С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 ное 2019, 14:56, 984 прочитания

По обратния наклон

Превозите на товари са в очакване на негативните последствия от пакета "Мобилност", тол-системата и бъдещия ход на икономиката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повече приходи от превоз на товари по суша демонстрират през 2018 г. най-големите превозвачи. Секторът обаче е в очакване на негативните последици от лошия развой по пакета "Мобилност" в Брюксел, който има за цел да ограничи конкуренцията на компаниите от Източна Европа. На местна почва пък превозвачите се сблъскаха с новата тол-система и високите цени, предложени от администрацията, които се очаква да оскъпят транспортната услуга.

Най-същественият въпрос обаче е накъде ще тръгне развитието на икономиката. За края на възходящия бизнес цикъл вече се говори открито, а някои големи европейски икономики начело с Германия вече отчитат свиване на БВП. По-трудна е настоящата година за тези, които работят на европейския пазар, където вече се забелязват промените и по-малко потърпевши все още са компаниите на вътрешния пазар, който винаги реагира по-бавно на световните трендове.


Очакванията на мениджъри на транспортни компании и доставчиците на оборудване са за спад от 3-4 до 6-7% през следващата година. Друг ефект, който забелязват компаниите, е свиването на маржовете, като това се дължи основно на спада на превозите за автомобилната индустрия и освобождаването на автомобилен капацитет и насочването му към друг тип превози и съответно увеличаване на конкуренцията, казват от бранша.

Точни данни за спада в сектора няма. Най-показателен обаче е бизнесът на производителите на тежкотоварни камиони, които обикновено приемат поръчки за месеци до половин година напред. Сега срокът за производство се е скъсил 2-3 пъти - до 2 месеца, разказват от бранша, което се тълкува като подготовка през следващата година да имат по-малко продажби.

Какъвто и да е размерът на икономическия спад, компаниите очакват нормализиране на пазарите в скоро време. Основният проблем на автомобилните компании обаче има всички изгледи да остане за дълго - липсата на международни шофьори.



Лидерите

При големите автомобилни и спедиторски компании няма големи размествания. На първа позиция в сектор транспорт за изминалата 2018 г. е спедиторът "Гопет транс", като компанията има 288 млн. лв. приходи. Компанията е създадена през 1995 г. от Петър Петров и съпругата му. Към днешна дата разполага с база в Казичене, а целите, които си е поставила през последните няколко години, са да стане средна европейска компания и да предлага добър групажен сервиз в Балканския регион. Компанията има мрежа от офиси в Гърция, Румъния, Австрия, Полша, Испания. От 2014 г. започва да развива и интермодални (т.е. комбинирани) превози. Началото бе положено с интермодалния влак, свързващ Стара Загора с Русе и румънския град Куртичи, а от частния терминал Rail Port Arad влаковете заминаваха за Генк, Белгия, и Великобритания. През 2017 г. фирмата добави в портфолиото си и морски контейнерни превози. Основните направления от пристанищата в Солун и Пирея са Близкият изток и Африка, като компанията си беше поставила за цел да предлага спедиция от още по-комбиниран транспорт – по суша, релси и вода. Според последният отчет на дружеството целта за 2019 г. е спедицията на въздушен транспорт, така че да се предлага спедиция на всякакъв вид транспорт на стоки. И през тази, и през миналата година фокус има върху инвестициите в нови IT продукти и платформи.

Компанията с база в Казичене е следвана от двама пловдивски превозвача - ПИМК и "Петко Ангелов БГ", с респективно 12.4% и 8.3% ръст на приходите. В края на 2018 г. ПИМК закупи още 50 влекача към автомобилния си парк от над 1400 камиона. Тя не стана концесионер на летището в Пловдив заедно с партньорите си от "Тракия икономическа зона", но пък продължава развитието си в интермодалните превози - ремаркета на влак, като поделението за жп превози е "ПИМК рейл", която има 269% ръст на приходите. Дружеството беше създадено през 2016 г., а впоследствие през 2017 г. ПИМК спечели и концесията на интермодалния терминал в Пловдив за следващите 27 години. Последва и пускането на интермодалния влак между Черкезкьой, Турция, и Европа. В края на лятото на тази година от компанията съобщиха, че са купили първия умен локомотив - Smarton на Siemens, за 2.5 млн. евро, като локомотивите са общо девет, броят на вагоните - 200, а броят на обслужваните направления - осем.

С планове за растеж

Със значителен ръст може да се похвали "Дискордиа". За 2018 г. приходите на дружеството се увеличават с 40%, като компанията достига 128 млн. лв. В края на миналата година собственикът и изпълнителен директор на "Дискордиа" Христо Христов обяви, че компанията си е поставила за цел да стане лидер в Източна Европа и да увеличи автомобилния си парк на 1380 камиона в края на 2022 г., като към онзи момент разполагаше с 535. За целта са планирани инвестиции в размер на 350 млн. лв. през следващите пет години. Към средата на тази година флотилията й достигна 600 камиона Евро 6, което беше последвано от поръчка за още 180 нови и модерни камиона. Плановете за автопарка до 2022 г. също са били преразгледани - 1400. Настоящата година обаче донесе леко свиване на заложената прогноза за ръст от 40% на 33%, като собственикът й Христо Христов отчита, че има известно забавяне. Свиване има и на маржовете.

Следващите по ръст компании са с чужди корени. С 36.4% ръст и 55 млн. лв. приходи малко извън първите 10 компании е "Батон транспорт - България", подразделение на датския собственик. Дружеството е специализирано в превоза на товари за европейските спедиторски фирми.

С 28% ръст на приходите до 40 млн. лв. е "Деламод България". Спедиторът е подразделение на Xpediator Plc Group, като съдружник в компанията е и Йордан Стоянов. Дружеството предлага транспортиране на палети, частични и цели товари между Европа и цяла България за 24 часа чрез вътрешната си мрежа. Предлага още организиране на превоз на пратки чрез морски и въздушен превоз. Групата има представителства във Великобритания, България, Литва, Естония, Македония, Черна гора, Молдова, Румъния и Сърбия, които оперират над 22 точки. Тази мрежа от офиси осигурява редовни и директни спедиторски услуги. Групата също така разполага с възможности за логистика и складиране, включително операции за електронна търговия в Обединеното кралство, България и Румъния.

Транспорт

Текстът е част от специалното издание "Транспорт". Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговската война вкара в дупка морските превози Търговската война вкара в дупка морските превози

Шипинг бизнесът изпитва проблеми в момент, когато размерите на корабите се увеличават

10 дек 2019, 985 прочитания

Закъснялата реформа Закъснялата реформа

Тол-системата е обвита в мистерия месеци наред, а въвеждането й в експлоатация се отложи за 2020 г.

30 окт 2019, 4185 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Няма място за старите автобуси

Автобусният транспорт остава зависим от общините, докато новите технологии променят играта

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред институцията и възможните решения

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10