Седалка на клик разстояние
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седалка на клик разстояние

Седалка на клик разстояние

Онлайн продажбите на билети набират скорост и са почти задължителна услуга за превозвачите

Калина Горанова
2929 прочитания

© Цветелина Белутова


Ако не сте онлайн, все едно не съществувате. Правилото важи от години за търговците на стоки и услуги, като електронната търговия расте с бързи темпове и заема все по-голям дял. Това важи и за един относително консервативен пазар, какъвто е автобусният.

Един от примерите за успешен проект за електронна продажба на автобусни билети е Busticket.bg на технологичната IBS. През платформата се продават билетите на превозвача "Биомет", която има силни позиции по маршрута София - Варна. Проектът е на десет години, като през годините среща скептицизъм, нормативни и технологични ограничения на средата.

Сега обаче около 22% от билетите на автобусната компания се продават онлайн, като за тази очакването е за ръст от 30%. Или и 100 автобуса в днешно време не са гаранция, че ви има на пазара, ако седалките им не са достъпни с няколко клика.

В началото е гарата

Историята на Busticket.bg на "Ай Би Ес България" започва от Централна автогара София, разказва Горан Ангелов, управител на дружеството. (Технологичната компания е работили и по един от няколкото проекта на БДЖ за въвеждане на електронната система продажба на билети, която все още не внедрена напълно, като сега със задачата се занимава държавната "Информационно обслужване").

Задачата на IBS е да разработи софтуер за нуждите на автогарата. Участие там има "Етап Адресс". Междувременно автобусният превозвач решава да поиска да се разшири обхвата и да се разработи и софтуер за продажба на билети. Т.е. да има покритие на всички каси на компанията за продажба на билети и те да бъдат включени в една обща система. Софтуерът е направен, като IBS си запазва авторското право върху него, така че да може той да се продава и на други. Остава само внедряването му.

От "Етап Адресс" обаче се сблъскват с две предизвикателства. През 2004-2005 г. интернет покритието не е навсякъде и да включиш всички билетни центрове в една обща мрежа и то при компанията, която разполага с доста такива, се оказва сложно и скъпо начинание. Проектът изпреварва и времето си, като преди повече от десет години сред автобусните фирми инвестициите от около 100 хил. лв. в data център са всичко друго, но не и популярни. Така в крайна сметка "Етап Адресс" се отказва да внедрява системата и проектът спира.

Горан Ангелов, управител на "Ай Би Ес България": Има все по-голямо проникване на e-commerce решенията в живота на хората
Фотограф: Цветелина Белутова

Пристигането на "Биомет"

Година и половина-две по-късно с технологичната компания се свързва един от основните конкуренти на "Етап Адресс" - "Биомет". Подходът на IBS този път е различен. Те предлагат да направят системата за управление на автобусната компания и по-конкретно на билетните й каси и да им я предоставят като услуга срещу комисиона.

Този път системата е внедрена успешно, а през 2005-2006 г. IBS предлагат на "Биомет" да направят и онлайн платформа за продажби. "Те казаха, че няма кой да купува онлайн, и решихме да разработим платформата, като парите да постъпват по сметка на "Биомет", а тя да плаща комисиона", обяснява Горан Ангелов. Или платформата се предлага отново като услуга за клиентите.

През първите три години онлайн продажбите растат с по 50%, впоследствие с по 10-15%, като пред 2016-2017 г. нещата застиват на едно ниво.

През 2018 г. обаче има нов скок на покупките онлайн с 20%, а за 2019 г. той се очаква да е 30%. Като част от всичките продажби на "Биомет" 22% минават през платформата, а като стойност това са продажби за 1.5 млн. лв.

През годините IBS не маркетира активно продукта си и не се опитва да го продава. В началото на съществуването му той сякаш е изпреварил времето си. А в момента компанията е по-ангажирана с другата си дейност.

"За нас този бизнес не е водещ бизнес. Ние сме системен интегратор и софтуерна компания. Този проект е като лаборатория и тренировъчен плац. Като мило дете, за което се грижим", казва той. Вече обаче има и втора компания, която ползва системата за управление на касите за продажби, но все още не и Busticket.bg. Това е "Либърти лайнс", която работи с по-компактни автобуси с по 20-22 места, казва Ангелов.

Пътят е в интернет

Горан Ангелов обяснява растежа на онлайн продажбите с все по-голямото проникване на e-commerce решенията в живота на хората, като все повече клиенти предпочитат този начин на купуване на билета.

На пазара има и конкуренти. Един от тях е платформата за продажби BusExpress, която работи с различни автобусни компании на принципа на договорени квоти.

Голяма част от компаниите са пуснали и собствени решения за директни онлайн продажби, като такива имат "Юнион Ивкони", "Карат С", "Етап Адресс". Едно от обясненията собсвените решения да бъдат така популярни е, че така цялата информация остава в рамките на компанията.

Системите са различни. При "Етап Адресс" например клиентът получава номер, с който трябва да отиде на касата, за да получи билета си преди пътуването. При "Карат С" принтирането на билета се прави от клиента, като хартиеният носител остава задължителен без значение дали клиентът се намира в затънтено градче без принтер и това би било проблем (виж карето).

Според Ангелов, въпреки, че зрелостта внедрените системи може да е различна, "сме в крак с това, което се случва", а чужденците, които са около 20% от потребителите, не намират разлика с онлайн платформите за продажби в чужбина. Десет години след началото нещата са различни. Онлайн системите за билети се превръщат в нещо задължително, а пред превозвачите вече не съществува избора дали да подобряват електронните си продажби или не.

Принтирай, ако можеш

Продажбите на онлайн билети все още не могат да се случват само в интернет пространството. Причината е, че все още според законодателството билетът трябва да е на хартия, като се явява застраховка. В законодателството има още моменти, които затрудняват електронната продажба. Например задължителното издаване на фискален бон, който трябва да бъде връчен, като не е ясно как и къде може да се случи това. Или законодателството е остаряло и не се актуализира своевременно спрямо новото предлагане и търсене.

Ако не сте онлайн, все едно не съществувате. Правилото важи от години за търговците на стоки и услуги, като електронната търговия расте с бързи темпове и заема все по-голям дял. Това важи и за един относително консервативен пазар, какъвто е автобусният.

Един от примерите за успешен проект за електронна продажба на автобусни билети е Busticket.bg на технологичната IBS. През платформата се продават билетите на превозвача "Биомет", която има силни позиции по маршрута София - Варна. Проектът е на десет години, като през годините среща скептицизъм, нормативни и технологични ограничения на средата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK