С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 24 дек 2016, 15:21, 24898 прочитания

Куриери във вихъра на интернета

Електронната търговия все така движи пазара на доставчиците на пратки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
За поредна година куриерският пазар е един от растящите. Тенденцията за увеличаване на приходи и брой пратки както на ниво компании, така и общо за сектора се запазва. За 2014 г. ръстът беше 16%, а през 2015 г. приходите от куриерска дейност са с 4% повече.

Най-големите 20 компании в сектора имат общи приходи от 573 млн. лв. за 2015 г. при 533 млн. лв. година по-рано. Броят на заетите служители в тях също се увеличава от 6875 души на 7119 през 2015 г. Големите компании в сектора продължават с разрастването на своята дейност. А електронната търговия е все така основен двигател на бизнеса.
216 млн. лв. са приходите от куриерски услуги за 2015 г.

Едновременно с това компаниите, занимаващи се с търговия през интернет, стават все по-взискателни към доставчиците на стоките, изискват все по-голяма свързаност на тяхната мрежа с мрежата на куриера и автоматизиране на процесите от самото поръчване на стоката до доставянето й на крайния клиент и изплащането на парите по банкова сметка. Високо се ценят допълнителните услуги, които могат да предоставят куриерите, като анкети, показващи нивото на удовлетвореност на купувачите, eсeмeси към клиентите с точния час на доставка и т.н. Тоест компаниите, които се развиват технологично, имат все по-добри шансове за успех.


Колко голям е пазарът

През изминалата 2015 г. приходите от куриерски услуги по данни на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) са 216 млн. лв., като това е ръст от 4%. Общият брой на пратките е 38 млн., което е с 28% повече спрямо година по-рано. Голямото нарастване на броя пратки спрямо значително по-малкото нарастване на приходите се дължи на увеличеното потребление на куриерски услуги в страната, които са по-евтини, в сравнение с намаляване на по-скъпите куриерски пратки за чужбина. Те намаляват с 16% спрямо предходната година и са 2 млн. на брой. КРС отчита още, че приходите от куриерски услуги за страната формират 75% от общия размер на приходите от куриерската дейност. По отношение на играчите на пазара пощенските оператори, предоставяли куриерски услуги през 2015 г., са 31, като 9 от тях предоставят единствено международни услуги.

Електронната търговия остава основен мотор за куриерския бизнес. Проучванията в Европа показват, че онлайн търговията се е увеличила с 18.4% и достига до 185.4 млрд. евро. По данни на Националния статистически институт през 2014 г. по интернет са пазарували 925 хил. българи, докато през 2015 г. те са били 1 021 631 души. Едновременно с все по-голямото поръчване на стоки през интернет обаче нараствали и проблемите, свързани с доставките им. Според проучване, проведено от НСИ за различните видове проблеми, най-голям процент от потребителите посочват времето за доставка, което е било по-дълго от посоченото. На второ място са трудностите при намирането на информация относно гаранции и други законови права. А въпроси като прозрачността при формирането на цените на доставка, проследяването на пратките, начините за връщане на стоки, поръчани през Internet, се дискутират широко на европейско ниво.



В групата на ръстовете

От резултатите на 20-те най-големи компании, занимаващи се с куриерска дейност, е видно, че тези, които растат най-много на база приходи, реално имат различни пазарни стратегии и ниши, в които се развиват, така че трудно да бъде извадена единна стратегия, гарантираща успех. Важно е да се отбележи, че приходите на компаниите не се дължат само на куриерската дейност, като редица от тях са конкуренти на "Български пощи" на пазара на универсалната пощенска услуга, предлагат хибридна поща и т.н.

С най-голям ръст сред компаниите в топ 20 е "Еконт експрес". За 2015 г. тя увеличава приходите си с 24.2%. От отчета на дружеството се вижда, че най-голям е ръстът на приходите от пощенски услуги (23.3% - 5.8 млн. лв.), а от куриерски растат с 19.9%, или с 10.5 млн. лв. Компанията от години залага на развитие на мрежата и добро покритие на пазара. Тя има добре развита мрежа в страната, като има 15 собствени офиса, 514 търговски представителства и 46 мобилни франчайзера. Компанията оперира също в цяла Гърция и Румъния. През 2015 г. тя разшири още покритието си, като пусна проекта си "Автоматични пощенски станции "24 Еконт", като целта му е да се поставят 43 автоматични пощенски станции в страната. В края на миналата година дружеството обяви, че навлиза и в пратките на палети до 24 часа, след като след година и половина преговори е избрана за партньор на британската група Pall-Ex за България, и по-точно дружеството за транспортни и логистични услуги. Договорът е за 10 години с опция за удължаване. Моделът представлява система за доставка на палетни товари, които заради размера не могат да се обслужват от куриерските служби, а за транспортните компании не е много изгодно да ги превозват.

За разлика от "Еконт Експрес", която е фокусирана върху местния пазар и този в съседните страни, втората по ръст в списъка с 18% е "ТНТ България", част от големия базиран в Холандия играч в международните пратки. През тази година беше финализирана голямата сделка по придобиването на TNT Express от американския гигант FedEx. Последната присъства на българския пазар през лицензирания си представител "Флаинг карго България", който също отбелязва ръст през изминалата година от 7% на приходите си.

И още различни печеливши стратегии

Различията в стратегиите на растящите компании се виждат и от следващите в групата. С по 15.41% растат и "Спиди" и значително по-малката "Рапидо експрес енд лоджистикс". След сделка в края на 2014 г. в "Спиди" с 25% влезе френската GeoPost и имаше увеличаване на капитала, а "Спиди" на свой ред придоби 100% от капитала на "Геопост България" и румънската DPD, дъщерни на GeoPost. Всичко това позволи на дружеството да предприеме експанзия в региона, но и сви печалбата й към края на третото тримесечие тази година, тъй като разширяването на пазарния дял води и до нарастване на разходите. Експанзията обаче продължава, като наскоро стана ясно, че компанията планира да навлезе и в едно напълно ново начинание, като купи логистичната база на бившия автомобилен гигант СОМАТ в Горубляне. Тоест компанията ще инвестира огромна сума в имот, който ще управлява не само за целите на самата компания. От "Спиди" обясниха, че не разполагат с актив от такъв тип, а компанията куриер Speedy към момента е наемател в около 40 депа в страната, както и че ще продължат да развиват базата такава, каквато е.

За разлика от инвестиращата в инфраструктура "Спиди" "Рапидо експрес енд лоджистикс" отчита същия ръст на приходите, но със съвсем различна стратегия. По-малката компания не смята, че приходите и печалбите винаги са автоматично обвързани с активите и инвестициите в мрежа и бусове и структура. Компанията разполага с около десетина офиса в по-големи градове, но на останалите места работи с агентства, като пратките се разнасят, без да има офис в съответния град. Подходът, който използва компанията, за да покрива страната, е споделяне на мрежите на операторите, като компанията е решила да се развива в големите градове, а в малките, където няма бизнес, да ползва подизпълнители. Така работи и в съседните държави, като пратки за Румъния започва да изпраща през 2013 г., навлиза и в Гърция и Унгария. Компанията е фокусирана и върху софтуерното си развитие, което е задължително, ако иска да има силни позиции на пазара на онлайн търговията. През 2015 г. от фирмата предрекоха, че едва ли ще имат ръст, подобен на този от 2014 г. (близо 103%). Всяко сериозно нарастване на приходите би означавало и огромни средства и ресурси за материално и кадрово обезпечаване на дейността и през изминалата 2015 г. тя предпочита да се съсредоточи върху подобряване на качеството.

Не за всички обаче 2015 г. е била успешна. В групата на свиващите се приходи са "Геопост България", придобита от "Спиди" през 2014 г., като дружеството, занимаващо се с международни куриерски пратки от и до България, е заложено пред Уникредит Булбанк заради заем от 10.8 млн. лв., взет от "Спиди" през 2014 г. С 29% спад на приходите е и "Тип-топ куриер", като според отчета й това се дължи на падането на приходите от куриерски услуги от корпоративни клиенти, които заемат около 90% дял от общите приходи.
Всички статии от Транспорт, спедиция, логистика

Състезание на колела

Пътища с препятствия

Ускорение по релси

Всички без един

Полетът на карго превозвачите

Плаване в бурни води

Инфраструктурни гиганти

Групата на силните

Куриери във вихъра на интернета

Французите, които докараха новата ви кола

Повече технологии, по-малко дизел

Да наемеш склад

Един терминал не стига

Тол-системите: по света и у нас

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Закъснялата реформа Закъснялата реформа

Тол-системата е обвита в мистерия месеци наред, а въвеждането й в експлоатация се отложи за 2020 г.

30 окт 2019, 3742 прочитания

Ще отстояваме позицията си на водеща компания в сектора Ще отстояваме позицията си на водеща компания в сектора

Мариела Белитова, регионален директор за България и Гърция на "Гопет Tранс", за предизвикателствата пред транспортния бизнес

23 окт 2019, 1422 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Ускорение по релси

БДЖ губи пазарен дял в полза на частните играчи

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10