Полетът на карго превозвачите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Полетът на карго превозвачите

И през 2015 г. "България ер" продължава да е компанията с най-големи приходи сред авиопревозвачите

Полетът на карго превозвачите

Най-големи ръстове на приходите отчитат компаниите, превозващи товари

Калина Горанова
17601 прочитания

И през 2015 г. "България ер" продължава да е компанията с най-големи приходи сред авиопревозвачите

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал

В класацията на авиопревозвачите за изминалата 2015 г. с едни от най-големите ръстове са компаниите, занимаващи се с превози на товари, работещи на европейските пазари.

Отново на първо място е националният превозвач "България ер", собственост на "Химимпорт", който обаче отчита лек спад на приходите. За първа година компанията отчита и сериозна загуба от 8.6 млн. лв. Проблемите с неизплатените към летище София летищни такси все още са на дневен ред. А на националния авиопревозвач ще става все по-трудно след влизането на Ryanair на софийския пазар с мащабната й полетна програма и с възобновяването на вътрешните полети от столицата до Варна на Wizz Air.

Растящо карго

Резултатите на компаниите, занимаващи се с карго, показват, че има бизнес в превозите на товари по въздух, при това растящ. Най-растящата компания в сектор "Авиация" спада именно към тази категория и това е "Брайт флайт". Тя съществува като дружество от 2014 г. През въпросната година приходите й са 2.1 млн. лв., като година по-късно те нарастват с 393% и през 2015 г. вече са 10.4 млн. лв. Собствеността е разпределена поравно между Анелия Маринова и Линара Тамулионите, Литва, като дружеството се управлява от Анелия Маринова, която казва за себе си, че се занимава с карго авиация от 15 години. Компанията има всички необходими лицензи за карго превози, като първоначално има и пътнически, но наскоро се е отказала от него и го е прекратила. Компанията работи в Европа с два наети украински Ан-26. Превозите Европа - Европа са характерни и за другите авиокомпании, занимаващи се с превоз на товари, като полетите от или до България са единични. Основното, което превозват карго авиокомпании, са авточасти, като при "Брайт флайт" те заемат около 90%. Компанията работи както по предварителни поръчки, така и изпълнява ad hoc полети.

С почти 30% до 56.4 млн. лв. растат приходите на "Карго ер", специализирана в карго превозите. Неин мажоритарен собственик е Петър Ценков, известен още с участията си в офроуд състезания като рали "Дакар". Предишното име на компанията е "Вега еърлайнс". Тя също работи основно по полети в Европа и вече изпълнявала и редовни карго полети, като работи по дългогодишни договори с големите оператори като DHL, UPS и т.н. Компанията има и съпътстващ бизнес и е собственик на четиризвездния хотел "Вега София", разположен между Дървеница и Студентски град в София.

Чартъри или изтребители

Другата с голям ръст на приходите авиокомпания е "Авиостарт". Компанията се занимава с частни чартърни полети. Името й обаче нашумя повече покрай търга за 30 млн. лв. за доставка на 10 реактивни двигателя за МиГ-29 на Министерството на отбраната. Преди година военният министър Николай Ненчев отказа да удължи рамковия договор за логистична поддръжка на изтребителите ни с авиостроителната корпорация РСК МиГ, за да се намали зависимостта на бойната авиация от руския военнопромишлен комплекс. Подписа се меморандум с Полша за ремонт на шест двигателя за МиГ-29 за 12 млн. лв., като трябваше да бъде сключено и второ споразумение с Полша, което да гарантира цялостното ремонтно обслужване на изтребителите ни, но това не се случи. Вместо това министерството започна три търга: за 6 двигателя на МиГ-29, за седем кутии на самолетни агрегати и трети за резервни части. През пролетта стартираха въпросните процедури, като по търга за двигателите вече са 10 и за тях се отпускат 36 млн. лв. с ДДС, като по процедурата е допусната само "Авиостарт". От документацията по търга става ясно, че ще използват за доставчик РСК МиГ, а предложената цена от фирмата посредник е близо 43 млн. лв. без ДДС. В началото на октомври министерството прекрати процедурата и премина към пряко договаряне пак със същата фирма. Един от основните проблеми на търга е, че има вероятност така да бъдат нарушени оръжейните санкции на Европейския съюз срещу Русия, наложени заради анексирането на Крим. Ако търгът завърши успешно за фирмата, приходите на компанията със сигурност ще се увеличат и за в бъдеще.

Време за чартъри

Карго компаниите все още обаче като абсолютни приходи са след чартърните пътнически превозвачи, които се нарежат след "България ер". При трите големи компании, занимаващи се с тази дейност, обаче се забелязват различни тенденции. Свързаната с Първа инвестиционна банка "Би Ейч еър" расте с 42%, "Българиан еър чартър" запазва нивата си от предходната година, а контролираната от Денис Бареков "Ер виа" има спад от 23%. При "Би Ейч еър" приходите й вече са 132 млн. лв. и за разлика от предходната година тя излиза на първо място сред чартърите. Основните й дейности са две - извършване на пътнически чартърни полет и отдаване на самолети и екипажи на мокър лизинг извън страната. От разбивката на приходите в отчета на компания се вижда, че ръстът идва в по-голяма степен от отдаването на самолети под наем и в по-малка степен от чартърните полети, които обаче са по-големи като абсолютна стойност.

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    zztop11 avatar :-|
    zztop11

    Честно казано се обърках още в самото начало, заради заглавието, което засяга едва малка част от самата статия. Интересно е обаче тази компания Брайт флайт каква е? Не знаех, че тези Ан-ове, които стоят на летище с дни са техни и по-интересно е щом имат договор с ДХЛ защо продължава ДХЛ редовните си полети до България? И защо изобщо ще подписват договор, с който и да е било щом смятат да правят по-голяма база в София? Но като цяло за съжаление авиобизнеса в България не е особено развит и има едва 1-2 добри компании върху които си заслужава да се насочи погледа, другите са авиокомпании само по документи и то се вижда и в класацията, никакви приходи, а огромен персонал.

  • 2
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    Прогнозите на кого ще му е лесно и на кого трудно през новата година не трябва ли се да правят от специалисти? Предвид текста, не си личи авторът да е такъв. И по принцип подобни прогнози се правят на други бази, а не на догатнат успех на нов конкурент. Стават твърде много "акота". ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK