Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ускорение по релси

БДЖ губи пазарен дял в полза на частните играчи

Калина Горанова
16667 прочитания

© Цветелина Белутова


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал

Това, което от години личи като тенденция в жп превозите, е свиването на дейността на държавния превозвач "БДЖ - Товарни превози" и увеличаването на работата на частните участници на пазара.

През пролетта на тази година беше съобщено, че няма абсолютно никакъв интерес от страна на потенциални инвеститори за покупка на "БДЖ - Товарни превози". Това е станало ясно след година и половина проучване на пазара от страна на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Това беше третият опит за приватизация. Моментът за продажба обаче е изпуснат отдавна. Липсата на кандидат ще задълбочи финансовите проблеми на компанията, тъй като продажбата на товарното поделение беше една от заложените мерки за оздравяване на целия холдинг и изчистване на задълженията му. Отделно компанията ще продължи да губи пазарен дял, като най-големият клиент на БДЖ - мините, свързани с Христо Ковачки, вече имат собствена жп компания - "ТБД - Товарни превози".

Най-голямата частна жп компания на българския пазар е и първата появила се още през 2005 г. - "Българска железопътна компания" (БЖК). Тя е собственост на румънската Grup Feroviar Roman, която проявяваше интерес към приватизацията на държавното товарно дружество преди няколко години. Миноритарен акционер с 25.01% е торовият завод "Агрополихим". Приходите на БЖК за 2015 г. са 39.4 млн. лв.

Голям е ръстът на приходите на третият играч - българското поделение на германските железници Deutsche Bahn "Ди Би Шенкер рейл България". Компанията развива дейност в България от 2010 г. Започва с големи клиенти като медодобивния комбинат в Пирдоп "Аурубис", за който вози медния му концентрат към пристанището в Бургас. Има над 35 локомотива, извършва и маневрени превози. Осната задача на поделението в България обаче е да бъде важно звено в стратегията на компанията майка в това европейските пазари да бъдат свързани по жп с трети страни. Така през 2011 г. "Ди Би Шенкер рейл България" пусна първия си трансграничен влак, а от 2013 г. участва в превозите на товарите на Ford с транзитния влак Transfesa между Европа и Турция. В началото на 2015 г. стартира и проект с автомобилния превозвач ПИМК, за интермодални превози, при които камионите се качват на влак за Германия, като претоварването се случва в Русе, откъдето влакът тръгва за Нюрнберг.

"Ди Би Шенкер рейл България" е 100% собственост на DB Mobility Logistics и е част от т.нар. направление "Изток". В източното направление са още полското, румънското и унгарското поделение. Компанията майка развива партньорства и с руските железници, като съвместно с тях организира един влак на седмица от Китай към Германия посредством линията Trans Eurasia Express. Превози има и в Обединените арабски емирства чрез обединението Etihad Rail DB (между немските железници и Etihad Rail), което оперира жп линиите в арабската страна, като основно се извозва сяра през пустинята.

Другата голяма компания на пазара е превозвачът на русенската "Булмаркет - ДМ" - "Булмаркет рейл карго". Отделното жп дружество беше създадено през 2014 г., като преди това жп лицензът се водеше на "Булмаркет - ДМ". Основната й дейност е внос и търговия с пропан-бутан, като компанията решава сама да организира транспорта си и да се специализира в превозите на горива. Тя вози и за други търговци на горива като "Лукойл България", "Сакса", "Инса ойл", мазут за "Полисан", както и биодизела, произвеждан от свързаното с "Булмаркет - ДМ" предприятие "Астра Биоплант". Разполага с десетина електрически и десетина дизелови локомотива с цистерни и вагони за насипни товари, за скрап, зърновози и малко цистерни за сярна киселина. Клиенти на компанията са още КЦМ, "ТисенКруп Юпитер стомана", "Интерком груп", "Оргахим".

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    И така, благодарение на героичните действия на служителите от БДЖ-Товарни превози ще получават заплати още по 5 години, след това ще затънат барабар с безхаберното си управление в пазара на труда. А можеше да е различно, можеше да съществува голям действащ железопътен превозвач в България.

  • 2
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Нищо не можеше да спаси БДЖ...
    Държавата можеше и да изкара някой лев, ако се беше отървала от него навреме, но тогава трябваше да изтърпи гнева на масово уволнените железничари, чиновници и всички цоцащи по веригата...
    А така си умира спокойно от старост...

  • 3
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    синчето на плевенски комунистически функционер и бивш служител на мултигруп по недоразумение министър на транспорта от 2009г. целенасочено води бдж към фалит


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK