Най-големите фармацевтични компании
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-големите фармацевтични компании

Най-големите фармацевтични компании

Производителите на лекарства от топ 10 заемат общо 50% от пазара

Десислава Николова
29688 прочитания

Продажбите на лекарства на пръв поглед са толкова конкурентен сегмент, че най-големият по пазарен дял в стойност държи само 6.7% от продажбите. В същото време обаче първите 10 компании формират половината от продажбите на лекарства на пазара и списъкът е неизменен от години, както и позициите по пазарен дял на повечето от тях. Изминалата 2013 г. беше добра година за повече от най-големите. Шест от тях отбелязват ръст в приходите, като най-големият е 9.1% в стойност - сума, малко по-голяма от общия ръст на пазара от 6.8%. Останалите четири фирми имат негативно развитие. В топ 10 на фармацевтичния пазар участват осем световни концерна, производители на оригинални лекарства, една световна генерична компания - Actavis, и само една българска компания, също генерична - "Софарма".

"Това е логичен резултат на фона на различното продуктово портфолио и различния профил – оригинални - генерични компании в първата десетка на производителите", коментира д-р Кунчо Трифонов, регионален мениджър на анализаторската компания IMS Health за България.

Швейцарският концерн Novartis, който консолидира и резултатите на генеричната си дивизия Sandoz, отново заема първо място по продажби в стойност.

"Двете компании имат общо контролирани и управлявани операции, много разменени услуги и се разглеждат като една единица. Ръстът при тях се дължи на добрата работа и положителното развитие на новите продукти, пуснати на пазара", казва д-р Трифонов.

На второ място по продажби в стойност е американският концерн Actavis. Той обаче е на първо място по брой продадени опаковки на пазара и там бележи най-големият ръст от всички компании в топ 10.

"Основната причина за липсата на по-сериозен ръст в стойност при тях е продуктовият им профил. Става въпрос за генерична компания, а генеричните продукти изключително много страдат в стойностно отношение поради ефекта на ценовата ерозия, причинена от международното ценово рефериране на лекарствата", обяснява д-р Трифонов.

На трето място през 2013 г. отново се нарежда Roche, която е лидер в стойност в продажбите на лекарства с рецепта, тъй като продуктовото й портфолио е ориентирано в една от най-тежките области на медицината – онкологията.

Английско-американският концерн GlaxoSmithKline продължава да е на четвърта позиция по продажби в стойност и да бележи ръст.

Единствената компания с български мажоритарни собственици в топ 10 "Софарма" през миналата година също продължава доброто си представяне и бележи ръст в продажбите на своите лекарства в стойност.

"Зад ръста на пазара въобще стоят съществени иновации в няколко терапевтични зони и подобреният достъп до онкологично лечение. Терапевтичните зони, в които има съществени иновации, които също водят до ръст през миналата година, бяха и диабетът, продуктите за автоимунни заболявания и антитромботичните лечения", коментира д-р Трифонов.

Обикновено когато се поставя въпросът защо растат лекарствените пазари, неизменният отговор е, че има наличие на неудовлетворени потребности от лечението.

"Според основните измерители на удовлетвореността на пациентите от здравната система, елемент от което е лекарственото лечение, България е на едно от последните места в ЕС и е естествено тези потребности да продължат да стимулират увеличаването на лекарствената консумация", смята д-р Трифонов.

"Капитал" се обърна към мениджърите на 10-те най-големи фармацевтични компании в България за коментар на пазарното им представяне, условията за бизнес и регулаторната рамка в България, проблемите около структурирането на Националния съвет по цените и смяната на ръководствата на регулатора - Изпълнителната агенция по лекарствата. Те коментираха и това дали цените на лекарствата са достигнали своя минимум, увеличила ли се е паралелната търговия с лекарства и как да се подобри достъпът на пациентите до медикаменти. До редакционното приключване на броя не беше получен коментар от българския офис на Pfizer, които са на 9-о място по продажби в стойност.

ТОП - 10 № 1 - Христо Трунчев, генерален мениджър на Novartis Pharma - България

Изминалата година беше една трудна, но и успешна година за Novartis. Трудна поради всички политически промени, които от своя страна водят до промени в здравната политика и съответно в нашата работа. Успешна е поради факта, че Novartis продължава да бъде номер едно на пазара заедно с генеричните продукти на Sandoz.

Ръст нашата компания отбеляза в онкология и хематология, респираторни заболявания, множествена склероза, както и при други по-специфични редки заболявания. Основната причина за нашия ръст се дължи на по-доброто диагностициране на заболяванията и програмите за профилактика и превенция, както и на висококачествените продукти на нашата компания, които често лекуват заболявания, които досега не са лекувани успешно.

През 2013 г. новите продукти на Novartis са за лечение на напреднал рак на гърдата и първата иновация в лечението на хронична обструктивна белодробна болест от 10 години насам.

През 2013 г. НЗОК осигури  достъп до перорален продукт на компанията за лечение на пациенти с множествена склероза. Това е продукт, който съществено променя хода на заболяването и дава по-добро качество на живот на нашите пациенти.  Съвсем скоро очаквам лечението на пациентите с редките заболявания миелофиброза и болест на Cushing да бъде променено в нова и положителна посока чрез лекарствени продукти на компанията, които  значително ще подобрят протичането на заболяването, както и начина на живот на тези пациенти.

В България Novartis е най-голямата фармацевтична компания, работеща в почти всички области, предлагаща швейцарско качество и следваща най-високите възможни стандарти. Горди сме, че компанията ни се развива с такива бързи темпове и се стараем не само да осигуряваме качествени лекарства, но и да работим по проекти, които да подобрят здравеопазването в страната.

Институционалната рамка за правене на бизнес в България не е лека, но през последните няколко години има сериозен напредък от гледна точна на спазване на сроковете и процедурите. За нас това е най-важно – да имаме ясни срокове и правила, за да можем съответно да планираме коректно и да имаме някаква предвидимост.

