 хил. кв.м логистични площи под наем и междувременно започна изграждането на нов етап със същата квадратура. Строителство на втора фаза се предвижда и в Logistic Park Sofia Ring на Bulgarian Property Development на източната дъга на околовръстния път, където пред завършване са 10 хил. кв.м логистични площи под наем.

В тези обекти площите са договорени или вече отдадени под наем, уточняват от Forton.

"Със завършването на новите спекулативни проекти около и в София пазарното предлагане на складови площи постепенно догонва нарастващото търсене от страна на наемателите - основно логистични оператори и дистрибуторски компании, които разширяват операциите си", обобщава Гюрджиев.

Извън столицата

В страната преобладава строителството на площи за собствено ползване или на build to suit проекти (т.нар. строителство по поръчка) и като цяло наемният пазар е по-слабо развит, отчитат от Forton. Но отбелязват, че има нарастващ интерес от предприятия в леката промишленост и производители на авточасти за започване на операции в различни райони на страната. Логично този интерес е основно към региони с добре развита инфраструктура и наличие на квалифицирана работна ръка.

"Освен Пловдив, който през последните години се разви като индустриален хъб, има запитвания за Плевен и Северозападна България, също за района на Хасково и Димитровград, които влязоха в полезрението на инвеститорите и индустрията покрай завършването на магистрала "Марица", отбелязва Владимир Гюрджиев.

"Наблюдава се тенденция на изчерпване на новите и качествени складови и логистични площи между 5000 и 10 хил. кв.м както в София, така и в Пловдив, Варна и Бургас, като строителството е само по възлагане за нуждите на определени действащи производства", коментира пред "Капитал" Симеон Митев, собственик на консултантската компания "Шанс-96 " и на специализираната платформа за индустриални имоти "БГ СКЛАД", която има представителства във всички основни градове на страната. Според данните от платформата основни клиенти, които търсят да наемат готови складове и логистични бази, са компании в сферата на търговията, преработващата промишленост, строителство и транспорта. Най-активно търсене след София има в Пловдив и Варна, а след тях се нареждат Стара Загора, Бургас, Русе.

Наеми

Наемната цена на първокласни площи в столицата и районите около нея през последните тримесечия се задържа на нива от 4.2 евро на кв. метър, посочва Владимир Гюрджиев. По думите му в резултат от съживяването на пазара логистичните площи в района на софийското летище надхвърлят 5 евро на кв.м. За сключени наеми с по-големи площи (над 5 хил. кв.м) нивата са около 3.8 евро на кв.м.

"Тези цени се отнасят за съвременни площи, завършени в рамките на последните десет години, които покриват изискванията на наемателите за качество на изпълнението, достъп, оборудване и инсталации. Стари складове в лошо състояние се отдават под наем на значително по-ниски от посочените нива", уточнява Гюрджиев.

Ключови събития

Постепенното съживяване на пазара на наемни площи и съпътстващият го старт на нови проекти са определящи за сектора на логистиката през тази година, отбелязват експертите на Forton. Сред ключовите събития за бранша те поставят и няколкото сделки за покупко-продажба на логистични сгради и проекти – логистичният център на Billa край Елин Пелин, който бе придобит от местна логистична компания, както и покупката на логистичната база на СОМАТ в Горубляне от Speedy.

Очаквания

"Търсенето на складови и логистични площи през 2017 г. ще остане силно, подхранвано от ръста в потреблението, който от своя страна стимулира търговията и съответно логистичните операции", прогнозира Владимир Гюрджиев. По думите му през 2017 г. няколко нови предприемача ще се включат активно с нови спекулативни проекти, а ръстът на предлагането ще внесе динамика в наемния пазар в София. "Очакваме логистичните и дистрибуторските компании да продължат да се разрастват и да търсят площи под наем. Компаниите, които имат закупена земя, също използват момента да се разширят със собствени бази, така че очакваме ръст и при това строителство", заяви Гюрджиев.

Христо Асенов, директор агенционни услуги в MBL|CBRE, също очаква повишено търсене заради консолидация на пазара. "Липсата на свободни площи ще доведе до натиск на цените нагоре и до изграждането на нови проекти", коментира Асенов.

Прогнозите са, че в страната търсенето на складови и производствени площи, както и на земя за строителство, също ще остане активно. Според експертите на Forton България се налага като конкурентна дестинация за изнасяне на производства в Централна и Източна Европа благодарение на достъпната работна ръка, развиващата се инфраструктура и относително ниските разходи за започване на бизнес. "В потвърждение на това е и фактът, че големи производители, които вече са на нашия пазар, се разрастват с втори и трети проект", коментира Гюрджиев. И дава за пример японската компания Yazaki, която тази година се разшири в Стара Загора и инвестира в нова база в Димитровград. Standard Profile откри втора фабрика в Стара Загора, Liebherr се разрасна в Пловдив и там вече е базирано най-голямото производство на компанията в Европа. "Очакваме тези процеси да продължат", обобщава Владимир Гюрджиев.

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

Кой ще спечели от тол-а

Кой ще спечели от тол-а

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK