Голямо, по-голямо, аптека
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Голямо, по-голямо, аптека

Независимо дали е специализирана в лекарства с рецепта или диверсифицира с добавки, козметика, билки и др., според общите изчисления при аптеките средно 75% от оборотите идват от лекарствени средства, а една четвърт - от нелекарствени.

Голямо, по-голямо, аптека

Средният оборот на един обект достигна 643 хил. лв. годишно при същия брой участници на пазара, а минималната площ на нова аптека е 100 кв.м

Десислава Николова
17356 прочитания

Независимо дали е специализирана в лекарства с рецепта или диверсифицира с добавки, козметика, билки и др., според общите изчисления при аптеките средно 75% от оборотите идват от лекарствени средства, а една четвърт - от нелекарствени.

© Дневник


Броят на регистрираните аптеки се колебае около 3900, от които 3700 работят и отчитат ръст на оборотите и следват пазарната тенденция. Тече постепенен процес на замяна на отпадналите строго индивидуални аптеки с аптеки, включени под една или друга форма във вериги. През миналата година общите продажби на лекарства, добавки, медицински изделия и козметика през аптеките са за 2. 239 млрд. лв., което представлява ръст в стойност от 5.6% по данни на IMS Health.

Средните обороти на една аптека достигнаха 643 хил. лв. при около 600 хил. лв. през 2012 г. "Броят на действащите аптеки е един и същ. Отпадащите се заместват веднага от нови. Липсата на други нови инвестиционни проекти въобще за ритейл бизнеса в България тласка някои хора и компании да оперират аптеки, ако бизнесите им са стагнирани. Причината е, че бизнесът показва известна устойчивост – есенциалната нужда от здраве и това, че покупките в аптеките не подлежат на отлагане, обслужват интереса към тях", коментира д-р Кунчо Трифонов, регионален мениджър на анализаторската компания IMS Health за България. 
По думите му процесът на концентрация продължава. "Има непрекъснато процес на модернизация – технологична, на практиките, на бизнеса. В контраст с този процес работят около 1000-1200 обекта, които имат минимално значение за оборота, а осигуряват минимален доход на собственика си", казва той. Вече около 85% при 75% миналата година от продажбите минават през аптека, част от някакъв тип верига с повече от един обект. Конкуренцията все повече се изнася между веригите аптеки, а не толкова между единични аптеки и вериги. Съответно конкуренцията е на съвсем друго ниво и изискванията да останеш на пазара са много по-високи. "Ако се включат наемът на помещението, мебелировката, цената на персонала, която е различна за регионите на страната, и първоначалното зареждане, отварянето на една нова аптека струва между 100-200 хил. в зависимост от бизнес плана за аптеката", изчислява д-р Трифонов.

"Не съм виждал нова аптека, която да е в помещение, по-малко от 100 кв.м. Причината е, че обектите задължително трябва да са отворени към клиентите, да има свободни зони със стока, където те да избират сами. Дори не слагам в общата тенденция най-новата ни аптека, която е на площ от 1000 кв.м и е своеобразен здравен хипермаркет", казва Николай Костов, председател на Асоциацията на собствениците на аптеки и съсобственик на аптеки "Ремедиум".

По-малко или повече лекарства

Продуктовото портфолио в аптеките зависи много от специализацията. Има аптеки, които продават предимно лекарства с рецепта и те могат да са в основата и на 90% от оборота.

"Особено в провинцията има много аптеки, които са в близост до медицински център или болница, или в самата им сграда и продават изключително лекарства. От тях голяма част са по лекарско предписание и платени от здравната каса. Това е идеята на тези специализирани аптеки – да обслужват потока от болни възможно най-бързо", коментира Костов. По думите му обаче да разчиташ за оборота само на една категория е доста рисково и непрофесионално. "Нормално е да има баланс, да има диверсификация и колкото тя е по-голяма, колкото аптеката по-добре управлява категориите си, толкова по-конкурентоспособна е", смята той.
Принципното изчисление, че от продажба само на скъпи лекарства не се печели, е по-скоро болезнена истина за фармацевтите. За продажба на най-скъпите медикаменти, което става в 99% от случаите с протокол от здравната каса, аптеката получава 2 лв. такса, след като се приспадне ДДС – 1.67 лв. Така през нея минава оборот, от който тя не печели нищо. Независимо дали е специализирана в лекарства с рецепта или диверсифицира с добавки, козметика, билки и др., според общите изчисления при аптеките средно 75% от оборотите идват от лекарствени средства, а една четвърт - от нелекарствени. 

"Нетната доходност е обърната – две трети от нея е от продукти без рецепта, а едва една трета – от медикаментите по лекарско предписание", казва д-р Трифонов.

Търсачи на ниски цени

Дори и в най-големите градове на България с изключение на София основен двигател за покупки в аптеките са цените. Встрани от множеството възрастни хора, които търсят най-евтиния медикамент, авторекламата с това, че продаваш на най-ниските цени, продължава да върши работа, дори и това да не е така.

"Аптеките, които продават на ниски цени, са успешни. Очевидно е, че пациентът търси това. На съвсем малко по-платежоспособен пазар като софийския веднага започват да изникват и други фактори. Вече става въпрос за възможност за избор, за качеството на обслужване, за пълна гама продукти, сред която клиента да намери всичко, което търси, а не само определени групи продукти. Клиентите не искат да се връщат в аптека, която може да изпълни само част от рецептата. Една аптека вече трябва да продава всичко, свързано със здравето, дори и индиректно", коментира Николай Костов.

Ръст донякъде

Законодателството за фармацевтичния пазар все още не позволява окрупняване на бизнеса. Според лекарствения закон едно физическо или юридическо лице може да притежава не повече от четири аптеки. Това принуждава собствениците на по-дълги вериги да регистрират множество на брой фирми, собственици на по четири обекта.

"Има вериги от 250, 100 или подобен брой обекти. Така в сектора има едно хибридно положение между официално наличие на къси вериги от четири и неофициално наличие на вериги, по-големи от четири аптеки, което в момента като че ли устройва всички", смята д-р Трифонов. По думите му страхът от навлизането на чужди вериги аптеки, който до известна степен беше преодолян с въвеждането на правилото за четири аптеки, съвсем е изчезнал.

Причината е, че цените на лекарствата в България са най-ниските в ЕС, а аптечният пазар е изключително ценово ориентиран, "дискаунтърски". Така при сегашните мизерни маржове и нетна печалба веригите аптеки не биха могли да очакват доходността от аптечния бизнес, която имат в Западна Европа.

Малки съсловни войни

От Асоциацията на собствениците на аптеки отчитат, че битката със здравната каса за промени в типовите договори с аптеките, които продават напълно или частично платени медикаменти, се е увенчала с частичен успех.

Първото предложение на институцията беше аптеките и НЗОК да си делят отстъпката при частично платените лекарства, ако аптеката е получила допълнителна такава от дистрибутора. Така и не се намери механизъм, по който това да не става за сметка на увеличаването на доплащането на пациента и този текст отпадна.

"За сметка на това останаха изискванията за лимитите за обслужване на рецепти, което ще предизвика проблеми в по-фокусираните, по-силно работещите със здравната каса аптеки. В аптеки, които са диференцирани по оборот, това няма да окаже влияние", смята Николай Костов.

Практически лимитът за брой рецепти, които един фармацевт може да обработи, се преодоляват с назначаването на още фармацевти там, където това е необходимо. В противен случай при надвишаването на квотата пациентите трябва да бъдат пренасочвани към друг обект. Фармацевтите смятат, че това е мярка, която да подпомага по-слабите аптеки за сметка на по-големите или по-търсените.

"Това е един от най-големите страхове на съсловната организация – някой от гилдията да не остане без работа. Не че има незаети фармацевти, напротив, има дефицит, но ето така, за всеки случай", казва Костов.

Той припомня, че Комисията за защита на конкуренцията за втори път препоръчва на здравната каса да премахне този антиконкурентен текст в типовите договори, които са предложени от съсловната организация и са в подкрепа на нейните членове.  

"С последните поправки в лекарствения закон обаче процесът на овластяване на съсловната организация продължава и тя от представител на съсловието се превръща в ексклузивен представител на бранша. Равенство между фармацията и съсловната организация обаче няма. Така, ако Българският фармацевтичен съюз подписва договори с касата от името на съсловието, стои отворен въпросът кой подписва от името на бизнеса, защото собствениците и фармацевтите не са едни и същи, а в договорите липсва ангажимент на собственика, там има само подпис от фармацевт", коментира Николай Костов.

Той допълва, че собствениците не са съгласни здравната каса да е контролен орган по това дали фармацевтите в аптеката са си платили членския внос. Това условие също е заложено в типовия договор.
Текстът е част от специалното издание "Здраве" на в. "Капитал Daily".

Броят на регистрираните аптеки се колебае около 3900, от които 3700 работят и отчитат ръст на оборотите и следват пазарната тенденция. Тече постепенен процес на замяна на отпадналите строго индивидуални аптеки с аптеки, включени под една или друга форма във вериги. През миналата година общите продажби на лекарства, добавки, медицински изделия и козметика през аптеките са за 2. 239 млрд. лв., което представлява ръст в стойност от 5.6% по данни на IMS Health.

Средните обороти на една аптека достигнаха 643 хил. лв. при около 600 хил. лв. през 2012 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Не прочетох името на магната Магарешки

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    Все си е дручко да имам аптека.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK