Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 27 дек 2016, 8:28, 16363 прочитания

Ускорение по релси

БДЖ губи пазарен дял в полза на частните играчи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Това, което от години личи като тенденция в жп превозите, е свиването на дейността на държавния превозвач "БДЖ - Товарни превози" и увеличаването на работата на частните участници на пазара.

През пролетта на тази година беше съобщено, че няма абсолютно никакъв интерес от страна на потенциални инвеститори за покупка на "БДЖ - Товарни превози". Това е станало ясно след година и половина проучване на пазара от страна на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Това беше третият опит за приватизация. Моментът за продажба обаче е изпуснат отдавна. Липсата на кандидат ще задълбочи финансовите проблеми на компанията, тъй като продажбата на товарното поделение беше една от заложените мерки за оздравяване на целия холдинг и изчистване на задълженията му. Отделно компанията ще продължи да губи пазарен дял, като най-големият клиент на БДЖ - мините, свързани с Христо Ковачки, вече имат собствена жп компания - "ТБД - Товарни превози".


Най-голямата частна жп компания на българския пазар е и първата появила се още през 2005 г. - "Българска железопътна компания" (БЖК). Тя е собственост на румънската Grup Feroviar Roman, която проявяваше интерес към приватизацията на държавното товарно дружество преди няколко години. Миноритарен акционер с 25.01% е торовият завод "Агрополихим". Приходите на БЖК за 2015 г. са 39.4 млн. лв.

Голям е ръстът на приходите на третият играч - българското поделение на германските железници Deutsche Bahn "Ди Би Шенкер рейл България". Компанията развива дейност в България от 2010 г. Започва с големи клиенти като медодобивния комбинат в Пирдоп "Аурубис", за който вози медния му концентрат към пристанището в Бургас. Има над 35 локомотива, извършва и маневрени превози. Осната задача на поделението в България обаче е да бъде важно звено в стратегията на компанията майка в това европейските пазари да бъдат свързани по жп с трети страни. Така през 2011 г. "Ди Би Шенкер рейл България" пусна първия си трансграничен влак, а от 2013 г. участва в превозите на товарите на Ford с транзитния влак Transfesa между Европа и Турция. В началото на 2015 г. стартира и проект с автомобилния превозвач ПИМК, за интермодални превози, при които камионите се качват на влак за Германия, като претоварването се случва в Русе, откъдето влакът тръгва за Нюрнберг.

"Ди Би Шенкер рейл България" е 100% собственост на DB Mobility Logistics и е част от т.нар. направление "Изток". В източното направление са още полското, румънското и унгарското поделение. Компанията майка развива партньорства и с руските железници, като съвместно с тях организира един влак на седмица от Китай към Германия посредством линията Trans Eurasia Express. Превози има и в Обединените арабски емирства чрез обединението Etihad Rail DB (между немските железници и Etihad Rail), което оперира жп линиите в арабската страна, като основно се извозва сяра през пустинята.



Другата голяма компания на пазара е превозвачът на русенската "Булмаркет - ДМ" - "Булмаркет рейл карго". Отделното жп дружество беше създадено през 2014 г., като преди това жп лицензът се водеше на "Булмаркет - ДМ". Основната й дейност е внос и търговия с пропан-бутан, като компанията решава сама да организира транспорта си и да се специализира в превозите на горива. Тя вози и за други търговци на горива като "Лукойл България", "Сакса", "Инса ойл", мазут за "Полисан", както и биодизела, произвеждан от свързаното с "Булмаркет - ДМ" предприятие "Астра Биоплант". Разполага с десетина електрически и десетина дизелови локомотива с цистерни и вагони за насипни товари, за скрап, зърновози и малко цистерни за сярна киселина. Клиенти на компанията са още КЦМ, "ТисенКруп Юпитер стомана", "Интерком груп", "Оргахим".
Всички статии от Транспорт, спедиция, логистика

Състезание на колела

Пътища с препятствия

Ускорение по релси

Всички без един

Полетът на карго превозвачите

Плаване в бурни води

Инфраструктурни гиганти

Групата на силните

Куриери във вихъра на интернета

Французите, които докараха новата ви кола

Повече технологии, по-малко дизел

Да наемеш склад

Един терминал не стига

Тол-системите: по света и у нас

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Камионите като символ на икономиката Камионите като символ на икономиката

Българският пазар на нови тежкотоварни машини е на рекордни нива

3 яну 2020, 2585 прочитания

Полетът на каргото Полетът на каргото

Българската Cargo Air успя да даде нов смисъл на товарната авиация

31 дек 2019, 6429 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Тол-системите: по света и у нас

Какви са предимствата на електронното таксуване на пътния трафик и какъв модел предпочете България

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

До Азия и обратно по време на пандемия

Какво се случва по летища, в градския транспорт и туристически обекти в Тайланд, Малайзия и Сингапур в условия на разпространяващ се вирус

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10