Закъснялата реформа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Закъснялата реформа

Крайният срок за въвеждане на тол-системата е 1 март 2020 г.

Закъснялата реформа

Тол-системата е обвита в мистерия месеци наред, а въвеждането й в експлоатация се отложи за 2020 г.

Мила Чернева
5718 прочитания

Крайният срок за въвеждане на тол-системата е 1 март 2020 г.

© Цветелина Белутова


От пътната агенция казват, че нашата тол-система е най-модерният вариант - GNSS базирана, т.е. на база GPS. Затова и няма да видите пунктове, на които да се спира и плаща.

Тол-системата - една от най-големите реформи в транспортния сектор и изобщо в държавата през последните няколко години, до няколко месеца трябва да е реалност. Тежкотоварните превозни средства - над 3.5 тона като тирове, камиони и автобуси - вече няма да бъдат таксувани на база време с винетки, а на база изминато разстояние. Въпреки това около пет месеца преди да заработи, все още има много въпроси, а процесът по уточняването им изостава.

Обществената поръчка за изграждането на системата се забави заради многобройни обжалвания в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Въпреки че беше обявена през 2016 г., Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) подписа договор с избран изпълнител чак през януари 2018г. "Капш трафик солюшънс" спечели състезанието, като в обединението влизат българското, полското и испанското подразделение на голямата австрийска компания Kapsch.

Държавата отложи срокa, който си беше поставила за въвеждане на системата - 16 август 2019 г., тъй като се оказа, че не е успяла да отговори на много въпроси, като сред най-основните е за кои пътища ще се плаща и колко. Затова тя просто отложи датата: през лятото започна само "техническата" експлоатация, а търговската трябва да започне до 1 март 2020 г. Сега текат преговори с бизнесите, които ще бъдат засегнати от промяната, но публичната информация още е оскъдна.

Голямата въпросителна за транспорта: цената

Цената на километър изминат път ще се определя на база на теглото на превозното средство, неговия емисионен клас и броя на осите, както и класа на пътя, по който се движи. Колко и за кои пътища ще се плащат тол-такси обаче все още е един от основните въпроси без отговор. В средата на август председателят на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски спомена пред журналисти, че покритието на пътната мрежа ще е 6 хил. км. Малко по-рано, отново през лятото, зам. регионалният министър Николай Нанков цитираше цени от 20-23 ст./км за автомобил от категория Евро 06 с тегло над 12 тона и с повече от 3 оси. Все още не е ясно обаче какво става с преговорите на затворени врати и реално няма публичен достъп до работната версия на цените, които се обсъждат. "В обществения съвет за въвеждане на тол-системата към министъра на регионалното развитие и благоустройството продължава обсъждането с превозвачите на различни варианти на тарифи за различните категории пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 тона, както и обхвата на пътищата, за които ще се плаща тол-такса", посочиха от Националното тол-управление, без да конкретизират. Общественият съвет е структура, в която участват и представители на браншови организации от транспортния сектор. Странното е, че първото му заседание се проведе в началото на юни, което беше изключително късно, предвид че държавата планираше тол-системата да започне да работи през август.

Точно кой тип пътища ще се таксуват също не е ясно засега. През 2015-2016 г. се говореше за по-разширен обхват в сравнение с други страни - около 60% от пътищата на фона на между 1 и 15% в ЕС. Управляващите искаха да включат магистрали, първокласни, второкласни и половината от третокласните пътища. В хода на преговорите обхватът падна на 6 хил. км, или 30% от пътната мрежа. Все още не е обявено дали третокласните пътища ще бъдат изцяло изключени от тол-системата, поне при старта й през 2020 г. Предвид лошото състояние дори на някои първокласни пътища обаче позицията на превозвачите е именно за такова развитие.

Как ще се осъществява контролът

От АПИ казват, че нашата тол-система е най-модерният вариант - GNSS базирана, т.е. на база GPS. Затова и няма да видите пунктове, на които да се спира и плаща. Тежкотоварните превозни средства ще могат да ползват маршрутни карти (виж долу), бордови устройства, които се закупуват отделно, или вече инсталираните в автомобилите GPS тракери.

Така наречените контролни рамки по пътищата са само с контролна функция. Когато превозното средство приближи до рамка, скенерът се включва и констатира какъв вид е то. Правят се две снимки - на предния и задния регистрационен номер. Прави се проверка дали номерата съвпадат и ако се установи проблем, информацията се изпраща към центъра за валидиране на данни. "Може да се изиска от системата да се направи допълнителна снимка от обзорната камера и тази информация да се изпрати също към центъра за валидиране", обясни представителят на фирмата изпълнител Kapsch и директор на "Капш телематик технолоджис България" Михаел Вебер при представяне на системата пред журналисти. Ако всичко с регистрацията на превозното средство е наред, информацията се изтрива автоматично.

Към края на септември 2019 г. са монтирани 100 нови стационарни контролни точки и 100 съществуващи трафик рамки са дообордувани с необходимите функционалности. От новите 19 точки са на автомагистрали, 23 - на първокласни пътища, 36 - на второкласни, и 22 - на третокласни. На 17 септември пък е започнало поетапното дообордуване на още 95 съществуващи рамки, като работата трябва да приключи до 9 февруари 2020 г. Карта с местата на рамките не се предоставя, като неофициалното обяснение е, че са обект на национална сигурност и е опасно. Все пак обаче те би трябвало да са видими по пътната мрежа - става въпрос за огромни съоръжения, дълги 40 м (по думите на Михаел Вебер), които се забелязват отдалеч.

В някои от рамките ще има и подземни кантари, които ще измерват теглото на превозните средства. При претоварване информацията ще се обработва и нарушителите ще бъдат санкционирани от контролните органи.

Как ще се плащат тол-таксите

Както при електронните винетки, и при тол-таксите ще се използват услугите на външни фирми - т.нар. национални доставчици на услуги (НДУ). Това са компании, които предлагат заплащане на тол-такси на превозвачите на същата цена като определената от държавата, а впоследствие прибират комисиона. Към момента АПИ има договор за национален доставчик на услуги с "Интелигентни трафик системи" , с "Телетол" и с "Конкорд смарт инфраструктура", заявиха от тол-управлението за "Капитал". "Интелигентни трафик системи" и "Конкорд смарт инфраструктура" са постигнали оперативна съвместимост и продават електронни винетки. "До момента нито един от трите национални доставчика, които имат договори с АПИ и за предоставяне на тол-услуги, не е интегриран с електронната система за събиране на тол-такси", казаха от тол-управлението. Това значи, че още няма фирма, която да може да продава тол-такси. Затова и на този етап е безсмислено закупуването на бордови устройства от транспортните фирми, при положение че могат да ползват и GPS тракерите.

Освен тях планът беше и GPS фирмите, които обслужват превозвачите, да подават данни към АПИ директно за пътуването на камионите и автобусите. Регламентът все пак се смени и се оказа, че те - т.нар. доставчици на декларирани данни, ще ползват като посредник НДУ-тата. "В публичния списък, който се поддържа от АПИ, на този етап няма вписани доставчици на декларирани данни и съответно няма сключени договори на доставчици на декларирани данни и с национални доставчици на услуги", заявиха от АПИ.

Вероятно най-неудобният вариант е с ръчно деклариране на тол - т.нар. маршрутна карта. С нея се въвеждат шест точки в системата - съответно начало и край на избрания маршрут, който шофьорът иска да измине, както и междинни точки, за да посочи конкретното трасе. Картата е валидна едно денонощие, т.е. шофьорът има право да измине този път в рамките на 24 часа, което, разбира се, има своите ограничения. Ако автомобилът се развали например и шофьорът не може да го измине за това време, поема сам риска за това. Този метод ще се използва най-вероятно от превозни средства, които рядко преминават през страната. Маршрутните карти ще могат да се купят от сайта на държавата - bgtoll.bg, от мобилното приложение, от терминалите за самотаксуване.

От пътната агенция казват, че нашата тол-система е най-модерният вариант - GNSS базирана, т.е. на база GPS. Затова и няма да видите пунктове, на които да се спира и плаща.

Тол-системата - една от най-големите реформи в транспортния сектор и изобщо в държавата през последните няколко години, до няколко месеца трябва да е реалност. Тежкотоварните превозни средства - над 3.5 тона като тирове, камиони и автобуси - вече няма да бъдат таксувани на база време с винетки, а на база изминато разстояние. Въпреки това около пет месеца преди да заработи, все още има много въпроси, а процесът по уточняването им изостава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK