С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 4 яну 2015, 11:00, 7963 прочитания

От тъмната страна на халбата

Крафт пивоварството преобръща представата за тъмната бира като зимна напитка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Световната тенденция за микропроизводството като контрапункт на индустриалното си проправя път и в България.
Има нещо, което ужасява най-отдадените фенове на бирата - когато времето се стопли, тъмната бира просто изчезва от рафтовете на магазините. В България - необяснимо, производители, търговци и консуматори масово смятат тъмното пиво за зимна напитка. А истината е, че в "бирените" страни като Чехия, Германия, Англия и др. тя се консумира целогодишно и съществува в десетки вариации. 
За щастие новата култура на знаятчийската, или крафт бира, която успя да си пробие път и в България, променя тези нагласи. 

По-популярното пиво

Исторически погледнато, тъмната бира е по-популярна от светлата, тъй като тя е най-масовата алкохолна напитка до 19 век, когато индустриалната революция променя изцяло пивоварната технология. Преди това качеството на водата в Европа не е позволявало производството на светла бира на много места, а производството на тъмното пиво – предимно в домашни условия, e по-достъпно, тъй като малцът се е смесвал с по-евтини съставки като ръж, ечемик и др. 


Преломният момент в пивоварството настъпва през 19 век, когато се променя технологията за препичане на малца, а новите пещи, хидрометри и термометри позволяват по-добър контрол и производство в големи количества. Домашното пивоварство изчезва почти до края на века, а т.нар. крафт производство (малко, независимо и традиционно) започва своя ренесанс в края на 70-те и началото на 80-те години най-вече в САЩ, където се практикува като хоби.

Историята на третата най-популярна напитка в света след водата и чая ни разказва Кристиан Радев от "Пивотека" - българска стартираща компания за дистрибуция и търговия с крафт бира, чиято мисия е да популяризира културата на крафт бирата у нас и да възпита у потребителя отношение както към качеството, така и към собственото му здраве.

Да спрем да мислим за тъмната бира като нещо, което по изключение поръчваме в бара през зимните месеци, е само един аспект на тази задача. А тя никак не е лесна, ако погледнем данните за потреблението.



Пазарът



Продажбите на тъмна бира са едва 3-4% от целия пазар, или около 15 млн. лева. Близо 90% от годишните количества се продават в периода октомври – март - обяснимо предвид поведението на големите производители, които произвеждат и продават тъмно пиво само в есенно-зимните месеци. Данните сочат още, че тъмната бира се пие предимно у дома (над 80%) и то в големи пластмасови бутилки (60% от пазара). 

У нас най-популярни са местните марки с дял от 92%, като първенството държат "Ариана тъмно", "Kamenitza тъмно" и "Astika тъмно". Интересното е, че останалите 8% от пазара на тъмна бира са вносните бири в луксозния ценови сегмент, които се продават целогодишно и търсенето им не е свързано с температурата навън.

Микро- срещу индустриално

"Индустриалното производство налага масов модел на потребление и не се интересува от стиловото разнообразие. В пивоварството има над 100 основни стила, като всеки от тях може да се приготви по 100 различни рецепти. Но тук не става въпрос за качество или обогатяване на стиловете, битката е за по-ниска себестойност", казва Кристиян от "Пивотека".

"В България този модел е доведен до крайност. Тук има светла и тъмна бира - германски дункел, единственият, произвеждан от големите компании у нас, а у потребителя се създава неправилната представа, че тъмното пиво е сезонно и няма място на трапезата ни извън студените месеци", допълва той. Световната тенденция към производство и консумация на крафт бира и въобще към микропроизводство като контрапункт на индустриалното обаче си проправя път и в България. "У нас този процес е много изостанал и е доста труден за възприемане от потребителя, но е неизбежен", казва той.

С ново отношение

Както движенията Slow Food и "Хранкооп" изместват фокуса в храненето към един по-устойчив, природосъобразен и здравословен модел, така и крафт пивоварството ще промени отношението към бирата. "Най-важното е да имаме избор. Масовото производство в магазинната мрежа дори не е храна, а хранителни заместители. Същото е с бирата", казва Крис.

Той съветва любителите на пивото да четат етикетите, когато си купуват бира от магазина. Световният стандарт позволява 4 основни съставки: малц, хмел, мая и вода. Понякога бирата може да съдържа и захар, плодове, подправки или билки, но не и Е-та - консерванти, оцветители, подобрители, есенции. Друго основно правило е, че евтиното е компромис - компромис с качеството, със здравето, с отношението към себе си.

Но ценители на качествената бира у нас винаги ще има и доказателство за това е успехът на няколкото истински крафт пивоварни у нас, които се утвърждават за няма и две години. Преди месец в София се състоя и първият Ден на българската крафт бира, като за момента разнообразието се изчерпва с марките "Бял Щърк", "Гларус", "Диво пиво", "Luc's" и бири на отделни пивовари, но със сигурност това е само началото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Машиностроене: По-големи продажби, по-трудни пазари Машиностроене: По-големи продажби, по-трудни пазари

През 2015 г. произведената продукция в сектора е надхвърлила 8.5 млрд. лв.

19 фев 2016, 10871 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Вино" Затваряне
Ренесансът на сайдера

Ябълковото вино е най-бързо растящият продукт в САЩ и е на път да повтори бума на крафт бирата

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев