Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 яну 2017, 10:09, 10207 прочитания

Плаване в бурни води

Общите приходи на компаниите в сектор воден транспорт спадат с близо 8% на годишна база

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Транспорт, спедиция, логистика. Всички текстове по темата може да откриете тук.
Във водния транспорт няма резки промени спрямо предходните години. Той е доминиран от един основен голям играч - контролираното от братя Домусчиеви дружество Параходство "Български морски флот" (БМФ), и има няколко по-малки компании. Силно е присъствието и на компании, предоставящи превози на пътници по река Дунав, като за изминалата 2015 г. в класацията има четири свързани дружества, занимаващи се с тази дейност.

Пътниците на Дунава


Основната от тях е "Дунав турс", част от групата "Юнион груп" на основателите на бившата едноименна банка. Круизната компания беше част от "Балкантурист", през 1999 г. беше приватизирана от "Юнион груп" и "Индустриален холдинг България", а впоследствие през 2012 г. "Юнион груп" изкупи дела на холдинга. "Дунав турс" е собственик на корабите "Русе" и "София", които са отдадени под наем на трети лица, като в средата на миналата година договорът за кораб "Русе" е бил прекратен поради изпадането на наелата го компания в процедура по несъстоятелност.

"Дунав турс" е собственик на "Корабна компания Дунав", чиято основна дейност е свързана с поддръжката и експлоатацията на петзвездния кораб "Елегант лейди" и на "Дунавско речно плаване", която се занимава с чартиране на кораба "Ариана". "Дунав турс" е собственик и на "Туристическа компания Дунав", която менажира корабите "Русе престиж" и "Хайнрих Хайне", които осъществяват пътувания по линията Пасау - Дунавска делта и по канала Рейн - Майн - Дунав.

Второ и трето място в класацията също се заемат от две компании за речни превози - Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт", и корабособственикът "Рубишипс". През 2012 г. най-голямата корабна компания в Западна Европа – Imperial Shipping Group, чрез дъщерното си дружество Imperial Austria придоби 49% от "Рубишипс". Сделката тогава се окачествяваше като стратегическа за инвеститора, тъй като му позволява да предлага от свое име транспортни услуги от пристанищата от Северно до Черно море.



Трудности пред лидера

Пред лидера в класацията Параходство "Български морски флот", контролирана от братя Домусчиеви, се очертават някои проблеми освен видимия с просто око спад на приходите. През юли тази година БМФ подаде искова молба до Арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата с искане да се променят някои от условията на приватизационния договор на дружеството и по-специално изискването за определен тонаж. Ако не изпълни въпросното условие, това ще струва на компанията близо 55 млн. лв. Ако концесионерът успее в съда, това би създало прецедент за държавата, като всяка компания, придобила държавни активи, може да реши да не изпълнява договора си заради различни пазарни трудности.

По-добре се развиват нещата за другата компания, свързана с братя Домусчиеви - "Варнафери". Дружеството е създадено през 2011 г. като съвместна компания между БМФ, и БРП. "Варнафери", разполага с реконструиран фериботен кораб "Варна", който да вози по линията Варна - порт Кавказ, която от 2008 г. на базата на спогодба се обслужва от два руски кораба на компанията "Аншип", собственост на руския бизнесмен Александър Аненков. Българският кораб "Варна" е пуснат на вода в края на 2013 г. и започва работа през април 2014 г., като руските кораби вече са разработили линията и возят основните товари по нея.

В края на 2014 г. транспортният министър Ивайло Московски излезе със заповед при влизането във фериботното пристанище на Белославското езеро руските и българските кораби да се редуват, нищо че руските са два, а българският един. Основният успех на "Варнафери" за 2015 г., през която тя увеличава приходите си с 210%, обаче не се дължи на Московски, а на преминаването на товарите на основния товародател по линията "Газтрейд" към "Варнафери". До лятото на 2015 г. пропан-бутанът на "Газтрейд" се вози с руските кораби. После обаче компанията решава да даде половината на "Варнафери", а от началото на 2016 г. всичкото количество. През тази година обаче половината количество е преминало обратно към руските кораби, така че какъв ще е ръстът за 2016 г. все още е неизвестно.
Всички статии от Транспорт, спедиция, логистика

Състезание на колела

Пътища с препятствия

Ускорение по релси

Всички без един

Полетът на карго превозвачите

Плаване в бурни води

Инфраструктурни гиганти

Групата на силните

Куриери във вихъра на интернета

Французите, които докараха новата ви кола

Повече технологии, по-малко дизел

Да наемеш склад

Един терминал не стига

Тол-системите: по света и у нас

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Камионите като символ на икономиката Камионите като символ на икономиката

Българският пазар на нови тежкотоварни машини е на рекордни нива

3 яну 2020, 2957 прочитания

Полетът на каргото Полетът на каргото

Българската Cargo Air успя да даде нов смисъл на товарната авиация

31 дек 2019, 7120 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Полетът на карго превозвачите

Най-големи ръстове на приходите отчитат компаниите, превозващи товари

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10