Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Основният проблем на автомобилните компании има всички изгледи да остане за дълго - липсата на международни шофьори

По обратния наклон

Превозите на товари са в очакване на негативните последствия от пакета "Мобилност", тол-системата и бъдещия ход на икономиката

Калина Горанова
2339 прочитания

Основният проблем на автомобилните компании има всички изгледи да остане за дълго - липсата на международни шофьори

© Shutterstock


Повече приходи от превоз на товари по суша демонстрират през 2018 г. най-големите превозвачи. Секторът обаче е в очакване на негативните последици от лошия развой по пакета "Мобилност" в Брюксел, който има за цел да ограничи конкуренцията на компаниите от Източна Европа. На местна почва пък превозвачите се сблъскаха с новата тол-система и високите цени, предложени от администрацията, които се очаква да оскъпят транспортната услуга.

Най-същественият въпрос обаче е накъде ще тръгне развитието на икономиката. За края на възходящия бизнес цикъл вече се говори открито, а някои големи европейски икономики начело с Германия вече отчитат свиване на БВП. По-трудна е настоящата година за тези, които работят на европейския пазар, където вече се забелязват промените и по-малко потърпевши все още са компаниите на вътрешния пазар, който винаги реагира по-бавно на световните трендове.

Очакванията на мениджъри на транспортни компании и доставчиците на оборудване са за спад от 3-4 до 6-7% през следващата година. Друг ефект, който забелязват компаниите, е свиването на маржовете, като това се дължи основно на спада на превозите за автомобилната индустрия и освобождаването на автомобилен капацитет и насочването му към друг тип превози и съответно увеличаване на конкуренцията, казват от бранша.

Точни данни за спада в сектора няма. Най-показателен обаче е бизнесът на производителите на тежкотоварни камиони, които обикновено приемат поръчки за месеци до половин година напред. Сега срокът за производство се е скъсил 2-3 пъти - до 2 месеца, разказват от бранша, което се тълкува като подготовка през следващата година да имат по-малко продажби.

Какъвто и да е размерът на икономическия спад, компаниите очакват нормализиране на пазарите в скоро време. Основният проблем на автомобилните компании обаче има всички изгледи да остане за дълго - липсата на международни шофьори.

Лидерите

При големите автомобилни и спедиторски компании няма големи размествания. На първа позиция в сектор транспорт за изминалата 2018 г. е спедиторът "Гопет транс", като компанията има 288 млн. лв. приходи. Компанията е създадена през 1995 г. от Петър Петров и съпругата му. Към днешна дата разполага с база в Казичене, а целите, които си е поставила през последните няколко години, са да стане средна европейска компания и да предлага добър групажен сервиз в Балканския регион. Компанията има мрежа от офиси в Гърция, Румъния, Австрия, Полша, Испания. От 2014 г. започва да развива и интермодални (т.е. комбинирани) превози. Началото бе положено с интермодалния влак, свързващ Стара Загора с Русе и румънския град Куртичи, а от частния терминал Rail Port Arad влаковете заминаваха за Генк, Белгия, и Великобритания. През 2017 г. фирмата добави в портфолиото си и морски контейнерни превози. Основните направления от пристанищата в Солун и Пирея са Близкият изток и Африка, като компанията си беше поставила за цел да предлага спедиция от още по-комбиниран транспорт – по суша, релси и вода. Според последният отчет на дружеството целта за 2019 г. е спедицията на въздушен транспорт, така че да се предлага спедиция на всякакъв вид транспорт на стоки. И през тази, и през миналата година фокус има върху инвестициите в нови IT продукти и платформи.

Компанията с база в Казичене е следвана от двама пловдивски превозвача - ПИМК и "Петко Ангелов БГ", с респективно 12.4% и 8.3% ръст на приходите. В края на 2018 г. ПИМК закупи още 50 влекача към автомобилния си парк от над 1400 камиона. Тя не стана концесионер на летището в Пловдив заедно с партньорите си от "Тракия икономическа зона", но пък продължава развитието си в интермодалните превози - ремаркета на влак, като поделението за жп превози е "ПИМК рейл", която има 269% ръст на приходите. Дружеството беше създадено през 2016 г., а впоследствие през 2017 г. ПИМК спечели и концесията на интермодалния терминал в Пловдив за следващите 27 години. Последва и пускането на интермодалния влак между Черкезкьой, Турция, и Европа. В края на лятото на тази година от компанията съобщиха, че са купили първия умен локомотив - Smarton на Siemens, за 2.5 млн. евро, като локомотивите са общо девет, броят на вагоните - 200, а броят на обслужваните направления - осем.

С планове за растеж

Със значителен ръст може да се похвали "Дискордиа". За 2018 г. приходите на дружеството се увеличават с 40%, като компанията достига 128 млн. лв. В края на миналата година собственикът и изпълнителен директор на "Дискордиа" Христо Христов обяви, че компанията си е поставила за цел да стане лидер в Източна Европа и да увеличи автомобилния си парк на 1380 камиона в края на 2022 г., като към онзи момент разполагаше с 535. За целта са планирани инвестиции в размер на 350 млн. лв. през следващите пет години. Към средата на тази година флотилията й достигна 600 камиона Евро 6, което беше последвано от поръчка за още 180 нови и модерни камиона. Плановете за автопарка до 2022 г. също са били преразгледани - 1400. Настоящата година обаче донесе леко свиване на заложената прогноза за ръст от 40% на 33%, като собственикът й Христо Христов отчита, че има известно забавяне. Свиване има и на маржовете.

Следващите по ръст компании са с чужди корени. С 36.4% ръст и 55 млн. лв. приходи малко извън първите 10 компании е "Батон транспорт - България", подразделение на датския собственик. Дружеството е специализирано в превоза на товари за европейските спедиторски фирми.

С 28% ръст на приходите до 40 млн. лв. е "Деламод България". Спедиторът е подразделение на Xpediator Plc Group, като съдружник в компанията е и Йордан Стоянов. Дружеството предлага транспортиране на палети, частични и цели товари между Европа и цяла България за 24 часа чрез вътрешната си мрежа. Предлага още организиране на превоз на пратки чрез морски и въздушен превоз. Групата има представителства във Великобритания, България, Литва, Естония, Македония, Черна гора, Молдова, Румъния и Сърбия, които оперират над 22 точки. Тази мрежа от офиси осигурява редовни и директни спедиторски услуги. Групата също така разполага с възможности за логистика и складиране, включително операции за електронна търговия в Обединеното кралство, България и Румъния.

Автор: Капитал

Повече приходи от превоз на товари по суша демонстрират през 2018 г. най-големите превозвачи. Секторът обаче е в очакване на негативните последици от лошия развой по пакета "Мобилност" в Брюксел, който има за цел да ограничи конкуренцията на компаниите от Източна Европа. На местна почва пък превозвачите се сблъскаха с новата тол-система и високите цени, предложени от администрацията, които се очаква да оскъпят транспортната услуга.

Най-същественият въпрос обаче е накъде ще тръгне развитието на икономиката. За края на възходящия бизнес цикъл вече се говори открито, а някои големи европейски икономики начело с Германия вече отчитат свиване на БВП. По-трудна е настоящата година за тези, които работят на европейския пазар, където вече се забелязват промените и по-малко потърпевши все още са компаниите на вътрешния пазар, който винаги реагира по-бавно на световните трендове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

Кой ще спечели от тол-а

Кой ще спечели от тол-а

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK