С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 10 юни 2014, 10:55, 4690 прочитания

Търговия на едро Пазар за четирима

Дистрибуторският сегмент продължава да работи с най-ниските маржове на печалба в сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

За поредна година няма нови играчи в сектора за търговия на едро, а основните пет дистрибутори извършват повече от 90% от доставките на лекарства, хранителни добавки, медицински изделия и апаратура. Никой от тях не е извършил експанзия на национално или регионално ниво и битката за пазарен дял по около 20-22% се води между четири големи национални дистрибутора със сравнително близки дялове в стойност. Това са "Софарма трейдинг", "Стинг", "Фармнет" и "Либра – Фьоникс". Всяка от тях е с обороти над половин милиард или близо до това число.

Отново първи


И през 2013 г. "Софарма трейдинг" е първа по пазарен дял. "Причината е, че компанията има балансирано участие на аптечен и болничен пазар, финансово стабилна е и освен това има солидно присъствие на болничния пазар. За да участваш там, е необходим един много "дълъг" финансов ресурс. Напоследък болничният пазар все повече заприличва на рискова финансова игра на борсата, отколкото на реално партньорство в медицината – не е съвсем ясно какъв ще е крайният резултат на сделката. При сключването на договор с болница имаме отложено с времето вземане, което болницата без никакво притеснение просрочва колкото й е удобно. Дистрибуторът получава задължението с неопределено закъснение и като извади от вземането цената на привлечения банков капитал, се оказва, че е работил на загуба. Снабдяването на болници в много случаи е по-рисково от играта на борсата", коментира д-р Кунчо Трифонов, регионален мениджър на анализаторската компания IMS Health. По думите му само финансово силно устойчиви компании могат да си позволят да кредитират болничния пазар дълго време и това е една от причините "Софарма трейдинг" да е първа по пазарен дял в този сегмент.

Капани за клиентоориентирани фирми

Дискаунтърската политика и силната конкуренция между търговците на едро продължават и през 2013 г., въпреки че през 2012 от тяхната и без това ниска законова надценка бяха отнети 2 процентни пункта. "Операциите, свързани с дистрибуция, са губещи и с цел подобряване на финансовите потоци дистрибуторите разчитат на паралелни приходи от други дейности – маркетинг, услуги, ексклузивно представителство и др.", коментира д-р Трифонов.

Защо губят дистрибуторите

Има случаи на аптеки, които получават по шест доставки на ден от един търговец. Дистрибуторите са в капан, защото вече са научили клиентите си, че могат да получат доставка по всяко време на деня и е необходимо само едно обаждане или поръчка по интернет. "При някои компании свръхобслужването е елемент от имиджа на дистрибутора, той дълго време се е рекламирал с това, че прави повече от две доставки на ден до всяка аптека. Ако си смени политиката, освобождава цяла ниша от такива клиенти. Те ще решат, че доставка два пъти на ден не е привлекателна, и ще го сменят. Има множество малки търговци на едро, които ще заемат тази ниша", казва д-р Трифонов.
Вторият капан, в който търговците на едро попадат, е, че отстъпките, които предоставят на аптеките, са толкова големи, че никой не печели от доставката на лекарства. Тя просто е фактор, с който могат да се привлекат други услуги. Така многократните доставки и високите отстъпки на практика уеднаквяват услугата, която предоставят търговците на едро.
"По същия начин и аптеките са в такъв капан – ако ти доставят шест пъти на ден, нямаш стимул да си управляваш бизнеса и стоковите наличности. Ако има нещо, вдигаш телефона. Това снижава доходността на целия бизнес – и на търговията на едро, и на тази на дребно. При логично управлявани доставки всеки би получил по-добри отстъпки и условия", отбелязва д-р Трифонов.
Така се оказва, че в омагьосания кръг на свръхобслужването на аптеките, ниската доходност от болничния пазар и големите отстъпки нито една от компаниите не може да расте от доставки на медикаменти. Като цяло нормата на печалба въпреки огромните обороти е около 1-2%.
"Има разместване на позициите на най-големите четири компании, но пазарният дял се запазва, не се е появил нов, голям играч. Няма възможности за органичен ръст при тоталния дискаунт, който е на пазара, вече няма какво друго да се предложи, освен да се подарява стока", заключава д-р Трифонов.



Текстът е част от специалното издание "Здраве" на в. "Капитал Daily".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Комплекс GORA Комплекс GORA

GORA се намира в най-динамично развиващия се район на град София - "Хладилника"

22 ное 2019, 1611 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Здраве" Затваряне
Здравеопазването страда от краткосрочните решения

Димитър Димитров, председател на Българската асоциация за търговия на едро с лекарства и изпълнителен директор на "Софарма трейдинг":

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10