Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 дек 2019, 15:37, 2669 прочитания

Седалка на клик разстояние

Онлайн продажбите на билети набират скорост и са почти задължителна услуга за превозвачите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако не сте онлайн, все едно не съществувате. Правилото важи от години за търговците на стоки и услуги, като електронната търговия расте с бързи темпове и заема все по-голям дял. Това важи и за един относително консервативен пазар, какъвто е автобусният.

Един от примерите за успешен проект за електронна продажба на автобусни билети е Busticket.bg на технологичната IBS. През платформата се продават билетите на превозвача "Биомет", която има силни позиции по маршрута София - Варна. Проектът е на десет години, като през годините среща скептицизъм, нормативни и технологични ограничения на средата.


Сега обаче около 22% от билетите на автобусната компания се продават онлайн, като за тази очакването е за ръст от 30%. Или и 100 автобуса в днешно време не са гаранция, че ви има на пазара, ако седалките им не са достъпни с няколко клика.

В началото е гарата

Историята на Busticket.bg на "Ай Би Ес България" започва от Централна автогара София, разказва Горан Ангелов, управител на дружеството. (Технологичната компания е работили и по един от няколкото проекта на БДЖ за въвеждане на електронната система продажба на билети, която все още не внедрена напълно, като сега със задачата се занимава държавната "Информационно обслужване").



Задачата на IBS е да разработи софтуер за нуждите на автогарата. Участие там има "Етап Адресс". Междувременно автобусният превозвач решава да поиска да се разшири обхвата и да се разработи и софтуер за продажба на билети. Т.е. да има покритие на всички каси на компанията за продажба на билети и те да бъдат включени в една обща система. Софтуерът е направен, като IBS си запазва авторското право върху него, така че да може той да се продава и на други. Остава само внедряването му.

От "Етап Адресс" обаче се сблъскват с две предизвикателства. През 2004-2005 г. интернет покритието не е навсякъде и да включиш всички билетни центрове в една обща мрежа и то при компанията, която разполага с доста такива, се оказва сложно и скъпо начинание. Проектът изпреварва и времето си, като преди повече от десет години сред автобусните фирми инвестициите от около 100 хил. лв. в data център са всичко друго, но не и популярни. Така в крайна сметка "Етап Адресс" се отказва да внедрява системата и проектът спира.
Горан Ангелов, управител на "Ай Би Ес България": Има все по-голямо проникване на e-commerce решенията в живота на хората

Фотограф: Цветелина Белутова

Пристигането на "Биомет"

Година и половина-две по-късно с технологичната компания се свързва един от основните конкуренти на "Етап Адресс" - "Биомет". Подходът на IBS този път е различен. Те предлагат да направят системата за управление на автобусната компания и по-конкретно на билетните й каси и да им я предоставят като услуга срещу комисиона.

Този път системата е внедрена успешно, а през 2005-2006 г. IBS предлагат на "Биомет" да направят и онлайн платформа за продажби. "Те казаха, че няма кой да купува онлайн, и решихме да разработим платформата, като парите да постъпват по сметка на "Биомет", а тя да плаща комисиона", обяснява Горан Ангелов. Или платформата се предлага отново като услуга за клиентите.

През първите три години онлайн продажбите растат с по 50%, впоследствие с по 10-15%, като пред 2016-2017 г. нещата застиват на едно ниво.

През 2018 г. обаче има нов скок на покупките онлайн с 20%, а за 2019 г. той се очаква да е 30%. Като част от всичките продажби на "Биомет" 22% минават през платформата, а като стойност това са продажби за 1.5 млн. лв.

През годините IBS не маркетира активно продукта си и не се опитва да го продава. В началото на съществуването му той сякаш е изпреварил времето си. А в момента компанията е по-ангажирана с другата си дейност.

"За нас този бизнес не е водещ бизнес. Ние сме системен интегратор и софтуерна компания. Този проект е като лаборатория и тренировъчен плац. Като мило дете, за което се грижим", казва той. Вече обаче има и втора компания, която ползва системата за управление на касите за продажби, но все още не и Busticket.bg. Това е "Либърти лайнс", която работи с по-компактни автобуси с по 20-22 места, казва Ангелов.

Пътят е в интернет

Горан Ангелов обяснява растежа на онлайн продажбите с все по-голямото проникване на e-commerce решенията в живота на хората, като все повече клиенти предпочитат този начин на купуване на билета.

На пазара има и конкуренти. Един от тях е платформата за продажби BusExpress, която работи с различни автобусни компании на принципа на договорени квоти.

Голяма част от компаниите са пуснали и собствени решения за директни онлайн продажби, като такива имат "Юнион Ивкони", "Карат С", "Етап Адресс". Едно от обясненията собсвените решения да бъдат така популярни е, че така цялата информация остава в рамките на компанията.

Системите са различни. При "Етап Адресс" например клиентът получава номер, с който трябва да отиде на касата, за да получи билета си преди пътуването. При "Карат С" принтирането на билета се прави от клиента, като хартиеният носител остава задължителен без значение дали клиентът се намира в затънтено градче без принтер и това би било проблем (виж карето).

Според Ангелов, въпреки, че зрелостта внедрените системи може да е различна, "сме в крак с това, което се случва", а чужденците, които са около 20% от потребителите, не намират разлика с онлайн платформите за продажби в чужбина. Десет години след началото нещата са различни. Онлайн системите за билети се превръщат в нещо задължително, а пред превозвачите вече не съществува избора дали да подобряват електронните си продажби или не.
Принтирай, ако можеш

Продажбите на онлайн билети все още не могат да се случват само в интернет пространството. Причината е, че все още според законодателството билетът трябва да е на хартия, като се явява застраховка. В законодателството има още моменти, които затрудняват електронната продажба. Например задължителното издаване на фискален бон, който трябва да бъде връчен, като не е ясно как и къде може да се случи това. Или законодателството е остаряло и не се актуализира своевременно спрямо новото предлагане и търсене.

Транспорт

Текстът е част от специалното издание "Транспорт". Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Камионите като символ на икономиката Камионите като символ на икономиката

Българският пазар на нови тежкотоварни машини е на рекордни нива

3 яну 2020, 2947 прочитания

Полетът на каргото Полетът на каргото

Българската Cargo Air успя да даде нов смисъл на товарната авиация

31 дек 2019, 7108 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Кой ще спечели от тол-а

Жп превозвачите се радват на добър пазар и чакат тол-системата с нетърпение

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10