Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 дек 2019, 15:47, 2633 прочитания

Във водите на концесионерите

Морският бизнес остава концентриран в малко на брой големи играчи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Настоящата година в български води започна с истинска пиратска драма. Българските институции бяха обвинени в съучастничество в отвличането на либийския танкер BADR, извършено от частен съдебен изпълнител в името на фирма, наследила старо вземане от либийската държава.

Ако изключим подобни драматични събития, развитието на водния бизнес тече гладко, поне за повечето компании, и следва покачването на водите на икономиката.


Той остава в голяма степен концентриран в малко на брой играчи. Първите 20 компании за 2018 г. са генерирали общо приходи 747 млн. лв. Като две трети от тях са реализирани от дружествата на един голям играч.

Морският бизнес на Домусчиев

Като лидери в морския бизнес все повече се отличават братята Кирил и Георги Домусчиева. Те влязоха във водния сектор преди десетина години, като през 2008 г. 70% от Параходство "Български морски флот" бяха приватизирани от "Кей Джи маритайм шипинг" на "Адванс пропъртис" - холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братя Домусчиеви. Впоследствие през флота и дружеството "БМФ Порт Бургас" станаха концесионери на пристанище Бургас и от 2012 и 2013 г. оперират съответно терминалите за насипни товари "Бургас-изток - 2" и за контейнери - "Бургас-запад".



"БМФ Порт Бургас" бързо се изстреля като лидер във водния транспорт със 104% ръст на приходите и над 300 млн. лв. оборот. Рентабилността също е завидна, а печалбата в абсолютна стойност е близо 110 млн. лв. Все пак големият ръст на приходите се дължи на еднократен ефект, който се обуславя от няколко кумулативни фактора, а именно промяна в счетоводната политика на компанията и завършване на голям инфраструктурен проект, който е отчетен еднократно като голям приход от инвестирани суми за извършени строителни и монтажни работи и дейности по поддържане, рехабилитация, реконструкция и разширение на пристанищните терминали, обясняват от компанията. Колкото до печалбата, от дружеството класифицират постигнатия резултат като "еднократен". За 2019 г. от пристанището очакват умерен ръст на товарите около 5%. Средногодишният ръст на товарооборота за последните 3 години е в рамките на около 15%. За 2018 г. спрямо 2017 г. той расте с 12%, като в структурно отношение наливните товари имат прираст поради привличането на новия товар – сярна киселина.

Общата сума на инвестираните средства от 2012 г. до момента е над 130 млн. евро. От 2018 г. производителят и търговец на горива "Инса ойл" е наемател на данъчния склад за течни горива на пристанището "Бургас-изток 2". Инвестиции са направени в съоръжения за разтоварване на втечнен газ пропан-бутан, в силозен комплекс за обработване на зърнени товари и др. От 2017 г. най-големият товародател на пристанището по думите на Георги Домусчиев е "Аурубис България". За нуждите на медодобивния комбинат от Пирдоп са изградени нов склад за обработка и съхранение на меден концентрат на стойност 15 млн. евро и терминал за обработка и съхранение на сярна киселина на стойност 14 млн. евро. Инвеститор е концесионерът, а медодобивният завод се ангажира да използва съоръжението минимум 20 години напред и да гарантира определени количества товари. През лятото на миналата година от "БМФ Порт Бургас" съобщиха, че са изградили и пуснали в експлоатация нова логистична база, която ще получава, съхранява и претоварва оборудване за разработването на петролните полета в Казахстан. През 2018 г. е завършен и първи етап на мащабната инвестиция за изграждане на едно допълнително дълбоководно корабно място на територията на "Бургас-изток – 2" и два броя допълнителни корабни места. Така кейовият фронт на терминала е бил удължен с повече от 400 метра.

Не толкова безоблачна беше миналата година за втората компания на братя Домусчиеви в класацията - Параходство "Български морски флот" (БМФ). Компанията се опита да си издейства промяна на приватизационния договор така, че да инвестират и да поддържат определен тонаж от кораби, заради затруднената ситуация на корабния пазар, формулирано като "стопанска непоносимост". Арбитражният съд към Българската търговско-промишлена палата (БТПП) обаче прекрати производството по искането на компанията - собственик на Параходство "Български морски флот" (БМФ), за промяна на приватизационния договор, сключен през 2008 г.

По-слаба е била изминалата година и за третата компания на братя Домусчиеви, съвместно с варненската "Химимпорт" фериботната компания "Варнафери", която вози основно товари на търговеца с пропан-бутан "Газтрейд", като спадът на приходите идва от спада на пазара и пазарния натиск към морските превозвачи от страна на "Газтрейд".

Големите вълни

Компанията с най-голям ръст във водния сектор е "Економу-Интернашънъл шипинг ейджънсиз", занимаваща се с корабно агентиране. Приходите й скачат с 47% до близо 30 млн. лв. Компанията е собственост на кипърската ECONOMOU – International Shipping Agencies. Тя е представителен агент за България на хамбургската Hapag Lloyd, занимаваща се с контейнерни линии от около век. Също така е главен агент за България на датската Unimed Feeder Services, основен фидерен оператор за контейнерни превози в Черно море. Компанията разполага с три офиса в страната - Варна, Бургас и София.

Най-големият спад - 93%, пък е при "Порт България Уест". Пристанището е част от бизнеса на Цветелина Бориславова, коятo контролира дружеството през инвестиционния фонд Си Ес Ай Еф (CSIF, Clever Synergies Investment Fund). Бориславова придоби бившето пристанище на "Океански риболов" в североизточната част на Бургаския залив през есента на 2013 г. заедно с хладилната база и рибопреработвателно предприятие в района. През 2014 г. фондът купува и намиращото се в съседство с първото пристанище на "Черноморски риболов Бургас", за да развива там фериботни превози. През август същата година се появява и самият ферибот - "Дружба", който започва курсове до Поти/Батуми в Грузия и Новоросийск. Капацитетът му е над 200 контейнера, 110 камиона, 90 леки автомобила и около 400 пасажери. Големите приходи на компанията за 2017 г. са основно заради продажбата на кораба "Дружба" на дъщерната "ПБ шипинг". Той е заменен с нов - карго ориентиран, като новият кораб разполага само с 80 места за пътници.

През миналата 2018 г. "Порт България Уест" купува нов терен 70 дка в съседство за над 5 млн. евро, предназначен за складово-логистични дейности. Базата ще даде допълнителна възможност на пристанището да повиши товарооборота си. Предстои купуване на още по-мащабна техника, която би подобрила работата и възможностите за отваряне към нови товари. Ръководството на "Порт България Уест" си поставя задача да увеличи товарооборота си и през тази година, като залага ръст около 10%. Увеличеният стокообмен между Европа и Кавказ кара собствениците да мислят за купуване на нов кораб и стартиране на втори етап от проекта "Дружба", в който до момента са инвестирани 20 млн. евро. За реализиране на новия етап от проекта ще бъдат необходими още около 20 млн. евро.

Нейде по Дунав

Не толкова безпроблемни през изминалата 2018 г. обаче са били превозите по река Дунав, като нивото й се е задържало ниско за дълъг период от време. Това си личи от отчетите на някои от компаниите за речни превози като Параходство "Българско речно плаване", част от варненската група "Химимпорт". Приходите на компанията падат с 31.8%, като загубата й е 1.8 млн. лв. Основният спад в бизнеса идва точно по линия на товарните превози (компанията има и пристанищна и фериботна дейност) - 28.9%.

Роберт Радославов, собственик на русенската компания "Рубишипс", която предлага превози на товари по река Дунав, очаква една по-добра 2019 г., както и поне 20% ръст. През 2012 г. 49% от капитала на дружеството бяха купени от една от най-големите корабни компании на вътрешния пазар в Западна Европа - Imperial Shipping Group, и по-специално от Imperial Austria, като тогава беше обяснено, че целта е доизграждането на дейностите по река Дунав, и по-конкретно Долен Дунав. Българското поделение поддържа 2000 км от корабните линии между пристанище Констанца в Румъния и България и Австрия и Германия, като 80% от товарите на компанията са от чужди товародатели и 20% са от страната. Компанията разполага с десет кораба. При сделката с международната компания от "Рубишипс" беше отделена "Рубишипс транспорт".

Транспорт

Текстът е част от специалното издание "Транспорт". Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Камионите като символ на икономиката Камионите като символ на икономиката

Българският пазар на нови тежкотоварни машини е на рекордни нива

3 яну 2020, 2641 прочитания

Полетът на каргото Полетът на каргото

Българската Cargo Air успя да даде нов смисъл на товарната авиация

31 дек 2019, 6565 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Новите излитания в авиацията

Небето над България става все по-пъстро откъм превозвачи

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10