Националният съвет по цени и реимбурсация е една структура, която непрестанно подобрява дейността си. В почти всяка развита страна в ЕС има подобна структура, чиято функция много често е свързана и с извършване на т.нар. оценка на здравните технологии. Това е процес, който има огромно значение за това кои продукти след извършване на една обективна оценка по икономически и социални критерии да бъдат заплащани от обществените фондове в съответната държава. Популизмът за високите цени на лекарствата в България трябва да бъде прекратен. Цените на лекарствата, заплащани от НЗОК в България, са най-ниските в Европа. Проблемът е, че пациентът доплаща твърде много. Другият проблем е, че не се използват истински ефективните механизми за постигане на балансиран бюджет, а именно гъвкави модели за договаряне, при които от производителите не се искат само финансови отстъпки, които те не могат да дадат, но се допускат и други възможности като натурален рабат, покриване на даден брой пациенти от компанията и други. Всички тези схеми се използват в страни като Франция, Италия, Белгия и други, които са доста по-богати от България и в същото време успяват да имат действащи механизми за споделяне на част от финансовия риск от покриването на нови терапевтични възможности между осигурителя и компанията. Ако към Националния съвет по цени и реимбурсация освен досегашната дейност по регулиране на цените на лекарствата и техническия преглед на досието на едно лекарство се прибави и оценката на здравните технологии, а НЗОК започне да прилага гъвкавите модели на договаряне, смятам, че все повече български граждани ще могат да се лекуват, и то да се лекуват по-добре и по-икономически ефективно. Този процес изисква непременното участие на компаниите производители в процесите на оценка на техните продукти, където е тяхно задължение да предоставят най-добрата защита на медицинската стойност и значимост на лекарствените продукти, както и да защитят съответната цена. Това от своя страна пък ще спести административен ресурс и ще осигури пълна прозрачност в отговорите на всички въпроси, които обществото си поставя.

Както вече казах, цените на лекарствата в България са най-ниските в Европейския съюз. Системата на референтно ценообразуване може да не е съвършена, но това е системата в ЕС. Няма накъде да се постигнат по-ниски цени. Това е мантра, която се повтаря от политиците за постигане на по-голямо обществено одобрение. Вече отговорих как според мен може да се увеличи достъпът на пациентите до терапии и отделеният обществен ресурс да се харчи по-ефективно. Това са и стъпките, които трябва да се направят. Не се заблуждавайте, че в България се харчи много за лекарства. Това не е вярно. Има относително голям ръст, тъй като години наред в здравето на хората се е инвестирало прекалено малко. Това трябва да стане ясно на обществото. Без да има здрави хора, няма да има кой да работи, да плаща данъци и пенсии. Това също трябва да стане ясно. Здравеопазването и образованието са инвестиции в бъдещето на България и ако правителството иска да провежда една устойчива и социална политика, то трябва да заложи на неотложни реформи в спешната помощ и електронното здравеопазване. И тук популизмът, че няма пари, е неприемлив. Спешната помощ и електронното здравеопазване могат да бъдат финансирани изцяло със средства от европейските структурни фондове, а опитът на Румъния в спешната помощ и на Унгария в електронното здравеопазване са нещо, което може да се използва безплатно. Важно е обаче да има воля и компетентност.

Топ 10 - №2 - Илия Пашов - изпълнителен директор на Actavis - България

2013 беше добра година за Actavis. След сливането с американската компания Watson ние сме специализирана фармацевтична компания в разработката и производството не само на  генерични, но и на оригинални и биоподобни медикаменти. Тоест ние вече не сме само генерична компания, това е разликата между "Актавис" преди 2013 година и след нея.

Компанията се развива отлично. След придобиването на ирландската компания Warner Chilcott през октомври 2013 г. през март 2014 г. Actavis сключи споразумение за придобиването и на компанията Forest Laboratories. С тези стратегически обединения Actavis придобива световна лидерска компания по големина и мащаб на бизнеса, както и по отношение на балансираното предлагане на силни оригинални и генерични лекарствени средства. В България Actavis предлага най-богатото продуктово портфолио на пазара – към момента имаме регистрирани 250 INN. Ние предлагаме лекарства от най-ново поколение в най-значимите терапевтични групи - кардиология, метаболизъм, централна нервна система, онкология и антибиотици. Actavis предлага и много богато портфолио продукти без рецепта, витамини и хранителни добавки. 

През изминалата година Actavis въведе на българския пазар 36 качествени нови лекарствени продукта.
 

Предизвикателства пред фармацевтичния бизнес има навсякъде по света. Но специално в България нашите притеснения са свързани най-вече с активно налаганото мнение, че основният проблем в сектора са цените на лекарствата. За съжаление тази некоректна теза се използва и за политически цели и по никакъв начин не стимулира фармацевтичния бизнес у нас, който според доклад на Световната банка е един от четирите структуроопределящи в България.

Друг основен проблем пред нас е фактът, че в краткосрочните мерки, които прие правителството за подобряване на контрола в здравната система, има заложена промяна и в регулаторните органи. Споделял съм много пъти, че всяка административна промяна води до забавяне на работата, появата на много технически грешки. Всичко това рефлектира най-вече върху българските пациенти, защото се забавя техният достъп до нови медикаменти. Като пример мога да посоча структурирането на Националния съвет по цени и реимбурсиране през миналата година, което продължи осем месеца. Този дълъг период на структуриране доведе до появата на технически проблеми и забавяне навлизането на нови медикаменти в България. Нещо повече, имаше и забавяне в актуализацията на цените на медикаментите, заплащани от Националната здравноосигурителна каса, защото междувременно тяхната стойност е била променена в други референтни за България страни.

Друга съществена пречка за развитието на фармацевтичния бизнес в България е фактът, че поради особености в закона за лекарствата, според които само директорът на Изпълнителната агенция по лекарствата (ИАЛ) има право да подписва разрешения за употреба, издаването на разрешителни за употреба от страна на ИАЛ беше много забавено. 

Не пропускам да напомня основното притеснение на нашата индустрия, което касае липсата на прозрачност в начина, по който се изразходват средствата за лекарства от страна на здравната каса и здравното министерство.  

Според мен, за да се увеличи достъпът на пациентите до съвременно лечение приоритетно трябва да се използват генерични медикаменти. От приоритетното използване на генерични медикаменти при терапия печелят както обществените фондове и държавата, така и пациентите. При наличие на генерична молекула, с която да се лекуват най-важните социално значими заболявания, цената, която обществените фондове и държавата плащат за терапия, е много по-ниска. Това дава възможност да бъдат лекувани по-голям брой пациенти с ограничения ресурс, с който здравната каса разполага. С приоритетното използване на генерични медикаменти печелят и пациентите. По-голяма част от лекарствата са частично реимбурсирани в диапазон 25-50%., т.е пациентите трябва да доплащат останалата част от цената на лекарството. Когато използват генеричен медикамент с доказано качество, но на по-ниска цена, пациентите ще доплащат значително по-малко.

Що се отнася до предложенията за промяна в таксите и тарифите на ИАЛ, бих искал да отбележа, че всяка година компаниите плащат такса за поддържане на разрешителното за употреба на всеки  медикамент. Както вече споменах, Actavis има в своето продуктово портфолио 250 медикамента, а всеки един от тях се предлага в по 2-3 дозови форми. За тези дозови форми ние плащаме такси за 750 разрешителни за употреба. Таксата в момента е 250 лв. за една дозова форма. Предложението е тя да стане 1000 лв., т.е увеличението е със 750 лв. Изчисленията показват, че само за тази процедура ние трябва да платим 562 500 лв. повече. Второ - увеличението за регистрацията на нов генеричен продукт (тук ударът е върху генеричните медикаменти) е от 7500 лв. на 8000 лв. (тарифата отново се отнася до всяка дозова форма на лекарството). Трето - предложено е повишение на таксата за регистрация на нов лекарствен продукт с хибридно досие от 15 000 лв. на 19 000 лв. Не пропускам факта, че плащаме за всяко следващо показание (т.е. диагноза) след първото и основно, при което генерикът може да се използва след падането на патента на оригиналния препарат. По този начин всяка година правим регистрация за новите показания и здравното министерство иска да даваме за целта по 19 000 лв. Ако съберете всички изброени суми дотук, сборът им клони към милиони лева.

Парадоксът е, че колкото по-голяма компания си, колкото по-голям работодател си, колкото по-големи са интелектуалният и техническият ресурс за желанието си да въведеш достъпна и качествена алтернатива на лечение, те "наказват" с допълнителни по-високи такси.

Важно е да допълня, че след среща на "БГФарма" с представители на ИАЛ, Министерството на здравеопазването и Министерството на финансите, имаме уверението, че проектът за новите такси няма да влезе в сила и предстои промяна на методиката за определяне на всички държавни такси, която ще се извърши от Министерството на икономиката.

ТОП 10 - №3 - Методия Чадиковски - генерален мениджър на Roche - България

Миналата година беше изключително успешна за нас, защото за поредна година успяхме да помогнем на много пациенти със сериозни заболявания. Извън това, но точно поради тази причина нашият ръст изпревари ръста на целия български фармацевтичен пазар за изминалата година, който по данни на IMS е 7.4%. Добрите ни резултати продължиха да се подхранват най-вече от изключително доброто представяне на болничния пазар, към който са ориентирани повечето ни лекарства. Основните ни ръстове са в областта на лечението на онкологични и ревматологични заболявания и анемия. Това ни поставя на първо място сред всички фармацевтични компании, ако се разглеждат продажбите на лекарства само по лекарско предписание и на второ място, ако се гледа общият фармацевтичен пазар в България.

Roche има най-силни позиции в лечението на онкологични заболявания. През 2013 г., компанията допълнително подобри стандартите за лечение на HER2-позитивен рак на гърдата с пускането на пазара на две нови лекарства за това агресивно заболяване. За пръв път в световната медицинска практика Roche въвежда ново поколение лекарствен продукт, комбиниращ химическо и биотехнологично лекарство. Конюгатът е революционен продукт, който се получава чрез свързването на химическо и биотехнологично лекарство, най-често моноклонално антитяло. Roche е пионер в разработването на този метод, по който се комбинира избирателността на антитялото само към специфична част на раковите клетки със силата на химиотерапевтичното лекарство. По този начин химиотерапевтикът достига точно до раковата клетка и се преодолява неговата изключително силна токсичност. Това води до намаляването на нежеланите ефекти при прилагане на химиотерапия, като едновременно се увеличава ефектът от използването на двете лечебни съставки. 

Освен това започнахме да се подготвяме за въвеждане на нови лекарствени форми – за подкожно приложение - на няколко от най-утвърдените ни онкологични лекарства. Тези форми ще помогнат значително да се намали времето за приложение на лекарствата и да оптимизира разходите за лечение, които са по-високи при традиционния интравенозен метод на приложение.

Също така работим за подобряване на стандартите за лечение в хематологията с преминаването от най-успешното ни лекарство към разработването на нов, различен продукт, който показа още по-добри резултати във фазата си на клинично изпитване.

В областта на лечението на анемия от бъбречен произход също отбелязахме значителен ръст през 2013 година. А най-важен и очакван успех отбелязахме по отношение лечението на ревматоиден артрит, защото биологичните ни лекарства получиха реимбурсация и много пациенти успяха да започнат лечението си.

Ние се считаме за партньори на здравните власти и естествено винаги търсим ползите за пациентите от всички промени в сферата на здравеопазването. По тази причина можем само да предлагаме по-ефективни решения, когато имаме идеи за такива, и ако дадени промени трябва да се случват, важното е те да водят до подобряване на условията за всички и да стават възможно най-бързо и безпрепятствено. В тази връзка можем да отбележим само, че структурирането на Националния съвет по цените доведе до известно забавяне в нормалните ни темпове на работа, но след това пък всичко се нормализира и протича в установените срокове и правила за работа, така че няма от какво да се оплакваме.

Здравните власти се опитват да приспособят системата на здравеопазване към нарастващите медицински нужди, като същевременно държат под контрол публичните разходи. Те прилагат все по-строги критерии при вземането на решения относно реимбурсацията на нови лекарства. Затова вместо свалянето на цените на производител, които са най-ниски в Европа, важна роля според нас трябва да играят оценката на здравните технологии, както и оценката на медицинското, социалното, етичното и икономическото въздействие на различните терапии.

В Roche сега най-много се говори и прави за осигуряване на достъп до лечение на всички, които имат нужда и полза от него. Ние не следваме единен глобален подход, а предлагаме специфични решения, съобразени с нуждите на всяка отделна държава: например иновативни ценови модели, персонализирани модели за реимбурсация, програми за достъп на пациенти, програми за осигуряване на здравна инфраструктура и обучение и др. Нашата цел е всеки човек, който има нужда от нашите продукти, да може да получи достъп до тях. В България може системата да бъде адаптирана така, че ако Националната здравноосигурителна каса плаща лекарствата, тя да може да се договаря директно с нас – производителите - на базата на установени прозрачни механизми за осигуряване достъп до лечение на пациентите и контрол на разхода на средства. Това се прави в много страни, следователно ползите от тези договаряния могат да бъдат пренесени и тук, в България.

Прицелните медикаменти с доказана ценова ефективност като тези, произвеждани от Roche, допринасят за справянето с предизвикателствата в здравеопазването. Иновативните лекарствени продукти позволяват заболяванията да бъдат лекувани по-бързо, по-ефективно и на по-ниска цена. Те водят до намаляване на броя на пациентите, лекувани в болничните заведения, и до съкращаване на продължителността на болничния престой.

ТОП-10 № 4 - Илиана Паунова, генерален мениджър на GlaxoSmithKline - България

2013 година бе предизвикателна за целия сектор на здравеопазването, не само за GlaxoSmithKline - България. Компанията традиционно отбеляза ръст в няколко ключови области – респираторна, урология и ваксини.

През следващата година очакваме два нови продукта. Те вече са регистрирани за употреба в САЩ и Европа и се надяваме през 2015 г. да бъдат достъпни и за българските пациенти. Първият е противовирусно лекарство, което блокира ензим, наречен интеграза, необходим на HIV за интегрирането му в човешката ДНК и създаването на нови вирусни копия в организма. Когато се приема с други лекарства, помага за предотвратяването на разпространението на HIV, забавя прогресията към СПИН и поддържа ниски нивата на вируса в кръвта.

През 2015 г. очакваме и най-новото ни попълнение в респираторното портфолио, което освен доказана продължителна ефикасност и безопасност носи и сериозно облекчение за пациентите, тъй като се приема веднъж дневно чрез усъвършенствано устройство. Медикаментът ще се използва за редовна терапия на астма при възрастни и деца на възраст над 12 години, чието заболяване не е задоволително контролирано въпреки терапията с други лекарства за астма и за облекчаване на симптомите на хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ) при възрастни, които са имали екзацербации въпреки редовната терапия.

За тази година, в която Националният съвет по цени и реимбурсация на лекарствените продукти функционира, се видя необходимостта от подобна структура и наличието на експерти в областта. Това даде отражение в съкратените срокове на разглеждане на процедурите, своевременното издаване на решения за цени и реимбурсиране на лекарства и по-бързото уведомяване на фирмите за решенията на НСЦРЛП, което несъмнено е провокирано от независимостта на тази структура. Сред доказателствата за ефективната и компетентна работа на съвета са и отчетените намалени цени на над 800 медикамента. В същото време българската система на здравеопазване има необходимост от повече стабилност и предвидимост на средата. Смятам, че в последните няколко години процесът е подчинен на прозрачност, насочен към утвърждаване важната роля на гражданското общество и се надявам, че институционалната рамка ще продължава да работи в защита на тези принципи. Важна е ролята на всички участници в сферата на здравеопазването, чието участие в контролни органи и работни групи е неизменна част от тази откритост. 

Максимумът на ценовия натиск е достигнат и ясно доказателство за това е фактът, че през 2013 г. над 200 продукта са изтеглени от позитивния лекарствен списък заради прекалено ниски цени. Тъй като искаме да гарантираме на пациентите достъп до лечение, от Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители отправихме редица предложения към НЗОК за въвеждане на различни схеми за достъп на нови лекарствени продукти и оценка на здравните технологии. Смятам, че това са ефикасни мерки за намаляване разходите за нови терапии, като същевременно достъпът на пациентите до тях е оптимизиран и не се наблюдава ерозия на цените в референтните европейски пазари.

ТОП-10 № 5 - Кристоф Гурле, генерален директор MCO Danube (България – Унгария –Румъния – Молдова) на Sanofi-Aventis

2013 беше добра година за "Sanofi България", въпреки че общите ни продажби намаляха в резултат на съществуващата системата на международно ценово рефериране. Отбелязахме ръст в продадените опаковки, който е малко по-голям от темпа, с който расте пазарът. По отношение на нашите стратегически направления ще кажа, че диабетната ни лекарствена листа има двуцифрен ръст с повече от 10% благодарение на големия успех на аналоговите ни инсулини. Нашият франчайз за лекарства без лекарско предписание също се представи обещаващо. В края на декември 2013 г. отчетохме значително увеличение от над 30%. И за съжаление нашият генеричен бизнес също е засегнат от ерозията на цените, но като обем представянето ни е в съответствие с тенденцията за намалено търсене.

Що се отнася до нови продукти, ние успяхме да разработим и представим нова молекула в онкологията. И аз съм горд, че "Sanofi България" е сред първите страни от Централна и Източна Европа, които включиха в позитивния лекарствен списък нашия нов иновативен медикамент за лечение на пациенти с хормонално-рефрактерен метастатичен рак на простатата. Успоредно с това ние сме много активни в лансирането на нови молекули в генеричния сегмент и на нови продукти в групата медикаменти без лекарско предписание. Нашата цел е за в бъдеще да запазим инерцията на доброто си изпълнение, като, разбира се, сме в унисон с публичния бюджет за лекарства в перспектива.

Като цяло България има стабилна икономика с добри макроикономически показатели въпреки неотдавнашната политическа несигурност. Разполага с относително стабилна данъчна система, основана на ниски единни ставки за личните и корпоративните приходи. От макроикономическа гледна точка това предполага сравнително положителна среда за развитие на бизнес. Ако погледнем конкретно във фармацевтичния сектор, на първо място бих посочил, че България може да бъде причислена към развиващите се фармацевтични пазари, които през последните 6 години постоянно растат. Нашето очакване е тази тенденция да се запази и през следващите няколко години. Това е една отлична обосновка за всеки участник на пазара да продължи да инвестира на местно ниво и да засилва позицията си в бъдеще. И ако пазарът се развива, това означава също, че за съжаление все още не е достигнал онова задоволително ниво, което отговаря на нуждите на потребителите. Здравеопазването е сравнително слабо финансирано, доплащането от страна на потребителите е все още много високо. И въпреки продължаващата дискусия все още няма решение как да се въведат други начини за финансиране над задължителното здравно осигуряване с цел да се увеличи достъпът до лечение на пациентите. В резултат на това очаквам правителството да предприеме серия от мерки в тази посока. Факт е, че има дефицит в бюджета за лекарства и вече няма резерв, който да го покрие. Ако този момент настъпи, пред нас ще стои дилемата дали България е все още привлекателна среда за правене на бизнес или не. Но аз вярвам, че тъй като останалите страни от ЕС вече преминаха през всички възможни здравни модели, ние в партньорство с фармацевтичната индустрия и всички останали заинтересовани страни в здравеопазването, ще намерим най-устойчивия и ефективен модел, адекватен към местните особености, за да гарантираме най-доброто за пациентите.

Взаимовръзката между здраве и икономически растеж става все по-явна и разпознаваема и фармацевтичната индустрия има съществена ролята в следните три направления: осигуряване на устойчиви решения за пациентите, системата на здравеопазването и националните икономики. Достъпът до лекарствени продукти директно определя националните здравни резултати. Освен за продължителността и качеството на живот здравословното състояние на нацията значително влияе на производителността, иновациите и конкурентоспособността на държавата. Здравето е богатство. От друга страна, влошеното здраве оказва въздействие не само върху отделните индивиди, но също така и върху правителствата, тъй  като се увеличават държавните разходи за лечение и инвалидност, което пък води до икономическо и социалното неравенство. Освен това чрез разработване и предлагане на иновативни лекарства фармацевтичният сектор допринася значително за растежа на БВП и за подобряване на икономическата ситуация в България като цяло.

ТОП-10 - № 6 - Огнян Донев - председател на съвета на директорите на "Софарма"

Ние сме удовлетворени от резултатите, които постигнахме миналата година на българския пазар. Запазихме позициите си и ги защитихме. Ние сме една от двете генерични фармацевтични компании в топ 10 на българския пазар, като ще си позволя да коментирам поотделно двата основни сегмента на лекарствения пазар: продукти със и без лекарско предписание поради различните характеристики на начина на покупка на тези продукти от потребителите.

В сегмента продукти без лекарско предписание "Софарма" продължава да бъде водеща компания с ръст от 10.6% по данни на IMS. За пореден път аналгин е най-продаваното по брой опаковки лекарствено средство на българския пазар.

В сегмента на продукти с лекарско предписание ценовата ерозия за всички генерични компании настъпва в неконтролируем обем вече в продължение на почти половин година. Така доста генерични производители са принудени да извадят продуктите си от пазара, защото често се оказва, че трябва да ги продават под себестойност. "Софарма" засега се въздържа от подобни крайни мерки, защото имаме съзнание на национално отговорен местен производител. Разбира се, нашата отговорност освен към държавата е и към нашите служители и техните семейства, акционери и всички заинтересувани лица и внимателно текущо анализираме ситуацията, защото не можем да си позволим да намаляваме цените на медикаментите до безкрайност. Засиленото рефериране, свързано с частично реимбурсиране, в най-масовите групи води до изкривяване, защото влияе върху цените в частта, заплащана от НЗОК за най-масовите медикаменти в ниска ценова категория, а частта, която се доплаща от пациентите, остава непроменена. През тази година пуснахме осем нови продукта (шест нови молекули и две нови лекарствени форми) с общо 14 концентрации, оставаме традиционно силни като присъствие в групите медикаменти за сърдечно – съдовата система  например, но като масов генеричен производител се стремим да присъстваме в повечето лекарствени групи и да го правим на приемлива за обществото и пациентите цена. Нека си припомним, че средната цена на опаковка, произведена в България, варира около 3 лева. Това е важният за нас показател – да присъстваме в повечето групи масови медикаменти за хронични заболявания, в които генеричните медикаменти (в т.ч. и нашите) предлагат златен стандарт на лечение на разумната за държавата цена.

Фармацията, както е добре известно и естествено, е най-регулираният бранш от индустрията. В това отношение институционалната среда, или по-точно промените в нея, е важно да не нарушават стабилността, за да има все пак предвидимост в планирането на бизнес цикъла, на инвестициите и на реализацията на пазара. Разбира се, и на нас като на всички останали компании в сектора ни се отразиха промените около структурирането на НСЦР именно институционално, защото структурирането на подобен орган, фактическото стартиране на работата, създаване на екипа му, обезпечаване на кадровия потенциал и т.н. води до естествен сериозен период на "замръзване" на процедурите – старата структура не работи по закон, новата още не е стартирала. Получи се забавяне на одобряването на редица цени, главно на генерични продукти. Законът за НСЦР беше гласуван през април, а структурата реално, да подчертаем – не по вина на хората в нея, сработи към края на август по чисто организационни и технологични причини. За щастие НСЦР успя да навакса по някакъв  начин, но сега пак има идеи за преструктуриране. В ИАЛ нещата стоят горе-долу по същия начин – промяната или очакването за промяна също води до "дискомфорт" за бизнеса – редица документи в разрешителния режим например могат да се подписват само и единствено от директора на институцията, естествено е такива процедури да се забавят, ако няма кой да подписва по една или друга причина. За да обобщим – индустрията в никакъв случай не се меси на държавата в управлението на една или друга институция, от която институционално зависи функционирането на нашия бизнес, но когато държавата прави реструктуриране, кадрови промени, реорганизации в тези институции, приоритет номер едно трябва да бъде да се осигури непрекъсваемост на процеса за бизнеса и плавен преход. Не е редно самата държава вследствие подобни реорганизации да не спазва заложените по закон срокове за различни разрешения – в крайна сметка страдат и пациентите, и НЗОК, защото много значително по-евтини препарати навлизат с голямо закъснение на пазара. Както вече коментирах, средната цена на опаковка, произведена в България е около 3 лева – натискът върху цените достигна критично ниска точка и ако в частта за НЗОК има някакъв процент намаление вследствие отстъпки, пациентите ни продължават да доплащат най-много в ЕС. При наличието на мощни генерични производители на българския пазар липсата на рационална лекарствена прогенерична политика води до това. Безспорно паралелната търговия сочи, че цените в България са благоприятни за подобен вид бизнес начинание. В същото време опитът за регулация на това явление, на който станахме свидетел, надали ще го ограничи. Нужна е целенасочена прогенерична политика, възможност за истинско договаряне не на частични отстъпки от НЗОК за частично платените (а това са най-евтините медикаменти), като се поемат взаимни ангажименти на обем срещу приемлива цена. По подобен начин е решен въпросът в Германия, във Франция и т.н., има стимули за лекарите и задължeния да изписват генерични медикаменти. При нас липсва балансът – ако обърнете внимание на разходите на НЗОК за лекарства, ще видите, че ръстът  винаги идва от скъпи медикаменти. На думи чуваме много да се говори за генеричните медикаменти като спасение за системата, на дело нищо реално не се случва. Пропагандираните в началото на годината мерки за лекарствения пазар имат добро звучене като обща постановка – не бихме могли обаче да ги коментираме като истински краен резултат, защото предстои да видим какво стои зад тях като конкретика – поне на първо четене това не става ясно. И тук може би трябва да се направи връзка с предложението за нова тарифа на таксите, плащани в ИАЛ от индустрията.  От една страна, имаме тотален натиск върху цените, от друга, все още неясно как, намерение за завишаване на таксите, някои в пъти. Нека да е ясно, че завишаването на тези такси няма да доведе до инвестиции в ИАЛ, по-добро качествено и бързо обслужване на индустрията и т.н., което ние бихме прегърнали. Напротив – компаниите ще имат в пъти по-високи разходи за нещо, което няма да подобри бизнес средата или да ускори достъпа на медикаментите до пациентите. Като резултат, особено генеричните медикаменти и особено произвежданите в България, ще трябва, образно казано, да "икономисат"средства от други важни за развитието на бизнеса пера, за да посрещнат тези завишени институционално-регулаторни разходи. Ще има, разбира се, положителен ефект за Министерството на финансите, но тук е мястото да се отговори защо всъщност не се получава разумният баланс – цените са стигнали критичен праг, в същото време има намерение да се увеличават разходите, и то непроизводствените. Тази постановка е в разрез с декларираните от правителството намерения за облекчаване тежестта към бизнеса. Нека да отбележим и това, че на база таксите и качеството на обслужване агенциите по лекарствата в ЕС също формират някакъв вид конкурентен пазар – ние искаме българските продукти да се регистрират по общностните процедури на съюза именно в България, а не в друга страна членка (както вече нашата компания направи успешно с два продукта в Холандия и Латвия), а и чуждите компании да започнат подобни регистрации в България. Тук разбирането ни с ИАЛ е еднозначно, но намерението за повишаване на таксите единствено като фискален инструмент не работи в тази посока.

ТОП-10 - № 7 - Зоя Паунова - изпълнителен директор на "АстраЗенека България"

През 2013 г. "АстраЗенека България" продължи да бележи ръст в утвърдените терапевтични области - кардиология, онкология, пулмология, гастроентерология. Имаме осем продукта, които са пазарни лидери в своя клас. В началото на миналата година компанията разшири продуктовото си портфолио, навлизайки в терапевтичната област диабет. В България вече имаме представени четири иновативни медикамента в тази терапевтична област. В края на април 2014 г. представяме и нов антибиотик за лечение на тежки инфекции. Общият брой на регистрираните лекарствени продукти на AstraZeneca в България е 27.

За да бъде гарантиран достъпът до иновацията в здравеопазването, е необходимо гъвкаво сътрудничество между бизнеса и държавните институции. Пред България все още стоят сериозни предизвикателства като недофинансиране на системата на здравеопазването, постоянен бюджетен дефицит, заключване на позитивната лекарствена листа за нови онкологични молекули за срок от една година и др. Както миналата така и тази година има общо забавяне на законовите срокове за оценка и решение по националните процедури.

В страна, пълноправен член на Европейската общност, здравеопазването следва да бъде сред топ приоритетите на държавната политика в името на подобряване здравето и качеството на живот на нацията.

Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България води активен, открит диалог със здравните институции, като в края на 2013 г. предложи пакет от мерки, които гарантират достъпа на пациентите у нас до съвременно лекарствено лечение и същевременно дават възможност за контрол и планиране на ръста на публичните разходи за лекарства. Сред предложените мерки бе сключването на споразумения между Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и фармацевтичните компании при навлизането на нови терапии, които да осигурят максимално бърз достъп на пациентите до лечение, като същевременно регулират бюджетното им въздействие. Споразуменията могат да включват отстъпки от стойността на лекарствени продукти, отстъпки в натура, поемане от компанията на лабораторни изследвания и други дейности, които се заплащат от НЗОК.

ТОП-10 - №8 - Жил Ренако - управляващ директор на Servier Medical - България

2013 беше трудна година за Servier. Нашият оборот стагнира заради силното негативно влияние на два параметъра. Първият от тях е спадът на нашите цени на производител за повечето ни молекули, който е свързан с международната референтна система, от която България е част. По-силната идва най-вече от генеричните лекарства, която действа през по-голямата част от времето с практики, които не отговарят на етичните принципи в Кодекса на Европейската организация на фармацевтичните компании и нейните асоциации, от която българската асоциация е част.

Ние обаче оставаме сред лидерите в повечето терапевтични области (естествено кардиология, но и диабет, основните депресивни разстройства, остеопороза, хронични заболявания на вените). Ще представим нови медикаменти в областта на кардиологията през тази и следващата година.

Както и навсякъде по света средата за правене на фармацевтичен бизнес в България има своите предимства и недостатъци: основният актив е висококвалифицираната работна ръка, припокриването на българските с европейските регулации за работа на фармацевтичния пазар и ниският корпоративен данък. Основните негативи са липсата на стабилност в местната здравна администрация и регулация по отношение на правилата за реимбурсация и цени на лекарствата. Сегашната рамка на международно ценово рефериране (избор на най-ниската цена от кошница от 12 европейски страни) е твърде рестриктивна. Ще бъде далеч по-справедливо да се възстанови системата на изчисляване на средноаритметично между най-ниските цени в три или четири страни. Също така да се чака пет държави да започнат да плащат едно лекарство, преди то да бъде покрито от здравната каса в България, няма никакъв смисъл от гледна точка на бизнеса.

Нужни са много малко мерки, за да се подобри достъпът на пациентите до модерно лечение. На първо място трябва да се идентифицира къде могат да се намалят разходите в здравната система - да се реформира болничният сектор с по-ясна карта на здравните и болничните центрове в цялата страна, което включва и сливане и затваряне на болници. Освен това трябва да има по-ясна и систематизирана система за търгове за лекарства. На второ място, трябва да престане пресмятането на разходите на лекарства като съотношение към публичния бюджет за здравеопазване или БВП или поне да се пресмята по-висок процент.

Да се създаде агенция или администрация, която да е заета с оценка на здравните технологии, която да има опит, автономност и средства, с които да оценява стойността и ефективността на нови медикаменти, изделия и терапии.

За щастие нашата компания досега не е повлияна от паралелна търговия с нашите медикаменти. В същото време ще бъде трудна задача да контролираме процеса, тъй като този бизнес отговаря на европейските регулации за свободно движение на стоки между страните членки.

ТОП 10 - № 10 - Ралф Фрьолих, управител на Bayer - България и мениджър за страната на Bayer Pharma

Миналата година в България Bayer HealthCare работи активно в следните области: кардиология, онкология, хематология, неврология, женско здраве и офталмология. Като цяло през 2013 г. продажбите на Bayer - България, бяха стабилни. Компанията реализира приходи от продажби в размер на 69 млн. евро и отбеляза 1.5% растеж в сравнение с предишната година. Делът на Bayer HealthCare в общите продажби е 39%. Най-големият фактор за растеж по отношение на фармацевтичните продукти е направлението кардиология. В други области, като например онкология и неврология, компанията ни се изправи пред намаляване на цените в резултат от промени в референтните цени на лекарствата и това ограничи възможностите за растеж.

Bayer има повече от 80 регистрирани лекарствени продукта в България и тенденцията е този брой да расте с времето. Bayer HealthCare предлага много иновативни лекарства за различни заболявания и ние изминаваме дълъг път, за да направим тези лекарства налични и достъпни за пациентите в България. Излишно е да споменавам, че най-значимите инвестиции на Bayer са в развойна дейност, за да може да се осигури устойчивото развитие на иновациите и научното лидерство на нашата компания, 18 млн. евро са предвидени на глобално ниво за развойна дейност за периода 2014 - 2016 г.

В България Bayer е лидер в областите кардиология и женско здраве. Нашата компания има водещи позиции и в терапевтични области като множествена склероза, хемофилия А и рак на черния дроб.

Като цяло България има регулаторна среда, която е доста отворена за иновативни лекарствени продукти, особено ако я сравним с други източноевропейски страни. Законовите предписания обаче невинаги се прилагат по последователен и прозрачен начин. В допълнение на това продължаващият обществен дебат за промените в регулаторната среда води до несигурност, което винаги е предизвикателство за бизнеса. Последните промени в законодателството (например това да се допускат нови иновативни лекарствени средства до Позитивния лекарствен списък само веднъж годишно) забавиха достъпа до нови лекарства за пациентите в България.

Целта на Bayer е да предостави иновативни лекарства на българските пациенти. За да успеем да направим това, трябва да знаем как да регистрираме лекарствени продукти, на каква цена и дали е възможно тяхното реимбурсиране. Проблемите около създаването на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствени продукти направиха процеса на планиране труден за нас и това имаше негативен ефект върху работата ни.

Според мен беше постигнат максимумът по отношение на натиска върху цените. Увеличаването на натиска върху цените в крайна сметка ще доведе до това определени лекарствени продукти да станат недостъпни за българските пациенти – те или ще бъдат изнасяни или фармацевтичните компании ще бъдат принудени да се оттеглят от пазара. Всяка промяна в цената на лекарствен продукт в България може да повлияе цените в много други държави от ЕС.

Мисля, че дискусията за цената на лекарствата е твърде тясно фокусирана върху цената сама по себе си, а не вземат предвид социално-икономическите ползи, които едно иновативно лечение носи. Да вземем за пример новите лекарства за превенция на инсулт при възрастни хора. Преките и непреките разходи на семействата и обществото, което трябва да се грижи за пациенти, претърпели инсулт, често надвишават многократно разходите по превантивното лечение.

Регулаторната среда като цяло трябва да бъде отворена за иновативни лекарствени продукти. Вместо да избягват или забавят включването на нови лекарства в Позитивния лекарствен списък, здравните власти трябва да влязат в диалог с фармацевтичната индустрия и да обсъдят начините, по които иновативни лекарства да стават достъпни за българските пациенти, като в същото време увеличението в бюджета на Националната здравноосигурителна каса се управлява по приемлив и предвидим начин. ArPharM, Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България, даде старт на няколко инициативи, за да може този диалог да започне, и Bayer подкрепя напълно това.

Продажбите на лекарства на пръв поглед са толкова конкурентен сегмент, че най-големият по пазарен дял в стойност държи само 6.7% от продажбите. В същото време обаче първите 10 компании формират половината от продажбите на лекарства на пазара и списъкът е неизменен от години, както и позициите по пазарен дял на повечето от тях. Изминалата 2013 г. беше добра година за повече от най-големите. Шест от тях отбелязват ръст в приходите, като най-големият е 9.1% в стойност - сума, малко по-голяма от общия ръст на пазара от 6.8%. Останалите четири фирми имат негативно развитие. В топ 10 на фармацевтичния пазар участват осем световни концерна, производители на оригинални лекарства, една световна генерична компания - Actavis, и само една българска компания, също генерична - "Софарма".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    Българските фармацевтични компании "продължават с доброто си предствяне" заради престъпно високите цени на лекарствата, за което не са виновни, разбира се, за разлика от тези, които им го позволяват.

  • 2
    big_papa avatar :-|
    big_papa

    До коментар [#1] от "Да, ама не":

    Не мога да разбера - плащат ли ти за да ръсиш подобни измишльотини или просто това ти е нивото...

  • 3
    nwt39364971 avatar :-(
    Ivan

    Лекарствата и ваксините са един от методите за депопулация а Ето и един от другие начините за намаляване на населението на Земята. Все пак Рокфелер каза, че работят активно за това.. Когато GSM-те и WiFi у-ва (рутери), за първи път бяха проектирани и внедрени в употреба (в България - през 90-те години), имаше огромна полза, но никой все още не разглеждаше влиянието им от продължителната употреба върху човешкото тяло. National Geographic направиха предаване по въпроса за електросмога в съвременните градове: https://www.youtube.com/watch?v=CKekrESXssM
    Мобилните телефони убиват повече хора от Цигарите: http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/mobile-phones-more-dangerous-than-smoking-or-asbestos-802736.html
    Други изследвани биологични ефектти от продължително излагане на нейонизиращи микровълнови полета генерирани от WiFi и др. Комуникационни (GSM) устройства. Под биологично въздействие се подразбира появата на биохимични ефекти, психологични и поведенчески реакции на организма, тъканите и клетките под действие на нейонизиращо лъчение:
    главоболие, световъртеж, нарушения на съня и менструалния цикъл, снижен полов потенцил, повишена уморяемост, нервност, раздразнителност, сърцебиене, болки в крайниците, болки в ставите, болки в гърдите, нарушенo кръвно налягане, затруднено дишане, храносмилателни проблеми, обща слабост, загуба на памет и концентрация, нарушена нервна система, внезапна умора, катаракт на очите, болки в сърдечната област, сърдечносъдови заболявания, увреждания на плода, вродени дефекти, спонтанен аборт, стерилитет, биохимични и хистологични промени в черния дроб, сърцето, бъбреците и мозъчната тъкан, левкемия, детската левкемия, меланом на кожата, мозъчен тумор и рак.

  • 4
    nwt39364971 avatar :-|
    Ivan

    Чудили ли сте се понякога защо, привидно без външна причина, когато сте си в къщи, изпитвате физически дискомфорт като: Безсъние, Замаяност, Главоболие, Сърбеж и дразнене по кожата („лазене на мравки“), Наелектризиране на косата, Обливане с топли вълни, Зачервяване на Очите, Торбички под Очите, Нервност, Раздразнителност, Сърцебиене, Болки в ставите сутрин и т.н . Причнината за гореописаните симптоми е един Невидим змърсител в съвременият град, който се нарича- Високочестотно Електромагнитно замърсяване. Създава се от всички антени на GSM базови станций и WiFi у-ва Рутери (лаптопи,gsm-и,таблети и т.н), които, за да работят, излъчват тези микро вълни.Те са невидими и преминават безпрепятсвено през абсолютно всички видове стени (тухла, дърво, бетон и т.н) и имат много негативно биологично въздействие. Под биологично въздействие се подразбира появата на биохимични ефекти, психологични и поведенчески реакции на организма, тъканите и клетките под действие на нейонизиращо лъчение. Можеш да направиш лесен и прост експеримент. Ако пребиваваш в чиста среда, от към електромагнитни вълни, гореописаните симптоми изчезват. Например в почти всички подземни помещения няма елктромагнитни вълни, защото просто се поглъщат от Земята.Такива са повечето подземни Барове и Заведения:.(в някой от тях монтираха безжични рутери и локални мобили антени и вече са замърсени). Когато попаднеш в такава чиста среда, първата мигновенна реакция на организма е Прозяване, втората реакция е изчезване на главоболието. Това се дължи на факта че електромагнитните вълни възбуждат нервната система и се появяват горните биологични ефекти: болка, напрежение и растройство на съня, тежест в областта на главата и т.н. При липса на вълни, нерваната система се отпуска, няма вече дразнител и организма реагира мигновнно с прозявка и желание за сън затова и в отдалечени планиснки вили/къщи спим много дълбоко и пълноценно и почиваме активно, за кратко време. Направи си ескперимент да пребиваваш/преспиш в различна от твоята кавартира, като следиш дали изчезват/намаляват горните симптоми. Имаите в предвид че негативните ефекти не изчезват мигновенено. На организма му трябва до час за да се успокой. Ако изчезнат, значи квартирата ти найстина е замърсена и е желателно да предприемаш мерки (примерно смяна).

  • 5
    nwt39364971 avatar :-(
    Ivan

    Задължителни правила при избор на Квартира/Апартамент.
    I.Електромагнитни критерий
    Квартирата/Апартамента трябва:
    1. Да бъде максимално отдалеченa от Радио-Телевизионни предаватели, Радио-Локационни радари, GSM антени и да няма пряка видимост към тях (Да се има в предвид, че всяка антена има геометричен ъгъл на насочване, т.е антените никога не излъчват само в хоризонтална посока. Вуздухът в местата с много висок електромагнитен фон има характерна миризма на озон (облъчена среда).Нивото не трябва да надвишава 0,001µW/m2. За разположениетo на Радио-Телевизионни предаватели в София виж.фиг.1.
    2. По възможност да не бъде в гъстонаселен Луксозен(Богаташки) квартал с млaдо население (по голям процент от хората ще притежават WiFi и GSM устройства замърсяващи ефира а повече хора говорещи по GSM означава по глояма концентрация на антени и съответно по голям процент на излъчване от GSM антените на базовите станций).
    3. Сградите да бъдат старо стройтелство (старите тухли, панелните жилища и железобетон имат по добра поглъщвателна способност от новите ИТОНГ, Немски тип тухли, Гипсокартон и т.н.Трябва да се има в предвид, че вълните се отразяват/поглъщат изцяло само от плътни феромагнитни материали: желязна ламарина, стомана и т.н.. или олово, т.е всчики останали материали са прозрачни за тях и вълните преминават почти безпрепятствено през всички видове тухлени стени).
    4. Да бъде разположен във вътрешността на квартала, т.е да е разположен на малка вътрешно-квартална уличка, а не на голям булевард.Най-добре е изцяло да е във вътрешен двор, без никаквъв излаз дори и към малка улица. (заради големият човеко-поток по главните булеварди и високо натоварени(централни) улици се поставят локални GSM антени, насочени радио-комуникацйонни антени на градският транспорт и др. източници на електромагнитни вълни, същевременно имаме пряка видимост на голямо разстояние осигуряваща безпрепятсвеност на разпространение на вълните).
    5. Да е обградена от всякъде със съседни сгради т.е да не бъде самостоятелно разположена на широка откирта площ с панорамна гледка и пряка видимост към отдалечни многобройни сгради (покриви) (при пряка видимост на дълго разстояние голям процент(98%) от електромагнитните вълни излъчвани от GSM клетките разположени по покривите се разпространяват безпрепятствено към обект от който имаме пряката видимост. Когато нашия обект е разположен във вътрешността на квартала имаме голямо разсейване, поглъщане и отразяване на електромагнитните вълни от съседните сгради и в карайна сметка се намалява общият електромагнитен фон).
    6. Да не бъде разположена на последен етаж (Мезонет, 90% от GSM антените са разположени на покривите и вълните се разпространяват почти безпрепятсвено над сградите, следователно последните етажи гарантират максимално облъчване).
    7. Да не бъде разположена на първи етаж (върху повърхността на земята се отлагат радон и др. радио-активни вещества. Първият етаж е най-близко разположен до тях и гарантира максимално облъчване с йонизиращи лъчения ).
    8. Сградата да не бъде разположена в най-високата част (надморка височина) на квартала (най-високата кота ще осигури пряка далечна видимост към съседните по ниски квартали т.е вълните безпрепятствено ще достигат до апартамента. Да се има в предвид ,че една антена генерира освен оснавната си честота, така и множество хармоници. Това означава, че една GSM анатена освен микровълни(нейонизиращи) генерира и хармоници от гама вълни(йонизиращи лъчения). И двата вида лъчения имат коренно различен механизъм на негативно биологично въздействие.

  • Да, ама не

    До коментар [#2] от "big_papa":

    Не, не ми плащат. Кажи на милионите пенсионери, които дават 120 лв за лекарства от 240 лв пенсия. Само не тръгвай да ми обясняваш как съгласно Фридман слабите трябва да мрат и да не се месим на пазара. Извинявай, не може лекарство в Турция да струва 2 пъти по-евтино, абсолютно същото, не е фалшиво. Измишльотини друг път

  • 7
    an.elica avatar :-P
    an.elica

    Обществена тайна е , че за да се развива и успява една компания са нужни безспирни и неуморно трудещи се служители,които да произведат очакваните от Работодателя качествени продукти,които са лицето на Фирмата.
    Отварянето на международни пазари за тази продукция зависи от начина на представяне на приоритетите за налагане на Името и на Търговската фармацевтична борса.
    Печелившите производители са се доказали като предпочитани от нуждаещите се като са застанали зад името си по отношение на качество и цена ,отговаряща на вложения труд и суровини.
    Актавис ЕАД успя с постоянство и високи критерии за покриване на стандартите очаквани от Американските собственици и тяхната успешно разработена политика за намиране на нови пазари за нашите продукти.
    Имиджа и марката се задържат на челни позиции с отдаденост на правилния подход за разрастване и обединяване с печеливши партньори.Всяко ново начало след попадането в престижната класация на най-добрите е още по-отговорното отношение за запазване на постигнатото и предприемане на нови планове за креативност и квалифицираност на довелите до такъв успешен престиж трудовия си потенциал и професионална лоялност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK