Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 яну 2020, 13:19, 2593 прочитания

Камионите като символ на икономиката

Българският пазар на нови тежкотоварни машини е на рекордни нива

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пазарът на камиони в България е много точен индикатор на икономическата активност в страната. И логично, с растежа през последните години пораснаха и продажбите на нови товарни превозни средства. През 2018 г. те са били на рекордни нива, а през тази растежът продължава, макар и под сянката на възможното забавяне през 2020 г.

Според данните за регистрациите в КАТ продажбите на нови тежкотоварни камиони над 12 т (категория N3) през 2018 г. са 3401 спрямо 2543 през 2017 г. За първите девет месеца на 2019 г. положителната тенденция се запазва с регистрираните 2542 нови превозни средства от N3. Най-търсени са влекачите с над 85% от общите продажби.


Познати марки

За последната година и девет месеца лидер остава DAF с общо 1312 регистрации (677 през 2018 г. и 633 през деветмесечието на 2019 г.). Компанията е и единствената, която надхвърля продажби от над 600 бройки. След нея е Mercedes-Benz с 985 (557 за 2018 г. и 428 през 2019 г.) и Scania с 966 (съответно 547 и 419). Известно забавяне има при MAN, която преди година е била втора, но сега отстъпва до пето място по пласирани нови машини (виж таблицата). Впечатление прави изкачването на Mercedes-Benz, която по различни причини през последните години изоставаше в продажбите си в България, но успя да възстанови представянето си. Като група лидер е Volvo Group, която обединява тежкотоварните Volvo и Renault Trucks.

Въпреки положителната тенденция продажбите на нови камиони все още изостават от тези на употребявани машини, като новите регистрации при тях са общо 4720 през 2018 г. (категория N3), макар в тази бройка да има и по-стари (над 10 години), докато основното търсене е на превозни средства до 5-годишна възраст. Все пак видимо е, че новите все повече доближават втората ръка и през 2019 г. очакванията са разликите да са още по-малки. А и само преди пет години разликата в продажбите беше 4 на 1 в полза на употребяваните машини.



Повече превози в ЕС

Нарасналото търсене на камиони през последната година и девет месеца е предопределено от бизнес нуждите на всяка транспортна и логистична компания.

В тази среда българските превозвачи също продължават да растат в последните години и съответно да купуват камиони. Най-големите два играча отчитат по-високи резултати за 2018 г. Лидерът ПИМК, който е сред водещите десет и в Европа, е увеличил приходите си с 30 млн. лв. до 279 млн. лв., а вторият - "Дискордиа", с 36 млн. лв. до 128 млн. лв. С нарасналия бизнес идват и повече сделки за товарни машини - в края на 2018 г. ПИМК например обяви, че купува 50 камиона на природен газ - IVECO Stralis Natural Power, и вече има около 1500 машини в автопарка си. Сред клиентите му от години са гиганти като Zara и Kaufland.

"Дискордиа" също продължава да увеличава броя на машините си, като само през 2019 г. е закупила над 100 машини и вече общият им брой е над 600. В края на 2018 г. компанията обяви плановете си за мащабни инвестиции - 350 млн. лв. за пет години, с които камионите й да достигнат 1400 към 2022 г.

Несигурност на хоризонта

Според няколко независими проучвания превозът на товари в ЕС се е повишил с около 5% през 2018 г., макар очакваното забавяне на икономиката през 2019 г. да води до несигурност. След златните години на хоризонта се задават облаци в няколко основни направления - очаквана рецесия в най-големите европейски икономики, Brexit, високи цени на горивата, търговски войни и др. Цялостните по-дългосрочни прогнози обаче все пак остават положителни.

Данните за регистрациите на тежкотоварни автомобили в ЕС също показват несигурност. От януари до август има общ растеж от 7.7%, но продажбите през лятото отчитат силно забавяне (през юли -25.1% и август -21.8%).

Несигурност има и около далеч по-положителни тенденции за индустрията като дигитализацията и очакваното навлизане на нови технологии като електрическите камиони, които ще направят транспортните компании по-ефективни. В целия сектор тече невиждана трансформация, но на този етап неяснотите са повече от плюсовете - как технологиите ще се отразят на регулациите, а оттам и на производството на камиони и пазара на труда. Въпреки това в бранша са наясно, че именно иновациите и промените ще са в основата на растежа на добавената стойност в индустрията.

Транспорт

Текстът е част от специалното издание "Транспорт". Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще спечели от тол-а Кой ще спечели от тол-а

Жп превозвачите се радват на добър пазар и чакат тол-системата с нетърпение

29 дек 2019, 4017 прочитания

Седалка на клик разстояние Седалка на клик разстояние

Онлайн продажбите на билети набират скорост и са почти задължителна услуга за превозвачите

26 дек 2019, 2541 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт, спедиция, логистика" Затваряне
Полетът на каргото

Българската Cargo Air успя да даде нов смисъл на товарната авиация

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10