Провалът на световните демокрации в Сирия
Свободният свят запази безопасна дистанция, когато Сирия избухна


Фади Азам

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Омар ибн ал Хатаб, близък сподвижник и наследник на пророка Мохамед, е последният наистина праведен владетел в арабския свят и умира преди 1400 години. Хатаб е наричан Ал Фарук - различаващият правда и грях.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
6 коментара
Напълно разбирам мъката на Фади Азам за случващото се с народа му. Сходни са и вижданията на мои познати сирийци, с които понякога говорим по темата и чиито лични истории са покъртителни: "западът трябва да ни избави от Асад и да установи западен тип демокрация"...
Може би мъката им пречи да видят очевидното: никой от намесените в конфликта сили не мисли за народа на Сирия. Както никога и никъде това не им е било грижа: нито в Либия, нито в Йемен, нито в Украйна, нито в Афганистан, нито в Ирак. Няма причина да се случи и в Сирия.
И като стана дума за Ирак, странно е твърдението на г-н Азам, че "сриването на Ирак... позволи на Иран да руши една голяма арабска нация". Унищожаването на Ирак е дело на САЩ. Техни са и почти реализираните вижданията за разделянето на тази държава и нация (при категоричната условност на това понятие в този район на света, защото там продължават да са определящи преди всичко племенната и религиозната принадлежност) на кюрдска автономия на север, на шиитска и сунитска зони в центъра и на юг. Янките опитаха да наложат този универсален шаблон и в Сирия, а не да й подаряват някаква станиолена демокрация.
И после - демокрация не се присажда. До нея се съзрява. За арабския свят демокрацията е исторически абсолютно непознато явление. Присаждането й на арабското тяло си е нов Франкенщайн.
И, Капитал, текстовете под снимките са пределно фриволни. Единствено Русия има договор със сирийското правителство, а Иран е официално поканен от него. Въоръжени сили на Турция, САЩ, ОК, Франция и пр. са в Сирия в нарушение на всякакво международно право. За да има "съюзници" трябва да има съюзи, договори. Такива за т.н. западни демокрации няма известни.
До коментар [#1] от "
D-r D
":
Обаче правителство потомък на партия взела властта след преврат, в което постове преминават от баща на син, трудно минава за легитимно, така че?
"След като се озоват в Сирия, тези брадати мъже карат танкове и стрелят с картечници, прилагайки това, което са научили от видеоигрите." с кой са ебава писателя,от компа знаят как се кара танк???
Големите западни държави сякаш нямат верен ход. Когато се намесят директно и кажат "Така ще стане!", веднага се надига вой защо се месят и се правят на "световен жандарм". В Сирия не се намесиха, авторът и за това им е обиден. Истината е, че Близкия Изток хората не са съзрели достатъчно, за да измислят как да живеят мирно със съседа, независимо от неговата религия и етнос. Като прибавим и големите залежи на петрол и природен газ, които карат Великите сили непрекъснато да се бъркат, положението става неспасяемо. А такава измислена държава като Сирия, в която диктаторски режим на малцинството със сила държи в подчинение мнозинството, по принцип е обречена. Не е въпрос дали, а кога ще се разпадне всичко.
До коментар [#2] от "
fio41315648
":
До коментар [#4] от "
sylvester
":
Не, не. Оставете тая дъвка с нелегитимността на режима на ал-Асад. Вярно е, че Хафез ал-Асад през 1963 г. прави военен преврат, сваля краля и установява републиканска власт на арабската социалистическа партия БААС. Оттогава е минал половин век, проведени са десетки избори - все спечелени... По оново време такива вълна от военни преврати се случва в целия арабски свят: Насър в Египет, Саддам Хюсеин в Ирак, Кадафи в Либия, Бургиба в Алжир, кой беше в Тунис. В целия арабски свят - едно и също и една и съща партия. Това, че републиканските превратаджии постепенно установяват еднолична авторитарна диктатура е съвсем друг въпрос и не касае въпроса за легитимността на властта им.
Ако тръгнем по тая пързалка, няма да остане легитимна власт по света. Та българското Съединение през 1885 г да не би да е легитимно, нарушавайки Берлинския договор? Ами преврата на 9 юни 1923 г, когато е свален и убит Стамболийски? А 19-томайския преврат 1934 г? В колосалната демокрация САЩ Буш-син не стана ли президент след Буш-баща? А кланът Клинтън?
С едни и същи пинизи, крепящи ги във властта, едните са демократи, а другите антидемократи, така ли?
Разковничето на драмите в арабския свят са универсалните за целия свят постулати:
1. Много бедно и неуко население, "образовано" единствено от имамите;
2. Колосални находища на природни богатства;
3. Продажна властова върхушка, която следва като помияр всяка свръхсила, която й гарантира властта.
И не е драмата в исляма, а в използването му за властови и геополитически цели. Войните в арабския свят след разпада на Османската империя и начертаването на новите държави през 1918 г започват чак с инспирираната от САЩ Иранско-иракска война през 1980 г. , като изключим израелско-арабските войни, които имат съвсем различен генезис.
Защо арабският свят 60 г. живее в относителен мир, а отскоро му хрумна да започне да се самоизбива? Наистина ли не виждате причините?
Ал-Асад е типичен арабски президент-касапин по западните представи. Но да не би ген. Ас-Сиси да е по-малко кървав и корумпиран? Или йорданският крал?
Не можем да налагаме свой устав в чужд манастир. Никой не налага на западната цивилизация как да си подрежда стаята, защо тя смята, че може да го прави навсякъде?
До коментар [#2] от "
fio41315648
":
До коментар [#4] от "
sylvester
":
Не, не. Оставете тая дъвка с нелегитимността на режима на ал-Асад. Вярно е, че Хафез ал-Асад през 1963 г. прави военен преврат, сваля краля и установява републиканска власт на арабската социалистическа партия БААС. Оттогава е минал половин век, проведени са десетки избори - все спечелени... По оново време такива вълна от военни преврати се случва в целия арабски свят: Насър в Египет, Саддам Хюсеин в Ирак, Кадафи в Либия, Бургиба в Алжир, кой беше в Тунис. В целия арабски свят - едно и също и една и съща партия. Това, че републиканските превратаджии постепенно установяват еднолична авторитарна диктатура е съвсем друг въпрос и не касае въпроса за легитимността на властта им.
Ако тръгнем по тая пързалка, няма да остане легитимна власт по света. Та българското Съединение през 1885 г да не би да е легитимно, нарушавайки Берлинския договор? Ами преврата на 9 юни 1923 г, когато е свален и убит Стамболийски? А 19-томайския преврат 1934 г? В колосалната демокрация САЩ Буш-син не стана ли президент след Буш-баща? А кланът Клинтън?
С едни и същи пинизи, крепящи ги във властта, едните са демократи, а другите антидемократи, така ли?
Разковничето на драмите в арабския свят са универсалните за целия свят постулати:
1. Много бедно и неуко население, "образовано" единствено от имамите;
2. Колосални находища на природни богатства;
3. Продажна властова върхушка, която следва като помияр всяка свръхсила, която й гарантира властта.
И не е драмата в исляма, а в използването му за властови и геополитически цели. Войните в арабския свят след разпада на Османската империя и начертаването на новите държави през 1918 г започват чак с инспирираната от САЩ Иранско-иракска война през 1980 г. , като изключим израелско-арабските войни, които имат съвсем различен генезис.
Защо арабският свят 60 г. живее в относителен мир, а отскоро му хрумна да започне да се самоизбива? Наистина ли не виждате причините?
Ал-Асад е типичен арабски президент-касапин по западните представи. Но да не би ген. Ас-Сиси да е по-малко кървав и корумпиран? Или йорданският крал?
Не можем да налагаме свой устав в чужд манастир. Никой не налага на западната цивилизация как да си подрежда стаята, защо тя смята, че може да го прави навсякъде?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.