С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 9 яну 2017, 15:41, 14924 прочитания

Полетът на карго превозвачите

Най-големи ръстове на приходите отчитат компаниите, превозващи товари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
В класацията на авиопревозвачите за изминалата 2015 г. с едни от най-големите ръстове са компаниите, занимаващи се с превози на товари, работещи на европейските пазари.

Отново на първо място е националният превозвач "България ер", собственост на "Химимпорт", който обаче отчита лек спад на приходите. За първа година компанията отчита и сериозна загуба от 8.6 млн. лв. Проблемите с неизплатените към летище София летищни такси все още са на дневен ред. А на националния авиопревозвач ще става все по-трудно след влизането на Ryanair на софийския пазар с мащабната й полетна програма и с възобновяването на вътрешните полети от столицата до Варна на Wizz Air.


Растящо карго

Резултатите на компаниите, занимаващи се с карго, показват, че има бизнес в превозите на товари по въздух, при това растящ. Най-растящата компания в сектор "Авиация" спада именно към тази категория и това е "Брайт флайт". Тя съществува като дружество от 2014 г. През въпросната година приходите й са 2.1 млн. лв., като година по-късно те нарастват с 393% и през 2015 г. вече са 10.4 млн. лв. Собствеността е разпределена поравно между Анелия Маринова и Линара Тамулионите, Литва, като дружеството се управлява от Анелия Маринова, която казва за себе си, че се занимава с карго авиация от 15 години. Компанията има всички необходими лицензи за карго превози, като първоначално има и пътнически, но наскоро се е отказала от него и го е прекратила. Компанията работи в Европа с два наети украински Ан-26. Превозите Европа - Европа са характерни и за другите авиокомпании, занимаващи се с превоз на товари, като полетите от или до България са единични. Основното, което превозват карго авиокомпании, са авточасти, като при "Брайт флайт" те заемат около 90%. Компанията работи както по предварителни поръчки, така и изпълнява ad hoc полети.

С почти 30% до 56.4 млн. лв. растат приходите на "Карго ер", специализирана в карго превозите. Неин мажоритарен собственик е Петър Ценков, известен още с участията си в офроуд състезания като рали "Дакар". Предишното име на компанията е "Вега еърлайнс". Тя също работи основно по полети в Европа и вече изпълнявала и редовни карго полети, като работи по дългогодишни договори с големите оператори като DHL, UPS и т.н. Компанията има и съпътстващ бизнес и е собственик на четиризвездния хотел "Вега София", разположен между Дървеница и Студентски град в София.



Чартъри или изтребители

Другата с голям ръст на приходите авиокомпания е "Авиостарт". Компанията се занимава с частни чартърни полети. Името й обаче нашумя повече покрай търга за 30 млн. лв. за доставка на 10 реактивни двигателя за МиГ-29 на Министерството на отбраната. Преди година военният министър Николай Ненчев отказа да удължи рамковия договор за логистична поддръжка на изтребителите ни с авиостроителната корпорация РСК МиГ, за да се намали зависимостта на бойната авиация от руския военнопромишлен комплекс. Подписа се меморандум с Полша за ремонт на шест двигателя за МиГ-29 за 12 млн. лв., като трябваше да бъде сключено и второ споразумение с Полша, което да гарантира цялостното ремонтно обслужване на изтребителите ни, но това не се случи. Вместо това министерството започна три търга: за 6 двигателя на МиГ-29, за седем кутии на самолетни агрегати и трети за резервни части. През пролетта стартираха въпросните процедури, като по търга за двигателите вече са 10 и за тях се отпускат 36 млн. лв. с ДДС, като по процедурата е допусната само "Авиостарт". От документацията по търга става ясно, че ще използват за доставчик РСК МиГ, а предложената цена от фирмата посредник е близо 43 млн. лв. без ДДС. В началото на октомври министерството прекрати процедурата и премина към пряко договаряне пак със същата фирма. Един от основните проблеми на търга е, че има вероятност така да бъдат нарушени оръжейните санкции на Европейския съюз срещу Русия, наложени заради анексирането на Крим. Ако търгът завърши успешно за фирмата, приходите на компанията със сигурност ще се увеличат и за в бъдеще.

Време за чартъри

Карго компаниите все още обаче като абсолютни приходи са след чартърните пътнически превозвачи, които се нарежат след "България ер". При трите големи компании, занимаващи се с тази дейност, обаче се забелязват различни тенденции. Свързаната с Първа инвестиционна банка "Би Ейч еър" расте с 42%, "Българиан еър чартър" запазва нивата си от предходната година, а контролираната от Денис Бареков "Ер виа" има спад от 23%. При "Би Ейч еър" приходите й вече са 132 млн. лв. и за разлика от предходната година тя излиза на първо място сред чартърите. Основните й дейности са две - извършване на пътнически чартърни полет и отдаване на самолети и екипажи на мокър лизинг извън страната. От разбивката на приходите в отчета на компания се вижда, че ръстът идва в по-голяма степен от отдаването на самолети под наем и в по-малка степен от чартърните полети, които обаче са по-големи като абсолютна стойност.
Всички статии от Транспорт, спедиция, логистика

Състезание на колела

Пътища с препятствия

Ускорение по релси

Всички без един

Полетът на карго превозвачите

Плаване в бурни води

Инфраструктурни гиганти

Групата на силните

Куриери във вихъра на интернета

Французите, които докараха новата ви кола

Повече технологии, по-малко дизел

Да наемеш склад

Един терминал не стига

Тол-системите: по света и у нас

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бъдещето на транспорта е желязно 1 Бъдещето на транспорта е желязно

Най-голямата транспортна фирма в България ПИМК ще залага все повече на влакове вместо на камиони

24 май 2018, 5657 прочитания

Свилен Класанов: Бъдещето е в чистата, честна, натурална, локална храна Свилен Класанов: Бъдещето е в чистата, честна, натурална, локална храна

Съсобственикът на "Слънце Луна" пред "Регал"

16 юни 2017, 15321 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Плаване в бурни води

Общите приходи на компаниите в сектор воден транспорт спадат с близо 8% на годишна база

Буреносните облаци пак се сгъстяват

Растежът на българската икономика леко се забавя до 3.3%, в синхрон с цялостната тенденция в Европа

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда