Лекарство за зъби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лекарство за зъби

Лекарство за зъби

Продуктите за чувствителни венци и зъби са двигатели на пазара за устна хигиена, който възвръща стойностите си отпреди кризата

Десислава Николова
6916 прочитания

© Дневник


45%

от продажбите на продукти за устна хигиена са в магазините с площ над 300 кв.м, магазините с площ под 300 кв.м имат около 30% принос в продажбите, а аптеките и дрогериите – 25%.

Краят на кризата е факт в една от най-чувствителните категории на личната хигиена – лошият дъх си отива и през 2012 г. по данни от потребителския панел на GfK потреблението на четки и пасти за зъби достига в стойност нивата отпреди кризата през 2008 г. Продажбите надвишават 42 млн. лв.

"През 2012 г. обаче категорията разцъфтя, потреблението възвърна старите си показатели отпреди 2008 г., пенетрацията достигна 81% за пасти за зъби и над 40% за четки. Продажбите в бройки и стойност също отчетоха значителен ръст в стойност над 5% за пастите и над 8% за четките за зъби спрямо 2011 г. по данни на ACNielsen 2012", коментира Деница Милева, бранд мениджър "Астера".

От GlaxoSmithKline (GSK) отбелязват, че съотношението четки/пасти е почти непроменено – съотношение 20/80 в стойност, а употребата на вода за уста, макар и да е увеличаваща се категория, е незначително малка.

Потребление с лош дъх

Последните години продажбите на продукти за устна хигиена бележеха спад като бройки, но това не се отрази на ръста на пазара в стойност. Като че ли пазарът достигна дъното си и през 2012 г. се върна на старите си нива, а търсенето на пасти за зъби нарасна значително. Производителите увеличиха средната цена на продуктите си и една туба паста за зъби от 2.08 през 2010 г. достигна 2.30 през 2012 г.

"Заради позитивните стойности на пазара производителите се осмелиха да представят новите си продукти и предложения и да бъдат по-активни в комуникацията си с потребителите. Увеличението на цената имаше два основни катализатора - всички играчи качиха цените на продуктите си, за да компенсират загубите от спада в обем и заради навлизането на нови и по-скъпи продукти на пазара, по-качествени пасти за зъби, към които потребителите се преориентираха", коментира Деница Милева.

Тя допълва, че всяка подкатегория в сектора за грижа за устната кухина съдържа богато портфолио от различни продукти с фокусирано, профилактично или комплексно действие - пасти за зъби, четки, води за уста, конци, интердентални четки и пр.

Като цяло оралната хигиена на българите все още е на много ниско ниво – българите използват около 0.7 четки на година по изследване от 2008 г., проведено за GSK, а над 40% мият зъбите си по-рядко от 2 пъти дневно.

"Това, съчетано с намалената покупателна способност, все още се отразява на решенията за покупка и води най-вече до избор на икономични решения за цялото семейство. Затова сегментите "антикариес" и "избелване" са водещите в оралната категория и съставят над 50% от пазара в обем. Терапевтичните сегменти все още се развиват и не са достигнали дяловете, типични за Западна Европа", отбелязва Мария Петрова, младши мениджър продуктова категория "Орална хигиена" за Балканите на GlaxoSmithKline.

Избелващите продукти формират около 12% от всички продадени пасти за зъби в бройки по данни на GfK за 2012 г. Самите продукти са със средна цена над 3 лв. и това е една много атрактивна категория за производителите. От Astera отбелязват, че най-новата световна тенденция, която вече е достъпна и за българските потребители, е избелване на зъбите, но без надраскване, без нараняване на емайла, с моментално действие, полиращ ефект и над 3-часова дълготрайна свежест. "Новата тенденция е избелващите пасти за зъби да са подходящи за ежедневна употреба", допълва Деница Милева.

Пазар на чувствителността

Клиентите на хипермаркетите и аптеките обаче отдавна не купуват просто обикновена паста за зъби, а по-специален продукт. Търсенето на клиентите се движи от иновациите и новите разработки, а всеки голям производител се стреми да предложи уникален, интригуващ и забележителен продукт.

"Има тенденция и в преминаването на предпочитанията на хората от продукти със стандартно действие към тези с козметично или решаващи специфични проблеми в устната кухина. Категориите антипародонтозни пасти, избелващи и за чувствителни зъби са водещи от години в стойност, там са насочени и рекламните бюджети на производителите. Това са продуктите с най-висока средна цена на пазара, за които клиентите са склонни да отделят необходимите средства. Те са убедени, че профилактиката е по-ефективна и по-евтина в сравнение с лечението на остри и спешни стоматологични проблеми, възникнали в резултат на лоша хигиена", отбелязва Деница Милева.

"Брандовете на GSK и в терапевтичната област – сегмент "чувствителност" и сегмент "проблеми с венците", и в козметичната област растат стабилно, като ръстът е по-осезаем в терапевтичната област, каквато е и тенденцията за категорията орална хигиена като цяло. Тази тенденция се наблюдава в световен мащаб и за България се дължи частично на подобряването на оралната хигиена на българите. Разбирането на проблемите на оралната хигиена водят до търсене на специализирани решения и увеличаване на дела на терапевтичните сегменти като чувствителност на зъбите и проблеми с венците", коментира Мария Петрова, младши мениджър продуктова категория "Орална хигиена" за Балканите на GlaxoSmithKline.

По-измити млечни зъби

Въпреки отрицателния прираст и намалелия брой малки деца категорията на детските продукти за устна хигиена също расте макар и с малък процент всяка година, което е една позитивна и добра тенденция.

"Грижата за детските зъби е инвестиция зя цял живот, хигиенните навици се създават в най-ранна детска възраст, ето защо фокусът тук и толкова важен и значим за профилактиката. Децата обичат да подражават на възрастните, но с подходящите за тях продукти", казва Милева. 

Поредната година на промоцииите

2013 г. е поредната от кризисните, в които потребителите се радват на вниманието на компаниите и на непрекъснати промоции, подаръци, допълнителни услуги.

По данни на TNS Gallup 2013 в морето от марки и вариации именно промоцията е движещият фактор клиентът да се реши и "рискува" да пробва нов продукт.   

"Очакваме на пазара на продукти за орална хигиена навлизането на още по-атрактивни съставки, аромати, опаковки на продуктите. Както и в други сектори, иновациите са от изключителна важност и ако компаниите продължат да ги предлагат, категорията ще продължи да процъфтява. Тя вече определено е по-интересна и привлекателна за потребителите след добавянето на нови аромати, текстури и повече формули "2 в 1" или с дълготрайно действие", прогнозира Деница Милева.

45%

от продажбите на продукти за устна хигиена са в магазините с площ над 300 кв.м, магазините с площ под 300 кв.м имат около 30% принос в продажбите, а аптеките и дрогериите – 25%.

Краят на кризата е факт в една от най-чувствителните категории на личната хигиена – лошият дъх си отива и през 2012 г. по данни от потребителския панел на GfK потреблението на четки и пасти за зъби достига в стойност нивата отпреди кризата през 2008 г. Продажбите надвишават 42 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.