Ренесансът на сайдера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ренесансът на сайдера

Ренесансът на сайдера

Ябълковото вино е най-бързо растящият продукт в САЩ и е на път да повтори бума на крафт бирата

Ани Коджаиванова
19577 прочитания

© Reuters


Сайдер любителите са много подобни на феновете на занаятчийските бири - те търсят интересни продукти с добър вкус и от качествени съставки.
Ръст на нискоалкохолните продукти в САЩ

(май 2013 - май 2014)

- Сайдер - 93.69%

- Ready-to-drink продукти (готови нискоалкохолни бутилирани коктейли) - 28.54%

- Крафт бира - 21.68%

- Бира (внос) - 8.06%

- Бира супер примиум сегмент - 5.66%

- Бира (общо) - 4.49%

Познато на европейските цивилизации от хилядолетия, ябълковото вино, или сайдер, е напитка толкова стара и в известен смисъл старомодна, че трудно можем да си я представим като продукт на гребена на модерната вълна. Cider в Англия, cidre във Франция, sidra в Испания и Apfelwein в Германия, сайдерът датира вероятно от предримски времена и в много области в тези държави е предпочитана и като цяло популярна напитка - непретенциозна и освежаваща. Представете си обаче хипстър насред Ню Йорк с бутилка крафт сайдер в ръка, на чийто етикет има изобразено нацупено и малко зловещо дърво и лейбъл Angry Orchard. Всъщност точно това се случва. Неотдавна списание Time попита читателите си в едно заглавие кой е най-бързо растящият алкохолен продукт на пазара в САЩ. И им отговори: Не, не е крафт бирата. Сайдерът е. 

Все още твърде нишов продукт, с продажби, равняващи се едва на 1% от тези на бирената индустрия, интересът към ябълковото вино, и особено към "занаятчийските" (craft) лейбъли, расте главоломно, като само за година е то е удвоило продажбите си.  Ръст от над 93% е нещо, с което не може да се похвали дори хитовата крафт бира - тя е отбелязала "скромните" 21%. И както се случи именно с крафт бирата, можем да очакваме скоро и модата на крафт сайдера да прескочи океана и да се озове в Европа. Или по-скоро да се преоткрие и на Стария континент. 

Що е то сайдер

Оригиналното ябълково вино - нека първо уточним това - няма почти нищо общо с повечето от актуалните и в България напоследък газирани напитки, наричани сайдер. Те сами по себе си - с нивата си на добавена захар, есенции и почти пълна липса на натурални продукти в съдържанието си - са по-близо до формулата микс от газирана напитка с малко алкохолен дестилат, отколкото до ябълково вино. 

Истинският сайдер се прави от ябълки, най-често специални сортове, които се отличават и с по-високо съдържание на танини, като може да се добавят и круши и други плодове. Ябълковото вино обикновено е нискоалкохолно - 3-6%, но в зависимост от региона има и по-силни сайдери - 10-12%. Също така може да сухо или сладко, с мехурчета или без - макар че пенливите сайдери са най-популярни, с добавена вода или без, бистро или по-мътно. Цветът варира от зеленикав, през кехлибарен и амбър до кафеникав. Методиката му на производство е много подобна на тази на вино, като изключим това, че ферментацията е естествена - не се обавят дрожди. Вкусът също варира от възкисел до сладък. 

Ново начало в новата земя

Корените на сайдера в САЩ водят към времето на първите заселници в Нова Англия. В САЩ го наричат твърд сайдер (hard cider) за разлика от само сайдер, което в Америка означава обикновен неферментирал ябълков сок. Ябълковото вино в Америка  предхожда бирата и е предпочитана напитка до 1900 г., когато немски заселници в Средния Запад започват да отглеждат големи количества ечемик за бира.

Сухият режим обаче унищожава традицията на ябълковото вино, която се възражда едва през последните няколко години - през 2009 г. производството му е  9.5 млн. галона и още 2.5 млн. галона внос, докато през 2013 г. вътрешното производство скача с 360% до 32 млн. галона, а вносът се удвоява.

Изведнъж от предпочитана напитка от американските колонисти в предреволюционните дни - и отдавна забравена, твърдият сайдер отново се превръща в тренд.

Двигателите на промяната

Причините за възхода са няколко. От една страна, двигател са "новите" потребители - основно млади градски хора с изострен интерес към необичайните, различни, но качествени продукти. "Днешните потребители са склонни да търсят качество и автентичност и връзка с природата", каза Дан Роуел, главен изпълнителен директор и председател на Vermont Hard Cider Co., които правят сайдера Woodchuck от повече от 20 години.

Нарасналият интерес към натуралната храна и напитки и дори безглутеновите диети са увеличили консумацията на ябълки, казва той. С по-леко тяло и с по-малко горчив от ейла, напитката от ферментирали ябълки не съдържа глутен, обикновено е леко газирана и с ниско съдържание на алкохол. И този профил се вписва в предпочитанията на тези потребители.

"Сайдер любителите са много подобни на феновете на занаятчийските бири, те търсят освежаващи напитки с чудесен вкус и изработени с качествени съставки", казва Дейвид Сайпс, технолог на Angry Orchard - сайдер брандът на Boston Beer, призводител на известната Samuel Adams Boston Lager и други  крафт бири. Компанията успя да спечели вниманието на публиката и с линията си ябълкови вина Angry Orchard, които се отличават - както и крафт бирите, с артистични етикети.

Кой купува сайдер и колко

Макар да се нарича ябълково вино, сайдерът е конкуренция предимно на бирата. Продажбите на крафт бира също растат интензивно, докато тези на масовите бири се забавят в последните няколко години. Но двойният ръст на сайдера е изумителен.

От Boston Beer казват, че през първото тримесечие на тази година продажбите им са нараснали с 34% на годишна база именно благодарение на брандовете крафт бира и сайдера. Според доклад от Goldman Sachs за 2013 Angry Orchard се очаква да представлява 20% от общите продажби на Boston Beer до края на 2015.

Някои големи пивовари пък опитват да следват друг план. Според данни на Nielsen 80% от любителите на вино също купуват сайдер. Така Stella Artois Cidre на базираната в Белгия мултинационална Anheuser-Busch InBev например не цели да привлича типичните бирени фенове. "Целим се към любителите на бяло вино", казва Крис Хенсън, бранд мениджър на Stella Artois Cidre, в интервю за CNBC.

Холандската Heineken International казва, че 51% от жените, които пият алкохол, не пият бира, а 26% от потребителите на алкохол не харесват масовата светла бира от типа лагер. Така че компанията се разширява със сайдер аромати като Bulmers Bold Black Cherry и Bulmers  Pressed Red Grape в опита да спечели тази публика.  

Иначе напитката се харесва еднакво и на мъжете, и на жените в САЩ, докато във Великобритания сайдерът е винаги е бил по-"мъжествена" напитка, на която да се насладиш в кръчмата след дълъг ден на работа. Някои производители като Molson Coors Brewing Co. се възползват от това - етикетът на техния сайдер Smith & Forge съдържа ковач и мотото "по-яко".

Нека е "занаятчийско"

Черешката в търсенето на сайдер в САЩ обаче е крафт сайдера. А водещ в производството му в момента е Лонг Айлънд, където вече има немалко такива производители като Wölffer Estate Vineyard, Lieb Cellars и Woodside Orchards. Те използват пресни местни ябълки за производство на малки серии ябълкови вина, които варират на вкус от полусладко до много сухо със свежа тръпчива киселинност. Ягоди, малини, джинджифил, канела и други съставки често се добавят към други сезонни опции - например тиквено-ябълков сайдер, който нюйоркски издания описват като хита на отминалата есен.

Съсобственикът на Woodside Боб Гамон разказва пред NYTimes, че всички техни сайдери са базирани на английския стил - не толкова сладки, с изцяло натурална сладост от ябълките - бленд от 6 до 8 сорта, всички отгледани в собствените им градини. Предлагат ги наливни в най-различни разновидности - сезонни или целогодишни.

На Лонг Айлънд гъмжи от ябълкови градини, няма как да не поискаш да направиш сайдер, казва един от собствениците на избата Wölffer Estate Vineyard, Роман Рот. Той пристига на острова през 1992 от Германия и води със себе си интереса към традиционния сайдер. Рот използва около 10 вида ябълки в своето производство. Сайдерът се бутилира в стъклени бутилки с винт и се продава в опаковки от по 4 броя, удобни например за пикник.

Lieb Cellars пък пускат първия си сайдер този октомври. "Искахме да направим много сух сайдер, подобен на известното ни вино от пино блан. И искахме да се забавляваме, сайдерът е забавна напитка", казва Ами Описо, директор на избата. Техният сайдер се продава в традиционни бутилки за пенливо вино, но с метална капачка -  подобно на крафт бирата.

Ами Описо отбелязва, че сайдерът се съчетава изключително добре с храна, особено меки сирена, салати, морска храна, месо на барбекю или грил, най-вече свинско. Не е изненада и че в близкия Ню Йорк вече има и фестивали и изложения, посветени на местните ябълкови вина като Cider Week New York City, в който се включват и местни ресторанти - те предлагат дегустации и менюта в съчетание с различни видове сайдер.

Българският пазар



Няколко бранда сайдер се срещат и в България. Най-популярни от тях са Somersby, които "Карлсберг България" предлага в три вкуса, и внасяният от "Каменица" Carling British Cider Cherry - производство на британско подразделение на компанията майка Molson Coors Company. Макар да имат малко общо с истинския оригинален сайдер, двете напитки добиха добра популярност сред младата и дамската публика. Наскоро двете компании отчетоха много добри продажби в България: Somersby достига  1.3 млн. л през 2013 г., (при около 510 млн. л годишна консумация на бира в страната), което според "Карлсберг България" е двоен ръст спрямо 2012 г. По данни на Nielsen само за периода януари – май 2014 г. пазарът на сайдер в България се е увеличил с 47% спрямо същия период на 2013 г., обясниха и от "Каменица", които внасят Carling от юни месец т.г. 

Освен тях обаче на пазара се срещат и няколко други бранда, които се внасят в по-бутикови количества и се срещат предимно в отбрани заведения и специализирани магазини. Както и по Черноморието, където сайдерът е популярен заради британските туристи. Такива са например Bulmers и Strongbow - двата бранда са сред най-популярните на Острова и са много по-близо до идеята за истинския сайдер. В момента двата бранда са собственост на компанията Heineken. 

Френско ябълково вино пък може да се намери и в магазините от веригата Carrefour. 
Сайдер любителите са много подобни на феновете на занаятчийските бири - те търсят интересни продукти с добър вкус и от качествени съставки.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    ...Истинският сайдер се прави от ябълки, най-често специални сортове...

    Дрън-дрън , и от най обикновени ябълки от село става , въпреки че е голяма играчка !

    Половин ден труд хвърлих (въпреки , че в нета гъмжи от рецепти) за десетина бутилки краен резултат без химия и оцветители , но пък си струваше всяка капка пот !!!

  • 2
    ss avatar :-|
    SS

    М/у другото след като ми се услади сега правя втора серия , ама реших да я карам по по мързелива рецепта (намачках ябълките с пасатор във вряла вода до пюре като прибавих круша и дюля за разнообразие) , след като прецедих заквасих с малко от вече готовия и в момента е на етап бурна ферментация !

    Майката му е да измислите запушалка/тапа с маркуче което да отвежда СО2 в бутилка с вода , после е лесно - преливате , запечатвате (добре за да не гръмне) и чакате микрогадинките да си свършат работата , т.е. да превърнат захарите в алкохол и естествена газировка !!!

  • 3
    qvb21311044 avatar :-P
    Алф

    Преди Коледа опитах греян сайдер с ром. Даже ми хареса.😊

  • 4
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    Перлата на плодовите вина е Шипковото вино! И там е важно да не допускаш кислорода в съдината, а да отвеждаш газовете от ферментацията чрез сифон.

  • 5
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Въпросния сайдер в България е бъкан с боклуци, прочетете му етикета.

  • 6
    kilgore avatar :-P
    kilgore

    В Карфур продават ябълково газирано вино, на което пише БИО, но тъй като не знам френски, не мога да разбера какво е съдържанието.
    Във всеки случай не е лошо и става за пиене.

    А това дето го продават за сайдер в малките бутилчици (Сомерсби), това е някаква гадост - в съставките не се споменава думата ябълка...
    Предполагам, че го правят, като към Дерби ябълка, добавят водка Флирт :)

    Браво на Капитал, че в поредната статия за сайдера, най-сетне казват, че Сомерсби и други подобни, са сайдер само по име, но не и по съдържание!

  • 7
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    в карфур има винаги поне 2-3 бранда френски сайдъри - в големи бутилки са и не са лоши хич

  • 8
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Веднъж Лорд Съмърсби направил фаталната грешка да назначи градинар - българин и тогава ...
    ... всичкия му ш*бан сайдер станал на крушова ракия.

  • 9
    koe47523012 avatar :-P
    WOI

    До коментар [#8] от "buiko":

    В Нормандия от местния "сидр" се дестилира една много приятна напитка за след ястие, калвадос.

  • 10
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    В Германия пия само ябълково вино, местно производство, леко сприцовано с газирана вода и добре охладено. Леко киселее на вкус, но през лятото в много освежаващо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK