Кой ще спечели от тол-а
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой ще спечели от тол-а

Shutterstock

Кой ще спечели от тол-а

Жп превозвачите се радват на добър пазар и чакат тол-системата с нетърпение

Калина Горанова
5337 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Тол-системата е на път да усложни сериозно живота на автомобилните компании. За други обаче тя е възможност за още бизнес и жп превозвачите на товари я очакват с нетърпение.

Според представители на пазара той и сега се развива добре, като товарите се увеличават. Основното карго е от Турция за Европа, като растат и товарите в България.

Частните карго жп компании се развиват успешно от години в страната, като се появяват нови и нови профилирани играчи.

Така частните жп превозвачи в групата на големите 15 са реализирали общи приходи в размер на 121.6 млн. лв., което е почти толкова, колкото и дългогодишния лидер "БДЖ - Товарни превози".

Игра на загуби

Преди години всичко в жп транспорта в страната започваше и свършваше с БДЖ. При инфраструктурното дружество Национална компания "Железопътна инфраструктура", което вече е на внушителната загуба от 81.6 млн. лв., и при "БДЖ - Пътнически превози" конкуренция няма. Карго поделението "БДЖ - Товарни превози" обаче от години оперира в една по-сложна среда. Конкуренцията започна с първата частна компания на пазара - "Българска железопътна компания".

Ситуацията за държавната компания се влоши допълнително, след като през 2016 г. най-големият й клиент Христо Ковачки създаде собствена жп компания, с която да вози въглищата от мините си за тецовете си. За миналата година това е било бизнес за 16.5 млн. лв., колкото са приходите на "ТБД - товарни превози", собственост 100% на свързания с Ковачки "ТЕЦ Бобов дол".

За изминалата година "БДЖ - Товарни превози" все пак успява да увеличи приходите си с 13.5%. По думите на хора от сектора, а и неофициално от БДЖ това е с цената на много ниски оферти към клиенти. Така през последните години тя успява да си върне някои големи клиенти, като "Аурубис" например, преди обслужван от "Ди Би карго България", компанията на немските железници. Не е ясно обаче доколко ниската ценова политика може да бъде устойчива дълго време, като през 2017 г. и 2018 г. държавната компания е на загуба, макар и доста по-малка през 2018 г.

Нови и профилирани

Далеч по-успешно се развива бизнесът за някои нови и профилирани компании. Компанията с най-голям ръст на приходите в сектора през 2018 г. е "ПИМК рейл" - 269%.

Началото й беше положено през 2016 г. Тогава автомобилната компания от Пловдив ПИМК инвестира и в жп транспорт, и по-специално в интермодалните превози и качването на ремаркетата на влак. Така компанията създаде своя товарна железопътна компания - "ПИМК рейл", а впоследствие спечели и концесията през 2017 г. на интермодалния терминал в Пловдив за следващите 27 години. Със спечелването на концесията ПИМК пусна и интермодален влак между Черкезкьой, Турция, и Европа.

В края на лятото на тази година от компанията съобщиха, че са купили първия умен локомотив - Smarton на Siemens, за 2.5 млн. евро, като с него броят на локомотивите на компанията от производителя станаха четири, като останалите три са Vectron. Общият брой на локомотивите на "ПИМК рейл" пък е девет, броят на вагоните - 200, а броят на обслужваните направления - 8.

Друга растяща жп компания със специфичен профил е "Порт рейл". Собственик е "Адванс пропъртис", който обединява почти всички предприятия на братята Кирил и Георги Домусчиеви. "Порт рейл" има лиценз от април 2012 г. и се занимава основно с маневрена дейност. Компанията за жп маневри стана необходима, след като първо през 2008 г. братята през германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" приватизираха 70% от "Български морски флот" (БМФ), а впоследствие чрез флота спечелиха концесията на основните терминали на "Пристанище Бургас". Сега приходите на компанията за маневри растат с 26.8%.

Между Турция и Европа

Превозите между Турция и Европа безспорно са най-атрактивните и няколко компании са фокусирани върху тях. Решение за промяна на профилирането и предлагане на една по-комплексна услуга пък е взето от "Булмаркет рейл карго". Компанията е част от групата на "Булмаркет". Преди компанията почти 100% вози само горива, като около 40% дял в превозите са били за Lukoil. След като "Лукойл" започва да се обслужва от БДЖ, русенският превозвач решава да се диверсифицира. Едно от начинанията са транзитни превози от Турция за Европа. Компанията регистрира известен спад спрямо миналата година, като част от него се дължи на трагичния инцидент в Хитрино. Тази година обаче е по-добра и предстоят нови поръчки на локомотиви и вагони, включително и зърновози.

Изцяло върху транзита за Турция пък е фокусирано "Рейл карго кериър България", част от групата на австрийските железници - Rail Cargo Austria AG. Компанията вози основно товари, като приемат на граница и предават на граница с Турция, като компанията увеличава приходите си с 26%.

Другото поделение на чужд голям играч е това на Deutsche Bahn. Българското дружество промени името си от "Ди Би Шенкер рейл България" на "Ди Би карго България". Жп компанията е на българския пазар от 2010 г., когато получи лиценз от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", като е част от т.нар. направление "Изток" на гиганта. В източното направление са още полското, румънското и унгарското поделение. Компанията развива партньорства и с руските железници, като съвместно с тях организира един влак на седмица от Китай към Германия. Това става посредством линията Trans Eurasia Express. В България за разлика от колегите си от Австрия тя има повече местен бизнес, като през тази година купи и завода за ремонти в Карлово.

Автор: Капитал

Тол-системата е на път да усложни сериозно живота на автомобилните компании. За други обаче тя е възможност за още бизнес и жп превозвачите на товари я очакват с нетърпение.

Според представители на пазара той и сега се развива добре, като товарите се увеличават. Основното карго е от Турция за Европа, като растат и товарите в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Камионите като символ на икономиката

Камионите като символ на икономиката

Полетът на каргото

Полетът на каргото

Седалка на клик разстояние

Седалка на клик разстояние

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK