Новите излитания в авиацията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите излитания в авиацията

Shutterstock

Новите излитания в авиацията

Небето над България става все по-пъстро откъм превозвачи

Калина Горанова
7706 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Ако транспортът е кръвоносната система на икономиката, едва ли има по-учестен пулс от този на авиацията, където оборотът на средствата е за часове, а реакциите към промените в бизнес климата - моментални.

Когато плажовете са пълни, в небето има повод за радост. Изминалата година беше успешна за почти всички компании от сектора на авиацията (с малки изключения). Това не е изненада, тъй като през миналата година имаше сериозен ръст на туризма по Черноморието през лятото, както и на туризма в София.

През тази година обаче туризмът не може да се похвали със същия успех, като лятото завърши с фалита на Thomas Cook, като всичко това най-вероятно ще намери отражение и върху отчетите на някои от компаниите през следващата година.

Авиационният бизнес остава динамичен, а небето - все по-пъстро. Фалитите в авиацията отекват надалече. Но има и нови излитания на компании - част от тях отломки от добре познати стари играчи. Традиционно в класацията на авиацията начело е "България ер" с 295 млн. лв. проходи. Въпреки това положителната промяна през миналата година за националния авиопревозвач "България ер" е малка - тя отчита само лек ръст на приходите и спад в загубата. Компанията обаче може да се похвали с благоприятен съдебен развой на битката й с летище София за неплатените от нея летищни такси, като авиокомпанията започна да печели част от делата.

Пример за успешна компания през изминалата година е българска "Българиан еър чартър", която увеличава приходите си с 26.8% и те достигат близо 203 млн. лв.

Новите стари

Докато двете ("България ер" и "Българиан еър чартър") са добре познати на пазара, от няколко години сили набират някои не толкова познати имена. Такава е чартърната компания "Бул ер". Тя има ръст близо 20% и приходи 30 млн. лв. Свързана е с националния превозвач "България ер", като в далечното минало е била част от държавното стопанско предприятие "Тексим". В началото оперира по дестинации в Европа, Азия, Африка и СССР.

В по-новата си история "Бул ер" е собственост на авиационното поделение на "Химимпорт" "Бългериан еъруейз груп". През 2013 г. Варненският собственик продава компанията на руската "Предприятие Финист", регистрирано в Казан, където варненската група преди време беше фокусирана върху летището там. През февруари 2016 г. регистрираното в Казан, Татарстан, предприятие, представлявано от Валерий Мартиненко, продава на "Еърпорт сървисис дивелопмънт" 100% от капитала на "Бул ер". Компанията е регистрирана на адреса на "България ер" - бул. "Брюксел" 1, като се води собственост на Радослав Атанасов, а прокурист е Румен Ганев.

"Бул ер" е започнала дейността си на българския пазар през април 2016 г., като се фокусира върху чартърните полети от и до Варна и Бургас или друго подходящо летище в Европа по заявка на клиента. Към края на миналата година компанията оперира с четири наети самолета Boeing 737-300. За миналата година дружеството обяснява, че страната е била в по-атрактивна позиция заради отказалите се да пътуват туристи до дестинации като Египет, Тунис и Турция. За 2018 г. са предприети стъпки за увеличаване на самолетния парк, като са договорени още три самолета от същия тип, които да бъдат въведени в експлоатация през тази година. Целта е създаване на еднороден парк и разширяване на дейността. Предлага самолети на "сух" и "мокър" лизинг (в зависимост дали самолетът се предоставя със или без екипаж) на авиокомпании и туроператори. За миналата година приходите от двете дейности са почти равни, като спрямо 2017 г. приходите от отдаването на самолетите на мокър лизинг се увеличават.

За 2018 г. чартърната програма на "Бул ер" е почти изцяло насочена към Русия - 98%. През 2018 г. руски медии съобщиха, че руското транспортно министерство е издало допълнителни разрешителни на Bul Air да извършва редовни полети през летния сезон (до онзи момент лети само "България ер" от българска страна и няколко авиокомпании от руска), като се позовават на кореспонденция с българската Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), като българската страна е поискала увеличение на участието си с 50% до 44 полета седмично, написаха в Москва. Изпълнен е полет до Азербайджан (165 хил. лв.) и Хърватия и Египет. С най-голямо значение за изминалата година при лизинга е акцията в Гърция - 84% от приходите от отдаване на самолети.

След фалит - компания

Друга нова компания, произлязла от по-голям предшественик, е "Виа еъруейс", която има близо 13 млн. лв. приходи. Дружеството на Денис Бареков, занимаващо се с чартърни полети, "Ер Виа" загуби лиценза си през 2016 г. Причината за това е, че ръководният състав, който е лицензиран от ГВА, напуска и се прехвърля към новосъздадена конкурентна авиокомпания. А без лицензиран ръководен състав превозвачът не може да изпълнява полети. Компанията влезе и в процедура по несъстоятелност, обявена в края на 2018 г., като случаят стигна и до омбудсмана Мая Манолова заради неполучени заплати от служителите. Делото за несъстоятелност на "Ер Виа" е заведено през октомври 2017 г. по искане на "Варна мениджмънт и консултинг", която претендира, че има да получава 112 хил. лв. от "Ер Виа". Вземанията й са по договори за наземно обслужване на стоки за безмитна продажба на борда и кетъринг услуги. Авиопревозвачът от своя страна твърди, че варненската фирма държи негово оборудване (колички), което струва повече, и отказва да плати сумата. Така се стига до крайната мярка - завеждане на дело за фалит.

За появата на новата компания помогна основният кредитор - Българска банка за развитие. Тя продължи да подпомага задлъжнялото дружество, като отпусна нови кредити за новата "Виа еъруейс", където собственикът прехвърля активите. От края на януари 2019 г. компанията вече фигурира под ново име - "Флай2Скай". Мажоритарен собственик с 98% е "Айм стандард", в което равни дялове държат трето дружество на Бареков - "Виа ер", и руският гражданин Апанди Лахиялов. Неговата регистрирана в Дубай авиокомпания Aerovista FZE на сайта си посочва "Виа еъруейс" като част от своето бизнес семейство. През тази година управител на "Флай2Скай" става гръцкият гражданин Матеос Гобена, който към момента има 1%.

Най-растящите

За изминалата година две компании в сектор авиация растат с над 200%. Това са "Електра еъруейс", която е с ръст на приходите 233%, и "Бългериън ийгъл" с нейните 230% и 22 млн. лв. приходи. Двете имат обаче различна съдба. "Електра еъруейс" е от скоро на пазара, като е основана през 2016 г. Съдружници в компанията са Стефан Трифонов и Елена Герджикова. Основният й бизнес модел е базиран на чартърни и отдаване на самолети на лизинг. Тя съобщава за себе си, че оперира с флот от два самолета Airbus A320 за 180 пътници и един Boeing В737-400 с конфигурация за 168 пътници.

Животът на другата растяща компания "Бългериън ийгъл" пък вече приключи. Тя беше подразделение на германския авиопревозвач Germania. В началото на 2019 г. той обяви фалит и отмени всичките си полети, след като не успя да си осигури краткосрочно финансиране, за да продължи дейността си. Компанията беше основана през 1986 г., като обслужваше полети на къси и средни разстояния до над 60 дестинации в Европа, Северна Африка и Близкия изток. Централата й от 2009 г. е в Берлин, разполагаше с над 30 самолета и превозваше 4 млн. пътници годишно.

На нов глас

Със 77.8% ръст на приходите за миналата година е "АВБ 2012". То е реализирало 8.5 млн. лв. приходи при 4.8 млн. лв. приходи година по-рано. Компанията е собственост на "Занзи холдингс БГ" - дружество, което в миналото се свързваше с Васил Божков. Тя е собственост на "Еф Ти Ес къмпани", собственост на Самуил Ефтимов Илиев. Управител на авиационната компания пък е Димитър Павлов, бивш изпълнителен директор на "България ер".

Една позиция преди нея е АЛК с приходи 10.8 млн. лв. Акционери в компанията са Любомир Колев със 75.45% от акциите и Валтер Колев като миноритарен акционер, който е и изпълнителен директор на компанията. До 2012 г. Валтер Колев се занимава с бизнес авиация в компанията "АВБ – 2004", която беше свързана с хазартния бос Васил Божков. Компанията обаче прекратява дейността си и през 2013 г. Валтер Колев създава собствена - АЛК. Превозвачът се занимава с чартърни полети, като разполага с два самолета McDonnell Douglas MD-82 с капацитет 160 и 172 пътници и два самолета Boeing 737-300. Компанията работи с туроператори и брокери, като последните обединяват програмите на няколко туроператора. Голяма част от клиентите са чужди фирми, като българските туроператори са малки и не могат да осигурят достатъчен брой летателни часове за покриването на разходите на един самолет.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Ако транспортът е кръвоносната система на икономиката, едва ли има по-учестен пулс от този на авиацията, където оборотът на средствата е за часове, а реакциите към промените в бизнес климата - моментални.

Когато плажовете са пълни, в небето има повод за радост. Изминалата година беше успешна за почти всички компании от сектора на авиацията (с малки изключения). Това не е изненада, тъй като през миналата година имаше сериозен ръст на туризма по Черноморието през лятото, както и на туризма в София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Българската авиация е в ръцете на мутри, милиционери и руски колхозници (назначени от Кремъл за олигарси), и затова изгониха всички големи международни летищтни оператори от конкурса за концесия на Летище София. За победител беше избран поредния инвестиционен фонд с анонимни акционери, без никакъв опит в управлението на летища и с намерение за най-малко инвестиции от всички кандидати. Далаверата продължава, а човекът-слънце Бойко Борисов отново "ни чул, ни видял"!

  • 2
    akh1572714550626674 avatar :-|
    Hristo Valchev

    Ръководният персонал (и не само) на Ер Виа напусна поради една причина - не изплащане на заплати! Сериозна медия като Вас, би трябвало да си направи труда да разбере фактите! Задавам Ви и още един логичен въпрос - защо новият ръководен персонал беше назначен в новата Виа Еъруейс, а не замести напусналия в Ер Виа? ГД ГВА не отнема лиценз за напуснал ръководен персонал, а определя срок за намиране на нов, съгласно тяхната наредба и регламент 965 на ЕК! В най-лошия случай свидетелството за авиационен оператор се замразява!
    Доста некомпетентна и некоректна статия в частта Ер Виа!

  • 3
    uhh12616952 avatar :-|
    Vasil Angelov

    А тия АЛК - молете се да не попаднете в техен самолет!
    От време на време "заместват" полети на България Ер...

    Самолетите са супер стари, износени и в период на полу-разпад (поне в салона). Един уцелих даже имаше пепелници вътре, вероятно е произведен още по времето на студената война.

    Направо да не дава господ - покрай 2 полета с тия, вече избягвам тотално и България Ер - не знаеш откъде какво ще ти дойде.

  • 4
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    Снимката е много красива и в небето непрекъснато има дълги следи от самолети, което не е било така назад в годините.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK